Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-20@16:36:37 GMT

معجزه هوش مصنوعی در خانه‌های هوشمند

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۳۷۶۲۹

معجزه هوش مصنوعی در خانه‌های هوشمند

در گذشته وقتی هوا سرد می‌شد دوست داشتیم قبل از رسیدن به خانه آن را گرم کنیم اما نمی‌شد؛ اما حالا هوش مصنوعی در قالب خانه‌های هوشمند این آرزو را محقق کند.

گروه فناوری خبرگزاری دانشجو؛ حمیده آقاجانی – زندگی‌های امروز با ۵۰ سال پیش بسیار فرق کرده است. حالا دیگر از آن حیاط‌های بزرگ دلباز و حوض آبی و شمعدانی‌های رنگارنگ خبری نیست، سالهاست که ۵۰ متر زمین تبدیل به چند واحد خانه شده و آدم‌ها به جای زندگی کنار هم، آشنا‌های غریبه‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
دیگر مثل قدیم‌ها کلید خانه در دست همسایه نیست تا گلدان‌ها را آب دهد؛ حالا تکنولوژی به جای این همسایه‌ها آمده است.

امروز دیگر بیشتر افراد از تلفن همراه هوشمند و اینترنت بهره می‌برند، حال تصور کنید در کنار این تکنولوژی‌های ساده هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی قرار بگیرد، آن وقت با چند دستور ساده می‌توان بخش عمده‌ای از دستورات را از راه دور صادر کرد و وقتی به خانه رسیدید فضایی آرام مطبوع برایتان فراهم باشد. اگر خانه‌ای عنوان «خانه‌ی هوشمند» را یدک بکشد در واقع به صاحبان خود این امکان را می‌دهد تا کنترل آب و هوا، سیستم‌های روشنایی، لوازم خانگی، قفل‌ها و انواع مختلف دوربین‌ها و مانتیور‌ها از هر جای خانه و حتی دور از خانه را در اختیار داشته باشد.   رادیاتورهای قدیمی خانه‌ها از راه دور کنترل می‌شوند
بسیاری از صنایع بزرگ دنیا خصوصا در حوزه وب به این سو حرکت کرده‌اند که ویژگی خانه‌های هوشمند را ارتقا دهند؛ این شرکت می‌توانند تجهیزات قدیمی را تعمیر و با نصب تجهیزات جدید برروی آن‌ها موجب هوشمندسازی خانه شوند. به طور مثال این شرکت‌ها از طریق پوشش هوشمند، می‌توانند رادیاتور‌های قدیمی آهنی را به دستگاه‌های کنترل شده توسط تلفن‌های هوشمند تبدیل کنند. برخی از این شرکت‌ها به کمک یک مودم ساده و کم هزینه و با نصب عایق بندی هوشمند بر روی رادیاتور‌های موجود می‌توانند گرما را از اتاق‌های بسیار گرم به اتاق‌های سرد منتقل کنند.  
در دوره‌ای به سر می‌بریم که تامین انرژی و آب، کار بسیار سختی است و در برخی کشور‌ها هزینه بالایی دارد و فکر کنید پس از خروج از منزل ساعت‌ها سیستم‌های گرمایشی روشن باشد، چه هزینه سنگینی به همراه دارد، اما تکنولوژی این شرایط را فراهم می‌کند تا با یک اشاره انگشت دستور خاموش و یا روشن شدن سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در خانه یا دفتر کار اجرایی شود؛ این مسئله شاید سخت و پیچیده به نظر برسد که شما می‌توانید از راه دور و به وسیله گوشی تلفن هوشمند خانه خودتان را کنترل کنید، اما این امر مدت‌هاست که محقق شده است. بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها جهان و حتی کشور ما، ایران توانسته‌اند با طراحی اپلیکیشن‌های موبایلی مختلف به آن دست پیدا کرده و حتی در بسیاری از موارد آن را ارتقا دهند؛ تا جایی که برخی نرم افزار‌ها برای کاربر این امکان را فراهم می‌کنند با استفاده از گوشی هوشمند خود دما را از هر نقطه جهان، داخل یا خارج از منزل، تنظیم کند یا به محض اینکه آخرین فرد از منزل یا اداره خارج شود یا یکی از پنجره‌ها باز باشد، جهت تنظیم درجه دما با ارسال پیام، به کاربر اطلاع رسانی شود.   فشار آب ساختمان تحت کنترل هوش مصنوعی
