مشاهده اخبار داغ روز

رویداد۲۴  ایرج تقی‌پور، مدیر سی‌سینما با بیان اینکه سازمان سینمایی در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در ارائه زیربنایی که یکی از جنبه‌های آن خدمات اطلاع رسانی است، در چند سال گذشته تصمیم به توسعه خدمات اطلاع‌رسانی در حوزه سینما به‌ویژه برای فعالین حوزه پژوهش گرفته است، گفت: «به‌ویژه فعالین حوزه بین‌الملل سینما همواره با این سوال مواجه بوده‌اند که با وجود پایان‌نامه‌ها و مقالات متعددی که سالیانه درباره سینمای ایران در دنیا نگاشته می‌شود و فقط فهرست آن به اندازه یک کتاب است، چرا منبع رسمی و جدی در این حوزه وجود ندارد.
»

او ادامه داد: «در زمان دکتر حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی وقت، قرار شد پایگاهی اینترنتی به عنوان دایره‌المعارفی برای ارائه اطلاعات سینمای ایران به زبان انگلیسی طراحی شود که این کار در موسسه رسانه‌های تصویری به سرپرستی من آغاز شد. این کار به دلیل نبودن بودجه کافی بسیار کند پیش می‌رفت. در زمان آقای حیدریان و میرکریمی که مشاور بین‌الملل ایشان بودند از من پرسیدند که آیا می‌شود این کار را زودتر و در کمتر از یک سال انجام داد و راه اندازی کنیم؟ من هم با وجود این که کار بسیار مشکلی بود گفتم فاز اول آن شدنی است که انجام شد و در جشنواره جهانی فجر ۱۳۹۷ رونمایی شد.»

تقی‌پور همچنین یادآور شد: «این کار برای چهار فاز پیش بینی شده و تنها یک فاز که مربوط به اطلاعات اولیه فیلم‌های ایرانی بود اجرایی شد. این سایت حاوی همه اطلاعات سینمای ایران از اولین فیلمی که در ایران ساخته شده تا به امروز است. تمام فیلم‌های سینمایی بلند و کوتاه که در هر جای دنیا و ایران ثبت شده باشند، اطلاعات اولیه آن‌ها در این سایت موجود است. ما دسترسی به نسخه فیلم‌ها برای بازبینی نداشتیم و ناچار از مراجعه به مطالب مکتوب، شامل کتاب‌ها و نشریات بودیم. با تطبیق این منابع متوجه شدیم که اشکالات و غلط‌های متعددی در این منابع وجود دارد؛ حتی در بهترین منابعی که در زبان فارسی هست. گروه همکاران بنده تلاش بسیاری کردند که این اشکالات را برطرف کنند و با تطبیق اسامی با همدیگر، افرادی را که با اسامی متفاوتی در منابع و عنوان‌بندی فیلم‌ها نام برده شده بودند، اصلاح کنند.»

مدیر سی سینما ادامه داد: «هیچ فیلم بلند و کوتاه ایرانی به جز فیلم‌ها و برنامه‌های صدا و سیما که نتوانستیم به اطلاعات آرشیو سازمان دسترسی پیدا کنیم و ادارات دولتی مانند وزارت نفت و جهاد کشاورزی (که برای فاز دوم به بعد پیش بینی شده بودند)، نیست که در جایی از دنیا ثبت شده باشد و در این پایگاه موجود نباشد. در اجرای این کار طبیعی بود که تقریبا همه پایگاه‌های ایرانی و خارجی دیگر را هم بررسی کردیم. بعد از راه‌اندازی این پایگاه مورد این سوال قرار گرفتیم که حیف است این اطلاعات فقط به زبان انگلیسی ارائه شود و فارسی نباشد و محققین و نویسندگان و روزنامه‌نگاران فارسی زبان از آن بی‌بهره باشند؛ لذا بخش فارسی آن هم چند ماه بعد راه‌اندازی شد.»

