Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@11:05:23 GMT

۲۲۸ سال نظامی‌گری آمریکا در جهان

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۱۹۶۳۶

۲۲۸ سال نظامی‌گری آمریکا در جهان

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های‌خبری ایرنا، هر وقت صحبت از جنگ و نظامی‌گری در جهان می شود، بی درنگ نام آمریکا از ذهن می گذرد؛ کشوری که تقریبا تمامی عمر ۲۴۴ ساله خود را صرف جنگ و تهاجم در چهار گوشه این کره خاکی کرده است.

جالب اینکه مقامات کاخ سفید بی اعتنا به پیشینه و شرایط کنونی کشور خود، نوک پیکان اتهام را به سمت به سوی دیگر بازیگران از جمله ایران نشانه رفته و آنها را بانی ناآرامی ها معرفی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین ارتباط یک هفته پیش «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «العربیه» عربستان تاکید کرد که «ایران ۱۶ میلیارد دلار برای کمک به شبه نظامیان در عراق و سوریه هزینه کرده است»

از طرفی «استیو منوچین» وزیر دارایی آمریکا نیز چند روز پیش در سفر خاورمیانه ای خود، تلاش کرد تا ائتلافی مشتمل بر هفت کشور (آمریکا و شش کشور عربی شامل بحرین، قطر، کویت، عمان، عربستان و امارات) علیه ایران ایجاد کند تا در کنار ائتلاف دریایی در خلیج فارس، گام های بلندتری در اعمال فشار حداکثری بر تهران بردارد.

بودجه نظامی چندصدمیلیارد دلاری و فروش های تسلیحاتی چشمگیر آمریکا در جهان بر کسی پوشیده نیست. در دولت ترامپ نیز توجه ویژه ای به فروش تسلیحات و جنگ افزارهای نظامی صورت گرفته است و چند ماه پیش خبرگزاری «رویترز» در این باره از افزایش حجم فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای خارجی در سه ماهه اول سال جاری میلادی (۲۰۱۹) خبر داد که به بیش از ۴۴.۱۵ میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که سال ۲۰۱۸ نیز حجم معاملات تسلیحاتی آمریکا افزایشی ۳۳ درصدی داشت.

همچنین «انستیتو پژوهش‌های صلح» (سیپری) مستقر در استکهلم گزارشی از فروش جنگ افزارهای آمریکایی انتشار داده و تاکید کرده که آمریکا با فاصله چشمگیری در صدر کشورهای فروشنده تسلیحات در جهان قرار دارد. به گزارش این مؤسسه پژوهشی سوئدی، آمریکا در دوره پنج ساله منتهی به ۲۰۱۸ به تنهایی ۳۶ درصد از بازار فروش تسلیحات جهان را به خود اختصاص داده است.

خاورمیانه مقصد جنگ‌افروزی آمریکا

یرخی کشورهای عربی منطقه به ویژه عربستان نقش تعیین کننده‌ای در افزایش فروش تسلیحات آمریکایی داشته اند به طوری که ریاض با خرید ۱۲ درصد از جنگ افزارهای آمریکایی در صدر مشتریان واشنگتن قرار دارد. در دولت ترامپ بیش از پیش بر عربستان سعودی و ضرورت فروش تسلیحات به آن تاکید شده است که نگاهی آماری به توافقات تسلیحاتی بین ریاض و واشنگتن این واقعیت را منعکس می‌کند.

ترامپ همان ماه‌های نخست ریاست جمهوری خود، عربستان را به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی خود برگزید و در ماه مه ۲۰۱۷ با سفر به ریاض، قراردادی تسلیحاتی به ارزش ۴۶۰ میلیون دلار با آل سعود به امضا رساند؛ توافقی که ۱۱۰ میلیون دلار از آن اجرایی شده و ۳۵۰ میلیارد دلار دیگر نیز قرار است در یک دهه آینده وارد فاز عملیاتی شود. بر پایه برخی گزارش‌ها که حجم توافقات تسلیحاتی واشنگتن- ریاض بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ تنها ۹ میلیارد دلار برآورد می‌شد، اینک به صدها میلیارد دلار رسیده است.

