Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@09:43:40 GMT

گام چهارم چه کسانی را عصبانی می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۴۵۹۰۸

گام چهارم چه کسانی را عصبانی می‌کند؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گامی که بسیاری از بابت برداشتن آن از سوی ایران نگران بودند، بالاخره برداشته شد و توسط حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان اعلام شد. اروپائی‌ها از یک ماه پیش نسبت به این اقدام به تهران هشدار داده بودند، اما همانطور که قابل حدس بود، آن‌ها نتوانستند اقدامی اساسی برای وفای به تعهدات خود انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدعهدی‌های طرف اروپائی سرانجام تا آنجا پیش رفت که ایران دست به اقدامات گسترده‌تری در جهت کاهش تعهدات خود زد.

رئیس‌جمهور در حالی خبر اقدام ایران برای کاهش مجدد تعهدات از سوی ایران عمل کرد که گفت، از حساسیت طرف‌های غربی نسبت به فردو و سانتریفیوژ‌ها آگاهی دارد. اروپائی‌ها پیش از این گفته بودند اگر ایران چنین گامی را بردارد از برجام خارج خواهند شد. اینجا در خصوص اهمیت این گام بیشتر بخوانید:

روحانی در اعلام گام چهارم چه گفت؟

حسن روحانی صبح روز سه شنبه، همانطور که پیشبینی می‌شد و توسط دولتی‌ها اعلام شده بود، خودش از شروع گام چهارم کاهش تعهدات ایران بر اساس برجام خبر داد. او گفت: «پیشاپیش به همه کشور‌های ۱+۴ و کشور‌های دوست اعلام می‌کنیم گام چهارم تحت نظر آژانس انرژی اتمی خواهد بود.»

* گام چهارم ما مانند گام سوم قابل بازگشت است.

* هر زمانی که آن‌ها به تعهدات خود بازگشتند ما هم به تعهدات خود باز خواهیم گشت.

* گامی که آغاز می‌کنیم در فردو خواهد بود

* ما ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در فردو داریم منتها در برجام قرار ما این بود که این سانتریفیوژ‌ها بچرخند، اما گاز به آن‌ها تزریق نکنیم، اما از فردا گازدهی را در فردو آغاز خواهیم کرد.

* ممکن است آن‌ها سر و صدا کنند، حساسیت آن‌ها را نسبت به فردو و سانتریفیوژ‌ها را می‌دانیم.

* هر وقت آن‌ها به تعهدات خود عمل کردند ما دو مرتبه این گاز را قطع می‌کنیم، این گام قابل بازگشت است.

ماجرای راه‌اندازی یک زنجیره ۳۰ تایی سانتریفیوژ‌های نسل ششم چیست؟

روز دوشنبه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با حضور در نطنز در حالی که تعدادی از خبرنگاران هم او را همراهی می‌کردند، از راه‌اندازی یک زنجیره ۳۰ تایی سانتریفیوژ‌های IR۶ خبر داد. به گفته صالحی، برداشتن زودهنگام این گام برای نمایش "اراده" جمهوری اسلامی و با "دستور مقامات ارشد" صورت گرفته بود. علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرد که جمهوری اسلامی یک زنجیره ۳۰ تایی سانتریفیوژ‌های پیشرفته نسل ششم موسوم به IR۶ را در نطنز راه‌اندازی کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه کارکنان این سازمان در دو ماه گذشته "حدود ۱۵ سانتریفیوژ نسل جدید" را در نطنز نصب کرده‌اند، ادامه داد: «ما متوقف نشده بودیم و اگر چنین بود ما نمی‌توانستیم در عرض ۲ ماه بیش از ۲۶۶۰ سو به ظرفیت سویی که الان داریم عملیاتی که ۶ هزار سو می‌باشد اضافه کنیم. یعنی الان مقدار سو ما رسیده به ۸۶۶۰ سو و تولید اورانیوم ما که قبل از گام سوم کاهش تعهدات برجامی حدود ۴۵۰ گرم در روز بود الان به بیش از ۵ هزار گرم رسیده است.»

