Web Analytics Made Easy - Statcounter

افت کیفیت آب کارون و افزایش آلودگی و شوری آب این رودخانه که ناشی از جریان داشتن انواع و اقسام آلودگی ها در آن است، موضوع بسیار مهمی است که در پیچ و خم شعارهای شورای عالی آب و کم‌توجهی وزارت نیرو به مسئولیت‌های قانونی و حاکمیتی خود، رو به افزایش است. ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴ اقتصادی نفت و انرژی نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در چهلمین جلسه شورای‌عالی آب که در هفته‌ای که گذشت برگزار شد، موضوع ساماندهی کارون بزرگ باز هم مطرح شده و بر اساس تصمیمات شورای عالی آب، ریاست کارگروه‌های احیای زاینده‌رود و نیز ساماندهی کارون بزرگ به معاون اول رئیس جمهور محول شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع سامان‌دهی کارون بزرگ که با مشکلات بسیار کیفی ناشی از ورود فاضلاب های خام انسانی، پساب صنعتی، فاضلاب بیمارستانی، پساب کشاورزی و حوضچه‌های پرورش ماهی مواجه است، بارها و بارها در جلسات شورای عالی آب مطرح شده، اما تا امروز اقدامی عملی برای جلوگیری از ورود منابع آلاینده به کارون نشده است.

در واقع رودخانه کارون را می توان بزرگترین کانال روباز فاضلاب جهان نامید، رودخانه‌ای که در گذشته نه‌چندان دور، سنبل زلالی، حیات و زندگی در جنوب کشور بود.

"سیاستگذاری، تدوین ضوابط و جرایم در راستای جلوگیری از آلوده سازی منابع آب"، "نظارت بر حسن اجرای امور مطالعات، توسعه ای و بهره برداری از منابع آب کشور" و "سیاستگذاری، برنامه ریزی و تدوین سازوکارهای لازم به منظور مدیریت کمی و کیفی منابع آب" از وظایف حاکمیتی وزارت نیرو است.

این وزارتخانه نتوانسته این تکالیف قانونی خود را در خصوص رودخانه کارون اجرایی کند و طبق آنچه در دهه اخیر شاهد هستیم، کم‌توجهی به سامان‌دهی رود کارون و نجات آن از ورود فاضلاب، شاخصه مدیران وزارت نیرو بوده است.

این کم‌توجهی و تعلل در جلوگیری از آلوده شدن کارون درحالی است که در نقاط مختلف این رود بزرگ که منابع آب شرب، صنعت و کشاورزی شهرها و روستاهای زیادی را تأمین می کند، شاهد ورود فاضلاب خام انسانی، فاضلاب بیمارستانی، پساب صنعتی، پساب کشاورزی و حوضچه‌های پرورش ماهی هستیم.

تنها در شهر اهواز، فاضلاب این کلانشهر در 24 نقطه به رودخانه کارون می‌ریزد و در روزهای اخیر نیز فیلمی از ورود فاضلاب یبمارستانی به این رودخانه در مقطع اهواز در یکی از خبرگزاری های کشور منتشر شده است.

کشت و صنعت نیشکر در سایه نبود نظارت، پساب خود را در کارون رها کرده و پساب حوضچه‌های پرورش ماهی نیز به صورت غیراستاندارد به کارون می‌ریزد.

برخی رودخانه ها تبدیل به کانال فاضلاب شده/احداث تأسیسات فاضلاب در کشور کُند است

افت کیفیت آب کارون و افزایش آلودگی و شوری آب این رودخانه که ناشی از جریان داشتن انواع و اقسام آلودگی ها در آن است، موضوع بسیار مهمی است که در پیچ و خم شعارهای شورای عالی آب و کم‌توجهی وزارت نیرو به مسئولیت‌های قانونی و حاکمیتی خود، رو به افزایش است.