در چنین فضایی که آمریکا خاورمیانه را به انباری از باروت مبدل کرده، ظریف تیرماه امسال در قلب آمریکا نظامی گری این کشور را به چالش کشید. وی که با هدف شرکت در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل عازم نیویورک شده بود، سیاست تهاجمی و جنگ افروزانه کاخ سفید را زیر سوال برد.

وزیر امور خارجه کشورمان در جریان این سفر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ان بی سی نیوز»، آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن را بانی آشوب‌ها در منطقه دانست و گفت: ایران سال گذشته در مجموع ۱۶ میلیارد دلار هزینه نظامی داشت. کشور ما ۸۲ میلیون نفر جمعیت دارد و حدود یک میلیون نیروی مسلح و تنها ۱۶ میلیارد دلار هزینه کردیم. امارات متحده عربی با یک میلیون جمعیت (بومی)، ۲۲ میلیارد دلار هزینه (بخش نظامی) کرد. عربستان سعودی با کمتر از نصف جمعیت ما ۶۷ میلیارد دلار هزینه کرد. بیشتر ان‌ها (تسلیحات خریداری شده) آمریکایی هستند. این تسلیحات آمریکایی هستند که وارد منطقه ما می‌شوند و منطقه ما را در استانه انفجار قرار می‌دهند. از این رو اگر ان‌ها می‌خواهند درباره موشک‌های ما حرف بزنند، اول باید فروش این تسلیحات از جمله موشک‌ها را متوقف کنند.

نگاه انتقادی آمریکایی‌ها به رویکرد تهاجمی ترامپ

نظامی گری های کاخ سفید و جنگ افروزی های دولت آمریکا هزاران کیلومتر دورتر از خاک آن کشور، از نگاه انتقادی بسیاری از نمایندگان کنگره و همچنین مقامات پیشین این کشور دور نمانده است. اعضای مجالس سنا و نمایندگان بارها با طرح هایی چون «انسداد فروش سلاح به عربستان» تلاش کرده اند تا از اجرای توافقات تسلیحاتی آمریکا با برخی بازیگران جنگ افروز خاورمیانه پیشگیری کنند همانند مخالفت کنگره با فروش هشت میلیارد دلاری سلاح به عربستان (۲۲ معامله تسلیحاتی) در روزهای پایانی خرداد ماه؛ تلاش هایی که تا کنون در مرحله عمل چندان موفق نبوده اند.

 برخی از مقامات پیشین این کشور نیز همچون «جیمی کارتر» به شدت نگران تداوم سیاست های تجاوزکارانه این کشور در دولت ترامپ است. وی فروردین پارسال در تماس تلفنی با ترامپ، با بیان اینکه از ۲۴۲ سال تاریخ آمریکا، ۲۲۶ سال در جنگ بوده‌ایم، گفت: آمریکا در طول ۲۴۲ سال تاریخ خود به جز ۱۶ سال، در بقیه زمان‌ها در جنگ به سر برده است.آمریکا به دلیل تمایلش برای تلاش به منظور مجبور کردن دیگران به در پیش گرفتن ارزش‌های آمریکایی، جنگ دوست‌ترین کشور جهان است.

اعتراف سی ونهمین رئیس‌جمهوری آمریکا به اینکه ایالات متحده جنگ افروز شماره یک جهان است، در حالی بیان می شود که هر ساله شاهد سیر صعودی هزینه ها و بودجه نظامی این کشور هستیم. آمریکا که در سال ۲۰۱۸ هزینه نظامی ۶۴۳ میلیارد دلاری برای خود پیش بینی کرده بود، در سال جاری (۲۰۱۹) بودجه نظامی ۷۱۶ میلیارد دلاری برای خود تعیین کرد. برآوردها نشان می دهد که بودجه نظامی این کشور در سال مالی ۲۰۲۰ به ۷۵۰ میلیارد دلار می رسد؛ بودجه ای که حامل پیام تداوم و تشدید سیاست های جنگ افروزانه کاخ سفید در سطح جهان دست کم طی یک سال آتی است.