گام‌های قبلی چه تاثیری بر روی طرف مقابل داشت؟

تا پیش از این ایران به صورت مرحله‌ای در سه گام (در تاریخ‌های ۱۸ اردیبهشت، ۱۶ تیرماه و ۱۵ شهریور) نسبت به کاهش تعهدات هسته‌ای خود اقدام کرده بود. کشورمان در حالی این قدم‌ها را برداشته که این موضوع در برجام پیشبینی شده بود. همانطور که روحانی به آن اشاره کرد؛ همه این گام‌ها در صورتی که طرف مقابل به تعهداتش عمل کرده و ایران از مواهب برجام بهره‌مند شود، قابل بازگشت است. گام اول ایران در کاهش تعهدات، «عدم التزام به رعایت سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی شده، ملزم نبودن به رعایت محدودیت غنی‌سازی اورانیوم تا سقف ۳/۶۷ درصد و خارج نکردن مازاد آب‌سنگین»، گام دوم «اجرایی شدن افزایش سطح غنی‌سازی از ۳/۶۷ درصد» و گام سوم هم «کاهش و توقف برخی تعهدات برجام مانند برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) از جمله توسعه و راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژ‌ها در تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم» بود.

بر اساس گام سوم که درشهریور ماه برداشته شده بود، همه محدودیت‌هایی را که ایران برای تحقیقات هسته‌ای پذیرفته بود، لغو شد. عملی شدن گام سوم اروپائی‌ها را بیشتر نگران کرد و به تکاپو انداخت. با این حال مجموع اقدامات آن‌ها نتوانست ایران را قانع کند و ایران ترغیب شد تا قدم بعدی را محکم‌تر از قبل بردارد. فرانسه تلاش کرد تا با راضی کردن ایران و آمریکا برای نرمش در مواضعی که علیه یکدیگر دارند، دست به نوآوری بزند تا برجام بلاخره بتواند سروسامانی بگیرد. اما این تلاش با توجه به فضای بی‌اعتمادی موجود میان دو کشور، به شکست انجامید. فرکانس‌های متفاوتی که دولت آمریکا ارسال می‌کرد، باعث شد تا تهران به شدت هر نوع دیدار یا گفت‌وگویی را رد کند. این البته در حالی بود که ترامپ تمایل عجیبی برای دیدار با مقامات ایرانی نشان می‌داد و حتی کار تا جایی پیش رفت که قصد داشت با حضور ناگهانی‌اش در محل دیدار مکرون و ظریف، وزیرخارجه کشورمان را سورپرایز کند تا احتمالا عکسی به یادگار بگیرد و این را هم به فهرست کار‌های ناتمام و عجیبش در سیاست خارجه اضافه کند.

چرا این گام مهم است؟

عزم ایران برای برداشتن گام چهارم، از مدت‌ها قبل کشور‌های باقی مانده در توافق هسته‌ای را به تکاپو واداشته بود. با وجود اینکه اروپائی‌ها مدام ابراز نگرانی از آینده برجام می‌کردند، اما باز هم بی عملی آن‌ها ادامه یافت و در نهایت ایران وادار شد تا گام چهارم را هم در جهت کاهش تعهداتش بردارد. برایان هوک پیش از اعلام خبر آغاز چهارمین اقدام ایران، از قدم تازه کشورمان با عنوان باج‌گیری یاد کرد. هر چند اروپائی‌ها از روند موجود ناراضی هستند، اما به نظر آن‌ها هم می‌دانند که خواسته‌های ایران بر اساس برجام بر حق است.

همچنین روز دوشنبه علی ربیعی در مورد روندی که اروپائی‌ها در پیش گرفته اند، گفت: «قطعاً بنا به وعده‌ای که داشتیم در گام‌های مختلف هم به اروپایی‌ها فرصت دادیم و هم افکار عمومی خودمان دیدند که با صبوری و صبر استراتژیک که داشتیم این ما نبودیم که خواستیم از برجام خارج شویم و این سیاست زورگویانه آمریکا و عدم مقاومت اروپا بوده که ما را به این نتیجه رسانده است.»

نگرانی اروپائی‌ها

در مهرماه اتحادیه اروپا به صورت خصوصی به ایران پیام داد که در صورت ادامه کاهش تعهدات از سوی ایران، تا ماه نوامبر از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد. رهبران سه کشور انگلیس، آلمان فرانسه همچنین با اشاره به حمایت خود از توافق هسته‌ای ایران مدعی شدند که زمان برای توافق طولانی‌تر با ایران در باره مسائل مربوط به امنیت منطقه از جمله برنامه موشکی این کشور فرا رسیده است. آن‌ها در واقع همان حرفی را تکرار کردند که ترامپ مدت هاست در پی آن است.

