Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-03-28@09:50:23 GMT

۴۳۰ هزارتن گوجه فرنگی خرید حمایتی شد

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۳۶۹۱۳

۴۳۰ هزارتن گوجه فرنگی خرید حمایتی شد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز و به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، «حسین شیرزاد »گفت: محصولات سبزی و صیفی مانند گوجه فرنگی از تولید خطی برخوردار است، اما منحنی های مصرف این محصولات از پروفایل سینوسی تبعیت می کند و هرگونه مازاد نابهنگام تولید به عدم تعادل عرضه و تقاضا منجر شده و بی ثباتی قیمتی ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بطور معمول علائم قیمتی فصول زراعی گذشته و استقبال نکردن کشاورزان از الگوی کشت که هر ساله از سوی سازمان های جهاد کشاورزی استانها به زارعین پیشنهاد می شود، باعث عرضه مازاد بر نیاز بازارهای داخلی محصولات کشاورزی شده و ناتوانی بخش خصوصی یا پاره ای از ممانعت

های صادراتی و یا وجود شرکتهای مدیریت صادرات(MC) تخصصی در حوزه کشاورزی، نیاز به خریدهای حمایتی را بطور غیرمترقبه ایجاد می نماید.

وی تصریح کرد: خرید حمایتی محصولات؛ فروش محصول توسط کشاورزان در زمانی که کشش بازار از لحاظ قیمت مناسب است تا زمانی که قیمت محصول به نرخ حمایتی مصوب یا کمتر از آن تنزل داشته باشد، انجام نمی پذیرد و تعاون روستایی بدلیل وجود ضرر و زیان، معمولا علاقه ای به ورود در این عرصه پر مخاطره ندارد، اما این ذات و ماهیت بازارها در بخش کشاورزی است که کشاورز مجبور می شود در یک بازه زمانی محدود عرضه مازاد بر تقاضا، وارد بازار شود که به طور قطع برکشش پذیری محصول عرضه شده تاثیر گذار خواهد بود.

به گفته وی، مقایسه عملکرد گوجه فرنگی در واحد سطح در دو سال زراعی گذشته نشان می دهد که سطح و عملکرد در ۱۳ استان مشمول طرح حمایتی هر دو افزایش یافته این امر منجر به افزایش تولید انفجاری شده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: قیمت بالای گوجه فرنگی سال گذشته (تا مرز ۱۷ هزار تومان در هر کیلوگرم ) در وقوع این رخداد موثر بود و تا کنون بالغ بر ۴۳۰ هزارتن گوجه فرنگی به شیوه توافقی و حمایتی از کشاورزان خریداری شده که چنانچه خریدهای توافقی را هم به آن اضافه شود حجم خریدها به شدت رشد نشان می دهد.

وی یادآور شد: بررسی دوره ۲۰ سال گذشته نشان می دهد رکورد خرید سازمان تعاون روستایی برای گوجه حمایتی حداکثر ۲۵ تا ۳۰ هزار تن بود و با کمتر از ۳۰ هزار تن تنظیم بازار انجام و قیمتها به تعادل می رسید، اما امسال یک رکورد تاریخی هم از نظر حجم عملیات در استانها هم از نظر

میزان خرید از نظر میزان اعتبار و تسهیلات و تعداد کمی و کیفی کارخانه ها که درگیر فرایند بودند، اتفاق افتاد.

به گفته شیرزاد: جمع آوری ۴۳۰ هزارتن گوجه فرنگی در ۲۲ مرکز خرید انجام شده و نزدیک به ۶۱ هزار محموله از نزدیک به ۱۰ هزارنفر از کشاورزان خریداری شد، که تاکنون حدود پنج هزار نفر از گوجه کاران حداقل یکبار پول گرفته اند، حدود ۲۶ درصد پول گوجه کاران پرداخت شده و تعداد ۲۲ کارخانه

صنایع تبدیلی در ۳۰ شهرستان کشور در طرح مشارکت داشتند.

