Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی «زون انرژی» با مدیریت سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در«هفتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی(رینوتکس 2019)» در سالن پروین اعتصامی نمایشگاه بین المللی تبریز برپا شده است.

به گزارش ایسنا، هفتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس2019) ۱۳ تا ۱۷ آبان ماه جاری از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در نمایشگاه بین المللی تبریز در حال برگزاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از سه هزار و ۲۰۰ طرح، ایده و محصول فناورانه و دانش‌بنیان برای شرکت در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده اند. در مدت برپایی این نمایشگاه، حدود ۳۰ رویداد فناورانه شامل نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی‌های علمی و رویدادهای استارتاپی برگزار می‌شود.

رینوتکس ۲۰۱۹ با هدف حضور تعدادی از شرکت‌های فناور، دانش بنیان و صنعتی برگزار شده است، بسیاری از این شرکت‌ها دارای نیازهای فناورانه برای پروژه‌های ساخت داخل خود هستند.

این نمایشگاه در ۱۸ زون (ناحیه) تخصصی برگزار شده است، زون سازمان جهاد دانشگاهی استان با عنوان زون (انرژی) نیز در این نمایشگاه پذیرای بسیاری از فناوران و جوانان مبتکری است که با نبوغ و استعداد خود توانسته‌اند دانش را با مواد و ابزارهای مختلف تلفیق داده و محصولی نو ارائه دهند.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی و مسئول زون تخصصی نوآوری و فناوری‌های انرژی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حضور بیش از 53 طرح در زمینه‌ی انرژی در این دوره از نمایشگاه رینوتکس، گفت: هدف از برپایی این زون تخصصی در هفتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری، تلاش برای تحقق شعار سال مبنی بر حمایت از تولید داخل و پاسخ مناسب به نیاز صنعت در فضای تحرک نیروی انسانی جوان، خلاق، پویا و دانش محور برای عبور از مشکلات است.

دکتر جعفر محسنی با بیان این‌که اندوخته‌ی فکری، بالاترین دارایی اقتصاد دانش بنیان است، گفت: نیروی انسانی جوان، خلاق، پویا و دانش محور اتکا به مواد داخلی، بزرگ‌ترین سرمایه‌ی کشور برای عبور از مشکلات است.

وی با اشاره به اهمیت وجود زون تخصصی انرژی در نمایشگاه رینوتکس، اظهار کرد: جهان بر محور علم و فناوری برپاست، قطعا هرچه بتوانیم به علم و دانش توجه کنیم نیازهای جامعه رفع خواهد شد.

محسنی با بیان این‌که حمایت و اهمیت دادن بیش از حد به علم و دانش و فناوری یکی از علل پیشرفت کشورهای توسعه یافته، است، افزود: برای دستیابی به پیشرفت و بالندگی، باید حمایت از فناوری و توجه به علم را بیش‌تر مورد توجه قرار دهیم.

وی ماهیت جهاد دانشگاهی را نهادی پژوهشی عنوان کرد و گفت: پژوهش و فناوری باید با حمایت چنین نهادهایی پیشرفت کند.خوشبختانه سازمان جهاد دانشگاهی استان در توسعه‌ی انرژی خورشیدی پیش رو بوده و در این راستا نیروگاه‌های مختلف را طراحی و تولید کرده است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان ادامه داد: امید است خروجی این نمایشگاه نیز نسبت به دوره‌های گذشته مطلوب باشد.

وی با بیان این‌که حدود 1000 طرح نوآورانه و فناورانه در این دوره از نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبلی افزایش یافته است، گفت: افزایش و رشد تعداد طرح‌ها نشانگر اهمیت و جایگاه واقعی نمایشگاه است، در این نمایشگاه فضای مناسبی برای تعامل مطلوب شرکت‌های دانش بنیان، سرمایه گذاران و شرکت‌های صنعتی ایجاد شده است.

«حضور مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز در نمایشگاه ربع رشیدی»

رئیس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، از حضور مرکز نوآوری و شکوفایی علمی کاربردی جهاددانشگاهی در هفتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی در تبریز خبر داد.

