Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم تهران گفت: از رئیس مجلس تقاضا می‌کنم که با توجه به اهمیت موافقت نامه تجاری اوراسیا کارگروهی را برای نظارت به این موضوع در مجلس تشکیل دهد.

به گزارش خبرنگار  مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران در جلسه علنی نوبت صبح پارلمان و در ارائه نطق خود پیرامون استعفایش برای تصدی در مقام سفیر روسیه اظهار کرد: بنده استخدام وزارت امور خارجه هستم و چندین سال در این وزارتخانه به فعالیت پرداخته‌ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: من مقام رایزن اول را دارم و لازم به ذکر است که تعداد کمی از رایزن‌ها به مقام سفیری می‌رسند.

جلالی ادامه داد: بنده در بیست سالی که در مجلس حضور داشته‌ام در حوزه دیپلماسی پارلمانی فعال بوده و در مجمع عمومی آی پی یو رأی آوردم که این دومین بار بود که یک ایرانی به این مقام می‌رسید.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: همچنین در مذاکرات مربوط به دریای خزر حضور داشتم و اکنون نیز به عنوان عضو گروه عالی ضد تروریسم آی پی یو هستم.

او گفت: من همواره در طی چهار سال گذشته پیشنهاد بسیاری از مسئولیت‌ها در دولت را داشته‌ام، اما همیشه نگاهم این بوده باید دوران نمایندگی را به پایان برسانم، اما استعفا نامه بنده در شهریور ماه تقدیم شده و من قصد داشتم که این امر را به تأخیر بیندازیم، اما دیدیم که آقای سنایی در طی حادثه‌ای دردناک تنها فرزند خود را از دست داد و بنده ناگزیر شدم تا استعفایم را به سرعت ارائه کنم.

جلالی بیان کرد: در گذشته به دلیل عدم شناخت از روابط میان ایران و روسیه ارتباط موثری میان این دو کشور وجود نداشت، اما در سالیان اخیر اعتماد سازی شده و روابط به سمت راهبردی شدن پیش می‌رود.

نماینده مردم تهران ادامه داد: روسیه و ایران از ظرفیت همکاری بالایی برخوردار هستند به نحوی که ارتباطات نظامی و سیاسی ما بسیار خوب است، اما ارتباط اقتصادی ایران و روسیه به موازات روابط سیاسی آن پیش نرفته که بخشی از این مشکل به ایراد‌های ساختاری اقتصادی ما برمی‌گردد.

او گفت: موافقت نامه تجاری اروسیا از ۴ آبان ماه اجرایی شده که این امر اتفاق بسیار مهمی تلقی می‌شود.

جلالی ادامه داد: روسیه ۲۵۰ میلیارد دلار در سال انواع محصولات را به کشور خود وارد می‌کند، اما ایران کمترین سهم را در این بازار دارا است لذا فکر می‌کنم که در شرایط تحریمی بزرگترین راهکار ما نگاه به اتحادیه اورسیا است، اما تاکنون یک کالا نیز صادر نشده و حرف بنده این است که این سه سال نیز سپری شود و شرایط به همین منوال پیش رود لذا از رئیس مجلس و نمایندگان می‌خواهم که با تشکیل کارگروهی به این امر نظارت کند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: لازم است که اتحادی منسجم میان روسیه، آذربایجان و ایران ایجاد شود چرا که خط اصلی ورود صادرات ما به روسیه آذربایجان است.

او اظهار کرد: روسیه ۱۱۰ میلیون تن غلات در سال تولید می‌کند که ۳۰ میلیون آن صادر می‌شود لذا باید کاری کنیم که صادرات این محصولات به کشور‌های منطقه از طریق ایران صورت بگیرد.

جلالی در پایان خاطرنشان کرد: از انتها از رهبر معظم انقلاب تشکر می‌کنم و امیدوارم که همیشه از ارشاد‌های ایشان برخوردار باشم و امیدوارم که به دلیل قصورهایم مردم و نمایندگان بنده را ببخشند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار مجلس صحن علنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۹۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران و آذربایجان به سازش رسیدند؟

به گزارش «تابناک» به نقل از اکو ایران، همزمان که ایران بیشتر در بحران‌هایی که در حال حاضر در خاورمیانه در جریان است درگیر می‌شود، تهران به همکاری عموما همسایه مسلمان شیعه خود چشم دوخته است، همسایه‌ای که مدت‌هاست روابط آن با دشمن اصلی خود را بیش از حد نزدیک می‌داند.

