Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-19@17:41:44 GMT

ایران در جایگاه نخست هوش مصنوعی قرار دارد

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۴۴۱۳۸

ایران در جایگاه نخست هوش مصنوعی قرار دارد

جدیدترین رتبه‌بندی سایمگو خبر‌های خوشی برایمان در حوزه هوش مصنوعی دارد و نشان می‌دهد مقام نخست حوزه هوش مصنوعی در غرب آسیا از آن ایران است. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیوند رویا با واقعیت. ورود ربات‌ها به دنیای انسان‌ها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمان با شتاب می‌گذرد و فناوری همگام با آن رشد می‌کند. با این رشد، رسوخ آن‌ها در زندگی‌مان نیز بیشتر می‌شود. همانطور که امروز به مدد آن بسیاری از داستان‌هایی که برای گذشتگانمان همچون رویا بود برای ما به واقعیت تبدیل شده است.

در این میان هوش مصنوعی فناوری است که تاریخی غنی و داستان‌های طولانی در پس خود دارد. ماشین‌ها و مخلوقات مصنوعی باشعور، در افسانه‌های یونان باستان، حضوری پررنگ داشته‌اند و در عصر حاضر نیز روایت‌هایی از حضور ربات‌ها و اثرگذاری آن‌ها در زندگی انسان جالب است.

اما از قصه که بگذریم، فیلسوف‌ها و ریاضی‌دان‌ها از مدت‌ها پیش مباحث مربوط به استدلال و منطق را پیش کشیدند و اکنون این مباحث به صورت قراردادی، به رسمیت پذیرفته شده است. این گونه منطق‌ها اساس کامپیوتر‌های دیجیتال و برنامه‌پذیر شده‌اند.

دنیا در این حوزه به سرعت در حال رشد است. در ایران نیز اتفاقات خوبی با تکیه به توانمندی نیروی انسانی خلاق رخ داده است. جدیدترین رتبه بندی سایمگو خبر‌های خوشی برایمان در این حوزه دارد و نشان می‌دهد مقام نخست حوزه هوش مصنوعی در غرب آسیا از آن ایران است.

ایران در میان برترین‌های هوش مصنوعی
نظام رتبه‌بندی سایمگو که از سال ۲۰۰۹ شروع به کار کرده است، سالانه ۵ هزار مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی جهان را بر اساس عملکرد پژوهشی و میزان انتشار مقالات در مجلات معتبر جهانی ارزیابی می‌کند. سایمگو مؤسسات آموزش عالی را بر اساس شاخص‌هایی از جمله عملکرد تحقیقاتی، دستاورد‌های نوآورانه، وب‌سایت دانشگاه و تأثیر اجتماعی رتبه‌بندی می‌کند.

دانشمندان ایرانی در سال ۲۰۱۸ به پیشرفت خود در این حوزه ادامه دادند. ایران میان ۱۵۵ کشور جایگاه نهم را در این علم به خود اختصاص داده است.

به گفته مجید نیلی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در چند سال اخیر هوش مصنوعی با توسعه فناوری اطلاعات و اپلیکیشن‌های موبایل، اینترنت و همچنین ایجاد مشاغلی مانند تاکسی‌های اینترنتی، فروش‌های اینترنتی و بازی‌ها بازار بزرگ غیر سخت افزاری پیدا کرده است.

نیلی همچنین گفت: در حال حاضر پروژه‌های دانشجویان و دانشگاه‌ها در راستای انجام فعالیت‌های هوش مصنوعی در کسب و کار‌های جدید است و این موضوع یک جهش در کاربرد‌های هوش مصنوعی در کشور ایجاد کرده است.

