Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@15:12:55 GMT

تجویدی با زبان خودش موسیقی نواخت

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۱۶۲۲۴

آیین نکوداشت صدمین سالروز تولد استاد علی تجویدی ـ آهنگساز و نوازنده فقید موسیقی ایران ـ شامگاه پنجشنبه (شانزدهم آبان ماه) با حضور تعدادی از هنرمندان شاخص و پیشکسوت موسیقی کشور در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این برنامه نماهنگی درباره این استاد موسیقی پخش شد.

در این ویدیو ابتدا دختر او، زهرا تجویدی درباره عشق والدینش به هم و علاقه پدرش به کار خود صحبت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: سبک آهنگسازی پدرم با دیگران تفاوت داشت. پدرم معتقد بود که شاعر و آهنگساز باید در حال و هوای واحدی باشند. پدرم همیشه ویولن تمرین می‌کرد. او برای تمرین گل قالی را چندین بار دور می‌زد و می‌نواخت. پدرم پس از انقلاب چون تصمیم نداشت تسلیم بیکاری شود علاوه بر سه تار و ویلون تمرین تار نیز می‌کرد.

فرهاد فخرالدینی (آهنگساز و رهبر ارکستر) در این کلیپ بیان کرد: زمانی که شاگرد آقای تجویدی بودم، استاد صبا به تازگی فوت کرده بود و آقای تجویدی با علاقه و عشق به ما آموزش می‌دادند. بر ردیف‌های ایرانی کاملا تسلط داشتند و حق بزرگی بر گردن موسیقی ایرانی دارند. برای آغاز کار ارکستر ملی با اینکه بیمار بودند همراه با آقای شجریان از او خواستیم تا قطعاتی را بسازند و کارهای خیلی خوبی ساختند.

اکبر گلپایگانی (خواننده) نیز گفت: آقای تجویدی به جوانان کمک می‌کردند و دست آنها را می‌گرفتند. او خیلی زحمت کشید تا من دوباره بخوانم ولی من گفتم که دلم شکسته است. او خیلی برای من زحمت کشید و یکی از عشق‌های من بود.

فضل الله توکل (آهنگساز و نوازنده سنتور) اظهار کرد: در آن زمان به پدر من پیشنهاد کردند که نزد آقای تجویدی که استاد ردیف موسیقی ایرانی بودند، آموزش ببینم. در حضور ایشان کسب فیض کردم. کارهای او ماندگار بود و هنوز نیز تازگی دارند. نوع ملودی‌های او در ذهن می‌نشیند و آدم به دنبال این می‌رود که ببیند بقیه آن کجاست.

فریدون شهبازیان (موسیقیدان) بیان کرد که استاد تجویدی همیشه ذهن فعالی داشتند و به محض اینکه چیزی به ذهنشان می‌آمد یادداشت می‌کردند. آثار او یکی از دیگری زیباتر بود و کاملا در آواهای موسیقی ایران غرق می‌شد و مردم آنها را بسیار دوست داشتند. شانس این را داشتم تا چند اثر استاد را با صدای علی اصغر شاه زیدی ضبط کنم. او زمانی که آثار را شنیدند پسندیدند و اشک در چشمانشان حلقه زد و گفتند هیچ کس اینگونه آثار مرا تنظیم نکرده بود.

در این مراسم که میزبان علاقمندان به موسیقی ایرانی بود، روزبه کلانتر نوازنده ویولن و از شاگردان استادعلی تجویدی به همراه داوود یاسری نوازنده پیشکسوت تمبک به اجرای دو نوازی در ردیف موسیقی ایرانی پرداختند. در این لحظات سالن با اجرای این دونوازی که آوایی نوستالژیک را تداعی می‌کرد در سکوت فرو رفته و برخی افراد با دوربین‌های موبایل خود ویدیوهایی را ضبط می‌کردند. در پایان لحظاتی با تشویق تماشاچیان همراه بود.

در ادامه، بردیا صدرنوری نوازنده پیانو نیز بر اساس آثاری از استاد تجویدی با چیره دستی به بداهه‌نوازی پیانو پرداخت. طی این اجرا نیز تماشاچیان سکوت اختیار کرده و با دقت به تماشای این اجرا پرداختند.

یادمان موسسه راد نو اندیش به زهرا تجویدی فرزند علی تجویدی در حضور فرهاد فخرالدینی و ناصر ایزدی اهدا شد.

زهرا تجویدی گفت: درباره پدر من برنامه‌های زیادی اجرا شده ولی این برنامه واقعا نمونه است و خیلی متنوع برگزار شد.