صدای فریاد‌های همسایه طبقه آخری ساختمانتان را شنیده‌اید وقتی همه واحد‌ها آب را باز کرده‌اند و فشار آب به بالا نمی‌رسد؟ یا اینکه مجبورید هر چند سال یکبار لوله کشی‌های خانه را تعمیر و یا تعویض کنید؟ آن‌ها که کار فنی بلدند می‌دانند که فشار زیاد آب در لوله‌های خانه باعث خرابی‌های جبران ناپذیری می‌شود و از طرفی اکثر دستگاه‌های تشخیص نمی‌توانند نشت قطره‌های کوچک آب را تشخیص دهند. همین اتفاقات ساده، اما هزینه تراش موجب شده تا یک استارت‌آپ یا شرکت دانش بنیان راه حلی فناورانه را در راستای کنترل و حفظ آب ساختمان ارائه کنند. اپلیکیشن این سیستم به طور مداوم بر بخش‌های مختلف سیستم آب خانه کاربر نظارت دارد تا از نشت آب جلوگیری کند و در مصرف آب و هزینه کاربر صرفه جویی شود.   شرکت‌های بسیاری در جهان هستند که به کمک هوش مصنوعی خدمات هوشمندسازی شبکه آب و انرژی خانه‌ها را انجام می‌دهند که برخی از آن‌ها منحربه فرد هستند:     phin، محافظ هوشمند آب استخر و وان حمام
phin محافظ هوشمند آب استخر است که از فناوری وای فای استفاده می‌کند و دارای اپلکیشن نیز هست. مانیتور هوشمند phin دما و خواص شیمیایی استخر را رصد و در زمان نیاز به موازنه کیفیت آب به تلفن کاربر اطلاع رسانی می‌کند. در واقع آب استخر از نظر غلظت برخی مواد شیمیایی می‌بایست تنظیم و نباید از آن مقدار مورد نظر کمتر باشد. این فناوری جایگزین کنترل دستی و سنتی می‌شود و زمانی که غلظت مواد شیمیایی از آن مقدار مورد نظر کمتر شود. بدون نیاز به حضور مسئول کیفیت آب و سرکشی در زمان‌های تعیین شده از طریق اپلیکیشن به کاربر اطلاع رسانی می‌نماید و علاوه بر آن مشخص می‌کند که دقیقا چه مقدار مواد شیمیایی باید به آب استخر اضافه کرد در حالی که در روش قدیمی و کنترل دستی، مقدار آن مشخص نمی‌شد و به طور پیش فرض و مطابق با پیشنهاد شرکت‌های تولید کننده اضافه می‌شد.     LifeSmart، در خدمت اتوماسیون خانگی
LifeSmart این شرکت طراح و سازنده لوازم برقی خانگی، یکی از پیشگامان مبتنی بر اینترنت اشیا و هوش مصنوعی است که بر بازار جهانی خانه‌های هوشمند متمرکز است و متخصص در ارایه سخت افزار و نرم افزار‌های مرتبط با خانه‌های هوشمند برای اتوماسیون خانگی، امنیت خانه و صرفه جویی در انرژی است. سبد محصولات این شرکت متنوع است و قیمت‌های رقابتی و خدمات پس از فروش عالی به مشتریان، باعث شده است که این شرکت مورد توجه بسیاری قرار بگیرد. محصولات این شرکت شامل ایستگاه هوشمند، دوربین بی سیم، سنسور حرکت، سنسور گاز، سوئیچ سه بعدی نور مختص فشار سبز و ... هست. LifeSmart هم چنین رویکرد بازی را با هدف ایجاد یک پلتفرم یکپارچه دارد تا همه سنسور‌ها تحت آن فعال باشند و طراحی خانه هوشمند را ساده کند.      Ecoisme، سیستمی برای مانیتورینگ انرژی خانه
Ecoisme سیستم مانیتورینگ انرژی خانگی است که مصرف لوازم خانگی را مشخص می‌کند و نشان می‌دهد که کاربران چه مقدار هزینه بابت انرژی مصرف شده پرداخت می‌کنند. این سیستم مصرف بیش از حد انرژی شبکه برق و خورشیدی را رصد می‌کند و اگر وسیله‌ای مصرف بیش از حد داشته باشد به صاحب ساختمان اطلاع می‌دهد. این سیستم نیاز به سنسوری دارد تا مصرف انرژی را اندازه گیری کند و به جعبه فیوز متصل باشد. Ecoisme مصرف انرژی خانه را تجزیه و تحلیل می‌کند و گزارش کاملی از هزینه‌های انرژی را از طریق اپلیکیشن موبایل ارایه می‌دهد.     مدیریت پنل‌های خورشیدی در دستان Smappee 
Smappee این شرکت به توسعه نوعی ابزار اندازه گیری و نرم افزار وابسته به آن پرداخته که با اندازه گیری میزان انرژی مصرفی یا تولیدی در ساختمان‌ها به آگاهی و هوشمندی بیشتر کاربران در مدیریت انرژی و آب کمک می‌نماید. به وسیله ابزار‌های اندازه گیری و نرم افزار مربوط به آن تمام لوازم برقی مانیتور می‌شود و انرژی مصرفی آن‌ها به همراه هزینه به صورت real-time در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و کاربر می‌تواند در هر کجا که باشد اطلاعات مربوط به میزان انرژی مصرفی یا تولید شده توسط پنل‌های خورشیدی در منزل را بر روی گوشی هوشمند خود مشاهده نماید.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: هوش مصنوعی خانه های هوشمند تلفن هوشمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۷۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژانس به شایعات درباره آسیب به تأسیسات ایران پایان داد

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا اوایل امروز رسانه‌ها گزارش دادند سیستم‌های پدافندی ایران با نفوذ چند ریزپرنده برخورده کرده و آنها را منهدم کرده است.

در پی این رویداد صداهایی ناشی از انفجار در نزدیکی شهر اصفهان شنیده شد که ناشی از عملکرد سیستم‌های پدافند هوایی بوده است.

بعدا رسانه‌های داخلی ایران گزارش دادند که تأسیسات هسته‌ای ایران امن هستند.

به گزارش اسپوتنیک، در پی این رویدادها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که هیچ آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است.

آژانس در ایکس نوشت: رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار خویشتنداری شدید از سوی همه است و تکرار می‌کند که تاسیسات هسته‌ای هرگز نباید هدف درگیری‌های نظامی باشند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896966

دیگر خبرها

  • انرژی خورشیدی چیست؟
  • نانو حباب‌ها معجزه‌ای کوچک در صنعت لبنیات
  • استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش شدت مصرف انرژی در ایران
  • دستگاه پرورش هوشمند گیاهان طراحی شد
  • آژانس: هیچ آسیبی به مراکز هسته‌ای ایران وارد نشده
  • آژانس: هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد نشده
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد نشده است
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: هیچ آسیبی به تأسیسات هسته‌ای ایران وارد نشده است
  • آژانس به شایعات درباره آسیب به تأسیسات ایران پایان داد
  • اینتل و چند شرکت دیگر متعهد به ساخت ابزارهای سازمانی هوش مصنوعی مولد باز شدند