رباب نوروزی، رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز، گفت: این مرکز در راستای حمایت از طرح‌های فناورانه و محصولات و تولیدات مهارتی دانشجویان و جهت معرفی فعالیت‌های مهارتی و اشتغال محور این مرکز با حضور فعال گروه‌های مختلف مهارتی و فنی با 18 طرح در هفتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی حضور یافته است.

وی اظهار کرد: مرکز علمی –کاربردی جهاددانشگاهی با ۲۰ سال سابقه فعالیت آموزشی فنی و مهارتی به عنوان یکی از اولین مراکز تاسیس شده دانشگاه جامع در استان ، در راستای تحقق اهداف دانشگاه نسل سوم و کارآفرین با توسعه رشته های فنی و مهارتی مرتبط با نیاز بازار کار ، و توانمند سازی دانشجویان و اساتید در جهت توسعه مهارتهای شغلی و حرفه ای همسو با افزایش دانش و نگرش دانشجویان و اساتید مرکز برای توسعه اشتغال و کارآفرینی فعالیت می‌کند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یک دانشگاه کارآفرین و نسل سوم در جامعه مطرح است، باید نقش دانشگاهی خود در ایجاد فرهنگ کارآفرینی دربین دانشجویان و اساتید ، تجاری سازی دانش، فرآیند انتقال و تبدیل فناوری ، ارتباط نزدیکتر با صنعت و جامعه ، اشتغال و توسعه معارتهای دانش آموختگان و آماده سازی آنها برای بازار های جهانی ، را به خوبی ایفا کند .

وی گفت: در این راستا مرکز علمی –کاربردی جهاددانشگاهی، برای حمایت از ایده‌ها و طرح‌های دانشجویان و فارغ التحصیلان مراکز نوآوری و شکوفایی را در کنار این مرکز راه اندازی کرده است.

«راه اندازی فناوری هوشمندسازی کنترل موتورخانه»

یکی از غرفه‌داران این زون با همکاری یکی از دوستانش با هدف معرفی سیستم «فناوری هوشمندسازی کنترل موتورخانه» از شهر تبریز در این زون  حضور یافته است.

افشاری در رابطه با طرح ارائه شده در هفتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری به ایسنا، گفت: این طرح در راستای هوشمندسازی کنترل موتورخانه طراحی شده است، در حال حاضر موتورخانه‌های مرسوم با کلید ترموستات کار می‌کنند و هیچ گونه دخالتی در راستای تنظیم دقیق دمای ساختمان به طور هوشمند ندارد.

وی ادامه داد: کنترل نکردن موتورخانه با دمای فضای باز و دمای محیط سربسته باعث اتلاف گرمای تولید می‌شود، به عنوان مثال افزایش دمای ساختمان مسکونی در طول روز به علت افزایش دمای فضای باز موجب کلافگی ساختمان گشته و باز شدن پنجره‌ها راهکاری است که در سطح شهر مرسوم است.

وی با بیان این‌که سامانه هوشمند موتورخانه با اندازه گیری دمای فضای باز و دمای داخل ساختمان می‌تواند دمای مطلوبی را در داخل ساختمان یا فضای سربسته با کاهش اتلاف انرژی و هزینه سوخت مصرفی ایجاد کند، گفت: کاهش مصرف انرژی حداقل تا 40 درصد و حداکثر 50 درصد از مزیای سامانه هوشمند کنترل موتورخانه است.

افشاری با اشاره به تجاری سازی فناوری هوشمند سازی کنترل موتورخانه، اظهار کرد: تاکنون این سامانه در 10 استان از جمله، اصفهان و تهران مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: سیستم از راه دور به طور هوشمند قابل کنترل است و می‌توان دمای ساختمان را از طریق اینترنت و به صورت آنلاین تنظیم کرد.