برچسب‌ها دولت ترامپ ایالات متحده آمریکا فروش تسلیحات ائتلاف دریایی خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دولت ترامپ ایالات متحده آمریکا فروش تسلیحات ائتلاف دریایی خلیج فارس دولت ترامپ ایالات متحده آمریکا فروش تسلیحات ائتلاف دریایی خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۹۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسلیحات، واجب تر از نان شب / هزینه های تسلیحاتی جهان به 2.5 تریلیون دلار رسید / هزینه های تسلیحاتی در سطج جهانی رکورد زد

به گزارش جماران ، بر اساس گزارش جدیدی که روز دوشنبه توسط موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم یا SIPRI منتشر شد، مجموع هزینه های نظامی کشورها در سال 2023 به رکورد 2.443 تریلیون دلار رسید.

اندیکشده آمریکایی Responsible Statecraft در گزارشی در این باره نوشت: هزینه‌های نظامی در سراسر جهان در سال 2022 به میزان 6.8 درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش از سال 2009 است. همه مناطق شاهد افزایش بود اما اروپا، آسیا و اقیانوسیه و خاورمیانه بیشترین رشد را داشتند.

به گفته نان تیان، نویسنده ارشد این گزارش، «افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی پاسخی مستقیم به وخامت وضعیت صلح و امنیت جهانی است. دولت‌ها قدرت نظامی را در اولویت قرار می‌دهند، این کار خطر یک مارپیچ اقدام- واکنش را در چشم‌انداز ژئوپلیتیک و امنیتی جهان ایجاد می کند. »

مانند همه این سالها، ایالات متحده با 916 میلیارد دلار در صدر فهرست هزینه های نظامی قرار گرفت. پس از آن چین با 296 میلیارد دلار، روسیه با تخمینی 109 میلیارد دلار و هند با 83.6 میلیارد دلار قرار دارند. عربستان سعودی، یک خریدار عمده تسلیحات، با ارزش تخمینی 75.8 میلیارد دلار، در جایگاه پنجم قرار گرفت و بریتانیا (74.9 میلیارد دلار)، آلمان (66.8 میلیارد دلار)، اوکراین (64.8 میلیارد دلار) بدون احتساب 35 میلیارد دلار کمک نظامی اضافی به این کشور و سرانجام فرانسه (61.3 میلیارد دلار) در رده های بعدی قرار گرفتند.

به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی جهانی یا تولید ناخالص داخلی، در سال 2023  هزینه‌های نظامی 2.3 درصد  2023 افزایش یافت و هزینه‌های نظامی جهان برای هر نفر بالاترین میزان از سال 1990 بود.

مجموع نزدیک به 2.5 تریلیون دلار هزینه نظامی تقریباً دو برابر مبلغی بود که جهان برای مقابله با تغییرات آب و هوایی متعهد شده است.

بر اساس گزارشی که اواخر سال گذشته توسط ابتکار سیاست آب و هوا منتشر شد، تامین مالی جهانی مرتبط با آب و هوا در سال‌های 2021-2022 به بالاترین حد خود رسید و برای اولین بار از یک تریلیون دلار گذشته و به نزدیک به 1.3 تریلیون دلار رسید.

بر اساس گزارش جدید SIPRI، هزینه‌های نظامی 31 کشور عضو ناتو در مجموع 1.31 تریلیون دلار یا 55 درصد از هزینه‌های نظامی جهانی را به خود اختصاص داده است. ایالات متحده بیش از دو سوم (68٪) از کل بودجه نظامی ناتو را تشکیل می دهد، در حالی که اعضای اروپایی ناتو 28٪ اضافی را تشکیل می دهند که بالاترین درصد در دهه گذشته است. ترکیه و کانادا 4 درصد باقی مانده را تشکیل دادند.

بر اساس این گزارش، یک دهه پس از آن که اعضای ناتو متعهد شدند حداقل 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای ارتش خود هزینه کنند، 11 کشور در سال 2023 به این هدف دست یافتند یا از آن فراتر رفتند.

به گفته یکی از محققان، لورنزو اسکارازاتو، « جنگ دو سال گذشته در اوکراین اساساً دیدگاه امنیتی بسیاری از کشورهای اروپایی عضو ناتو را تغییر داده است».

