Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرستو محبی نویسنده و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره کتاب تازه‌چاپ خود «روایت‌شناسی درام، نگاهی روایت‌شناسانه به ادبیات نمایشی ایران» گفت: این‌کتاب، اولین کتاب جامع درباره روایت‌شناسی درام است که به‌تازگی توسط نشر جام زرین منتشر و راهی بازار نشر شده است.

وی درباره نمونه‌های مشابهی که پیش‌تر در بازار نشر منتشر شده‌اند، گفت: کتاب‌های مورد اشاره شما، مربوط به حوزه عمومی روایت‌شناسی هستند اما کتاب مورد اشاره، به‌طور مشخص و تخصصی به روایت‌شناسی در بحث درام و نمایش می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌توانم بگویم از دید بین‌المللی هم این‌کتاب اولین اثر جامعی است که درباره روایت‌شناسی درام منتشر شده است. آثار پیشین که در این‌حوزه منتشر شده‌اند، کتاب نیستند بلکه مقالات یا بخش‌هایی از کتاب بودند.

این مدرس تئاتر در ادامه گفت: روایت‌شناسی درام به‌دلیل مخالفت‌هایی که روایت‌شناس‌های اولین بر سر این بحث که اصلا درام را روایت بدانیم یا خیر، بحثی خارج از روایت‌شناسی محسوب می‌شد و مباحث مربوط به آن، از سال ۲۰۰۵ به بعد بود که وارد مکتوبات پژوهشی شدند؛ آن‌هم در قالب اشاراتی در کتاب‌ها و چند مقاله. من به‌واسطه فرصتی که پیش آمد، توانستم با بهترین اساتید روایت‌شناسی در آلمان دیدار و گفتگو کنم. به‌این‌ترتیب به دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه‌های هامبورگ و فرایبورگ رفتم و فعالیت‌های مشترکی را رقم زدم.

محبی گفت: زمانی که تحقیقاتم را درباره روایت‌شناسی درام شروع کردم، تنها چندمقاله در این‌زمینه کار شده بود. البته در این‌زمینه یک کتاب دیگر هم به‌نام «روایت‌شناسی تئاتر» هست که بیشتر به جنبه‌های اجرایی و پرفومنس می‌پردازد و توسط یکی از نیروهای دانشگاه هامبورگ نوشته شده است. سال ۸۸ بود که به‌طور دقیق کار روی روایت‌شناسی درام را آغاز کردم اما پیش از آن از سال ۸۲ درگیر بحث‌های روایت و درام بودم.

مولف کتاب مورد اشاره در پاسخ به این‌سوال که قراردادن چارچوب مکانی پژوهش روی ایران، دایره مخاطبان بین‌المللی آن را کاهش می‌دهد یا خیر، گفت: متاسفانه، همین‌طور است. همین‌وضعیت است که باعث شده در کنفرانس‌هایی که خارج از ایران دارم یا کارگاه‌های آموزشی که برگزار می‌کنم، درباره روایی‌بودن درام ایران صحبت کنم. البته این‌بحث برای متخصصان خارجی خیلی جذاب است اما این‌هم واقعیتی است که اگر موضوع مطالعه این‌کتاب، فقط درام ایران نبود، از منظر بین‌المللی، دایره مخاطبان بیشتری داشت. کتاب، دو بخش اصلی دارد که یک‌بخش‌اش، راجع به روایت‌شناسی و واردکردنش در بحث درام است. خب تا این‌جای بحث، بین‌المللی است اما وقتی در گام دوم، موضوع مطالعه را روی نمایش ایرانی قرار می‌دهیم، مساله تخصصی‌تر می‌شود و تعدادی از مخاطبانش ریزش می‌کنند.

وی درباره قابلیت ترجمه‌پذیری کتاب و امکان این‌کار گفت: بخش‌های زیادی از متن کتاب، ترجمه‌ شده که تعدادی از آن‌ها در قالب مقالات یا مجموعه‌مقاله در کتاب‌ها و مجلات خارجی، پذیرش شده‌اند. بخش‌هایی از مطالب را هم در قالب کنفرانس بیان کرده‌ام که سپس در قالب مقاله کاملی که از آن کنفرانس مستخرج شده بود، منتشر شده‌اند. کتاب با همین‌وضعیت فعلی هم، قابلیت ترجمه کامل و انتشار را دارد و در فکر این‌کار هستم. تا به حال هم بخش‌هایی از آن به‌صورت پراکنده به زبان انگلیسی ترجمه و چاپ شده‌اند. برای این‌کار با چندنفر از اساتید زبان فارسی در خارج از کشور، صحبت کرده‌ام اما هنوز توافقی قطعی حاصل نشده است.

کد خبر 4766767 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: روایت شناسی علوم انسانی نمایشنامه نویسی کتاب و کتابخوانی ترجمه هفته کتاب و کتاب خوانی ادبیات هفته کتاب ادبیات جهان بازار نشر جایزه ادبی رایزنی فرهنگی معرفی کتاب تازه های نشر گردشگری نقد کتاب خانه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۸۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأثیرات راهبردی عملیات وعده صادق در سطح منطقه و جهان

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب،سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در آیین رونمایی از طرح جامع دانشگاه عالی دفاع ملی که با حضور مقامات لشکری و کشوری برگزار شد، با تاکید بر اینکه در شرایط حساس کنونی منطقه، دانشگاه عالی دفاع ملی باید شرایط آینده کشور و منطقه را مورد بررسی قرار دهد، اظهار داشت: وضعیت منطقه قبل و بعد از اقدام تلافی‌جویانه و تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به مناطق حساس و پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی تغییر کرده است.

وی پیروزی‌های رزمندگان اسلام را در عملیات «وعده صادق» که پاسخ محکمی به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی انجام گرفت، تبریک گفت و عنوان کرد: این پاسخ با نشان دادن اراده ملی علیه رژیم رقم خورد و بحمدالله تأثیرات راهبردی در سطح منطقه و جهان داشت.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح، احتمالات و سناریوها را در سطح عملیاتی مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار می‌دهند و دانشگاه عالی دفاع ملی باید در سطح راهبردی این موضوعات را مورد توجه خود قرار دهد.

سرلشکر باقری با اشاره به اینکه دانشگاه عالی دفاع ملی به عنوان عالی‌ترین دانشگاه نیروهای مسلح که مسئولیت تربیت فرماندهان و مدیران عالی نیروهای مسلح و همچنین مدیران عالی کشوری را در مباحث راهبردی بر عهده دارد، در مسیر رشد و ارتقا قرار گرفته است، افزود: دانشگاه عالی دفاع ملی در تربیت فرماندهان، مقامات و سایر نیروها و همچنین در نظریه‌پردازی و کرسی‌ها باید بالاترین سطح مورد نظر و توجه قرار دهد و باید دائماً در جهت کیفی‌سازی و عمق بیشتر مطالب و کارهای پژوهشی کار کنیم و به پیش برویم.

وی با بیان اینکه طرح جامع دانشگاه دفاع ملی جزو اسناد اساسی و مادر برای دانشگاه محسوب می‌شود و عالی‌ترین طرحی است که در دانشگاه باید مورد اجرا قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: این طرح طی بیش از یک سال کار تهیه و محضر مقام معظم رهبری تقدیم شد و توسط ایشان مطالعه و مورد نقد قرار گرفت و اصلاحاتی در آن ابلاغ فرمودند و نهایتاً به تصویب معظم‌له رسید که امروز از این طرح رونمایی شد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح تأکید کرد: همه ما باید بر اجرای دقیق طرح جامع دانشگاه تلاش کنیم و به طور قطع این طرح موجب ارتقای هرچه بیشتر دانشگاه خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد
  • دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»
  • رئیسی در مسجد جامع «کالپیتی»: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • عباس عبدی : درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!
  • برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان
  • جزئیات اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی تشریح شد
  • مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می شود
  • تأثیرات راهبردی عملیات وعده صادق در سطح منطقه و جهان
  • فراخوان مقاله اولین کنفرانس بین المللی انقلاب علوم انسانی اسلامی