وی با اشاره به قابلیت‌های خاص سامانه هوشمند موتورخانه، تشریح کرد: مستقل بودن سیستم از مساحت ساختمان یا فضای سربسته، پیک زدایی مصرف سوخت، قابلیت کنترل از راه دور براساس نرم افزارتحت وب، زمان کوتاه نصب و راه اندازی و بهینه سازی مضاعف مصرف سوخت در زمان‌های تعطیلی ساختمان‌های غیرمسکونی از مزایای این سیستم هوشمند است.

«ارائه نیروگاه‌های قابل حمل پکیچ‌های عشایری با ورژن جدید»

افسانه عسگریان، مدیر مرکز خدمات تخصصی فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر سازمان جهاد دانشگاهی استان، نیز در این زون با هدف معرفی نوآوری در زمینه‌ی نیروگاه‌های قابل حمل پکیچ‌های عشایری، حضور یافته است.

عسگریان با بیان این‌که نیروگاه‌های قابل حمل پکیچ‌های عشایری با ورژن جدید در این نمایشگاه عرضه شده است، گفت: نیروگاه‌های جدید با قابلیت خروجی ای سی طراحی شده‌ است.

وی با بیان این‌که تولید این محصول قیمت بسیار پایینی نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی دارد، بیان کرد: این نیروگاه‌ها دارای فست شارژر و یک کیلو وات خروجی ای سی است،کیفیت نوع ایرانی این محصول بسیار مطلوب از سایر محصولات خارجی است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر سازمان جهاد دانشگاهی استان قابل حمل بودن این پکیچ‌ها را از مزایای اصلی طرح عنوان کرد و گفت: نیروگاه‌های قابل حمل پکیچ‌های عشایری در ورژن جدید در تمامی مناطق کشور و دور از دسترس شبکه برق و در مکان‌های حساس و صنعتی بدون ایجاد نوسانات الکتریکی و بدون ایجاد جرقه، قابل استفاده هستند.

وی با تاکید به این‌که تولید نیروگاه‌های قابل حمل پکیچ‌های عشایری مانع از خروج ارز از کشور شده است، افزود: کشورهای همجوار نیز خواهان نیروگاه‌های قابل حمل هستند،تولید این محصولات باعث ارز آوری برای کشور می‌شود.

  وی ادامه داد: نیروگاه‌های قابل حمل پکیچ‌های عشایری قابل رقابت با نمونه‌های کشورهای خارجی است.

«ارائه طرح هوشمندسازی انرژی و روشنایی شهری»

یاشار پارسی نیز یکی از نوآوران زون انرژی، بخش تخصصی فعالیت‌های دانش آموزی-انرژی و مدیریت شهری و دانش آموز هنرستان ماندگار صنعتی تبریز در رشته‌ی مکاترونیک است که با عنوان ایده‌ی روشنایی هوشمند شهری در این زون حضور دارد.

پارسی با بیان این‌که هوشمندسازی روشنایی شهری طرحی تلفیقی برای زیباسازی شهر و بهینه سازی مصرف انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: با اجرای این طرح از بیشتر هزینه‌های سنگین در زمینه‌ی انرژی شهری صرفه جویی می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که بیشترین میزان برق و انرِژی برای روشنایی شهر در شب و بامداد مصرف می‌شود، قطعا با پیاده سازی این طرح و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، از مصرف هزینه‌های سنگین و آسیب‌های زیست محیطی جلوگیری می‌کند.

این نوآور با بیان این‌که طرح هوشمندسازی روشنایی شهر به عنوان اختراع ثبت شده ولی هنوز تجاری سازی نشده است، گفت: برای تجاری سازی این طرح و تبدیل آن به محصول نهایی، حمایت سرمایه گذاران نیاز است.

وی یادآورشد: نمونه‌ی مشابه این طرح هزینه‌های زیادی را در بردارد.

