Web Analytics Made Easy - Statcounter

 محسن پاک‌آیین سفیر اسبق کشورمان در آذربایجان و تحلیلگر مسائل بین‌الملل با ارسال یادداشتی به تشریح ابعاد مختلف گام چهارم پرداخت.

اخبار سیاسی-در متن یادداشت پاک‌آیین آمده است:

باسمه تعالی

گام چهارم و تداوم تعلل اروپا

به دنبال تعلل و کوتاهی کشورهای اروپائی و بطور مشخص کشورهای آلمان،انگلیس و فرانسه در انجام تعهدات برجامی، جمهوری اسلامی ایران در یک اقدام قانونی و عادلانه، گام چهارم کاهش محدودیت های هسته ای را برداشت و روند گازدهی به سانتریفیوژ‌های فعال در سایت فردو با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از پانزدهم آبان آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور بازرسان آژانس در این مراسم نشانگر این است که گام چهارم ایران نیز با نظارت ‌آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود و در صورتی که کشورهای اروپائی به تعهدات کامل خود عمل کنند، ایران نیز به تعهدات کامل خود برخواهد گشت.

مواد ۲۶ و ۳۶ برجام، جمهوری اسلامی ایران را مٌحق می سازد تا در صورت پایبند نبودن طرف های مقابل به تعهدات، بخشی از تعهدات خود را معلق نماید و اقدام صحیح و قاطعانه ایران در برداشتن گام چهارم و تزریق گاز به سانتریفیوژهای موجود در سایت هسته ای فردو، بر اساس این مفاد انجام شده و امری قانونی است.

 اقدام جمهوری اسلامی ایران یک پیام روشن و یک فرصت تازه به سه کشور اروپائی است که در صورت علاقمندی به حفظ توافق هسته ای باید پاسخگوی تعلل و کوتاهی خود بوده و تعهدات برجامی را اجرائی نمایند. سران کشورهای انگلیس،آلمان و فرانسه باید به این باور برسند که است که مردم ایران نمی توانند هم محدودیت‌های هسته‌ای را بپذیرند و هم تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی را تحمل کنند.

بعد از مخالفت ترامپ با پیشنهادات فرانسه و ناکام ماندن امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور در اجرای طرح خود، باید کشورهای اروپائی به این حقیقت پی برده باشند که باید با اتخاذ تصمیمات مستقلانه و معقول، راه خود را از آمریکا جدا کرده و در مقابل سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا، بایستند. طبعا اروپا در صورت عدم اتخاذ یک رویکرد مستقل از آمریکا، قادر خواهد بود ایران را متقاعد نماید تا از تصمیم منطقی خود برای برداشتن گام های پنجم و ششم صرف نظر کند.

در عین حال اروپا باید واسطه گری بین ایران و آمریکا و آمریکا را فراموش کند و به این باور برسد که به دلیل خصومت های مستمر و ظالمانه دولت های آمریکا علیه ملت ایران، آینده روشنی برای مناسبات دو کشور متصور نیست.امروز حتی دیوار اعتماد میان آمریکا و اروپا نیز در حال فروریختن است و آمریکا از بسیاری از تعهدات خود در قبال متحدین اروپائی را نیز نقض کرده است. خروج از پیمان پاریس و عدم پایبندی واشنگتن تعهدات آب و هوایی، خروج از یونسکو، اعمال تعرفه های تجاری علیه اروپا، چین و روسیه و موارد مشابه دیگر باعث شده تا آمریکا اعتماد خود در سطح جهانی را از دست بدهد. اروپا باید شرایط کنونی را درک کرده و اجرای تعهدات برجامی خود را به تصمیمات آمریکا گره نزند.

نکته آخر اینکه اروپا باید بداند که جمهوری اسلامی ایران با مقاوم سازی اقتصاد، تحریم های ناجوانمردانه و غیرقانونی آمریکا را مدیریت کرده و پشت سرگذاشته و در اجرای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب «منتظر خارجی‌ها " نخواهد ماند و بدون دلبستن به وعده های بی پشتوانه کشورهای اروپائی، با اتکا به منابع داخلی و توانمندی های علمی کشور ، مسیر پیشرفت اقتصادی را هموار خواهد نمود. 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: فرانسه جمهوری اسلامی ایران هسته ای بازرسان آژانس بین المللی انرژی انرژی ایران آمريكا پاک آيين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۷۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت آمریکا و اروپا در اوکراین به جنگ جهانی سوم منجر می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان روز دوشنبه اعلام کرد که آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا اساساً در حال رقابت هستند تا ببینند چه کسی می‌تواند تسلیحات بیشتری را به اوکراین برساند، درگیری با روسیه را تشدید کند و جنگ جهانی جدید را به راه اندازد.

وزیر خارجه مجارستان تاکید کرد که پس از تصمیم کنگره آمریکا مبنی بر تصویب لایحه جدید در مورد کمک به اوکراین، سیاستمداران اروپایی حامی جنگ، می‌خواهند همین اقدام را انجام دهند.

سیارتو افزود که در نتیجه تحویل تسلیحات جدید و میلیاردها یورو دیگر به اوکراین از امروز در دستور کار اروپا قرار گرفت.

سناتور «مارک وارنر»، رئیس کمیته اطلاعاتی سنا امروز گفت که آمریکا ممکن است تا پایان هفته آینده تدارکات نظامی به اوکراین شامل موشک‌های عملیاتی-تاکتیکی اتکمز را از سر بگیرد.

روز گذشته نیز وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای، به طور رسمی به تصویب لایحه کمک نظامی جدید در مجلس نمایندگان آمریکا برای به اوکراین، واکنش نشان داد و تاکید کرد که «واشنگتن رویکرد خود را از پیروزی اوکراین، به ادامه‌دار کردن جنگ دست کم تا پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (در ماه نوامبر)» تغییر داده است.

کد خبر 6085726

دیگر خبرها

  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • رقابت آمریکا و اروپا در اوکراین به جنگ جهانی سوم منجر می شود
  • تظاهرات گسترده در حمایت از فلسطین در اسپانیا
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • اسپوتنیک: موشک‌های ایران به حفاظت‌شده‌ترین نقطه اصابت کرد
  • این شروع یک بازی جدید است | مقام سابق اسرائیلی: اصابت ۵ موشک از ۷موشک ایران یعنی نابودی قوی‌ترین سامانه دفاعی دنیا
  • راهپیمایی مردم یونان علیه حمایت آمریکا و اروپا از رژیم صهیونیستی
  • مذاکره مستقیم ایران و آمریکا صحت دارد؟
  • جنایات اسرائیل اعتبار قوانین بین‌المللی را نابود می‌کند