تقی‌پور افزود: «جا‌هایی هستند که سینما قبل از انقلاب را به رسمیت نمی‌شناسند و موضوع فعالیت‌شان صرفا سینما بعد از انقلاب است و بعضا هم به ارگان‌های انقلابی وابسته هستند، اما پایگاه اطلاع رسانی‌شان شامل اطلاعات همه سینماگران قبل و بعد از انقلاب می‌شود. بسیاری از پایگاه‌های سینمایی هم هستند که جنبه تجاری دارند. بسیاری از این پایگاه‌های تجاری، از اطلاعات ما هم استفاده می‌کنند. عجیب این است که تقریبا در همه آن‌ها به بازیگران و سینماگران قبل از انقلاب هم اشاره شده است. حتی پایگاه‌های متعددی وجود دارد که درباره قد، اندازه کفش، همسران، فرزندان و … یعنی جزئیات زندگی بازیگران قبل از انقلاب اطلاعات مبسوطی را ارائه می‌کنند، و عجیب‌تر این که تا کنون هیچ فردی معترض این موضوع نشده، ولی در خصوص پایگاه سینمایی سی‌سینما توسط عده‌ای که مطمئن هستم تاکنون حتی یک بلیط سینما یا تئاتر یا یک واقعه فرهنگی را نخریده‌اند، واکنش سخت نشان داده شده است. چطور کسی که فیلم ندیده می‌تواند قضاوت کند که کس دیگری اهل سینما بوده یا خیر. چگونه می‌توان از نویسندگان و روزنامه‌نگاران و پژوهش‌گران، مثلا برنامه‌سازان و خبرنگاران وسایل ارتباطی فراگیری مانند صدا و سیما انتظار کار دقیق و علمی داشت، ولی منابع کافی پژوهشی در اختیار نداشته باشند و نمی‌توان تاریخ را فقط با اشاره به اولیا نوشت و از سایرین چشم پوشی کرد.»

این کارشناس سینمایی تاکید کرد: «به نظر بنده این حسن نظر سازمان امور سینمایی در اجرای قانون تاسیس و اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود را موظف به حمایت از همه شئون سینما می‌دانسته و در اجرای همین سیاست، از تامین منابع اطلاعاتی برای اهالی سینما و علاقمندان آن حمایت کرده است را باید ارج نهاد. در سال جاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مضیقه روبرو است. امیدواریم با رفع تنگنا‌های هر چه زودتر بتوانیم فاز‌های بعدی این پروژه را هم اجرایی کنیم.» خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

تبعات قطع اینترنت جهانی در ایران؛ حجم معاملات بازار سرمایه کاهش یافت| توضیحات وزیر ارتباطات

تبعات قطع اینترنت جهانی در ایران؛ حجم معاملات بازار سرمایه کاهش یافت

ارتباط ایرانیان با اینترنت جهانی قطع شده است

واکنش‌ها به گرانی بنزین| از مخالفت مراجع تقلید تا بی‌خبری نمایندگان مجلس

مدارس کدام استان‌های فردا سه شنبه ۲۸ آبان تعطیل هستند؟

منبع این خبر، وبسایت www.rouydad24.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۵۷۲۳۱۶۶ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

کلیدواژه: رویداد24 بازیگران پیش از انقلاب

خبر بعدی:

سینما متعلق به «اسکورسیزی» و هیچکس دیگر نیست

«جو روسو» و «آنتونی روسو» که با ساخت فیلم «انتقام جویان: آخر بازی» محصول کمپانی مارول رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را از «آواتار» گرفتند، سکوت خود را در قبال صحبت‌های «مارتین اسکورسیزی» شکستند که معتقد است فیلم‌های ابرقهرمانی سینما نیستند.

به گزارش «تابناک»؛ «جو روسو» در این باره گفت: این به تعریف شما از سینما بستگی دارد و ما سینما را فیلمی تعریف می‌کنیم که افراد را برای به اشتراک گذاشتن یک تجربه احساسی گرد هم جمع می‌کند.

فروش فیلم «انتقام جویان: آخر بازی» در گیشه تنها نشانه‌ای از موفقیت مالی نیست بلکه نشان می‌دهد این فیلم تاثیری بی‌سابقه بر روی مخاطبان در سراسر جهان از لحاظ به اشتراک گذاشتن داستان و تجربه آن داشته است.

«آنتونی روسو» نیز گفت: می‌توان به این قضیه از زاویه‌ای دیگر نیز نگاه کرد و آن این است که سینما متعلق به هیچ کس‌ نیست، ما صاحب سینما نیستم و شما نیز صاحب آن نیست و سینما متعلق به اسکورسیزی هم نیست.

«مارتین اسکورسیزی» اولین بار در گفتگویی با مجله امپایر با انتقاد از دنیای سینمایی مارول و فیلم‌های ابرقهرمانی اظهار کرده بود: «سینماها را فیلم‌های ابرقهرمانی تسخیر کرده‌اند و سالن‌های سینما به پارک‌های موضوعی (شهربازی) تبدیل شده‌اند. این فیلم‌ها در حال ساخت نوع دیگری از مخاطب است که فکر می‌کند سینما این است. من این فیلم‌ها را تماشا نمی‌کنم. البته تلاش کردم اما این سینما نیست. صادقانه بگویم این فیلم‌ها هرچقدر هم خوب ساخته شوند و بازیگران در آن‌ها بهترین عملکرد خود را نیز داشته‌باشند، از نظر من شبیه به پارک‌های موضوعی هستند. این سینمای انسان‌ها نیست که در آن برای رساندن و انتقال احساسات و عواطف و تجربه‌های روانشناختی با دیگر انسان‌ها تلاش می‌شود.»

سینماگران مهمی چون «فرانسیس فورد کاپولا» و «کن لوچ» نیز پس از آن، از اظهارات «اسکورسیزی» دفاع کردند.

«کوین فایگی» رئیس کمپانی مارول نیز چند روز پیش اظهارت «مارتین اسکورسیزی» کارگردان بزرگ سینمای جهان درباره فیلم‌های ابرقهرمانی و تشبیه آن‌ها به شهر بازی را تاسف آور خواند و گفت: فکر می‌کنم من و هر فردی که در حال کار در این فیلم‌هاست عاشق سینما، فیلم و سینما رفتن و تماشای یک تجربه جمعی در سالن‌های مملو از جمعیت است.

دیگر خبرها

  • انتقاد نماینده مجلس: چه جوابی برای مردم داریم؟/دلایل حمایت رهبر انقلاب از تصمیم سران قوا از زبان زاکانی/طعنه عباس عبدی به سخنگوی شورای نگهبان/احتمال شکایت برخی نمایندگان از ذوالنور
  • آیا می دانید بازیگران بیکار چگونه امرار معاش می کنند؟!
  • هیچکس صاحب سینما نیست
  • برای مقابله با جنگ نرم از سینما و فیلم استفاده کنیم
  • افت ۹۰ درصدی فروش سینما‌ها در سه روز گذشته
  • برادران «روسو» خطاب به اسکورسیزی: هیچکس صاحب سینما نیست
  • فیلم های پربازیگری که در گیشه شکست خوردند/ تصاویر
  • دستمزد 600 -700 میلیونی بازیگران درجه 2
  • استعفای دو نماینده مجلس در انتقاد به گران شدن بنزین
  • واکنش‌ها به افزایش قیمت بنزین؛ انتقاد تلویحی رئیسی تا موج‌سواری سیاسی
  • خانم بازیگر: زیبایی تمام توانایی یک بازیگر نیست
  • لغو اکران‌های ویژه «مطرب» و «شیرسنگی» در دو سینما
  • شهربانو گلاره عباسی
  • سینمای ایران به سمت بازیگران ویترینی رفته است/زیبایی تمام توانایی یک بازیگر نیست
  • بازیگران فیلم «منطقه پرواز ممنوع» از مساجد کشف شدند
  • آموزش رایگان مینی گلف به دانش آموزان پایگاه هوایی بندرعباس
  • نکات احتیاطی برای خرید سکه و مصنوعات طلا
  • سرعت بالای تولید در تلویزیون کیفیت سریال‌ها را پائین می‌آورد!
  • گلاره عباسی «شهربانو» شد