Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «اکسل گلفرت» پس از یک مقدمه‌چینی به سراغ تاریخچه این اخبار رفته و از نخستین آن‌ها چنین حکایت می‌کند:

بیشتربخوانید: فیک نیوز چیست؟ + اینفوگرافیک

«ویلیام راندولف هرست (که زندگیش الهام‌بخش اورسن ولز برای ساخت فیلم «همشهری کین» بود)، ناشر نیویورک ژورنال در سده نوزدهم را به یاد آوریم که جنگ‌افروزیِ نیرنگ‌آمیزش را زمینه‌ساز جنگ میان اسپانیا و آمریکا در سال ۱۸۹۷ می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیویورک ایوینینگ‌نیوز که یکی از رقیبان نیویورک ژورنال بود اظهار تأسف می‌کند که نیویورک ژورنال «فکت‌ها را به‌طور فاحشی کژنمایی می‌کند» و «داستان‌هایی جعل می‌کند تا عامه مردم را برانگیزد.»

گلفرت ضمن اینکه تئوری گوبلز (رئیس تبلیغات هیتلر) مبنی بر اینکه «دروغ هرچه بزرگ‌تر، باورش آسان‌تر است» را یکی از ملاک‌های ساخت اخبار جعلی می‌داند، می‌نویسد:

«میزان دروغ و اطلاعات غلطی را که دست به دست می‌چرخد افزایش بده و آنگاه ممکن است افکار عمومی به‌طور برگشت‌ناپذیری در مسیری تازه بیفتد و روز به روز بدتر شود.»

او یکی از دلائل افزایش اخبار جعلی را علاوه‌بر گردش سریع‌تر اخبار و اطلاعات و همچنین تعدد حیرت‌آور مراکز خبرپراکنی، پذیرش مردم می‌داند و اضافه می‌کند:

«هرچه که باشد مشکل «اخبار جعلی» نه فقط به عرضه (به‌علت افزایش منابع اینترنتیِ نامعتبر، از وب‌سایت‌های نامعتبر در زمینه سلامت گرفته تا وب‌سایت‌های خبری، چون برایتبارت نیوز) بلکه به تقاضا نیز مربوط است: افکار عمومی دوقطبی شده و هر طرف علائق و سلیقه خود را می‌جوید...»

اکسل گلفرت، اخبار جعلی را با اخبار کذب متفاوت دانسته و تفاوتش را در عمدی بودنش در دروغ‌پردازی و فریب به‌حساب می‌آورد و جداکردنش از سیستم خبر رسانی امروز را نه تنها دشوار، بلکه جزیی از ذات این سیستم به شمار می‌آورد.
او می‌نویسد:

«این احساس که شبکه‌های مختلف رسانه‌ای به‌طور پیوسته ما را غرق در اطلاعات می‌کنند، وادارمان می‌سازد به شیوه‌ای سردستی و عجولانه راه‌های سریع‌تری را به‌کارگیریم تا از آخرین خبر‌ها مطلع شویم. بسیاری از این راه‌های سریع‌تر ذهنی، تابع علائق و سلیقه‌هایی هستند، که طی سال‌ها در ما به‌وجود آمده است. این سلیقه‌های احساساتی انتخابگر اخبار در کنار تکرار مداوم، عامل اصلی تأثیر اخبار جعلی می‌شوند. تکرار باعث می‌شود اطلاعات در ذهن ما، حتی ذهن‌هایی که انتظار می‌رود آگاه‌تر باشند، هرچه بیش‌تر جاگیر شوند و وقتی با زبان احساسات آماده شده باشیم، آنگاه نخواهیم توانست اطلاعاتی را که به ما می‌رسد درست ارزیابی کنیم.»

مطلب مجله «فیلسوفان» این‌گونه خاتمه می‌یابد:
«آنچه اخبار جعلی در دوران کنونی را به‌طور خاص تنفرانگیز می‌کند این است که این اخبار از نهاد‌هایی بهره می‌گیرند که ظاهرا باید بتوان به آن‌ها اعتماد کرد، نهادهایی، چون رسانه و مطبوعات در کشور‌های غربی، علم و نهاد‌های آموزشی در این ممالک. خبر‌های جعلی به‌ظاهر خبر هستند، اما به شیوه‌ای سیستمی فریب‌آمیز و گمراه‌کننده‌اند طوری که همیشه نمی‌توان به‌آسانی فریب‌آمیز و گمراه‌کننده بودنشان را تشخیص داد.»

