Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@20:28:03 GMT

کویت و چالش «البدون»

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۴۱۸۵۷

کویت و چالش «البدون»

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، پس از اعتراضات عراق و لبنان، صدها تن از مردم کویت نیز از چهارشنبه شب گذشته بنا به دعوت «صلاح الملا» نماینده سابق پارلمان این کشور با شعار «بس مصخت: دولت به دزدیدن پول مردم پایان دهد» در میدان «الاراده» در پایتخت تجمع کردند.

تظاهرکنندگان با سردادن شعارهایی خواستار برکناری «مرزوق الغانم» رئیس مجلس الامه شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین شرکت‌کنندگان در این تجمع با گلایه از وخامت اوضاع، خواستار اصلاح نظام آموزشی، نوسازی بیمارستان‌ها، مقابله با فساد، عفو محکومان سیاسی، جلوگیری از خدشه به آزادی بیان، حل مشکل بیکاری، بخشودگی وام‌ها و حل‌وفصل مشکل «البدون‌» (بدون تابعیتی‌های کویت) شدند. این تظاهرات در حالی برگزار شد که دو جوان از «البدون» به تازگی در اعتراض به اوضاع نابسامان این قشر در کویت خودکشی کرده‌اند. در پی اعتراض‌های اخیر در این کشور «نایف حجروف» وزیر دارایی کویت استعفا داد و «مریم عقیل» وزیر مشاور در امور اقتصادی به عنوان سرپرست وزارت دارایی کویت انتخاب شد.

تظاهرات مردمی کویت؛ علل و پیام‌ها

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت: صدها تن از مردم کویت در اعتراض به فساد در داخل نهادها برابر مجلس الامه کویت دست به تظاهرات زدند. تظاهرکنندگان خواستار بخشودن وام ها، حل و فصل مشکل البدون‌، اصلاح قانون بیمه‌ و نظام آموزشی، حل مشکل مسکن، حل مشکل بیماران در داخل و خارج، اصلاح نظام انتخاباتی، انحلال مجلس الامه کویت، اسقاط حکومت، مبارزه با فساد و جولان بستگان و پیرامونیان قدرت شدند.

به نوشته روزنامه رای الیوم، «ابراهیم دشتی» تحلیلگر مسائل سیاسی کویت در این باره می گوید: شهروندان در همه جا فساد را احساس می‌کنند. ما ثروتمندترین کشور هستیم اما حتی یک جاده هموار نداریم. آموزش در پایین ترین سطح خود است و خدمات بهداشتی در شرایط نابسامانی است. دشتی پیش بینی کرد که در صورت ادامه تظاهرات، دولت کویت کناره‌گیری کند و انتخابات زودهنگامی در کویت برگزار شود. تظاهرات مردم به معنی خیزش شهروندان علیه پادشاه است. اگر او پیام مردم را دریافت کند از حکومت چشم پوشی و بر پایه اختیارات قانونی خود خواستار برگزاری انتخابات خواهد شد.

روزنامه «الانباء» کویت از قول «احمد السعدون» رئیس سابق مجلس الامه کویت نوشت حضور مردم کویت در میدان «الاراده» بیانگر خشم مردمی از مجلس الامه و دولت است.

تارنمای «میدل ایست اونلاین» هم به نقل از «محمد الحمیدی» وکیل و حقوقدان کویتی آورد: تظاهرات کویت این پیام را به مجلس الامة و دولت کویت ارسال می‌کند که مردم با فساد هدفمند مخالفند. هیچ‌ جریان سیاسی در پسِ این تظاهرات نیست و تنها مردمی این تظاهرات را پیش می برند که مشکلات مسکن، آموزش و بهداشت و درمان را دارند و از فروش شرکت‌های دولتی و دست اندازی برخی در بیت‌المال ناخرسند هستند.

روزنامه «القبس» کویت هم در گزارشی به قلم «شیخة الجاسم» نوشت: هشتگ «بس مصخت» که صالح الملا نماینده سابق مجلس الامه ایجاد کرده به معنای آن است که مردم خسته شده اند و دیگر نمی‌توانند در برابر اوضاع ناگوار کشور سکوت کنند. نیازی به این نیست که در شاخص‌های جهانی درباره سطح مبارزه با فساد و آموزش و دیگر مسائل کویت تحقیق کرد. کافی است که یک روز از منزل خارج شوید و تپه‌ای از آشغال‌هایی که خودروهای شهرداری آن را جمع نکرده‌اند ببینید در این صورت به فسادی که در تار و پور کشور رسوخ کرده است، پی خواهید برد.

روزنامه «وطن» چاپ کالیفرنیا هم نوشت: منحنی تظاهرات مردم کویت پس از مشارکت صدها تن از مردم این کشور بالا رفته است و نتایج آن با استعفای «نایف الحجروف» وزیر دارایی کویت و انتخاب مریم العقیل وزیر مشاور در امور اقتصادی به عنوان سرپرست وزارت دارایی کویت در حال آشکار شدن است.

البدون‌ها و اعتراضات کویت

به نوشته نشریه «المجد» مصر، اعتراض‌ها در کویت پس از آنکه دو تن از جوانان بدون تابعیت در نتیجه ناگواری اوضاع دست به خودکشی زده‌اند آغاز شده است. جمعیت البدون در کویت بیش از ۱۰۰ هزار تن است و آنان از بسیاری از حقوق اجتماعی خود محرومند.