فناوری هوش مصنوعی قرار است به کمک انسان بیاید. زندگی را برایمان آسان‌تر کند. در سلامت همچون یک مربی باشد. داده‌های کارخانه‌ها را تحلیل کند. سرعت رشد این فناوری نوید یک جهش علمی بزرگ را می‌دهد. در توسعه این فناوری نیز همچون حوزه‌های علمی دیگر نیاز به شکل گیری زیست بوم است. زیست بومی که در آن شرکت‌های دانش بنیان و سایر بازیگران با قدرت نقش آفرینی کنند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: هوش مصنوعی ربات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۴۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

دستیار هوش مصنوعی متا (Meta AI) که سپتامبر سال گذشته معرفی شده بود، حالا به‌طور رسمی به تمام پلتفرم‌های این شرکت، یعنی اینستاگرام، فیسبوک، واتس‌اپ و مسنجر اضافه شده است. علاوه بر این، برای اولین بار از طریق یک وب‌سایت مجزا با آدرس Meta.ai قابل دسترس است.

متا امید دارد تا دستیار هوش مصنوعی آن به یک رقیب واقعی برای ChatGPT تبدیل شود و به‌همین دلیل، غول شبکه‌های اجتماعی همچنین Llama ۳، نسخه بعدی مدل منبع‌باز خود را نیز معرفی کرده است. متا ادعا کرده که Llama ۳ در بنچمارک‌های اصلی از مدل‌های رقیب خود عملکرد بهتری داشته است و در انجام وظایفی مانند کدنویسی از آنها پیشی می‌گیرد.

از امروز، دو مدل کوچک‌تر Llama ۳ هم در دسترس دستیار هوش مصنوعی متا و هم در دسترس توسعه‌دهندگان خارجی قرار گرفته است و نسخه بسیار بزرگ‌تر و چند وجهی آن در ماه‌های آینده وارد بازار خواهد شد.

«مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا به ورج می‌گوید که این شرکت قصد دارد Meta AI را به «هوشمندانه‌ترین دستیار هوش‌مصنوعی» تبدیل کند که «مردم سراسر جهان می‎‌توانند به‌طور آزادانه از آن استفاده کنند.»

قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد دستیار هوش مصنوعی متا

دستیار هوش مصنوعی متا در حال حاضر تنها چت‌باتی است که از نتایج جستجو بینگ و گوگل به‌صورت همزمان بهره می‌برد و غول فناوری تصمیم می‌گیرد که چه زمانی از هر یک از موتور‌های جستجو برای پاسخ‌دادن به درخواست کاربران کمک گرفته شود. قابلیت ساخت تصویر آن نیز ارتقاء پیدا کرده تا بتواند انیمیشن (در اصل فایل GIF) و تصاویر با کیفیت بالا تولید کند.

علاوه بر این، «احمد الداله»، رئیس بخش هوش مصنوعی متا می‌گوید که هنگام باز کردن این چت‌بات، یک پنل پیشنهادات سریع الهام گرفته‌شده از Perplexity نیز نمایش داده خواهد شد.

در حالی که Meta AI تا به امروز فقط در ایالات متحده در دسترس بوده است، اکنون به زبان انگلیسی در استرالیا، کانادا، غنا، جامائیکا، مالاوی، نیوزیلند، نیجریه، پاکستان، سنگاپور، آفریقای جنوبی، اوگاندا، زامبیا و زیمبابوه نیز منتشر شده است و در آینده کشور‌ها و زبان‌های بیشتری هم در راه است.

منبع: دیجیاتو

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد
  • دریافت «تاییدیه دانش‌بنیان نوآور» به شرکت پارس تکنولوژی سداد بانک ملی ایران
  • حمایت وزارت علوم از توسعه مراکز تخصصی هوش مصنوعی + فیلم
  • حمایت وزارت علوم از تبدیل دانش به فناوری بدون وقفه ادامه دارد
  • مرکز تخصصی هوش مصنوعی پارک علم و فناوری استان سمنان افتتاح شد
  • معاون وزیر علوم: افزایش تقلب در کنکور ناشی از توسعه فناوری است
  • پاسخ به مسائل دینی با هوش مصنوعی ممکن نیست
  • کدام کشور با هوش مصنوعی بر خاورمیانه تسلط خواهد یافت؟
  • یافته‌های علمی و تحقیقاتی حوزه علوم شناختی تبادل می‌شود
  • رویداد بین المللی نوروتاک