Web Analytics Made Easy - Statcounter

تبریز- زمین‌لرزه ٥.٩ ریشتری بامداد جمعه در شهر ترک شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی هرچند خوشبختانه عمق خسارت‌های وارده‌اش هم چون زلزله کرمانشاه نبود و به قول استاندار به مدد امدادرسانی‌های صورت گرفته وضعیت نگران‌کننده‌ای ندارد اما واقعیت این است که برای زلزله‌زدگان سرآغاز مشکلات است.

قدس آنلاین-گروه استان ها:نبود سرپناهی مطمئن و اسکان بسیاری از خانواده‌ها در چادرهای پلاستیکی که توان مقابله با سرما را ندارند نخستین مشکلی است که روستائیان زلزله‌زده را با مشکل جدی مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگرانی بابت اسکان در چادر

تخریب واحدهای مسکونی و هم‌چنین آسیب‌های جدی که در قالب ترک‌های عمیق در جدار دیوارها خود گویای عمق حادثه است حال صحنه‌های آشنایی مانند زلزله کرمانشاه در معابر شهری و روستایی با برپایی چادرهای هلال‌احمر به نمایش گذاشته است.

هرچند که مردم زلزله‌زده میانه چشم‌انتظار کمک‌های بیشتر مانند رسیدن و استقرار کانکس‌ها هستند اما بنا بر گفته مسئولان ظاهراً خبری از کانکس نیست.

فرماندار میانه  بابیان اینکه تعداد ۲۲۰۰ واحد زلزله‌زده نیاز به تخریب و بازسازی و ۱۱۰۰ واحد نیاز به تعمیر و بازسازی دارند در این رابطه اظهار می‌کند: در ۵۶ روستای شهرستان میانه آسیب‌ جدی از بابت سکونتگاه‌ها داریم.

محمدرضا مشایخی بابیان اینکه به دلیل سرمای هوا استفاده از لوازم گرمایشی مانند چراغ‌های نفتی خطرناک بوده و باید به فکر تأمین لوازم گرمایشی برقی باشیم عنوان می‌کند: تأمین ماشین‌آلات سنگین برای آواربرداری یکی دیگر از نیازهایی که در منطقه باید تأمین شود.

نخستین قربانیان چادرنشینی

درحالی‌که مسئولان آذربایجان شرقی از احتمال گازگرفتگی در چادرها و استفاده از چراغ‌های نفتی ابراز نگرانی می‌کنند متأسفانه در روستای «شالقون» نخستین قربانی‌ها به دلیل گازگرفتگی و استنشاق گاز مونوکسید کربن بر ضرورت توجه جدی به این مشکل مهر تائید زد.

بنا بر گفته فرماندار میانه تعداد ۲۲۰۰ واحد زلزله‌زده نیاز به تخریب و بازسازی و ۱۱۰۰ واحد نیاز به تعمیر و بازسازی دارندبنا بر اظهارات رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز متأسفانه براثر استنشاق گاز مونواکسید کربن یک خانواده سه‌نفره در روستای «شالقون» سراب دچار گازگرفتگی شده و جان خود را از دست دادند.

هرچند بنا بر گفته فرزاد رحمانی نوزاد ۱۵ ماهه این زن و مرد که دچار گازگرفتگی در چادر شده بود، احیا شد و هم‌اکنون در بیمارستان بستری است اما تلاش برای نجات مادر و پدر این کودک بی‌نتیجه بود.

رحمانی بابیان اینکه این حادثه در سایر بخش‌های شهرستان میانه و در چادرهای مختلف با شدت و ضعف در طی دو روز گذشته تکرار شده است بیان کرد: تعداد  ۲۳ تن از زلزله‌زدگان شهرستان میانه نیز از بخش‌های ترکمنچای، ترک و «ورنکش» براثر گازگرفتگی راهی بیمارستان شدند که با تلاش پرسنل درمانی به زندگی بازگشتند.

امکان اعطای کانکس نیست

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی بابیان اینکه در حال حاضر امکان دیگری جز تأمین چادر در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد و با تهیه کانکس به دلیل مشکلات عدیده‌اش موافقت نشده است بیان کرد: در این راستا پرداخت کمک‌هزینه تأمین خانه استیجاری برای اسکان موقت زلزله‌زدگان به‌عنوان یکی از راه‌های جایگزین پیشنهادشده است.

 محمدباقر هنربر با اشاره به این موضوع که در جلسه ستاد مدیریت بحران استان مقرر شد تا وام کمکی، وام بلاعوض و وام برای اسکان موقت زلزله‌زدگان پرداخت شود اظهار کرد: مقررشده است تا برای بازسازی واحدهای تخریب‌شده‌ شهری که دیگر قابل سکونت نیستند، وام ۵۰ میلیون تومانی و ۱۲ میلیون تومان نیز وام بلاعوض پرداخت شود.

وی افزود: همچنین میزان تسهیلات بانکی در نظر گرفته‌شده برای منازل تخریب‌شده روستایی، ۴۰ میلیون تومان به‌اضافه ۱۰ میلیون تومان وام بلاعوض است.

