Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرشیدی گفت: افرادی که سابقه خانوادگی یک نوع بیماری را داشته باشند نسبت به افراد عادی ۳ تا ۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا به همان بیماری‌اند. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دبیر علمی هشتمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت‌ها با اشاره به اینکه بر اساس بعضی از گزارشات و تحقیقات در جهان مشخص شده بیش از ۹۰ درصد بیماری‌ها بر اساس استعداد ژنتیکی فرد به وقوع می‌پیوندند، گفت: افرادی که سابقه خانوادگی یک نوع بیماری را داشته باشند نسبت به افراد عادی ۳ تا ۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا به همان بیماری‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 شهلا فرشیدی در آستانه برگزاری هشتمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت‌ها اظهار داشت: این سمینار با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته نیمه آذر سال‌جارس در سالن همایش‌های دانشگاه الزهرا برگزار می‌شود و جدیدترین دستاورد‌های علمی و تازه‌های ژنتیک در این همایش ارائه خواهد شد.
وی افزود: از جمله موضوعات علمی که قرار است در سمینار مطرح شود، بیماری‌های قلبی و گوارشی با زمینه ژنتیکی است که این بیماری‌ها نوعی بیماری کمپلکس محسوب می‌شوند و عوامل مختلفی از جمله ژنتیک در بروز آن تاثیرگذار است.
دبیر علمی هشتمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت‌ها ادامه داد: این سمینار به همت سازمان بهزیستی کشور و همکاری دانشگاه الزهرا تهران برگزار می‌شود و مباحث مختلفی در زمینه ژنتیک و پیشگیری از معلولیت برای شرکت کنندگان ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس برخی از تحقیقات و مطالعات انجام شده در جهان مشخص شده که بیش از ۹۰ درصد بیماری‌ها با ژنتیک مرتبط بوده و برخی از بیماری‌ها ۱۰۰ درصد تأثیرگذار از ژنتیک است خاطرنشان کرد: حتی در بیماری‌هایی مانند سل که نوعی بیماری عفونی محسوب می‌شود در دو نفر با شرایط محیطی یکسان می‌تواند بروز متفاوتی داشته باشد و یکی از این افراد به دلیل استعداد ژنتیکی مستعد ابتلا به سل باشد.
دبیر علمی هشتمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت‌ها عنوان کرد: همچنین افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به برخی بیماری‌ها را داشته باشند نسبت به افراد معمولی سه تا پنج درصد بیشتر در معرض ابتلا هستند.
 فرشیدی با اشاره به اینکه پیشگیری از بیماری‌ها با زمینه ژنتیکی از طریق دارو و جراحی امکان پذیرنیست، گفت: اساس پیش‌گیری مشاوره است و از این طریق مشخص می‌شود آیا فرد مستعد ابتلا به بیماری مربوطه هست یا خیر و اگر لازم باشد پزشک آزمایشاتی را توصیه و در صورت صلاحدید با راهکار‌های خاصی پیشگیری از بیماری انجام می‌گیرد.
هشتمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت‌ها ۱۳ و ۱۴ آذر ماه در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه الزهرا برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دارو بیماری ژنتیک دارو جراحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۹۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۹۱ هزار فرد مبتلا به فشار خون در قزوین

نسرین تنکابنی رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین گفت: ۳۳ درصد از شهروندان قزوینی بالای ۱۸ سال مبتلا به فشار خون بالا هستند که ۹۱ هزار نفر از آنها در مراکز خدمات جامع سلامت شناسایی و تحت مراقبت قرار دارند.

تنکابنی اظهار کرد: آمار مبتلایان به بیماری فشار خون سه برابر بیشتر از این مقدار است، چرا که ۵۰ درصد از بیماران فشار خون از بیماری خود آگاه نیستند و آن تعدادی که از بیماری خود خبر دارند، تحت درمان قرار ندارند که سعی داریم این افراد را شناسایی و تحت درمان قرار دهیم.

وی در بیان تعریف فشار خون بیان کرد: ضربان قلب، خون را درون سرخ رگ‌ها می‌فرستد و به فشاری که به دیواره سرخ رگ‌ها وارد می‌شود، فشار خون گفته می‌شود.

تنکابنی ادامه داد: اندازه فشار خون به مقداری خونی که در هر دقیقه از قلب خارج می‌شود بستگی دارد، اما زمانی که سرخرگ‌های بزرگ قابلیت استحکام و مقاومت خود را از دست دهند و عروق کوچک نیز باریک‌تر شود، فشار خون افزایش می‌یابد.

به گفته این مسئول، بیماری فشار خون به دلیل چندین عوامل خطر از جمله سن، ارث یا سابقه خانوادگی، چاقی و اضافه وزن، فعالیت بدنی ناکافی، کم تحرکی، استعمال سیگار و تنکابو، مصرف نمک و غذا‌های شور، کمبود پتاسیوم در غذا‌های روزانه، کمبود ویتامین D، مصرف الکل و داشتن استرس و بیماری‌های مزمن همانند کلیوی، چربی خون و همچنین بارداری در خانم‌ها به وجود می‌آید.

رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین به راه کار‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین کار اصلاح رفتار‌های تغذیه ناسالم است، یعنی کاهش مصرف نمک، چربی، روغن و چربی جامد، غذا‌های سرخ کردنی و همچنین استفاده از سبزیجات و روش‌های آبپز و بخارپز کردن غذا‌ها می‌تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد.

وی ادامه داد: عوارض بیماری فشار خون می‌تواند موجب سکته قلبی و مغزی، نارسایی کلیه و همچنین خون ریزی ته چشم و تاری دید و کوری شود.

رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین با بیان اینکه فشار خون باید از دوران کودکی اندازه گیری شود، گفت: افزایش فشار خون به دنبال بالا رفتن سن افراد و در میانسالی شایع‌تر است و توصیه می‌شود که از سن ۳۰ سال به بالا هر ۲ سال و از سن ۴۰ به بالا اقدام به اندازه گیری فشار خون شود و همچنین افرادی که بیمار هستند فشار خون را کنترل و دارو‌های خود را به صورت مرتب مصرف کنند.

فشار خون بالا جزو بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌گیرد که به عنوان اولین علت مرگ در تمام سنین محسوب می‌شود و حدود ۴۱ درصد از مرگ‌های استان قزوین از همین گروه بیماری است

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • شناسایی ۹۱ هزار فرد مبتلا به فشار خون در قزوین
  • اجاره سالن سمینار در سلام حرفه‌ای + مشاوره رایگان
  • وسواس؛ بیماری سمج اما درمان‌پذیر
  • ۱۰ توصیه کاربردی در پیشگیری از خطر سرطان‌ها
  • چگونه از ابتلا به فشار خون پیشگیری کنیم؟
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا
  • افزایش ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی در استان بوشهر
  • شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته
  • شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
  • ثبت چهار هزار گزارش مردمی در سامانه سجام آذربایجان شرقی