Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-19@01:40:31 GMT

فقط در ایران شاهد موازی‌کاری در ارائه آمار هستیم

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۴۱۵۲۳

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در همایش روز ملی کیفیت که در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است جواد حسین‌زاده، رئیس مرکز ملی آمار ایران با اشاره به اهمیت آمار در جامعه‌ مدرن گفت: فلسفه گرفتن آمار برای اداره جوامع بشری است.

وی با تکفیک کیفیت کالاهای خصوصی و عمومی گفت: مفهوم کیفیت در کالاهای خصوصی و محصولات خصوصی با مفهوم کیفیت در کالای عمومی مانند امنیت ملی مبارزه با فقر و آمار رسمی متفاوت است و نمی‌توان آنها را در یک مقوله قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین‌زاده افزود: کالای خاص (خصوصی) دو بخش ویژه دارد یکی تفکیک پذیری و دیگری رقابت‌پذیری است در حالی که در کالاهای عمومی این دو ویژگی وجود ندارد به طور مثال در بخش آمار ما نمی‌توانیم آن را به گروهی اختصاص بدهیم و یا اینکه در عرضه آن رقابت ایجاد کنیم. در تمام دنیا سازمان آمار وجود دارد که 98 درصد آنها زیرمجموعه دولت هستند تا بتوانند به وظایف دولت‌ها در برابر جامعه کمک کنند در کالاهای عمومی باورپذیری و اعتماد باعث بالا رفتن شاخص کیفیت می‌شود.

حسین‌زاده با اشاره به موازی‌کاری در بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی افزود: برخی به دلیل ناآگاهی و یا دلسوزی می‌گویند ایرادی ندارد که ما دو آمار تورم رشد اقتصادی و یا دیگر شاخص‌ها داشته باشیم. در حالی که موازی‌کاری در کالاهای عمومی باعث افت کیفیت می‌شود. متاسفانه تنها در کشور ما است که دو نهاد رشد اقتصادی و تورم را کنترل می‌کنند.

وی با اشاره سابقه آمار در کشور گفت: نظام آماری در ایران بیش از یک قرن سابقه دارد و شاید نقطه شروع آن را بتوان در ثبت احوال دانست. شورای عالی آمار در سال 1314 ایجاد شد و قانون تمرکز آمار ایران مصوب سال 1341 است.

رئیس مرکز آمار ایران در خصوص هماهنگی با نظام‌های بین المللی در شاخص‌های آماری گفت: با توجه به این سابقه آماری لازم است که کشور ما جزو نظام استانداردسازی بین‌المللی باشد که خوشبختانه در سال‌های اخیر سازمان ملی استاندارد حرکت‌های خوبی در این خصوص داشته است به طور مثال میزان یک ساعت فعالیت در هفته برای مبنا قرار دادن اشتغال بر اساس نظام سازمان بین المللی کار است و یا محاسبه رشد اقتصادی و امور حسابداری هر کدام بر اساس تعریف سازمان‌های بین المللی مربوط به خود است و ما نمی‌توانیم یک تعریف جدید از آنها ارائه دهیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران تورم رشد اقتصادی مرکز آمار ایران موازی کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۱۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی صنایع و واردات در برابر صادرات

به گزارش خبرگزاری مهر، طی ۲۸ روز ابتدایی سال جاری، ۵۳۳ میلیون دلار ارز جهت واردات کالاهای اساسی و دارو با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تأمین شد.

کالاهای تجاری و بازرگانی نیز ۱۳۷۸ میلیون دلار را با میانگین قیمت ۴۱ هزار تومان طی این مدت به خود اختصاص داد و این رقم برای واردات در مقابل صادرات عدد ۴۸۵ میلیون دلار را با نرخ توافقی نشان می‌دهد.تامین ارز گروه خدمات نیز ۸۸ میلیون دلار بوده است.

شایان ذکر است، در مجموع یک میلیارد و ۸۶۳ میلیون دلار ارز صنایع تأمین شده است. تأمین ارز صنایع به دو صورت نیمایی و توافقی بوده است. صنایع حمل و نقل و خودرو به ترتیب ۳۰۵ و ۱۵۸ میلیون دلار ارز نیمایی و توافقی دریافت کردند.

همچنین، تأمین ارز نیمایی «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک»، «صنایع معدنی»، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» و «منسوجات» به ترتیب معادل ۱۰۶، ۸۸، ۵۹ و ۱۲۶ میلیون دلار صورت گرفته است؛ این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب، ۲۶، ۱۱۱، ۷۳ و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده اند.

علاوه بر این گروه‌ها، ۶۹۴ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱۱۶ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

این گزارش حاکی است، تاکنون طی ۱۸ حراج شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ایران، ۲۴۶۱ قطعه شمش یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ در هزار در تالار معاملات طلا مورد معامله قرار گرفت.

کد خبر 6081206 وحید بلالی

دیگر خبرها

  • استاندار تهران: ​دستگاه‌ ها در حوزه عفاف و حجاب از موازی کاری بپرهیزند/ دشمن از هر فرصتی استفاده می‌کند تا اعتقادات مردم را مورد هدف قرار دهد/ به عنوان افسران جنگ نرم موظف هستیم جلوی جریان سازی های دشمن بایستیم
  • استاندار تهران : ​دستگاه‌ ها در حوزه عفاف و حجاب از موازی کاری بپرهیزند
  • تذکر استاندار تهران درباره موازی‌کاری در حوزه حجاب
  • دستگاه‌های استان تهران در حوزه عفاف و حجاب از موازی کاری بپرهیزند
  • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون
  • آمار تأمین ارز واردات تا ۲۸ فروردین+جدول
  • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی صنایع و واردات در برابر صادرات
  • ناریجه؛ کترینگ و تهیه غذا در زمینه سفارش‌گیری غذای سازمانی
  • تعرفه‌های غیرمنطقی عاملی برای افت کیفیت خدمات سلامت است
  • ارائه گزارش های تحلیلی منابع و مصارف به مسئولان اقتصادی