انتهای پیام/

R32317/P/S7,80/CT1 واژه های کاربردی مرتبط بحران آب ایران وزارت نیرو

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بحران آب ایران وزارت نیرو بحران آب ایران وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۷۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران جزو کشورهای برتر در سدسازی است | بهره برداری از سد و نیروگاه بزرگ ساخت ایران در سریلانکا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر محرابیان در مراسم افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در کشور سریلانکا گفت: بر اساس اعلام کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی ایران پنجمین کشور جهان از لحاظ وسعت شبکه‌های آبیاری و زهکشی است. در عرصه تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب موفق شدیم بیش از ۹۵ درصد نیاز خود را در داخل کشور تأمین کنیم.

وی ادامه داد: در بخش برق بر اساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی در حوزه تولید برق حرارتی ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان است؛ همچنین در بخش نیروگاه‌های برقابی به همت متخصصان ایرانی جزو کشورهای برتر جهان هستیم. تاکید می‌کنیم که در نتیجه رویکرد مثبت دولت‌ها و کشورها در عرصه بین‌الملل می‌توان خیر و صلاح مشترک را آرمان قرار داد و عرصه‌های فنی و اقتصادی را انگیزه‌ای برای توسعه صلح و دوستی بین کشورها و ملت‌ها در نظر گرفت و از این طریق آسایش و رفاه را به آحاد مردم تقدیم کرد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به برکت این دستاوردها بیش از ۲۰۰ سد بزرگ و ۶۰۰ سد کوچک با حجم مخزن حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب و حدود ۲.۵ میلیون هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن و صدهای تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در ایران ساخته شده است. با توجه به ظرفیت کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب چند پروژه بزرگ را در کشورهای مختلف جهان یا در حال اجرا داریم یا به تمام رسانده‌ایم.

نیروگاه ساخت ایران در سریلانکا چه خصوصیاتی دارد؟ + تصاویر

وی گفت: به عنوان مثال در کشور تاجیکستان از پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده و از پروژه‌های در حال ساخت می‌توان به سد راغون به عنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی در جهان و به تعبیری مرتفع‌ترین سد جهان به ارتفاع ۳۳۵ متر و حجم ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی از جمله شرکت‌های ایرانی اشاره کرد.

وزیر نیرو گفت: امروز نیز سد و نیروگاه بزرگ اومااویا در کشور سریلانکا به بهره‌برداری می‌رسد. پروژه اوما اویا ۱۷۰۰ فرصت شغلی برای مردم سریلانکا ایجاد می‌کند و ساخت دو سد در این پروژه انجام خواهد شد.

طرح چند منظوره اوما اویا که هم اکنون با همت متخصصان دو کشور و توجه ویژه دولتمردان کشور سریلانکا آماده بهره برداری است، یک پروژه پیچیده بود که از جمله اهداف احداث آن می‌توان به تولید ۱۲۰ مگاوات برق، احداث دو سد با کاربرد انتقال میان حوضه‌ای آب، تامین آب شرب بخشی از مردم و تامین آب برای ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی اشاره کرد. اجرای موفق پروژه چند منظوره اومااویا می‌تواند مقدمه‌ای برای توسعه همکاری‌های ایران و سریلانکا در سایر پروژه‌های مشابه دیگر باشد.

کد خبر 846945 برچسب‌ها وزارت نیرو سد ایران سریلانکا

دیگر خبرها

  • ایران جزو کشورهای برتر در سدسازی است | بهره برداری از سد و نیروگاه بزرگ ساخت ایران در سریلانکا
  • وزیر نیرو:‌ ایران جزو کشور‌های برتر در سدسازی است
  • ۸۰۰ مورد آبیاری غیرمتعارف با آب فاضلاب در استان گزارش شد
  • هیچ فاضلابی در شمال به دریا سرازیر نمی‌شود
  • اسناد مالکیت ۲۵ هزار هکتار حریم و بستر رودخانه در خوزستان صادر شد
  • سند دار شدن بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از رودخانه‌های کشور
  • تولید سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب پساب از تصفیه‌خانه‌های استان مرکزی
  • اجرای بخش دوم لایروبی رودخانه کارون
  • سرریز پساب و فاضلاب از رودخانه به دریای فریدونکنار
  • آخرین جزئیات از عرضه پساپ در بورس انرژی اعلام شد