Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: با توجه به ساختار قوی نظام شبکه بهداشت در کشور، هیچ خدمت تکراری در حوزه بهداشت ارائه نمی‌شود. به عنوان نمونه تزریق واکسن فقط در خانه بهداشت انجام می‌شود در حالیکه، خدمات تکراری در حوزه درمان، به وفور مشاهده می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رییسی در همایش کشوری بهورزان و مربیان بهورزی که با حضور وزیر بهداشت در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت: یکی از اهداف بهورزان در کشور از دهه‌های گذشته تا کنون، توانمندسازی زنان بوده در حالیکه در دنیا حدود یک دهه است که به این موضوع توجه می‌شود و بهورزان شاغل با توجه به تصویب مقطع کاردانی، می‌توانند ادامه تحصیل دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: سه ویژگی اصلی بهورزان شامل بومی بودن و آشنایی آنها با فرهنگ و مشکلات مردم مناطق خودشان، توسعه محوری در فعالیت‌ها و توجه به عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر بر سلامت و مهارت آموزی بر مبنای وظایف سازمانی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اضافه کرد: در دنیا و منطقه، تنها کلمه‌ای در حوزه سلامت که نیاز به ترجمه ندارد، بهورز است و در تمام دنیا به یک‌معنی است و دبیرکل سازمان جهانی بهداشت که اخیرا به ایران سفر کرده بود، اذعان کرد که از خدمات بهداشتی ایران، بسیار تحت تاثیر قرار گرفته و شگفت‌زده شده است و مشاهداتش بسیار بیشتر از شنیده‌هایش بوده است.

رییسی یادآور شد: در دنیا حدود ۴۰ سال است که به خدمات مراقبت‌های بهداشتی اولیه توجه شده؛ در حالیکه در کشور ما، بیش از ۴۵ سال است که این خدمات ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در پوشش همگانی سلامت، همه افراد باید بدون مخاطرات مالی بتوانند به خدمات پیشگیری، ارتقای سلامت، درمان بیماری‌ها، توانبخشی و مراقبت‌های تسکینی دسترسی پیدا کنند. پوشش همگانی سلامت سه محور دارد که شامل افزایش طیف و کیفیت خدمات، افزایش پوشش جمعیت و گروه‌های هدف و همچنین کاهش پرداختی از جیب مردم است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: پوشش همگانی سلامت بسیار مهم است چون شاهد تغییر در الگوی بیماری‌ها به دلیل افزایش سالمندی و رشد بیماری‌های غیرواگیر و نیز رشد عوامل خطر جدید مانند تغییرات اقلیمی و آلودگی‌های زیست محیطی و صنعتی هستیم. متاسفانه تا ۳۰ سال آینده، بیش از ۳۰ درصد از جمعیت کشور، بیشتر از ۶۰ سال سن دارند و جمعیت ایران پیر می‌شود.

رییسی از منابع ناکافی و ناپایدار، پوشش بیمه‌ای ناکافی، حمایت ناکافی بیمه‌ها از بسته‌های اساسی سلامت و بالا بودن هزینه های تکنولوژی های تشخیصی و مداخله ای برای بیماری های غیرواگیر به عنوان چالش های دسترسی به پوشش همگانی سلامت یاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توسعه نظام بیمه سلامت، بکارگیری راهنماهای بالینی و بسته های خدمات مدیریت شده، ارائه خدمات به شکل سطح بندی شده در قالب نظام ارجاع، بکارگیری نظام‌های ثبت الکترونیک، استقرار نظام اعتباربخشی و صدور مجوز و اجرای طرح پزشکی خانواده می‌توان به پوشش همگانی سلامت دست یافت.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در این مراسم از سامانه گنجینه سلامت نیز با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی مجازی برای گردآوری و تجلیل شواهد گذشته نظام سلامت کشور توسط وزیر بهداشت رونمایی شد.

این سامانه به صورت بین بخشی و با مشارکت مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و مرکز تحقیقات راهبردی آموزش راه اندازی و در حال تکمیل است.