منبع: روزنامه کیهان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فیک نیوز اخبارجعلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۱۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برتری استان یزد در کسب جایگاه بالاترین ضریب نفوذ بیمه در کشور

رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه استان یزد گفت: استان یزد از نظر ضریب نفوذ بیمه جایگاه اول را در کشور داراست و این امر نشان می‌دهد سطح فرهنگ مردم استان یزد در بحث بیمه‌ای بالا است.

روح الله حیدری در حاشیه شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در یزد اظهار کرد: به منظور همکاری و همراهی همه شرکت‌های بیمه‌ای در استان جهت ارائه بهتر خدمات بهینه بیمه‌ای به شهروندان یزدی جلسه سندیکای شرکت‌های بیمه در استان یزد شکل گرفت و در آن حول محور کارگروه‌های متعدد بحث و تبادل نظر شد و پیشنهادات خوبی نیز مطرح گردید.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم در سال جدید خدمات بهتری را به مردم استان یزد ارائه دهیم خاطر نشان کرد: در طی سال‌های اخیر در استان یزد متأسفانه شاهد بلایای طبیعی هستیم، در این بین برخی از مردم و اهالی شهرها و روستاها فاقد بیمه‌نامه منازل مسکونی و اماکن تجاری خود هستند که در بلایای طبیعی دچار گرفتاری می‌شوند.

رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه استان تصریح کرد: شاهد این هستیم که پس از خسارت‌های وارده مردم به دستگاه‌های حمایتی مراجعه دارند و این معضلی برای مردم فاقد بیمه شده است.

حیدری افزود: لازم است با هماهنگی‌های بیشتر به مردم جهت تهیه بیمه نامه‌ها اطلاع رسانی شود تا بتوانند در زمان خسارت از شرکت‌های بیمه‌ای مطالبه کنند.

وی تاکید کرد: به جهت تحقق این امر انتظار است تا مدیران استان همکاری و کمک داشته باشند تا شرکت‌های بیمه‌ای بتوانند در راستای خدمات مؤثر واقع شوند.

رئیس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه استان گفت: یکی از اقداماتی که شرکت‌های بیمه‌ای انجام می‌دهند و در طی سال‌های گذشته آن را تقویت کردند بیمه‌های بازنشستگی به کمک بیمه‌های تجاری است، لذا توصیه ما به مردم استفاده از پارامترهای بیمه‌ای در این خصوص در شرکت‌های بیمه است.

حیدری با بیان اینکه استان یزد از نظر ضریب نفوذ بیمه جایگاه اول را در کشور دارد ادامه داد: این امر نشان می‌دهد سطح فرهنگ مردم استان یزد در بحث بیمه بالا است و این جای خوشحالی و تبریک به مردم استان دارد.

وی تاکید کرد: امیدواریم تا با پوشش گسترده بیمه در استان در زمان حوادث، خسارت کمتری به مردم وارد شود و خسارت‌ها تا حدی جبران شود.

کد خبر 747129

دیگر خبرها

  • برتری استان یزد در کسب جایگاه بالاترین ضریب نفوذ بیمه در کشور
  • این تصویر از ترانه علیدوستی جعلی است!
  • تشخیص خبرهای جعلی از خبرهای واقعی با سواد رسانه‌ای + فیلم
  • بهروز افخمی: باید به سینمای چین و روسیه نفوذ کنیم
  • بهروز افخمی : باید به سینمای چین و روسیه نفوذ کنیم
  • فیلم/ اژه‌ای: اگر یک نماینده مجلس موضوعی را پیگیری می‌کند نباید حمل بر نفوذ شود
  • کارمند یکی از ادارات دولتی در قائم شهر دستگیر شد
  • کارمند یکی از ادارات دولتی در قائمشهر بازداشت شد
  • اجرای طرح «نفوذ دانش در واحدهای تولیدی کشاورزی» در استان فارس
  • رونمایی از شبکه نفوذ