در پایان هم «اکسترملی مهر» به رهبری ناصر ایزدی و خوانندگی محمد صرفه‌جو چند اثر از علی تجویدی را با اشعاری از جمله بازگشته، حق ناشناس، رسوا شده دلم، ای بهار من و سفر کرده اجرا کردند.

حین اجرای این آثار نوستالوژیک نیز تماشاچیان با علاقه گوش سپردند و کارها را دنبال کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: علی تجویدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۶۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت پاسداشت موسیقی فاخر ایرانی/سال گذشته ذائقه علاقه‌مندان موسیقی ایرانی تأمین شد


به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین جلسه شورای هنری ارکستر‌های بنیاد رودکی با حضور سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیات مدیره بنیاد، محمد اله‌یاری فومنی مدیرعامل، سید امیر عباس ستایشگر معاون آفرینش‌های هنری و اعضای این شورا برگزار شد. در این جلسه سید محمود اسلامی ضمن تبریک سال جدید و عید سعید فطر از اقدامات و تلاش‌های شورا برای تحقق برنامه‌های هنری ارکستر‌ها قدردانی کرد.

رییس هیات مدیره بنیاد رودکی با اشاره به انتخاب آثار و رپرتوار‌های اجرا‌های ارکستر‌ها اظهار داشت: استقبال مخاطبان از آثار موسیقی کلاسیک آهنگسازان مطرح دنیا در برنامه‌های ارکستر سمفونیک تهران و همچنین اجرای آثار آهنگسازان به نام کشور در موسیقی اصیل و فاخر ایرانی توسط ارکستر ملی ایران، نشان از برنامه‌ریزی و شناسایی ذائقه علاقه‌مندان این آثار دارد. از سوی دیگر این امر نشان‌دهنده انتخاب مسیر درستی برای ادامه راه ارکستر‌ها است.

اسلامی اجرای برنامه همراه با خاطره‌ها توسط ارکستر ملی ایران به رهبری مجید انتظامی را یکی از ارزنده‌ترین اجرا‌های سال گذشته برشمرد و اعلام کرد: اجرای رویداد‌های موسیقایی نظیر همراه با خاطره‌ها، با به نمایش گذاشتن جلوه‌ای از موسیقی فاخر ایرانی استقبال عموم را به دنبال دارد و لازم است که همواره برای پاسداشت موسیقی فاخر و بزرگداشت هنرمندان در این مسیر کوشا بود.

محمد اله یاری فومنی مدیرعامل بنیاد رودکی نیز در این جلسه بهره مندی حداکثری از ظرفیت هنری ارکستر‌ها و دعوت از هنرمندان با سابقه و صاحب اثر را جهت همراهی با ارکستر‌ها از اولویت‌های کاری سال جاری اعلام کرد.

در ادامه سید امیر عباس ستایشگر معاون آفرینش‌های ادبی بنیاد رودکی به ارایه گزارشی از اقدامات صورت گرفته از ابتدای سال جاری و تقویم اجرایی ارکستر‌ها در سال ۱۴۰، ۳ پرداخت.

در این جلسه سید محمد میرزمانی، حسن ریاحی، هادی آرزم و همایون رحیمیان اعضای شورای هنری ارکستر‌ها در غیاب مجید انتظامی که به علت کسالت در این جلسه حضور نداشت ضمن تقدیر از حمایت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیئت مدیره و مدیرعامل بنیاد رودکی در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها، هرکدام نظرات و پیشنهادات خود پیرامون فعالیت‌ها و برنامه‌های پیش روی ارکستر را ارائه کرده و به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دهمین‌جلسه درس‌گفتارهای «سعدی‌خوانی» برگزار می‌شود
  • برای کنسرت پایتخت آماده‌ام/ قصه همکاری با مهیار علیزاده
  • روایتی هنری از تنوع قومیتی
  • روایت جواد خیابانی از فوتبالیست بودن تا گزارشگر فوتبال شدن از زبان خودش (فیلم)
  • ضرورت پاسداشت موسیقی فاخر ایرانی/سال گذشته ذائقه علاقه‌مندان موسیقی ایرانی تأمین شد
  • این مرد چگونه در موسیقی ایران رنسانس ایجاد کرد؟
  • چرا پای آهنگ «گل یخ» کوروش یغمایی به منچسترسیتی، لیورپول و اینترمیلان باز شد؟
  • چرا پای «گل یخ» کوروش یغمایی به باشگاه‌های خارجی فوتبال باز شد؟
  • چرا پای «گل یخ» کوروش یغمایی به منچسترسیتی، لیورپول و اینترمیلان باز شد؟
  • چرا پای «گل یخ» کوروش یغمایی به منچسترسیتی، لیورپول و اینتر میلان باز شد؟