رفع تکلیف

اعطای وام به زلزله‌زدگان برای جست‌وجو خانه‌های استیجاری ازجمله تصمیماتی است که دادستان تبریز این موضوع را فقط رفع تکلیف می‌داند.

بابک محبوب علیلو بابیان اینکه پرداخت پول به‌جای تأمین کانکس برای زلزله‌زدگان، رفع تکلیف از خود است، معتقد است : به‌عنوان مدعی‌العموم و حافظ حقوق مردم نمی‌توانم بپذیرم که پولی برای همه‌چیز به مردم پرداخت کرده و از خودمان رفع تکلیف کنیم.

وی یادآور می‌شود: در اختیار مردم قرار دادن تمامی پول‌ها  اتلاف سرمایه بوده و مردم نمی‌توانند با این میزان پول، برای خودشان مسکن تهیه کنند.

ضرورت تسریع درروند آواربرداری

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از آواربرداری‌ها در مناطق زلزله‌زده سراب اظهار کرد: متأسفانه روند آواربرداری بسیار کند انجام می‌شود و نیاز به کار و عملیات بیشتری است.

داودی افزود: آواربرداری در ۹۰ درصد روستاهای سراب اصلاً شروع نشده است.

وی بابیان اینکه بسیاری از کودکان مناطق زلزله‌زده سراب دچار سرماخوردگی شده‌اند تأکید کرد: با توجه به وضعیت آب و هوایی مناطق زلزله‌زده شهرستان سراب مردم به‌شدت مریض هستند و حداقل هفت الی هشت اکیپ پزشک عمومی نیاز داریم تا بالای سر بیماران بروند. 

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: زلزله آذربایجان شرقی اسکان زلزله زدگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۴۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور: مشکلات سیل‌زدگان براساس اولویت پیگیری و رفع خواهد شد

آفتاب‌‌نیوز :

وزیر کشور در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران سیستان و بلوچستان در فرمانداری شهرستان کنارک اظهار داشت: مسائل و مشکلات سیلزدگان از لحظات اولیه توسط مسوولان به ویژه استاندار و فرمانداران در حال پیگیری است و مشکلات براساس اولویت پیگیری و مرتفع خواهد شد و دولت در کنار مردم هست و از هیچ کوششی برای حل مشکلات مردم دریغ نخواهد کرد و این را مطمئن باشید.

وی افزود: در بحث برق اقدامات لازم در حال انجام است و ان شاالله بزودی تمام مشکلات مردم سیلزده حل شود و در ابتدا باید آب مردم بصورت سالم و بهداشتی تامین شود تا شاهد مشکلات دیگر در این مناطق نشوییم.

وی گفت: کار اساسی برای زیرساخت‌ها انجام گیرد تا مشکلات کمتر شود و مردم به راحتی بتوانند با آسوده خاطر زندگی کنند و ترس و هراسی در هنگام بارندگی نداشتی باشند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه بیشتر جمعیت استان در روستا‌ها هست لذا سرعت بیشتر در اجرای طرح‌های حوزه راه، برق، آب، تلفن و اینترنت و آبخیزداری در اولویت باشد، بیان کرد: مشکلات آبگرفتگی خانه‌ها در شهر کنارک نیز باید پیگیری شود و طرح‌های نیمه تمام فاضلاب شهری و هدایت آب‌های سطحی به نتیجه برسد تا همیشه در کمترین بارندگی مردم با مشکل مواجه نشوند. امام در ابتدا به وسیله پمپ‌های قوی آب داخل خانه هر چه سریعتر تخلیه شود.

وحیدی ادامه داد: گرگرو‌ها (فرسایش خندقی خاک) برخی روستا‌ها را با مشکل جدی تخریب مواجه کرده که امیدواریم با انجام طرح‌های آبخیزداری و مهار آب‌ها بتوانیم گرگرو‌ها را ساماندهی کنیم و این آبی که سد‌ها ر پر کرده است برای اشتغال و تولید مفید است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • ببینید | ترس مردم سیواس از زلزله ۵.۶ ریشتری در توکات
  • وزیر کشور: مشکلات سیل‌زدگان براساس اولویت پیگیری و رفع خواهد شد
  • سیلاب در سیستان و بلوچستان راه‌های روستایی را بست
  • نقش چادر‌های عشایری در کاهش تصادفات جاده‌ای
  • اجرای ۱۵ طرح روستایی و عشایری در شهرستان میانه
  • روسیه نگرانی از مواضع چین در قبال اوکراین ندارد
  • برپایی ۳ اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان‌ و بلوچستان و امدادرسانی به بیش از ۱۰۰۰ نفر
  • پشت‌پرده سبوس‌گیری از آردها/ سلامت مردم قربانی سودجوها!
  • برپایی ۳ اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان در پی وقوع سیل
  • شرایط جدید در نحوه خرید مردم توسط کالابرگ الکترونیکی