بر اساس این گزارش، در سال 2023، هزینه های نظامی روسیه 24 درصد افزایش یافت که از سال 2014، زمانی که مسکو کریمه را ضمیمه کرد، 57 درصد افزایش محسوب می شود.

بودجه نظامی 5.9 درصد از تولید ناخالص داخلی روسیه در سال 2023 را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که اوکراین  37 درصد تولید ناخالص داخلی خود را  صرف ارتش کرده است، البته بدون احتساب کمک های خارجی که دریافت کرده است. اگر این کمک ها در نظر گرفته شود، کل مبلغ اختصاص یافته به ارتش اوکراین به حدود 100 میلیارد دلار یا 91 درصد از بودجه نظامی مسکو می رسد.

بر اساس این گزارش، چین با بودجه نظامی نزدیک به 300 میلیارد دلار، نیمی از کل هزینه های نظامی در سراسر منطقه آسیا و اقیانوسیه را در سال 2023 به خود اختصاص داده است. این میزان نسبت به سال 2022 و بیست و نهمین سال متوالی افزایش بودجه نظامی پکن، 6 درصد افزایش داشته است.

این گزارش خاطرنشان کرد که به نظر می رسد چندین همسایه چین هزینه های نظامی خود را با چین تطبیق می دهند. ژاپن که دهمین مخارج نظامی بزرگ جهان در سال 2023 را به خود اختصاص داده بود، بودجه خود را با 11 درصد افزایش به 50.2 میلیارد دلار در سال 2022 رساند. تایوان هزینه های نظامی خود را به 16.6 میلیارد دلار افزایش داد که 11 درصد افزایش محسوب می شود.

در مورد خاورمیانه، کل هزینه های نظامی در سال 2023 به طور کلی 9 درصد افزایش یافت و به 200 میلیارد دلار رسید که بالاترین نرخ رشد سالانه منطقه در دهه گذشته است.

رژیم اسراییل در نتیجه جنگ غزه بودجه خود را 24 درصد افزایش داد و به 27.5 میلیارد دلار رساند که آن را به پانزدهمین هزینه نظامی بزرگ جهان، درست جلوتر از کانادا و بسیار جلوتر از سومین خرج کننده بزرگ منطقه، یعنی ترکیه با بودجه نظامی،  نزدیک به 16 میلیارد دلار تبدیل کرد.

بر اساس این گزارش، هزینه‌های نظامی نیز در قاره آمریکا افزایش یافته است، به ویژه در آمریکای مرکزی و مکزیک که دولت‌های آنها در دهه گذشته تلاش کرده‌اند نیروهای امنیتی خود را در برابر جنایات سازمان‌یافته تقویت کنند. در این گزارش آمده است که بودجه نظامی از سال 2014 در این کشورها حدود 55 درصد رشد داشته است.

برزیل هزینه های نظامی خود را در سال گذشته 3.1 درصد افزایش داد و به نزدیک به 23 میلیارد دلار رساند، زیرا کنگره این کشور اصلاحیه قانون اساسی را ارائه کرده است که بودجه نظامی را به حداقل سالانه 2 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش می دهد.

 

دیگر خبرها

  • سفیر روسیه کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین را مضحک خواند
  • تسلیحات، واجب تر از نان شب / هزینه های تسلیحاتی جهان به 2.5 تریلیون دلار رسید / هزینه های تسلیحاتی در سطج جهانی رکورد زد
  • اینفوگرافیک| هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳
  • رئیس رژیم اسرائیل از آمریکا تشکر ویژه کرد
  • بسته تسلیحاتی یک میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین
  • همراهی نفت و طلا در روند نزولی
  • سیاست‌های آمریکا با ادعای طرفداری از صلح فاصله زیادی دارد
  • هزینه نظامی جهان در سال ۲۰۲۳ رکورد شکست
  • پشت‌پرده حمایت تاریخی و بی‌چون‌وچرای آمریکا از رژیم صهیونیستی
  • پشت‌پرده حمایت بی‌چون‌وچرای تاریخی آمریکا از رژیم صهیونیستی