Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@00:50:32 GMT

معترضان فرانسوی برای تظاهرات ملی آماده می شود

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۴۰۳۶۹

معترضان فرانسوی برای تظاهرات ملی آماده می شود

جنبش جلیقه زردها در ۲۶ آبان سال گذشته/ ۱۷نوامبر ۲۰۱۸ با جمعیت حدود ۳۰۰هزار نفری در شهرهای مختلف این کشور شکل گرفت؛ اعتراض ها اگر چه در ابتدا نسبت به افزایش مالیات بر سوخت بود اما بعدها به جنبشی علیه سیاست های اقتصادی دولت تبدیل شد.

معترضان روز گذشته هم به خیابان های فرانسه سرازیر شده بودند تا ضمن تاکید بر حیات این جنبش و استمرار اعتراض های خود در صورت عدم پاسخگویی به مطالباتشان، آمادگی خود را برای تظاهرات بزرگ در روزهای شنبه و یکشنبه آینده  ۱۶ و ۱۷ نوامبر/ ۲۶ و ۲۷ آبان و نیز پنجم دسامبر / ۱۴ آذر اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معترضان روز گذشته، یک هفته مانده به سالگرد این جنبش بار دیگر در شهرهای مختلف فرانسه بویژه پاریس، مونپلیه، استراسبورگ و نانت تظاهرات کردند.


هفته نامه "اکسپرس" فرانسه در تحلیلی با نگاه به ۵۲ هفته اعتراض های مستمر در فرانسه می نویسد از ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ نخستین روز جنبش جلیقه زردها، برخی از آنها حتی یک تظاهرات را هم از دست نداده اند . در طول یک سال، آنها با وجود بارش برف ، باران  و موج گرما ،  ضربات باتوم و گاز اشک آور هرگز تظاهرات را ترک نکردند.

از مجموع هزاران جلیقه زردی که از روز نخست تظاهرات ملی این جنبش یعنی ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹ بسیج شده اند ، برخی از آنها نه یک قدم عقب رفته اند و نه یک قرار ملاقات واحد داشته اند و آنها با صدای بلند و قاطعانه تر از همیشه فریاد می زنند: ما اینجا هستیم و ترک نخواهیم کرد.

به نوشته روزنامه "اکتو" فرانسه، در پاریس با وجود محدودیت هایی که از همان ماه های نخست از سوی پلیس اعمال شده از جمله ممنوعیت ورود به محدوده های وزارت کشور، مجلس ملی، کاخ الیزه و کلیسای نوتردام، جلیقه زردها بار دیگر به خیابان های این شهر آمدند.

روند حرکت‌های جلیقه زردها در پاریس تحت نظارت جدی پلیس قرار داشت. طبق حکم صادره از سوی «دیدیه لالمان» رئیس پلیس پاریس، پوشاندن صورت، تردد با خودرو و به همراه داشتن مواد آتش زا، خطرناک با اشتعال پذیر جزو ممنوعیت های اعلام شده بود.

به گزارش شبکه سه تلویزیون فرانسه، در شهر "مونپلیه" نیز بعد از ظهر شنبه جلیقه زردها تظاهرات کردند و پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد. در جریان درگیری معترضان با پلیس در این شهر طبق ۶ نفر از معترضان مصدوم و سه نفر دیگر از بین نیروهای پلیس زخمی شدند. پلیس، ۱۲نفر از معترضان را هم دستگیر کرد.

تظاهرات ملی در مونپلیه ساعت ۱۴ به وقت محلی در فضایی بسیار پرتنش برگزار شد. برآوردها از حضور ۸۰۰تا یک هزار نفر از معترضان در این تظاهرات حاکی است.


به گفته یک منبع پلیس، دستکم هفت نفر از معترضان به اتهام اعمال "خشونت" و "عصیانگری" در بازداشت پلیس بوده اند.

روزنامه "لالساک" نیز نوشت نزدیک به ۳۵۰ معترض بعد از ظهر شنبه در خیابان های "استراسبورگ" راهپیمایی کردند. آنها خواستار همگرایی مبارزات برای تعطیلات آخر هفته ۱۶ و ۱۷ نوامبر و ۵ دسامبر بودند.

