Web Analytics Made Easy - Statcounter

پنجشنبه، ۲۳ آبان‌ماه روز مهمی برای فوتبال ایران خواهد بود. شاگردان مارک ویلموتس در چهارمین پیکار خود در مرحله دوم رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت‌های ۲۰۲۳ چین باید به مصاف تیم صدرنشین گروه یعنی عراق بروند. نتیجه این دیدار در سرنوشت تیم‌ملی جهت حضور در دور نهایی مسابقات انتخابی جام‌جهانی قطر اهمیت بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همواره جدال عراق و ایران آبستن حوادث بسیاری بوده است. در سال‌های ابتدایی ملی‌پوشان برنده مطلق جدال با عراق بود اما در سال‌های اخیر، این تیم عربی توانسته با پیشرفت چشمگیری که داشته عملکرد متعادلی مقابل ایران داشته باشد. در ادامه به بررسی پیشینه پیکارهای ایران و عراق می‌پردازیم.

برتری ۲ برابر + ۲ بردی ایران مقابل عراق

۲ تیم پیش از این ۲۸ بار به مصاف یکدیگر رفته‌اند که حاصل آن ۱۶ برد، پنج تساوی و هفت باخت برای ملی‌پوشان ایران بوده است. ۳۸ گل در برابر عراق به ثمر رسانده‌ایم و ۲۰ بار نیز دروازه‌مان باز شده است. اولین بازی ۲ تیم در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۴۱ در قالب یک دیدار تدارکاتی بود که با نتیجه مساوی یک بر یک به اتمام رسید و آخرین جدال نیز به جام ملت‌های آسیای سال ۲۰۱۹ بر می‌گردد که در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۷ طرفین تن به تساوی بدون گل دادند.

تراژدی ۲۰۱۵، پرگل‌ترین جدال ایران و عراق

پرگل‌ترین بازی ایران و عراق به دیدار خاطره‌انگیز جام ملت‌های سال ۲۰۱۵ مربوط می‌شود که در خاک استرالیا ۲ تیم به تساوی سه بر سه در پایان ۱۲۰ دقیقه رسیدند و عراق در ضربات پنالتی توانست ایران را از پیش رو بردارد و به مرحله نیمه‌نهایی برسد. در سوی مقابل پنج دیدار ۲ تیم هم با تساوی  بدون گل به اتمام رسیده است.

بهترین پیروزی ایران مقابل عراق؟ بازگشت به ۵۶ سال قبل

بهترین پیروزی ایران در تاریخ ۲۳ آذرماه ۱۳۴۲ رقم خورد که شاگردان حسین فکری با نتیجه چهار بر صفر در ورزشگاه امجدیه و در چارچوب مسابقات مقدماتی المپیک ۱۹۶۴ توانستند به برتری برسند. حمید شیرزادگان در آن مسابقه هت‌تریک کرد و دیگر گل ایران توسط مصطفی عرب زده شد. در سوی مقابل تمام بردهای عراق با اختلاف یک گل بوده یا در ضربات پنالتی رقم خورده است. آنها سه پیروزی با نتیجه ۲ بر یک، ۲ برد با حساب یک بر صفر و ۲ پیروزی در ضربات پنالتی ثبت کرده‌اند.

بهترین گلزن ایران در برابر عراق؟ همان همیشگی!

تا به حال ۲۵ بازیکن ایران توانسته‌اند به عراق گل بزنند. بهترین گلزن ما در بازی برابر تیم ملی عراق مطابق انتظار علی دایی است. اسطوره فوتبال کشورمان چهار بار موفق به باز کردن دروازه تیم ملی عراق شده است. بعد از دایی نوبت به حسین کلانی و حمید شیرزادگان می‌رسد که با سه گل در جایگاه بعدی قرار دارند. هر ۲ نفر در یک بازی موفق به هت‌تریک شدند اما دایی گل‌های خود را در چهار بازی مختلف وارد دروازه عراق کرده است. اما در بین عراقی‌ها تنها بازیکنی که بیش از یک بار موفق شده دروازه ایران را باز کند یونس محمود است. کاپیتان تیم ملی عراق در جام ملت‌های ۲۰۰۷، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ موفق شد ۲ بار دروازه ایران را باز کند. از تیم کنونی ایران مرتضی پورعلی گنجی و سردار آزمون موفق به گلزنی مقابل عراق شده‌اند.