وی اضافه کرد: اکنون ۱۳ هزارو ۳۸۳ تن رب فله و ۲۴ هزارو ۲۶۸ تن رب بسته بندی تحویل داده شده ، عملیات همچنان ادامه دارد و دو نوبت مزایده فروش گذارده شده و این هفته فروش بورسی رب گوجه فرنگی آغاز می شود.

شیرزاد افزود: برآوردها نشان می دهد که به میزان یک میلیون و ۳۳۴ هزارو ۹۰۲ تن افزایش تولید گوجه فرنگی حاصل شده که بیشترین آن مربوط به استان های سرد و معتدل می شود و با استفاده از بذور پربازده هیبرید آن هم با ارز ۴۲۰۰ تومانی بجای بذور متعارف( op) و توزیع آن با توجه به

شرایط تحریم به مقیاس گسترده، افزایش برداشت گوجه فرنگی از مزارع از یک چین از هر بوته به سه چین در هر بوته و افزایش تولید در واحد سطح، توسعه سامانه های نوین آبیاری و استفاده از فناوری آبیاری تیپ،که سبب شد تا کشاورز با میزان ذخیره آبی که اندوخته اقدام به افزایش سطح زیر کشت گوجه کنند.

انتهای پیام/

20 / 20 مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور گوجه فرنگی ۴۳۰ هزارتن گوجه فرنگی خرید حمایتی شد معاون وزیر جهاد کشاورزی سونامی گوجه فرنگی صنایع تبدیلی حسین شیرزاد

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: گوجه فرنگی معاون وزیر جهاد کشاورزی صنایع تبدیلی حسین شیرزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۶۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸۵ هزار خانوار بوشهری از طرح کالابرگ الکترونیکی استقبال کردند

به گزارش خبرنگار مهر، مصدق کشاورزی عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: از آغاز این طرح در تاریخ ۱۷ بهمن ماه تا کنون بالغ بر ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال یارانه مضاعف در طرح فجرانه به بوشهری‌ها تعلق گرفت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر تاریخ پایان مرحله دوم طرح فجرانه کالابرگ ۱۷ فروردین ماه اعلام کرد و افزود: اعتبار مرحله سوم از ۱۸ فروردین ماه برای سرپرستان خانوار فعال می‌شود.

مصدق کشاورزی بیان کرد: اعتبار جدید (۲۲۰ هزار تومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی فعلی بوده و خانوار مشمول طرح به صورت مجزا یارانه نقدی خود را به صورت ماهانه دریافت خواهند کرد.

وی گفت: مبلغ حمایتی دولت به صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد: خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کنند و امکان جا به جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نیست. به عنوان مثال با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد.

کشاورزی اظهار داشت: خانوارهای مشمول طرح می‌توانند اقلام سبد غذایی را طی یک ماه و متناسب با نیاز خود خرید نمایند و اجباری در خرید تمام اقلام به صورت یک جا وجود ندارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر افزود: خانوارهای مشمول طرح می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مجهز شده به زیرساخت طرح کالابرگ الکترونیکی نسبت به خرید اقلام اساسی و بهره مندی از این حمایت تشویقی اقدام کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه اعتبار هرماه باید در همان ماه استفاده شود و قابل انتقال به ماه بعد نیست از مشمولان دهک اول تا هفتم درآمدی خواست ظرف مدت باقیمانده از یارانه تشویقی دولت بهره مند شوند.

کد خبر 6063053

دیگر خبرها

  • «سود» مشوقی برای «مشارکت مردمی» در تولید
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • خرید نهال لیبل دار، ۲۹ هزار تومان از نهالستان تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی
  • آمادگی ۴ مرکز برای خرید تضمینی گندم در شادگان
  • هیچ گونه افزایش قیمتی برای انواع کود نداریم
  • تامین و توزیع کود شیمیایی در مازندران
  • خرید توافقی ۷۰۰۰ تن سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری
  • تامین و توزیع ۱۲۲ هزار تن کود کشاورزی در مازندران
  • ایران رتبه ۹ تولید تخم مرغ در دنیا را داراست
  • ۱۸۵ هزار خانوار بوشهری از طرح کالابرگ الکترونیکی استقبال کردند