بنابر اعلام وبدا، گنجینه سلامت از تمام علاقمندان دعوت می کند شواهد قدیمی مرتبط نظام سلامت نظیر عکس، فیلم، کتاب و مکاتبات مهم دو وزارت و دانشگاه های علوم پزشکی را با مراجعه به وب سایت گنجینه به آدرس healthlib.ir با نام خودشان بارگذاری کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بهداشت وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۲۹۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت بیش از ۷۰۰ گروه بازرسی بهداشتی در نوروز در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، جانشین ستاد سلامت نوروزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و جانشین رئیس این دانشگاه در کمیته بهداشت، درمان و محیط زیست ستاد خدمات سفر خراسان رضوی گفت: 701  گروه بازرسی بهداشت، درمان، دارو، دامپزشکی، انتقال خون و محیط زیست در ایام نوروز در استان فعال است.

دکتر محمدیوسف رحمتی درباره مجموعه‌های فعال در این کمیته افزود: در برنامه‌های این کمیته تخصصی در طرح سلامت نوروزی مشارکت و همکاری ۷۱ بیمارستان عمومی، تخصصی و فوق تخصصی، ۸۲ مرکز دیالیز با ۸۴۲ تخت عادی و ۲۳ تخت ایزوله، ۲۱۸ درمانگاه شبانه‌روزی، ۹۰ مرکز تصویربرداری، ۸۴ مرکز، کلینیک و مطب دندانپزشکی، ۱۲۲ آزمایشگاه، ۲۶۱ مرکز بهداشتی و درمانی، ۴۰ مرکز خدمات به مزدوجان، ۴۳ مرکز هاری، ۵ پایگاه مراقبت مرزی، ۱۸۳ داروخانه شبانه‌روزی، ۸۲ داروخانه بیمارستانی، ۲۷۱ پایگاه اورژانس ۱۱۵، ۴ فروند بالگرد اورژانس هوایی، ۷ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۲۰ دستگاه موتورلانس، ۱۴ مرکز انتقال خون، ۱۹۶ بازرس دامپزشکی با همکاری مرکز بهداشت خراسان رضوی را داریم.

وی با بیان اینکه برای نوروز امسال از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی خوبی در حوزه سلامت برایی ارائه خدمات شایسته و رضایت‌بخش به زائران و مجاوران امام رضا (ع) انجام شد افزود: در ارتباطات حضوری با مردم هموطنانمان از خدمات دریافتی در بخش‌های مرتبط با حوزه سلامت ابراز رضایت کرده اند و در بازدید‌های مستمر از همه مجموعه‌ها شاهد ارائه خدمات مطلوب، شایسته و باکیفیت در تمامی حوزه‌ها بوده ایم

جانشین ستاد سلامت نوروزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اعضای کمیته بهداشت و سلامت قرارگاه‌های عملیاتی ستاد‌های خدمات سفر مشهد و خراسان رضوی در ایام نوروز همه‌روزه و به صورت ۲۴ ساعته در خدمت زائران و مجاوران امام رضا (ع) و مهمانان نوروزی امام مهربانی‌ها هستند و پاسخگوی سوالات آنها در حوزه سلامت خواهند بود.

دکتر رحمتی افزود: زائران و مجاوران برای اطلاع از مراکز بهداشتی و درمانی فعال در ایام تعطیلات نوروزی به آدرس safar.mums.ac.ir مراجعه کنند.

مردم برای پاسخ سؤالات و همچنین طرح شکایات خود در حوزه سلامت می‌توانند با شماره تلفن‌های ۱۹۰، ۰۵۱۳۷۰۴۵ و ۰۵۱۳۱۴۴۹۹۰۸ و ۹ تماس بگیرند، ضمن اینکه سامانه‌های پیامکی ۱۰۰۰۸۹۱۹۰ و ۳۰۰۰۲۱۹۱ هم در این خصوص فعال است.

دیگر خبرها

  • سکوت وزارت بهداشت مایه شرمساری است
  • تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد / مصوبه دولت اصلاح شود
  • شورای‌ عالی نظام‌پزشکی: در تعرفه‌های مصوب دولت بازنگری شود
  • فعالیت بیش از ۷۰۰ گروه بازرسی بهداشتی در نوروز در خراسان رضوی
  • تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود
  • واکنش وزیر اسبق به خودکشی دکتر پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  • مراجعه ۱۰ هزار بیمار به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • ساختار نظام سلامت ایران یک ساختار توسعه یافته در کلاس یک دنیا است
  • درخواست سازمان نظام پزشکی از سازمان جهانی بهداشت برای لغو عضویت رژیم صهیونیستی
  • مشارکت‌محوری و مردمی‌سازی به دنبال توزیع عادلانه ثروت در نظام سلامت است