Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@07:15:47 GMT

حل اختلافات کارگران و کارفرمایان در شوراهای تخصصی

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۱۷۷۹۶

حل اختلافات کارگران و کارفرمایان در شوراهای تخصصی

حجت الاسلام حکمتعلی مظفری، در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص نحوه فعالیت شوراهای تخصصی زیر مجموعه شوراهای حل اختلاف کشور گفت: یکی از این شوراهای تخصصی مربوط به اختلافات کارگران و کارفرمایان است. اخیرا تفاهم‌نامه‌ای با وزارت صمت امضا شد که  هفته گذشته برای اجرا ابلاغ شد و در صدد اجرای آن در استان ها هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در رابطه با نحوه کار افزود :بخشی از اختلافات مربوط به واحدهای تولیدی است که به بیرون از مجموعه مربوطه است.خود واحدهای تولیدی و  اعضای شورای حل اختلاف می توانند به موضوعاتی مثل چک و سفته ورود کنند و مسئله را در دستور کار قرار دهند تا به پرونده‌های قضائی افزوده نشود.

وی افزود: بخش دیگر مربوط به اختلافات کارگری و کارفرمایی است، در این رابطه ما مشکلی نداریم به جای اینکه پرونده به هیئت های حل اختلاف کارگری اداره کار برود و آنجا منتهی به صدور حکم شود و چون حکم صادر شده برای اجرا به دادگستری برود، در همان مرحله قبل از دادگستری حل و فصل شود.

معاون رئیس قوه قضائیه به مزیت های این شوراها اشاره و تصریح کرد: با توجه به ماهیت شوراهای تخصصی، به جای تشکیل پرونده های چندین باره در مکان های مختلف این موضوع در قالب گزارش اصلاحی در شورای حل اختلاف مطرح شود. ضمانت ارای صادره در این مرحله همانند حکم دادگستری است. علاوه بر این سرعت کار  در رسیدگی به اختلافات بیشتر است، همچنین اثرات معنوی و غیر مادی از جمله عدم حضور در دادسرا و رفت وامد کمتر را برای طرفین دعوا دارد. 

رئیس شوراهای حل اختلاف کشور با بیان اینکه اختلافات کارگری توسط افرادی از جنس کارگران حل می شود، گفت: همان کارگر و کارفرمایی که طرف شکایت هستند هر دو تا می توانند مصاحله را ایجاد کنند و افرادی از جنس خودشان در این شوراها فعالیت دارند.

وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به مشکل استخدام نیروهای شوراهای حل اختلاف، نیروی انسانی این شوراها چگونه تامین می شود؟گفت: نیروهای تخصصی که در شورای های حل اختلاف مستقر در واحدهای صنعتی هستند از جنس خودشان هستند و باید به صورت ترکیبی از نمایندگان کارگران و کارفرمایان در شهرک های تولیدی مشکلات رسیدگی شود.آمار این مسائل هم در شوراهای حل اختلاف هر استان ثبت می شود.

مظفری افزود: علاوه بر این شورای تخصصی، پیگیر انعقاد تفاهم نامه با سازمان نظام پزشکی برای ایجاد شوراهای تخصصی در حوزه پزشکی هستیم.

کد خبر 4765871 مهدیه محمدی

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای حل اختلاف قوه قضاییه کارگران شورای شهر تهران شهرداری تهران شهر تهران قوه قضاییه وزارت آموزش و پرورش یوم الله 13 آبان نیروی انتظامی محسن هاشمی بارندگی کمیته امداد امام خمینی سازمان تامین اجتماعی اداره کل محیط زیست استان تهران سازمان هواشناسی زلزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۷۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح مصوبات شورای تأمین استان درخصوص سنگ آهن مرکزی ایران-بافق 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، در جلسه‌ای با حضور مسئولان استان و شهرستان، مطالبات کارگران سنگ آهن مرکزی ایران-بافق و مصوبات شورای تأمین استان در این رابطه بررسی شد.    شاه حسینی معاون امور اقتصادی استانداری یزد گفت: بحث ۲ درصد فروش سنگ آهن که توسط امام راحل مصوب شده است، مورد تأکید شورای تأمین استان است و حتما باید ادامه پیدا کند.   وی افزود: سهام ترجیحی کارگران سنگ آهن مرکزی مورد تأکید و از مطالبات استان از صندوق بازنشستگی فولاد کشور است.    شاه حسینی بیان کرد: قبل از اینکه سهامی در بورس عرضه شود، حق و حقوق کارگران و شهرستان، نحوه ورود به بورس، ۲ درصد و...، در امیدنامه باید موردنظر قرار گیرد.   وی ادامه داد: در زمینه طرح‌های توسعه‌ای، تکمیل زنجیره فولاد باید اتفاق بیافتد و استاندار پیگیر تامین خوراک است چراکه این مطالبه برحق کارگران است.    معاون امور اقتصادی استانداری یزد گفت: در مورد بحث انتقال حساب‌های بانکی شرکت به شهرستان، طبق مصوبه مورد تاکید و پیگیری است و حتما باید انجام شود.    وی خاطرنشان کرد: شرکت سنگ آهن مرکزی ایران-بافق جزء مؤثرترین بنگاه‌های اقتصادی منطقه است که همه ما در استان و شهرستان پیگیر هستیم این مجموعه مثل سابق بدرخشد و حقوق آن محقق شود.   گفتنی است در این جلسه که در دفتر امام جمعه بافق برگزار شد، نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی، معاون امور اقتصادی استانداری یزد، اعضای شورای شهر و شورای کارگری سنگ آهن مرکزی ایران-بافق حضور داشتند.

دیگر خبرها

  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده
  • همه دلایلی که دولت را پای میز مذاکره مزدی برگرداند!
  • تشریح مصوبات شورای تأمین استان درخصوص سنگ آهن مرکزی ایران-بافق 
  • جشن بزرگ کارگری در میبد
  • بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟ | حل یک اختلاف نظر بزرگ
  • پاتروشف خواستار خویشتنداری اسرائیل شد
  • ایرنا: شورای عالی کار امروز جلسه‌ای ندارد
  • آیا دستمزد کارگران تغییر می کند؟
  • خبر مهم برای کارگران | حق مسکن کارگران افزایش می‌یابد؟
  • احتمال افزایش حق مسکن کارگران در جلسه امروز