براساس این گزارش؛ هفتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی از 13 الی 17 آبان ماه در تبریز در محل نمایشگاه بین المللی در حال برگزاری است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی رینوتکس 2019

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۷۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت شهرداری مشهد از نوآوری و خلاقیت شرکت‌های دانش‌ بنیان

شهردار مشهد گفت: مدیریت شهری مشهد از نوآوری و خلاقیت شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور حل مسائل و دغدغه‌های شهر و شهروندان حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، محمدرضا قلندر شریف در نشست فعالان اکوسیستم نوآوری مشهد که به منظور بررسی و ارائه پیشنهادات برای تقویت روحیه نوآوری در شهر و حل مسائل شهری به کمک خلاقیت و نوآوری، برگزار شد، اظهار کرد: فعالان حوزه نوآوری شهروندانی فکور و اندیشمند هستند که می‌توانند تأثیرات به‌سزایی در جهت رشد بر جامعه بگذارند.

وی افزود: ارائه راهکار مناسب، تولید راه حل اثرگذار، تولید فکر و اندیشه و تبدیل آن به عمل و اجرا از وظایف سنگین بر دوش فعالان حوزه خلاقیت است.

شهردار مشهد گفت: مدیریت شهری مشهد از نوآوری و خلاقیت شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور حل مسائل و دغدغه‌های شهر و شهروندان حمایت می‌کند.

در ادامه محمود رضا کفاش، معاون علمی و پژوهشی سپاه امام رضا (ع) اظهار کرد: تقریباً ۲ دهه است که حرکت پر شتاب علمی در سطح کشور آغاز شده و ما نیز هم تلاش کردیم با برنامه‌ریزی، هدف گذاری و بسیج کردن امکانات از این حرکت جا نمانیم.

وی افزود: سند اعتلای ۱۰ ساله بسیج قریب به ۲ سال است که از سوی رهبر معظم انقلاب تائید و ابلاغ شده است و یکی از قرارگاه‌هایی که در این سند نقش‌آفرین هستند قرارگاه جهاد علم و فناوری است.

معاون علمی و پژوهشی سپاه امام رضا (ع) گفت: ظرفیت‌های بسیج را باید به تمام کسانی که در عرصه علم و فناوری هستند معرفی کنیم و در این راستا یکی از ظرفیت‌های اصلی بسیج حمایت، هدایت و پشتیبانی است.

همچنین مهدی انجیدانی مدیر عامل پیام‌رسان گپ اظهار کرد: در موضوعات کسب و کار به بازارهای کشورهای مسلمان و شیعه کم توجهی می‌شود.

وی افزود: شهر مشهد به واسطه حرم مطهر رضوی می‌تواند ظرفیت بزرگی برای فناوری با سایر کشورها باشد؛ بازار کشورهای مسلمان یکی از جذاب‌ترین بازارها است که رقابت در آن‌ها کم است.

مدیر عامل پیام رسان گپ گفت: معرفی فناوری و محلی که فقط محصولات همانجا باشد برای بازدید توریست در مشهد موضوعی بسیار مهم است که شهرداری مشهد می‌تواند به آن بپردازد.

کد خبر 746429

دیگر خبرها

  • فناوری با بلوغ پایین در پارک‌های علم و فناوری رها شده اند 
  • برپایی پاویون دانش بنیان‌ها در نمایشگاه ایران هلث
  • تعداد شرکت های فناوری و نوآوری کشاورزی به ۱۰۰۰ خواهد رسید
  • دهکده‌های فناوری و نوآوری کشاورزی به عدد ۱۰۰۰ خواهد رسید
  • لزوم تربیت دانش آموز آینده ساز مبتنی بر ساحت‌های سند تحول بنیادین
  • آغاز رسمی همکاری‌های مشترک آموزش و پرورش و جهاد دانشگاهی کرمانشاه
  • بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان جهاد دانشگاهی برای تسهیل در صدور اسناد
  • ۸۰ درصد از اراضی موقوفه تثبیت و مستند سازی شده است
  • آغاز طرح راهیان پیشرفت برای دانش‌آموزان کرمانشاهی
  • حمایت شهرداری مشهد از نوآوری و خلاقیت شرکت‌های دانش‌ بنیان