Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@17:04:01 GMT

شکایت ایران از گزارشگر ویژه حقوق بشر

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۱۳۱۱۴

شکایت ایران از گزارشگر ویژه حقوق بشر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، ، هیئت ایرانی ستاد حقوق بشر کشورمان که به ژنو سفر کرده است، به سرپرستی محمد جواد لاریجانی، نشستی را با تعدادی از علاقه مندان حوزه حقوق بشر در مقر نمایندگی ایران در ژنو برگزار کردند.

 این نشست با تعدادی از علاقمندان و مرتبطین با حوزه حقوق بشر ایران از کمیساریا، آکادمی حقوق بشر ژنو و نمایندگی سوئیس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لاریجانی در این جلسه اشاره کرد: قصد جمهوری اسلامی، توسعه همکاری ها با سازو کارهای بین المللی حقوق بشر است. ما حقوق بشر را برای خود می دانیم و آنرا متعلق به جامعه غربی تصور نمی کنیم. جمهوری اسلامی یک تجربه مستمر و دائمی است. بسیاری از افراد در اوایل انقلاب ایران،  این سوال را مطرح می کردند که آیا اساساً امکانپذیر است که جامعه ای مانند ایران براساس اسلام بتواند حقوق بشر را برای مردمان خود تامین کند؟ ما تجربه ای گرانبها برای جهانیان بودیم و البته هنوز این تجربه ادامه دارد.

وی در ادامه بیان کرد: عقلانیت اسلامی، موضوع را برای ما روشن کرده است. این تفاوت اسلام ما با اسلام سلفی هاست. این چیزی است که ما به آن اجتهاد می گوئیم. اسلام یک متن یخ زده نیست.

وی همچنین انتقاداتی را نسبت به عملکرد سازمان ملل طی ۴۰ سال گذشته نمود و بیان داشت: ما هر ساله شاهد یک قطعنامه علیه خودمان هستیم. قطعنامه ای که هیچ منطق و دلیلی ندارد. قطعاً این حقوق بشر نیست. کشوری که هر سال یک انتخابات را پشت سر گذاشته است و کشوری دموکراتیک محسوب می شود، شایسته چنین برخورد گزینشی نیست.

 لاریجانی همچنین ضمن اشاره به اهمیت همکاری ها با دفتر کمیسرعالی حقوق بشر ملل متحد و همچنین همکاری با گزارشگران موضوعی و دعوت از سه تن از آنها جهت بازدید از کشور، نسبت به عملکرد جاوید رحمان، گزارشگر ویژه ایران انتقاد کرد.

وی ضمن اشاره به اقدامات وی از جمله مصاحبه با شبکه های معاند ایران، رفتار وی را آشکارا خلاف دستورالعمل گزارشگری دانست.

لاریجانی همچنین بر این نکته تاکید کرد که ایران از وی شکایت داشته و خواهان این مهم است که مسئولیت این گزارشگر در رابطه با اقداماتش احصاء شده و احراز شود.

وی در خاتمه و در پاسخ به یکی از اعضای هیئت مقابل بیان کرد: شکنجه طبق قوانین ایران ممنوع است و اقرار همراه با شکنجه معتبر نیست. قانون ما اصل را بر برائت گذاشته است. در رابطه با مجازات بدنی نیز باید گفت که مجازات بدنی همان شکنجه نیست اگرچه نظام قضایی ما به سمت تعیین مجازات های جایگزین گام بر می دارد. حل و فصل دعاوی قبل از دادگاه و آموزش جامعه و بازپروی مجرمان از جمله نوآوری های قوانین ایران محسوب می شود.

کد خبر 4765679 نورا حسینی

منبع: مهر

کلیدواژه: محمدجواد لاریجانی حقوق بشر قوه قضاییه شهرداری تهران شورای شهر تهران شهر تهران قوه قضاییه وزارت آموزش و پرورش یوم الله 13 آبان نیروی انتظامی کمیته امداد امام خمینی محسن هاشمی سازمان تامین اجتماعی بارندگی آبگرفتگی معابر سازمان هواشناسی اداره کل محیط زیست استان تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۳۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی پاکستان برای میزبانی رئیس جمهور ایران

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ وزیر امور خارجه پاکستان در خصوص سفر آتی سید ابراهیمی رئیسی رئیس جمهور ایران به این کشور گفت: اسلام آباد به زودی میزبان رئیس جمهور ایران خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از اسلام آباد، «اسحاق دار» وزیر امور خارجه پاکستان طی گفتگو با خبرنگاران در اسلام آباد از آمادگی این کشور برای میزبانی رئیس جمهور ایران خبر داد.
وی با تایید نهایی شدن سفر رسمی آقای رئیسی به پاکستان گفت: اسلام آباد میزبان رئیس جمهور ایران خواهد بود و ما برای میزبانی و پذیرایی از هیئت ایرانی مطابق با فرهنگ و سنت مهمان نوازی خود آماده هستیم.
اسحاق دار در پاسخ به سوالی پیرامون تحولات خاورمیانه بویژه حملات تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی گفت: پاکستان بابت پیامد‌های حمله اسرائیل به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق هشدار داده بود از این رو بی توجهی جامعه جهانی به این اقدام باعث شد ایران دست به پاسخ نظامی علیه اسرائیل بزند.
وزیر خارجه پاکستان با بیان اینکه گسترش تنش‌ها و شروع جنگ جدید در منطقه به نفع هیچ‌کس نیست از جامعه جهانی و تمام ذینفعان خواست برای تنش زدایی و کنترل اوضاع در خاورمیانه تلاش کنند.

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ: خوشنویسی مزیت مطلق ما در هنر جهان اسلام است
  • حمایت کامل علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد | درخواست ویژه از آموزش و پرورش برای مدارس دخترانه!
  • جریمه جدید فوتبال ایران برای پرسپولیس!
  • آمادگی پاکستان برای میزبانی رئیس جمهور ایران
  • لو رفتن اشتباه محاسباتی اسرائیل درباره حمله ایران | فکر می کردند ایران حداکثر ... | ماجرای شکایت آمریکا از اسرائیل درباره حمله به سفارت ایران در دمشق
  • درخواست ویژه آیت الله نوری همدانی از جهان اسلام درباره اسرائیل
  • تلاش نماینده رژیم صهیونیستی در جلسه شورای امنیت برای فتنه انگیزی بین کشور‌های اسلامی
  • نتایج عملیات وعده صادق
  • اسراییل جان بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ کودک را در غزه گرفته
  • مارتین تایلر: آب و هوای قطر باعث شد صدایم را از دست بدهم