Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-19@22:51:53 GMT

آژانس انرژی اتمی : به مشورت با ایران ادامه می‌دهیم

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۱۵۲۵۰

خرداد؛ سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه اعلام کرد که این سازمان برای روشن شدن ماجرای عدم ورود یکی از بازرسان این آژانس به سایت غنی سازی نطنز، به مشورت با ایران ادامه می‌دهد.

در بیانیه ای که از سوی سخنگوی رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شد، آمده است که این سازمان بصورت علنی درباره جزئیات این مساله ورود نمی‌کند اما بر اساس اطلاعات موجود، آژانس با روایت ایران پیرامون ماجرای بازرسی که وظایف پادمانی خود را در ایران پیگیری می کرده ، موافق نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



هفته گذشته مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران از ورود یکی از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به سایت غنی‌سازی نطنز جلوگیری کردند. سازمان انرژی اتمی ایران، علت این اقدام را نگرانی از احتمال همراه داشتن مواد مشکوک اعلام کرد.
سازمان انرژی اتمی ایران عصر چهارشنبه اعلام کرد: به طور معمول وسائل همراه تمام بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بدو ورود به هر یک از سایت‌های هسته‌ای مورد تفتیش و کنترل قرار می‌گیرد.
در گزارش سازمان انرژی اتمی آمده است: در ظاهر هنگام ورود این خانم بازرس تجهیزات کنترلی علامت هشدار را نشان داده و به همین دلیل ضمن کنترل وسایل همراه بازرس از ورود او به سایت جلوگیری شده و مراتب امر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس شد و از طرف جمهوری اسلامی ایران به آژانس اعلام می‌شود که پذیرش قبلی این بازرس لغو شده تلقی می‌شود.
این گزارش می‌افزاید: ایران همچنین خواستار همکاری آژانس برای ادامه تحقیقات در این خصوص شده است که آژانس نیز در پاسخی کتبی این موضوع را می‌پذیرد. در نتیجه لغو پذیرش بازرس، وی با ناتمام گذاشتن ماموریت خود ایران را به مقصد وین ترک کرده است.

در همین پیوند سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین امروز در نشست ویژه شورای حکام گزارش مبسوطی را به اعضای شورای حکام و آژانس، ارائه و تاکید کرد که ایران در این خصوص دغدغه های امنیتی دارد.

وی در گفت وگو با خبرنگاران افزود: اینجا بحث نقض مزایا و مصونیت های بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی مطرح نیست و ما حقوق آنها را نقض نکردیم.

غریب آبادی افزود: ما به حقوق و تعهداتمان در این زمینه واقف هستیم اما زمانی که بازرس در تاسیسات نطنز بود دیتکتورهای ما شناسایی کردند که این بازرس می تواند مواد خطرناک به همراه خودش داشته باشد.

وی ادامه داد: پس از آن اقدامات متعددی صورت گرفت و تنها یک بار از دیتکتور استفاده نشد بلکه در محیط های مختلف از دیتکتور استفاده شد.

سفیر کشورمان با اشاره به این که این موضوع با آژانس تحت بررسی است، خاطر نشان کرد: من به اعضای شورا گفتم با توجه به سوابق خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ما، به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی امنیت‌ ملی‌ و همچنین ایمنی و امنیت تاسیسات هسته‌ای کشور را مورد مصالحه قرار نخواهیم داد و اصرار داریم که آژانس باید با ما همکاری کامل کند که تحقیقات را به صورت کامل انجام بدهیم. برچسب ها: آژانس انرژی اتمی ، ایران

منبع: خرداد

کلیدواژه: آژانس انرژی اتمی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۵۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ ای ایران وارد نشده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) امروز جمعه تایید کرد که در نتیجه حادثه روی داده، هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد نشده است.   به گزارش ایسنا، اوایل امروز رسانه‌ها گزارش دادند سیستم‌های پدافندی ایران با نفوذ چند ریزپرنده برخورده کرده و آنها را منهدم کرده است.   در پی این رویداد صداهایی ناشی از انفجار در نزدیکی شهر اصفهان شنیده شد که ناشی از عملکرد سیستم‌های پدافند هوایی بوده است.   بعدا رسانه‌های داخلی ایران گزارش دادند که تأسیسات هسته‌ای ایران امن هستند.   به گزارش اسپوتنیک، در پی این رویدادها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که هیچ آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است.   آژانس در ایکس نوشت: رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار خویشتنداری شدید از سوی همه است و تکرار می‌کند که تاسیسات هسته‌ای هرگز نباید هدف درگیری‌های نظامی باشند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • واکنش آژانس انرژی اتمی به حمله امروز صبح در اصفهان
  • آژانس: هیچ آسیبی به مراکز هسته‌ای ایران وارد نشده
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ ای ایران وارد نشده است
  • بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت‌های هسته‌ای ایران
  • اسلامی: آژانس به طور منظم از تاسیسات هسته‌ای بازدید می‌کند
  • تابع قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها هستیم
  • تابع قانون اقدام راهبردی در لغو تحریم‌ها هستیم
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس
  • از سرگیری بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران