Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از سال 2000 تا امروز به طور میانگین سالی پنج طوفان حاره ای در شمال اقیانوس هند تشکیل شده که تقریبا یکی از این طوفان ها در محدوده تأثیرگذار بر سواحل استان شکل گرفته است.

به گزارش ایسنا، محسن حیدری افزود: این پدیده یکی از مخرب ترین پدیده‌های هواشناسی به شمار می رود که قدرت تخریب بسیار بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: تا آبان امسال حدود پنج طوفان حاره ای در شمال اقیانوس هند تشکیل شده است که سه مورد از آن ها تا محدوده عرض 20 درجه شمالی پیشروی و سواحل استان را درگیر کرده است.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بیشترین تأثیر طوفان های امسال مربوط به طوفان کیار است که سبب شد دریای عمان به شدت مواج شود و ارتفاع موج در بندر چابهار به حدود 3.5 متر برسد.  این امواج موجب بروز خسارت به برخی تأسیسات ساحلی استان شد به طوری‌که مسئولان محلی میزان این خسارات را 50 میلیارد ریال برآورد کرده اند.
حیدری ادامه داد: در سال های گذشته نیز طوفان‌های «گونو و فت» موجب بروز خسارت های زیادی به تأسیسات جنوب استان شدند که  در این میان هواشناسی نیز ساختمان ایستگاه سینوپتیک بندر گواتر را از دست داد. همچنین به ساختمان هواشناسی چابهار نیز خساراتی وارد شد.
وی خاطرنشان کرد: همین تأثیر مخرب طوفان های حاره ای بر سواحل جنوب کشور سبب شد تا پیگیری های سازمان هواشناسی برای عضویت ایران در کمیته طوفان کشورهای حاشیه اقیانوس هند به نتیجه برسد و ما هم عضو این کمیته شویم.
عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان افزود: نخستین فایده ای که این عضویت برای کشور دارد، انتخاب نام های ایرانی برای طوفان های شمال غرب اقیانوس هند است که 213 نام پیشنهادی ایرانی نیز پذیرفته شده است.
حیدری در ادامه گفت: تعدادی از این اسامی نظیر «سواس، گاندو و هامون» بومی سیستان و بلوچستان است که به پیشنهاد اداره هواشناسی دریایی چابهار ارسال شده و انتظار می رود از سال آینده بتدریج اسامی پیشنهادی ایران برای نامگذاری طوفان ها مورد استفاده قرار گیرد.
وی تصریح کرد: به طور کلی برای نامگذاری طوفان‌های حاره‌ای، اسامی پیشنهادی بطورمشترک در کمیته های طوفان کشورهای حاشیه اقیانوس‌های دنیا و کمیسیون اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد موسوم به ESCAP بررسی وتعیین می شود.
به گزارش روابط عمومی هواشناسی سیستان و بلوچستان، چند ماه پیش ایران توانست برای نخستین بار در 15 سال اخیر به عضویت شورای اجرایی سازمان جهانی هواشناسی درآید تا در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های این نهاد بین المللی ایفای نقش کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سازمان هواشناسی ایستگاه سینوپتیک طوفان کیار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۹۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین جزئیات سیل در یزد | بارش بی سابقه باران در تفت ‌؛ آخرین شرایط در یزد چگونه است؟

مدیر کل مدیریت بحران یزد با بیان اینکه ۴۹۰ تیم شامل ۱۵۰۰ نیروی امدادی و خدماتی در این استان در حال آماده‌باش هستند به همشهری آنلاین گفت: خوشبختانه از دوشنبه که بارش‌ها در استان شروع شد، همکاری خوبی بین گروه‌های جهادی و مردمی برای مدیریت سیلاب شکل گرفت.

محمد علی ملک‌زاده با بیان این که برخی محورهای فرعی و اصلی به دلیل روان‌آب مسدود شده است، افزود:‌ ۶۲ واحد مسکونی نیز خسارت دیدند که این خسارت عمده نبود.

او با تاکید بر اینکه همه چیز در استان و مناطق سیل‌زده تحت کنترل است، ادامه داد:‌ این سیلاب هیچ مصدوم یا فوتی نداشته است.

به گفت ملک‌زاده، ۳ جلسه مدیریت بحران در استان یزد با بیش از ۱۰۰ مصوبه برگزار شده و به دلیل فعال بودن سامانه بارشی آماده‌باش کامل در همه شهرستان‌ها همچنان برقرار است.

رئیس اداره هواشناسی یزد نیز با بیان اینکه ایستگاه هواشناسی از سال ۱۳۷۶ در تفت تشکیل شده است، گفت: سه‌شنبه شب ۵۱.۷ میلمتر باران در شهر تفت بارید که از زمان تشکیل ایستگاه هواشناسی تا کنون بی‌سابقه است. احتمال اینکه رکورد بارش در این شهر به بیش از ۲۷ سال برسد نیز وجود دارد.

سیدعباس میرحسینی همچنین بارش در اسلامیه و طزرجان هم به ترتیب ۳۹ و ۳۳.۶ میلیمتر اعلام کرد و افزود:‌ در سخوید ۳۰، سلطانب سانیج ۲۹، ده بالا(توده) ۲۸، خودسفلی ۲۶.۵، ده بالا (آمحسن) ۲۴ و دره شیرسانیج ۲۲ میلی متر باران گزارش شد. بارش سالانه باران در استان یزد ۹۰ میلیمتر است.

کد خبر 847043 برچسب‌ها سيل استان یزد خبر مهم

دیگر خبرها

  • احتمال سیلابی‌شدن مناطق مختلف در سیستان و بلوچستان
  • بسته شدن مسیر فرعی مهرستان به ایرانشهر
  • آخرین جزئیات سیل در یزد | بارش بی سابقه باران در تفت ‌؛ آخرین شرایط در یزد چگونه است؟
  • طوفان حاره‌ای چیست؟
  • تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف سال ۱۴۰۲ راه و شهرسازی شمال سیستان و بلوچستان در ساخت بزرگراه
  • هشدار نارنجی هواشناسی در سیستان و بلوچستان
  • ادامه انسداد ۱۰۱ راه روستایی در جنوب سیستان و بلوچستان براثر بارندگی‌ اخیر
  • همچنان ۱۰۱ راه روستایی جنوب سیستان و بلوچستان بر اثر سیلاب بسته است
  • رییس جدید کمیته تخصصی هواشناسی و علوم جوی آیورا منصوب شد
  • تداوم انسداد ۱۰۱ راه روستایی درجنوب سیستان وبلوچستان براثربارندگی‌ اخیر