حرکت ایران برای بهبود روابط با آذربایجان علیرغم مشارکت فزاینده باکو با اسرائیل، تغییر قابل توجهی را در منطقه‌ای نشان می‌دهد که در تقاطع قاره‌ها و منافع رقابتی قدرت‌های بزرگ از جمله روسیه و ایالات متحده قرار دارد. اما اصطکاک‌های ریشه‌دار در داخل قفقاز و خارج از آن همچنان تهدیدی برای شعله‌ور کردن مجدد رقابت‌ها و از بین بردن مشارکت در حال رشد و شکننده بین باکو و تهران است.

به نوشته نیوزویک، تنها چند روز پس از آغاز جنگ غزه در اکتبر گذشته، ایران یک توافقنامه تاریخی را با آذربایجان برای ایجاد یک مسیر ترانزیتی موسوم به کریدور ارس امضا کرد که به آذربایجان اجازه دسترسی به استان نخجوان را از طریق خاک ایران می‌دهد. این معامله به عنوان گامی حیاتی در جهت جلوگیری از یک گزینه بحث برانگیزتر، معروف به کریدور زنگزور، تلقی می‌شد که می‌توانست باعث شود آذربایجان تلاش کند به زور از ارمنستان عبور کند.

پرچم‌های آذربایجان و اسرائیل در ۹ اکتبر ۲۰۲۳ در مقابل سفارت اسرائیل در باکو

پیش از این، دو رقیب قفقاز جنوبی برای دهه‌ها بر سر منطقه جدایی طلب قره باغ کوهستانی، درگیر بودند، مانعی که در سپتامبر گذشته در بحبوحه پیروزی آذربایجان، با کمک اسرائیل و ترکیه برچیده شد.

ایران که به طور سنتی از ارمنستان حمایت می کند، به سمت تنظیم مجدد رویکرد خود حرکت کرده است. در بحبوحه تلاش‌های مداوم برای بهبود روابط با باکو، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران تا آنجا پیش رفت که اخیراً در دیدار با جیحون بایراموف، همتای آذربایجانی خود، «فصل جدیدی» در روابط ایران و آذربایجان را اعلام کرد.
اما همانطور که امیل آودالیانی، استاد دانشگاه اروپایی در تفلیس، گرجستان، به نیوزویک گفت: «این بدان معنا نیست که جمهوری اسلامی از توازن قدرت در قفقاز جنوبی خوشحال است».

یک هدف مشترک

محرک اصلی آشتی جمهوری آذربایجان و ایران، تمایل متقابل برای ثبات منطقه‌ای، حسن نیت ژئوپلیتیکی و چشم اندازهای اقتصادی است، به ویژه کریدور حمل و نقل بین المللی پیشنهادی شمال-جنوب (INSTC) که یک مسیر ریلی بلندپروازانه را پیش بینی می‌کند که هند را از طریق آذربایجان و ایران، به روسیه متصل می‌کند.

آودالیانی گفت: «ایران و آذربایجان اکنون هر دو علاقمند به نزدیکی هستند زیرا تجارت آنها رشد می‌کند، عملیات کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب در حال گسترش است و به نظر می‌رسد باکو جاه‌طلبی‌های خود را برای باز کردن کریدور زنگزور کاهش داده است.

آودالیانی افزود: «این در استراتژی سیاست خارجی ایران می‌گنجد که تهران در تلاش برای عادی سازی روابط پیچیده سنتی خود باشد. از طرفی، آذربایجان نمی‌تواند تحمل کند که اوضاع آشفته‌ای با ایران داشته باشد، زیرا این کشور هنوز باید با ارمنستان به توافق صلح دست یابد و در حال حاضر از زمان سقوط قره‌باغ، از سوی غرب مورد انتقاد قرار گرفته است.»

کریدور شمال-جنوب به طول ۷۰۰۰ کیلومتر در صورت تحقق، می‌تواند مسیری ضد تحریم برای تجارت جهانی برای ایران و روسیه فراهم کند، در زمانی که هر دو کشور با محدودیت‌های اقتصادی فزاینده اعمال شده توسط واشنگتن مواجه شده‌اند.

اسرائیل نفوذ خود را گسترش می‌دهد.