این نشریه آورد: کویت از زمان کاهش بهای نفت تاکنون رنج می‌برد. طی پنج سال گذشته این کشور به دلیل افزایش هزینه‌ها و کاهش بهای نفت با کمبود بودجه روبرو بوده است. مخالفان دولت را بی کفایتی در اداره منابع دولتی و فساد در دستگاه‌های دولتی متهم می‌کنند. هزاران تن در این کشور بیکارند. فاصله طبقاتی در این کشور زیاد است و به دلیل کاهش درآمدهای دولتی، فساد و هدر دادن اموال دولتی شکاف‌ها در حال افزایش است. این موضوع در سال‌های اخیر بر اوضاع البدون هم تاثیر گذاشته است. البدون پس از استقلال کویت در سال ۱۹۶۱ در این کشور متولد شده اند اما آنان دارای تابعیت کویتی نیستند. دولت‌های مختلف کویت هم مخالف دادن تابعیت به آن به عنوان یک شهروند کویتی هستند. دولت‌های کویت می‌گویند بسیاری از این افراد دارای اسنادی نیستند که ثابت کنند که کویتی اند.

نشریه المجد افزود: این نگرانی وجود دارد که دادن تابعیت سبب تغییر ساختار اجتماعی کویت شود. البدون به دلیل نداشتن تابعیت و هویت کویتی از بسیاری از مزایای‌های اساسی که دیگر شهروندان کویت برخوردارند مثل آموزش همگانی مجانی، کار و فعالیت در بخش‌های دولتی، حق سفر و نقل و انتقال و ... محرومند و به دلیل این موضوع ثروتمدان از آنان در بخش‌های خصوصی سوء استفاده می‌کنند و با دستمزد بسیار پایین آنان را به کار می‌گیرند.

برچسب‌ها فساد البدون کویت تظاهرات اعتراضی خاورمیانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فساد کویت تظاهرات اعتراضی خاورمیانه فساد کویت تظاهرات اعتراضی خاورمیانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۱۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کناره گیری یک عضو دیگر حزب حاکم محافظه کار انگلیس

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از لندن، مارک منزیس نما که به تازگی به سوء استفاده از بودجه مبارزات انتخاباتی متهم و تعلیق شده است در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از سال ۲۰۱۰ به‌عنوان یک امتیاز بزرگ به‌عنوان نماینده مردم فیلد در مجلس عوام فعالیت کرده است، اما به علت فشار‌هایی که بر خودم و مادر سالخورده‌ام وارد می‌شود، تصمیم گرفته‌ام از حزب محافظه‌کار استعفا بدهم و از این حزب حمایت نخواهم کرد.»
او با بیان اینکه این هفته بسیار سختی برای او بوده است از مردم و رسانه‌ها خواست «حریم خصوصی خانواده اش را رعایت کنند.»
هم اکنون پلیس انگلیس در حال تحقیق درباره اتهامات وارده بر این نماینده متهم به فساد مالی است.
تا کنون بیش از صد نماینده کنونی مجلس عوام انگلیس اعلام کردند در انتخابات سراسری پیش رو نامزد نخواهند شد.
۵۶ نفر از این نمایندگان از حزب حاکم محافظه کارند.
تحلیلگران آگاهی نمایندگان از نارضایتی مردم حوزه‌های انتخابیه از عملکرد نمایندگان حزب حاکم انگلیس (حزب محافظه کار) و روی گردانی مردم از آنان را از جمله علت‌های اصلی بی میلی نمایندگان برای شرکت در رقابت‌های انتخابات سراسری پیش رو می‌دانند.
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظر سنجی میزان محبوبیت حزب حاکم انگلیس به کمترین میزان در حدود چهار سال اخیر رسیده است و اگر هم اکنون انتخابات در این کشور برگزار شود حزب حاکم انگلیس شکست سختی را متحمل خواهد شد.
تحلیلگران بی توجهی نمایندگان به مشکلات معیشتی و بحران هزینه‌های زندگی، افزایش فساد در میان نمایندگان، محقق نشدن وعده‌های داده شده و نیز حمایت آنان از رژیم صهیونیستی در کشتار فلسطینیان و نیز پشتیبانی از تداوم جنگ اوکراین را از جمله علت‌های اصلی روی گردانی مردم انگلیس از حزب حاکم محافظه کار به رهبری ریشی سوناک دانسته اند.
گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد در ۱۵ ماه اخیر دست کم هشت نماینده حزب حاکم محافظه کار به اتهام انواع فساد از جمله فساد مالی و اخلاقی تعلیق شده اند.

دیگر خبرها

  • تظاهرات مردم ترکیه علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی+ فیلم
  • اطلاعیه مهم پلیس درباره شناسایی باندهای فساد در طرح نور
  • مازنی:برخوردهای خشن در خیابان‌ها با زنان براساس کدام منبع رخ می‌دهد؟ /قیمت دلار چند برابر سال ۱۴۰۰ شده اما صدایی از دولتمردان در نمی آید
  • اظهارات علیرضابیگی درباره فساد چای دبش، خودرو‌های شاسی بلند، اعتراضات سال ۱۴۰۱ و ...
  • اظهارات جنجالی علیرضابیگی درباره فساد چای دبش، خودروهای شاسی بلند، اعتراضات سال 1401 و ...
  • رئیسی هر آرزویی می‌کند کسی به آن اعتنا نمی‌کند | دولت با گفتمان ایدئولوژیک، درکی از مشکلات ندارد
  • کناره گیری یک عضو دیگر حزب حاکم محافظه کار انگلیس
  • آزاد ارمکی: رئیسی هر آرزویی می‌کند کسی به آن اعتنا نمی‌کند
  • تظاهرات مردم اسپانیا در حمایت از غزه
  • تظاهرات مردم اسپانیا در حمایت از غزه+ فیلم