Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - با وجود حادثه‌خیز بودن ایران، طرح تشکیل «صندوق بیمه حوادث طبیعی» حدود 16 سال به درازا کشیده، اما بررسی‌ها نشان می‌‎دهد که گویا این بار به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و کمبود منابع عمومی برای جبران خسارت‌ها، عزم ملی برای راه‌اندازی این صندوق جدی‌تر بوده و به محض تایید شورای نگهبان، وارد فاز اجرایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاری آریا، ایران جزو کشورهای حادثه‌خیز جهان به شمار می‌رود به طوری که وقوع زلزله و سیل در کشورمان به موضوعی عادی و روزمره تبدیل شده و هر بار خسارت‌های سنگینی را وارد می‌کند.
وقوع هر حادثه طبیعی خسارت‌های زیادی را به بودجه عمومی و کشور تحمیل کرده که تدبیر سایر کشورها برای جبران این خسارت‌ها، تشکیل سازوکار یا صندوقی به عنوان بیمه حوادث طبیعی است.
طرح تشکیل چنین صندوقی در کشور ما نیز سابقه‌ای طولانی دارد که البته بارها به تاخیر افتاده است.
هر بار با وقوع زلزله، سیل و یا هر حادثه ناگوار طبیعی، همه کارشناسان، دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط به یاد تشکیل این صندوق افتاده و بر راه‌اندازی سریع‌تر آن تاکید می‌کنند، اما با فروکش کردن احساسات و اخبار مربوط به آن حادثه، دوباره طرح تشکیل این صندوق کمرنگ می‌شود.
آخرین باری که طرح تشکیل صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی مربوط به ابتدای امسال و پس از وقوع سیل های مخرب روزهای پایانی اسفند 97 و هفته‌های ابتدایی فرودین 98 بود.
در این میان وقوع زلزله 5.9 ریشتری در بامداد پنجشنبه (16 آبان‌ماه) در استان آذربایجان شرقی نیز بهانه‌ای شده تا دوباره توجه به سوی راه‌اندازی این صندوق جلب شود.
صندوق بیمه حوادث‌طبیعی در انتظار تایید شورای نگهبان
«غلامرضا سلیمانی» رئیس کل بیمه مرکزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره سرنوشت صندوق بیمه حوادث طبیعی گفت: به هرحال صندوقی با این درجه از اهمیت و وسعت که 30 میلیون واحد مسکونی را در برمی‌گیرد نیاز به مطالعه و تکمیل زیرساخت ها دارد که با کمک کارشناسان خبره و برنامه‌ریزان حرفه‌ای مراحل گوناگونی را طی کرده و به تصویب نمایندگان مجلس رسیده که به محض تایید شورای نگهبان وارد فاز اجرایی خواهد شد.
وی افزود: سازمان برنامه و بودجه در آخرین مکاتبه خود اعلام کرده که مشروط به حذف پرداخت‌های دولت در مواردی از قبیل کمک‌های بلاعوض و کمک برای ساخت واحد مسکونی ناشی از حوادث طبیعی، با اعتبار پیشنهادی بیمه مرکزی بابت سهم دولت در سال اول اجرا موافق است.
رئیس کل بیمه مرکزی خاطر نشان کرد: بر اساس همین موافقت، بیمه مرکزی دوباره لایحه صندوق را بازنگری کرد به نحوی که هیات‌وزیران، در تصویب‌نامه‌ای، بار مالی وارده به دولت ناشی از تاسیس صندوق مذکور را پذیرفت و به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان در مورد لایحه «تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی» لایحه یادشده اصلاح و برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد که چند اشکال برای مصوبه اصلاح¬شده¬ مجلس وارد دانسته و برای اصلاح نهایی به مجلس شورای اسلامی عودت داده شد.
مسیر طولانی 16 ساله صندوق بیمه حوادث طبیعی برای قانونی شدن
سابقه تاسیس صندوق بیمه برای حوادث طبیعی به اوایل دهه 1380 خورشیدی باز می‌گردد. موضوع تشکیل صندوق در سال 1382 بصورت لایحه به دولت وقت ارائه و بارها بین بیمه مرکزی، دولت و مجلس در رفت و برگشت بود و تلاش ها برای اجرایی کردن آن به نتیجه نهایی نرسید.
در سال 96 نیز موضوع تشکیل این صندوق به تصویب مجلس رسید، اما به خاطر ابهاماتی که شورای نگهبان در مورد بار مالی آن مطرح کرد، به دولت اعاده شد و مراحل خود را دوباره در دولت طی کرد.
مجلس شورای اسلامی اردیبهشت ماه 95 به لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی رای مثبت داده بود.
بر اساس این طرح، حق بیمه های اندکی از مردم اخذ و در اختیار این صندوق قرار می‌گیرد، اما در مقابل همه خانه ها و ... در مقابل حوادث طبیعی بیمه می‌شود.
آغاز رسیدگی بیمه برای جبران خسارت حادثه‌دیدگان زلزله اخیر
درپی زلزله در شمال غرب کشور، بیمه ایران دستور رسیدگی به حادثه دیدگان این زلزله صادر کرد و کارشناسان بیمه در محل حادثه حاضر شده و نسبت به ارزیابی و بررسی خسارات وارده به بیمه شدگان بیمه ایران اقدام کردند.
بر اساس آخرین آمار، تا صبح دیروز حدود 350 واحد مسکونی دارای بیمه نامه که از زلزله امروز خسارت دیده‌اند شناسایی شده‌اند.
به‌دلیل نزدیکی به فصل سرما، کارشناسان بیمه باحضور در محل حادثه نسبت به ارزیابی فوری خسارت و بلافاصله پرداخت غرامت به بیمه شدگان اقدام کرده‌اند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۲۸۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۳ هزار نفر در استان بوشهر عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان هستند