اما تنش‌های زیربنایی همچنان پویایی بین باکو و تهران را تحت الشعاع قرار داده است، به ویژه روابط رو به رشد بی سر و صدا بین آذربایجان و اسرائیل که از زمان آغاز جنگ تمام عیار بر سر قره باغ در سپتامبر ۲۰۲۰ تشدید شده است. اسرائیل اکنون یک تامین کننده اصلی تسلیحات آذربایجان و بزرگترین مشتری نفت باکو شده است. در میان سایر زمینه‌های همکاری، تل‌آویو و باکو همچنین مکانیسم‌های اشتراک اطلاعاتی ایجاد کرده‌اند.
فواد شهبازوف، تحلیلگر سیاسی، گفت شراکت بین آذربایجان و اسرائیل «پدیده جدیدی نیست، اگرچه پس از جنگ دوم قره باغ در سال ۲۰۲۰ به طور چشمگیری عمیق‌تر شد.»
با این حال، جنگ اخیر تغییرات اساسی در منطقه ایجاد کرد و ایران با تجمیع نیرو‌های خود در نزدیکی مرز‌های خود با ارمنستان و آذربایجان به درگیری پاسخ داد و در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نیز میزبان رزمایش‌های نظامی گسترده در این مرز بود.
شهبازوف گفت، آذربایجان به نوبه خود «گامی به عقب برنداشت، بلکه آشکارا و با صدای بلند در رسانه‌های دولتی از مشارکت دفاعی با تل‌آویو تمجید کرد، زیرا اسرائیل یکی از معدود طرف‌هایی است که فناوری‌های پیشرفته و مدرن دفاعی آذربایجان را تامین می‌کند».

وی با اشاره به مبادلات اطلاعاتی آذربایجان و اسرائیل افزود: «بنابراین، باکو برای مشارکت خود با اسرائیل ارزش زیادی قائل است و آن را وزنه‌ای در برابر ایران می‌داند.»

در واقع، شهبازوف گفت پس از جنگ ۲۰۲۰، «شرکت‌های اسرائیلی برای مشارکت در بازسازی قره‌باغ پس از جنگ، به‌ویژه در زمینه کشاورزی، به سمت آذربایجان هجوم بردند. آذربایجان حتی شراکت خود را با اسرائیل برای دستیابی به مهمات مدرن بیشتر و پهپاد‌های احتمالی افزایش داد.»

دلیلی برای سازش

در حالی که کمبودی در نقاط تنش در روابط آذربایجان و ایران وجود ندارد، نیکیتا اسمگین، کارشناس شورای امور بین‌الملل روسیه، گفت که همکاری بین آذربایجان و اسرائیل تنها «بی اعتمادی بین باکو و تهران را تشدید می‌کند.»

با این حال، او به نیوزویک گفت: «شایان ذکر است که همکاری به تنهایی لزوماً به این معنی نیست که آذربایجان به‌عنوان نیروی نیابتی اسرائیل عمل می‌کند».

او گفت: «بنابراین، در شرایط کنونی، مشارکت عمل‌گرایانه بین ایران و آذربایجان امکان‌پذیر است، اگرچه روابط باکو با اسرائیل احتمالاً به عنوان یک عامل منفی برای توسعه آن تلقی خواهد شد».

با ارائه یک ارتباط فریبنده بین در زمانی که ایران و روسیه در حال تقویت روابط اقتصادی، نظامی و سیاسی خود از سوی INSTC هستند، سمگین توضیح داد که چگونه روابط تجاری با مسکو برای تهران "حیاتی" است. اهمیت مشارکت ایران و روسیه در بحبوحه گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ایران هواپیما‌های بدون سرنشین روسیه را برای جنگ در اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است و قول مسکو برای ارائه سکو‌های پیشرفته هوایی و ضد هوایی به تهران افزایش یافته است.

سمگین گفت: حفظ روابط مثبت با باکو برای ایران ضروری است، زیرا بخش قابل توجهی از محموله بین روسیه و ایران از آذربایجان عبور می‌کند. ایجاد کریدور ارس فرصت‌ها را برای روابط تجاری روسیه و ایران و توسعه INSTC بیشتر می‌کند.

دیگر خبرها

  • سید جلال ساداتیان: شما نمی‌توانید با یک بخشی از جامعه بین‌المللی کاملا در تضاد دائم باشید و صرفا بخواهید با یک بخش کوچکی از این جامعه کار کنید/ روسیه و چین در همه امور پای شما نایستاده‌اند/ هرچه محدودیت‌ها را افزایش بدهید، زندگی و سفره مردم محدودتر می‌شود
  • مروری بر مهمترین تحولات سیاسی «دی ماه» سال گذشته
  • ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟
  • افزایش تولید ملی با مشارکت مردم از مهمترین راهکار‌های رفع مشکلات اقتصادی
  • کارگروهی برای پیگیری شعار سال در وزارت کار تشکیل شد
  • وزیر کار: کارگروهی برای پیگیری شعار سال در وزارت کار تشکیل شد
  • ایران و آذربایجان به سازش رسیدند؟
  • مروری بر مهمترین تحولات سیاسی «آبان ماه» سال گذشته
  • افزایش ۲۸ درصدی صادرات به روسیه در ۱۴۰۲
  • مردمی سازی اقتصاد، راهکار مشارکت مردم در جهش تولید