ادای احترام به قربانی روز نخست اعتراض‌های جلیقه زردها

روزنامه "لو دوفین" فرانسه گزارش داد جلیقه زردها قصد دارند در روز یکشنبه هفته آینده/ ۱۷ نوامبر مصادف با نخستین سالگرد جنبش جلیقه زردها به "شانتال مازه" (Chantal Mazet ) یکی از نخستین قربانیان اعتراض های مردمی علیه سیاست های دولت در ۱۷ نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی ادای احترام کنند.

مازه ۶۳ ساله در جریان درگیری یک راننده خودرو با معترضان که در جریان اعتراض های روز نخست جلیقه زردها در حال بردن دخترش به بیمارستان بود و به خودروی او توسط معترضان خسارت وارد شد، کشته شد.

جلیقه زردها صبح شنبه در ناحیه "پون دو بو ون"، ناحیه ای در ایالت "ایزر" در حاشیه ورودی شهر تجمع اعتراضی کردند.

طبق آمارهای تازه وزارت دادگستری فرانسه، پلیس این کشور از ابتدای شکل گیری جنبش جلیقه زردها تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر از طرفداران این جنبش را دستگیر کرده است. بر اساس این گزارش، دادگاه های فرانسه بیش از سه هزار فقره حکم قضائی علیه اعضای این جنبش صادر و آنها را به شرکت در «شورش‌های جمعی» و «حمله به نیروهای انتظامی» متهم کرده‌اند.

 ۴۰۰ نفر از اعضای این جنبش محکوم و برای آنها قرار حبس صادر شده است. شمار زیادی از دستگیرشدگان هم به ارائه خدمات اجتماعی اجباری محکوم شده‌اند. 

همچنین طبق گزارش اخیر روزنامه اکسپرس انگلیس، در طول حدود یک سال گذشته، ۱۰ هزار و ۷۹۰ نفر از نیروهای پلیس در جریان اعتراض های مردمی در فرانسه زخمی شده و ۵۲ پلیس دیگر جان خود را از دست داده‌اند.

https://www.lexpress.fr/actualite/societe/de-l-acte-۱-au-۵۲-ces-gilets-jaunes-mobilises-depuis-la-premiere-heure_۲۱۰۵۳۵۱.html

https://actu.fr/ile-de-france/paris_۷۵۰۵۶/acte-۵۲-gilets-jaunes-paris-manifestations-interdictions-avant-premier-anniversaire_۲۹۲۷۳۶۲۸.html

https://france۳-regions.francetvinfo.fr/occitanie/herault/montpellier/lacrymogenes-charges-policieres-debut-manifestation-gilets-jaunes-ce-samedi-montpellier-۱۷۴۷۴۲۷.html

https://www.lalsace.fr/bas-rhin/۲۰۱۹/۱۱/۱۰/les-gilets-jaunes-defilent-en-pensant-au-۵-decembre

https://www.ledauphine.com/savoie/۲۰۱۹/۱۱/۱۰/les-gilets-jaunes-vont-rendre-hommage-a-chantal-mazet-dimanche-prochain

https://www.nouvelobs.com/societe/۲۰۱۸۱۱۱۸.OBS۵۶۰۰/gilets-jaunes-qui-etait-chantal-mazet-manifestante-tuee-samedi-sur-un-barrage.html

برچسب‌ها فرانسه تظاهرات اعتراضی پاریس جلیقه زردها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه تظاهرات اعتراضی پاریس جلیقه زردها فرانسه تظاهرات اعتراضی پاریس جلیقه زردها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۰۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله پلیس با اعتراضات مخالفان دولتی در گرجستان

مخالفان در گرجستان بار دیگر تظاهراتی علیه لایحه قانونی "ماموران خارجی" در نزدیکی ساختمان پارلمان در مرکز تفلیس به راه انداختند که در جریان آن نیروهای ویژه امنیتی ۱۱ تن از مخالفان را به دلیل مقاومت در برابر پلیس بازداشت کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، مخالفان در گرجستان بار دیگر تظاهراتی را علیه قانون عوامل خارجی در تفلیس برگزار کردند. عصر روز سه شنبه صدها نفر از مخالفان دولت در مقابل ساختمان پارلمان گرجستان تجمع کردند تا مخالفت خود با تصویب لایحه قانونی "ماموران خارجی" را به نمایش بگذارند. 