به گزارش خبرنگار مهر، ظهیر کاظمی سه شنبه شب در نشست با فرماندار تنگستان و دهیاران و شوراهای اسلامی شهرستان عنوان داشت: در کشور ۲ میلیون ۵۰۰ هزار نفر عضو صندوق صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر عضو هستند.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر تصریح کرد: در استان بوشهر بیش از ۱۵۰ هزار نفر می‌توانند عضو صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر شوند که در حال حاضر ۳۳ هزار نفر عضو و هزار نفر نیز مستمری دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: در تنگستان ۲ هزار نفر عضو صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور هستند که ۷۰ نفر مستمری دریافت می‌کنند.

کاظمی اضافه کرد: صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر در راستای تحقق یکی از اصلی ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی که همان عدالت اجتماعی است تشکیل شد.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر یاد آور شد: خدماتی که در این صندوق می‌شود بعد از صندوق تأمین اجتماعی بزرگ‌ترین صندوق بیمه اجتماعی کشور است در واقع دومین صندوق بیمه اجتماعی است.

وی با اشاره اینکه کشاورزان که در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر هم زندگی می‌کنند می‌توانند از خدمات صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استفاده کنند، بیان کرد: در صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر ۷۰ درصد حق بیمه توسط دولت پرداخت می‌شود تنها یک سوم آن توسط بیمه شدگان یا هدف که، کشاورزان، روستاییان و عشایر است پرداخت می‌شود.

کاظمی افزود: ۲۴۰ رسته کشاورزی و مشاغل مختلفی که پیش بینی شده می‌تواند از خدمات صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استفاده لازم داشته باشند

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر اضافه کرد: نگاه صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر صرفاً نگاه اقتصادی و بالادستی نمی‌باشد بلکه یک نهاد اجتماعی است که در کنار مسئولیت‌های خودش در حد توان برای رفع مشکلات جامعه و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها می‌باشد

وی ادامه داد: شرایط عضویت در صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر میانگین سنی آنها ۱۸ تا ۵۰ سال است و زیر ۱۸ سال و بالای ۵۰ سال نمی‌توانند عضو صندوق شوند یک فرصت خوبی با پرداخت ۶۵ سال حق بیمه و ۶۵ سال سن بازنشسته و مستمری دریافت می‌کنند.

کاظمی از طرح بیمه رایگان برای مادران سه فرزندی در مناطق روستایی و عشایری خبر داد و افزود: در راستای جوانی جمعیت دولت خدمات خوبی و جهت فرزند آوری در نظر گرفته که یکی از موارد که صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر باید انجام دهد بیمه نمودن رایگان مادران سه فرزندی می‌باشد که در استان بوشهر ۱۸۰۰ نفر ثبت نام کردند.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر یاد آور شد: شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهای تنگستان در جهت اطلاع رسانی دقیق، همکاری لازم را با صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر در خصوص خدمات داشته باشند.

کد خبر 6087155

دیگر خبرها

  • وقتی دولت و بذرپاش ابلاغیه رهبری را دور می‎زنند
  • تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مشکلات دارویی برطرف شود
  • ۳۳ هزار نفر در استان بوشهر عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان هستند
  • طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد
  • تایید طرح استفساریه قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران درشورای نگهبان
  • تایید طرح اصلاح قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی
  • طحان نظیف: طرح استفساریه قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد
  • اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان تایید شد
  • تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان
  • پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه