Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@22:52:56 GMT

افزایش حدود ۸ برابری سطح زیر کشت کلزا در عجب‌شیر

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۱۹۳۰۵

افزایش حدود ۸ برابری سطح زیر کشت کلزا در عجب‌شیر

عزیز نوروزی روز جمعه در بازدید از مزارع کلزای این شهرستان افزود: براساس سیاست‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در جهت ایجاد امنیت غذایی و نیل به اهداف خودکفائی کشور در تولید روغن‌گیاهی و استفاده بهینه از آب و اجرای الگوی کشت صحیح، در سالجاری ۱۵۰ هکتار از اراضی زراعی عجب شیر به کشت کلزا اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: سال زراعی گذشته ۱۹ هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافت که این سطح در سال زراعی جاری ۱۵۰ هکتار است.

وی این موفقیت را مرهون همکاری کشاورزان شهرستان و تلاش کارشناسان و مروجین پهنه‌های تولیدی دانست و گفت: خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی در کشور و اصلاح الگوی کشت در راستای احیای دریاچه ارومیه ترویج کشت کلزا با نیاز آبی کم در مزارع کشاورزی شهرستان می‌تواند در مصرف بهینه آب و افزایش راندمان آب مصرفی در مزارع نقش بسزایی داشته باشد.

نوروزی تصریح کرد: بر اساس آمار موجود تعداد ۲ دستگاه برداشت کلزا در سطح شهرستان خریداری شده از این رو هیچ مشکلی در برداشت این محصول در شهرستان نخواهیم داشت.

وی افزود: برنامه‌ریزی اصولی، طرح‌ها و کارگاه‌های آموزشی و ترویجی، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به میزان هر هکتار ۵۰ میلیون ریال، توجیه بهره‌برداران در خصوص کشت تناوب با غلات و خرید تضمینی از دلایل توسعه کشت کلزا است.

نوروزی بیان کرد:  این بسته های حمایتی توسط کارشناسان و عوامل اجرایی جهاد کشاورزی اطلاع‌رسانی به‌موقع رغبت کشاورزان از کاشت این محصول را برانگیخت.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان عجب شیر  بیان کرد: پیش‌بینی می شود که بیش از ۷۵۰ تن دانه روغنی کلزا از این سطح زیر کشت در بهار سال آینده در شهرستان برداشت شود.

شهرستان عجب شیر دارای حدود ۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی بوده که از این میزان حدود پنج هزار هکتار به باغات اختصاص دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی عجب شیر کلزا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی عجب شیر کلزا وزارت جهاد کشاورزی عجب شیر کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۹۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بهره‌وری با تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مهاباد؛ مدیر امور اراضی آذربایجان‌غربی گفت: اجرای طرح تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی باعث توجیه اقتصادی کشاورزی، بهینه شدن فعالیتها، افزایش بهره‌وری منابع و در نهایت توسعه پایدار بخش کشاورزی می‌شود.

مجتبی روح الامین، با بیان اینکه تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی یکی از اولویتهای مهم سازمان امور اراضی کشور است، افزود: یکی از دلایل افزایش هزینه‌های تولید در کشور، خردشدن اراضی و کشاورزی سنتی است.

روح الامین، با اشاره به اینکه باید به سمت کشاورزی مکانیزه و کلان قدم برداریم و گام اول یکپارچه‌سازی اراضی است،افزود: برای اجرای این طرح نمی‌توان نسخه واحدی برای کل استان درنظر گرفت و با توجه به شرایط باید برای هر منطقه از روشهای جداگانه‌ای بهره برد.

وی اظهار کرد: موفقیت بیشتر دولت در طرح یکپارچه‌سازی زمینهای کشاورزی الزاماتی هم نیاز دارد، از جمله اینکه برای ارث وراث، باید قانونی وضع شود که زمینها را خرد نکنند و مشوق‌های نقدی و تسهیلاتی برای این کار در نظر گرفته شود.

مدیر امور اراضی استان گفت: مدیران جهاد کشاورزی شهرستا‌ها، مسئولان امور اراضی و مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان باید در رابطه با تجمیع و یکپارچه‌سازی کشاورزی اهتمام بیشتری داشته باشند و از رو‌های ترویجی و تشویقی استفاده کنند تا در نهایت موارد در کارگروه تصمیم‌گیری و نهایی شود.

 روح الامین اضافه کرد: شهرستانهای اشنویه، سلماس، بوکان، پلدشت، چالدران، تکاب، شاهیندژ و مهاباد نسبت به معرفی پایلوت به مساحت ۵۰۷ هکتار اقدام کرده اند که ۴۶ هکتار منجر به تجمیع اسناد و معرفی به اداره ثبت برای صدور سند تجمیعی و ۱۳ هکتار مبنی بر یکپارچه سازی کشت شده است.

دیگر خبرها

  • کشت دانه‌روغنی‌کلزا در میاندوآب ۲ برابر شد
  • ممنوعیت تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی
  • اختصاص ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش جلگه رخ تربت حیدریه به کشت کلزا
  • پیش بینی تولید بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ تن محصول کلزا در میاندوآب
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • تولید بی سابقه کُلزا در شهرستان دهلران
  • افزایش بهره‌وری با تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی
  • ۸۰ درصد گندم خوزستان آماده برداشت
  • مطلوب بودن مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی خوزستان
  • افزایش ۱۰ برابری تولید و اشتغال با توسعه کشت گلخانه‌ای