Web Analytics Made Easy - Statcounter

شخصی که نقش ویژه ای در تنظیم برجام داشته و از سوی دیگر ارتباط نزدیکی نیز با جرج سوروس دارد، مدعی است که برای حفظ برجام باید به توافقی محدود روی بیاوریم.

سرویس سیاست مشرق- روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛  با «ویژه های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

** باید با یک توافق جدید،از مرگ برجام جلوگیری کنیم!

«علی واعظ» مدیر پروژه ایران در اندیشکده گروه بین المللی بحران در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:«شرایط برای تهران در حال سخت‌تر شدن است...سه کشور اروپایی شریک برجام، هنوز از اهرم برجامی خود برای اجرای روند حل اختلاف که نهایتا بعد از چندماه در صورت حل نشدن به شورای امنیت و احیای قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران منتهی می‌شود، استفاده نکرده‌اند و احتمال زیادی وجود دارد که در ادامه مسیر به این اهرم متوسل شوند...اگر به سمت یک توافق محدود میان تهران و طرف‌های دیگر برای حفظ برجام پیش نرویم، احتمال آن وجود دارد که کل برجام از هم بپاشد و وضعیت به مراتب از وضعیت فعلی پیچیده‌تر و خطرناک‌تر شود».

مصاحبه روزنامه اصلاح طلب با این شخص قابل تأمل است. علی واعظ، عضو ایرانی «گروه بین المللی بحران» است. این گروه در ظاهر یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی است اما اعضای هیئت امنای این سازمان همه از سیاستمداران و سرمایه‌داران و چهره‌های آکادمیک متنفذ هستند.کارنامه این سازمان نشان دهنده آن است که نفوذ بسیار عمیق و محکمی در ساختار حکومتی آمریکا و سایر کشورهای غربی دارد.

پیش از این رسانه‌ها با ارائه برخی مستندات به نقش پررنگ «علی واعظ» در تنظیم متن برجام پرداخته بودند و حتی ماجرا در حدی بود که ظاهراً متن تنظیم شده توسط واعظ و «گروه بین‌المللی بحران» توسط تیم مذاکره‌کننده ایران امضا شد!

نکته قابل توجه اینجاست که «جرج سوروس» چهره اصلی و تأمین‌کننده مالی گروه بین المللی بحران است؛شخصی که نام او با فتنه ۸۸ برای ایرانی‌ها به نامی آشنا تبدیل شده است.

حالا شخصی که نقش ویژه ای در تنظیم برجام داشته و از سوی دیگر ارتباط نزدیکی نیز با جرج سوروس دارد، مدعی است که برای حفظ برجام باید به توافقی محدود روی بیاوریم.

طرف اروپایی پیش از این بارها صراحتا هدف خود از توافق جدید را اعلام کرده است و آن چیزی نیست جز تعمیم خسارت توافق هسته ای به حوزه های موشکی و منطقه ای.

بیان این اظهارات از شخصی چون «واعظ» که سابقه همکاری با سازمان جاسوسی آمریکا در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ را در کارنامه خود دارد، اصلا عجیب نیست. سوال اینجاست که این روزنامه اصلاح طلب که مدیرمسئولش-الیاس حضرتی- نماینده مجلس است به چه دلیل با این عنصر ضدایرانی مصاحبه کرده است؟!

** اگر با آل سعود «تندروی» نمی کردیم،کار به اینجا نمی رسید!

روزنامه همشهری در مطلبی نوشت: «تحولات در سوریه، یمن و حتی عراق باعث شد که عربستان احساس کند که بازنده تحولات در منطقه است...طبیعی است که عربستان در یک چنین محیط منطقه ای، نسبت به ایران نظر مثبتی نداشته باشد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «محمد بن سلمان ولیعهد قدرتمند عربستان بیشتر به دنبال امیال و رویاپردازی های شخصی خودش است. طبیعی است که رفتار یک چنین دولتمردی نه از روی منافع ملی، بلکه بیشتر از روی اغراض شخصی خواهد بود. البته باید گفت که در پیدایی یک چنین شرایطی ما هم به نوبه خود تندروی هایی داشته ایم...نباید اجازه داد که فضای روابط از کنترل خارج شود. اقدامات و ابتکارات صلح می تواند در بلندمدت زمینه ساز تفاهم گردد».

آمریکا با همکاری برخی کشورهای اروپایی و با پشتیبانی مالی برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان در پی آن بود تا تروریسم تکفیری را به جان ملت ها در غرب آسیا بیندازد و ضمن در حاشیه امن قراردادن رژیم صهیونیستی، منطقه و از جمله ایران را دچار جنگی خانمان سوز کند. در این میان جمهوری اسلامی ایران به مقابه با این طرح غربی-عبری-عربی پرداخت و با ایثار و فداکاری محور مقاومت، کمر تروریسم تکفیری را در منطقه شکست.

آل سعود تنها در چند سال اخیر مواردی از جمله فاجعه منا، کشتار مردم مظلوم یمن، حمایت از تروریسم تکفیری در عراق، سوریه، لبنان و دیگر کشورهای منطقه را در کارنامه خود ثبت کرده است.

اما با این وجود، طیف اصلاح طلب، ایران را بدهکار جا زده و مدعی هستند که این ایران است که باید پیشقدم شده و دست دوستی به سمت آل سعود دراز کند!

** بخش اندکی از مشکلات کشور به دولت ربط دارد!

«مرتضی مبلغ» معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«بخش اندکی از مشکلات کشور به برخی خطاها یا کاستی‌ها یا ناکارآمدی‌های دولت باز می‌گردد. سهم سایر قوا و دستگاه‌ها به‌ویژه برخی سیاست‌ها و رویکردهای نادرستی که در طول سالیان گذشته درکشور دنبال شده است سهم بیشتر و مهمتر را در بروز وضعیت فعلی داشته است».

مبلغ در ادامه گفت:«شرایط امروز کشور مانند دولت اصلاحات نیست که بخشی از قدرت در اختیار اصلاح‌طلبان باشد و بتوان از آنان مسئولیت مستقیم خواست. اصلاح‌طلبانی نیز که امروز در قدرت و دولت حضور دارند محدودند».

فعالین اصلاح طلب بارها اذعان کرده اند که دولت امکانات و اختیارات گسترده ای دارد، اما با اینحال برخی از اصلاح طلبان با توهین به شعور مردم، نقش دولت در شکل گیری وضع موجود را ناچیز جلوه می دهند.

تنها در یک قلم، دولت با مدیریت صحیح نقدینگی 2000 هزار میلیاردی می تواند تحولی جدی در حوزه تولید و اشتغال ایجاد کند. اما متاسفانه تمام انرژی دولت صرف حاشیه پردازی و پرداختن به مسائل دست چندم شده است. یک روز ورود زنان به ورزشگاه به دغدغه اصلی دولتمردان تبدیل می شود و روز دیگر پخش یک سریال در تلویزیون با موضوع نفوذ، به مسئله اصلی دولت تبدیل می شود.

برخلاف ادعای اصلاح طلبان، اکثریت مطلق دولت در اختیار این طیف است.

** بی اطلاعی حامیان FATF از مفاد CFT و پالرمو

«محمد صدر» از حامیان FATF و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «اگر آمریکا اعلام کرد یک گروه تروریستی است به این معنی نیست که CFT یا پالرمو یا FATF از آن تبعیت می‌کند. در بندهای CFT این نکته هست که هر کشوری خودش تروریسم را تعریف کند. بر این اساس، شورای‌عالی امنیت ملی ما تعریف می‌کند که چه گروهی از نظر ما تروریستی است».

متاسفانه حامیان FATF به هیچ عنوان با مفاد پیوستن به این سازمان بین دولتی آشنا نیستند.

با نگاهی به مفاد FATF مشاهده می‌کنیم که در موضوع تروریسم، حق شرط از ایران گرفته شده است. در ماده 6 کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم CFT آمده است: «هر کشور عضو در صورت لزوم، اقداماتی را از جمله در صورت اقتضاء از طریق تدوین قانون داخلی اتخاذ خواهد نمود تا اطمینان حاصل نماید اعمال کیفری در حیطه شمول این کنوانسیون، تحت هیچ شرایطی با ملاحظات سیاسی، فلسفی، عقیدتی، نژادی، قومی، مذهبی و یا سایر ملاحظات با ماهیت مشابه قابل توجیه نباشد».

اهمیت داشتن حق شرط برای آن است که اگر ما چنین حقی را نداشته باشیم با توجه به کنوانسیون CFT و حضور لیست «فهرست تحریم Specially Designated Nationals (SDN) List » طبق توصیه شماره ۴، بندهای 11 تا 18 برنامه اقدام Action Plan، بند ۱۷ و بسیاری از قسمت‌های دیگر ابتدا کشورهای عضو باید اعضای حاضر در SDN را از لحاظ مالی تحت فشار گذاشته دارایی آنها را مسدود و حتی به دادگاه‌های کشورهایی چون آمریکا تحویل دهند. در این لیست که در تاریخ 24 می‌2017 به‌روزرسانی شده است نام سردار قاسم سلیمانی و بسیاری نهادها و سازمان‌ها و حتی وزارتخانه‌های داخلی وجود دارد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق روح الله زم تحولات لبنان علی واعظ ویژه های مشرق برجام محمد صدر مرتضی مبلغ آل سعود فاجعه منا آمریکا دولت الیاس حضرتی توان موشکی ایران روزنامه اصلاح طلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۱۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح برخی ارقام درآمدهای مالیاتی در قسمت دوم بودجه

دولت در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ برخی ارقام درآمدهای مالیاتی را اصلاح کرده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در بخش جداول موضوعاتی از قبیل جداول تفصیلی دستگاه‌ها، درآمدها منابع و پیوست شماره یک و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای لحاظ شده است.

در بخش جداول موارد متعددی وجود داشت که با مصوبه بخش اول بودجه در مغایرت بود و که مورد تایید نماینده دولت هم قرار گرفت. بنابراین اگر دولت بخواهد با توجه به اینکه بخش اول بودجه به قانون تبدیل و ابلاغ شده، تغییری در بخش اول بودجه داشته باشد باید لایحه‌ای  را در این بخش به مجلس ارائه دهد در غیر این صورت بر اساس ماده 182 آیین نامه داخلی مجلس، دولت باید دقیقاً بر اساس مصوبات بخش اول بودجه، لایحه بخش دوم را به مجلس ارائه دهد.

در همین خصوص محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفته است، دولت در برخی مصوبات بخش اول مانند تبدیل مالیات به اوراق، تغییراتی داده که جای ایراد دارد و باید اصلاح شود.

چندی پیش نیز احسان خاندوزی  از نمایندگان مجلس خواسته بود با کاهش درامدهای مالیاتی میزان اوراق قابل انتشار در سال 1403 را افزایش دهند.

این اقدام به نوعی عقب نشینی از رویکرد اولیه دولت در کسب حداکثری درامدهای مالیاتی قلمداد میشود. در قسمت اول لایحه بودجه درامدهای مالیاتی از محل اصناف و مشاغل نسبت به سال قبل حدود 50 درصد رشد کرده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی از دو سند نویافته در خصوص تخریب بهشت بقیع
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • اصلاح برخی ارقام درآمدهای مالیاتی در قسمت دوم بودجه
  • قطارهای تندروی ژاپن توان رقابت در بازارهای بین المللی را ندارند
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج امتناع غرب برای جلوگیری از احیای برجام است
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج تصمیم آمریکا و اروپا برای جلوگیری از احیای برجام است