شاگردان ویلموتس امیدوار به شکستن ۲ طلسم مقابل عراق

عراق و ایران برای پانزدهمین بار در کشوری ثالث به مصاف هم می‌روند. البته برای اولین بار است که ۲ تیم به اجبار و به خاطر مسائل سیاسی این کار را انجام می‌دهند. پیش از این و در چهارده دیدار قبلی ۲ تیم در کشور ثالث، هفت برد نصیب ایران شده، سه بار تساوی نتیجه نهایی بوده و چهار مرتبه نیز پیروزی نهایی با عراق بوده است. ایران در سه بازی اخیر خود مقابل عراق ۲ باخت و یک تساوی داشته و به برتری نرسیده است. آخرین پیروزی ملی‌پوشان به دیدار دوستانه پیش از آغاز جام ملت‌های ۲۰۱۵ برمی‌گردد که شاگردان (کارلوس) کی‌روش با تک گل سردار آزمون به پیروزی دست پیدا کردند. از طرفی ملی‌پوشان در ۲ جدال نهایی در برابر سبزپوشان، گلی نیز به ثمر نرسانده‌اند و آخرین گل توسط گوچی (رضا قوچان‌نژاد) در جام ملت‌های ۲۰۱۵ و در دقیقه ۱۱۸ وارد دروازه جلال حسن شد.

عراق به دنبال تاریخ‌سازی در برابر ایران

حال باید دید بیست و نهمین تقابل عراق و ایران با چه نتیجه‌ای خاتمه پیدا می‌کند. ایران به هفدهمین پیروزی می‌رسد و طلسم حدود پنج ساله را می‌شکند یا این عراق است که برای چهارمین بازی متوالی مقابل ایران شکست نمی‌خورد تا رکورد خود را شکسته و پس از نباختن در سه جدال با ایران در فاصله سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۹، از این رکورد عبور کند.

برچسب‌ها تیم ملی ایران استرالیا تیم ملی مارک ویلموتس تیم ملی عراق علی دایی عراق جام جهانی ۲۰۲۲ قطر سردار آزمون اردن مرتضی پورعلی گنجی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تیم ملی ایران استرالیا تیم ملی مارک ویلموتس تیم ملی عراق علی دایی عراق جام جهانی ۲۰۲۲ قطر سردار آزمون اردن مرتضی پورعلی گنجی تیم ملی ایران استرالیا تیم ملی مارک ویلموتس تیم ملی عراق علی دایی عراق جام جهانی ۲۰۲۲ قطر سردار آزمون اردن مرتضی پورعلی گنجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۲۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌سازی ویژه دقیقی برای جدال حساس مقابل استقلال

به گزارش "ورزش سه"، سعید دقیقی که به خوبی از اهمیت این بازی چه برای شمس آذر و چه آینده سرمربیگری‌اش آگاه است، بعد از پیروزی ارزشمند مقابل فولاد خوزستان اکنون تمرینات تیمش را برای دیدار مقابل استقلال با انگیزه زیادی دنبال می‌کند.

شمس آذر طی دو بازی سال جدید موفق به شکست ذوب آهن و فولاد خوزستان شده است تا از نظر جایگاه جدولی نیز شرایط مناسبی از آن خود کند. با این حال این تیم اکنون باید خود را مهیای دیدار سخت مقابل صدرنشین لیگ در استادیوم آزادی کند.

شمس آذر در بازی رفت و یک دیدار تماشایی در شرایطی برابر استقلال به تساوی 2-2 دست یافت که یک پنالتی بحث برانگیز و اشتباه باورنکردنی خط دفاعی در آن بازی زمینه ساز دو گل استقلال شده بود تا آنها کار سختی برای جبران و به تساوی کشاندن بازی داشته باشند. اکنون اما در شرایطی که شمس آذر مقابل تیم‌های بالانشین ملوان، سپاهان، تراکتور توانسته بردهای ارزشمندی کسب کند، چشم به این جدال و نتیجه درخشان در آن دوخته است.

سعید دقیقی نیز برخلاف شایعات و حواشی شکل گرفته، تمام تمرکز خود را روی این جدال و کسب نتیجه در این بازی حساس قرار داده و باید دید در استادیوم آزادی قادر خواهد بود نتیجه غافلگیر کننده‌ای مقابل جواد نکونام و استقلال ثبت کرده و لیگ را بیش از گذشته تحت تاثیر عملکرد خود قرار دهد یا خیر.

عکس: امیر گلریز

دیگر خبرها

  • بایرن مونیخ ۱ - ۰ آرسنال/ طلسم توپچی‌ها مقابل باوارایی‌ها حفظ شد + فیلم
  • طلسم ادامه‌دار هالند مقابل رئال: گل نمی‌زند (عکس)
  • فوتسال جام ملت‌های آسیا؛ پیروزی پرگل عراق مقابل عربستان
  • ترکیب العین برای جدال با پرافتخارترین تیم آسیا
  • جدال انتقامی یک ستاره مقابل فولاد
  • هفته بیست و چهارم لیگ برتر| مأموریت مهم پرسپولیس در آبادان/نفت به دنبال معجزه برای فرار از سقوط
  • آماده‌سازی ویژه دقیقی برای جدال حساس مقابل استقلال
  • در دیدار سال ۱۳۵۷، فرح با آیت‌الله خویی رهبر شیعیان عراق چه گذشت؟
  • خیبر خرم‌آباد در اندیشه صعود به لیگ برتر/ جدال با سایپا برای تداوم صدرنشینی
  • ایمان محمدی به نیمه نهایی رسید