به گزارش خبرنگاران حاضر، معترضان در  محوطه روبروی ساختمان پارلمان تجمع کرده، پرچم گرجستان و اتحادیه اروپا را در دست داشته و علیه این قانون شعار می‌دادند. نیروهای پلیس نیز تلاش می‌کردند تا نظم و امنیت را برقرار کنند. بعد از ساعتی، نیروهای ویژه امنیتی وزارت کشور گرجستان در محوطه جلوی پارلمان در مرکز تفلیس ظاهر شدند و یک ماشین آب پاش هم به خیابان آورده شد.

پورتال رسمی وزارت امور داخلی گرجستان شب گذشته گزارش داد که نیروهای امنیتی مجبور  شدند 11 نفر را در جریان تظاهرات علیه قانون عوامل خارجی بازداشت کنند. به گفته مقامات انتظامی، معترضان فعالانه مقاومت کرده و به سمت پلیس سنگ و بطری پرتاب می‌کردند. به گفته این وزارتخانه، برای متفرق کردن جمعیت، تصمیم گرفته شد از گاز اشک آور و ماشین آب پاش استفاده شود.

در نتیجه مقابله شرکت کنندگان در اعتراضات، یکی از افسران نیروی انتظامی مجروح و به بیمارستان منتقل شد. علاوه بر این، معترضان به یک خودروی پلیس نیز خسارت وارد کردند.

وزارت امور داخلی گرجستان بار دیگر از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در تجمعهای اعتراض آمیز خواست تا در چارچوب قانون اساسی، اعتراضات خود را اعلام کرده و برای برگزاری آن مجوز بگیرند. 

یک روز قبل از آن نیز نیروهای پلیس تفلیس 14 معترض به قانون ماموران خارجی را بازداشت کرد. طبق اطلاعات وزارت امور داخلی، متخلفان در مقابل ماموران نیروی انتظامی مقاومت کرده و به آنها توهین کرده بودند. از معترضان خواسته شده بود از پلیس اطاعت کنند و در غیر این صورت از زور استفاده خواهد شد.

سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان از  اقدام معترضان در تفلیس حمایت کرده و پلیس را متهم به دستگیری افرادی کرد که از دورنمای اروپایی این کشور دفاع می کنند. به گفته او، مردم باید آزادانه نظر خود را درباره قوانین کشور بیان کنند. 

در اول ماه آوریل، حزب حاکم گرجستان اعلام کرد که قصد دارد بار دیگر لایحه مربوط به "عوامل خارجی" را به پارلمان معرفی کند که در مارس سال 2023 به دلیل اعتراضات گسترده از دستورکار پارلمان خارج شده بود. روز دوشنبه، در جریان بحث درباره این قانون در پارلمان، نمایندگان گرجستان هم با یکدیگر درگیر شدند.

چالش‌های عضویت گرجستان در اتحادیه اروپاپشت صحنه تغییرات در گرجستان چیست؟تظاهرات هزاران نفر در گرجستان علیه دولت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تشریح جزئیات حادثه امروز در بخش کنسولی سفارت ایران در فرانسه
  • لیل (3) 3-3 (4) استون ویلا؛ امی مارتینز، نامی که فرانسه فراموش نمی‌کند!
  • حامیان فلسطین نظامی صهیونیست را در فرانسه به دادگاه کشاندند
  • دستگیری 9 کارمند گوگل به دلیل اعتراض به قرارداد با رژیم اسرائیل + عکس
  • بورکینافاسو ۳ دیپلمات فرانسوی را اخراج کرد
  • دیدنی های امروز؛ از سال نو ایزدی ها تا خرید جو بایدن
  • قصد رئیس جمهور گرجستان برای وتوی قانون عوامل خارجی
  • واکنش وزیر فرانسوی به جدایی کیلیان امباپه از پار‌ی‌سن‌ژرمن
  • مقابله پلیس با اعتراضات مخالفان دولتی در گرجستان
  • پیامدهای بیست سال ممنوعیت حجاب در فرانسه و اسلام‌هراسی بی حد و حصر