در ادامه این دست از هشدارها، راب مک ایر سفیر بریتانیا در ایران، روز شنبه، ویدئویی درباره برجام در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. مک‌ایر گفت: «در هفته‌های آینده تصمیمات مهمی درباره آینده برجام پیش روی ایران خواهد بود. ما می‌خواهیم این تفاهمنامه باقی بماند.»

مک ایر افزود: «معتقدیم پیدا کردن یک راه حل دیپلماتیک بسیار ضروری، ولی ممکن است. اما در عین حال بسیار نامطلوب خواهد بود که ایران قدم‌هایی بردارد که باعث فروپاشی برجام شود.» این در حالیست که نه تنها اروپا قدمی برای جبران خسارت‌های زیاد مالی ایران برنداشته، که حالا کماکان توقع دارد که ایران از توافقی پیروی کند که هیچ سودی برای کشور ندارد. به تازگی مشخص شده که آن‌ها حتی در مورد اینستکس هم مذاکراتی را با آمریکائی‌ها داشته اند و محدودیت‌هایی را برای اتفاقی که به نظر هرگز رخ نمی‌دهد، پذیرفته اند و به خواسته آمریکا در این مورد که کالا‌هایی را که تحریم است به ایران نفرستند، تن داده اند.

با این حال به اعتقاد بسیاری از ناظران، اروپائی‌ها درمورد خروج از برجام بر اثر گام چهارم نمی‌توانند جدی باشند. سیاست آن‌ها تا امروز اینگونه بوده که بودن هر توافقی بهتر با ایران بهتر از نبودن آن است. آن‌ها هرچند از دست ایران آزرده هستند، اما تاکنون نتوانسته اند از پس مشکلات و موانعی که ایالات متحده برای آن‌ها گذاشته بر بیایند. بر اساس عملکرد آن‌ها، کاهش گام به گام تعهدات از سوی ایران غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد.

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی کاهش تعهدات برجامی گام چهارم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۵۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روحانی عوامل خروج ترامپ از برجام را اعلام کرد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، برخی از مهم‌ترین خاطرات وقایع دولت تدبیر و امید را بیان کرد.

به گزارش اعتماد، روحانی در پاسخ به این سؤال که آیا خروج دونالد ترامپ از برجام، پس از ناامیدی او از ارسال پیام‌های متعدد به ایران برای انجام معامله‌ای جدید قبل از انتخابش بود، گفت: ترامپ قبل از اینکه انتخاب شود به ایران هیچ پیامی نفرستاده بود و رابطه‌ای هم نداشت. در ایران هم تلقی غالب این بود که خانم کلینتون برنده انتخابات است و نه ترامپ. ولی به هر حال ترامپ با کسب رأی‌های الکترال بیشتر توانست در انتخابات پیروز شود گرچه آرای مأخوذه خانم کلینتون بیشتر از او بود.

ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی یکی از مواردی که مطرح می‌کرد این بود که برجام به ضرر آمریکاست یا بدترین توافق بوده و… او این شعار را می‌داد که اگر در انتخابات پیروز شود از برجام خارج می‌شود. بعد که پیروز شد، لحنش به همین تندی ادامه پیدا کرد. در داخل کشور هم ماجرا‌هایی اتفاق افتاد که ترامپ احساس کرد به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد. علامت‌های داخل بسیار مخرب بود، خودش آمادگی داشت، ضد اوباما هم بود، می‌خواست هر دستاوردی اوباما داشته را به هم بزند.

عربستان و اسرائیل هم در دوره مذاکرات برجام علیه ما بسیار فعال بودند. ما در آذر ۹۳ می‌توانستیم در برجام به توافق نهایی برسیم. در آن مقطع با ۱+۵ بر سر سه موضوع اختلاف داشتیم، در ایران هم روی این سه موضوع حساسیت بود، اما در داخل به صورتی که آن‌ها هم قبول کنند، حل‌وفصل کردیم و اختیارات لازم را به آقای ظریف دادیم. ما در آستانه توافق نهایی بودیم که سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان با هواپیما از عربستان به وین رفت و داخل هواپیما با جان کری مذاکره کرد. اسرائیل هم از طریق فرانسه و آمریکا فشار می‌آورد.

درست در آستانه توافق نهایی یکباره از آمریکا به کری پیام دادند مذاکره را متوقف کند و برگردد. کری به ظریف گفته بود من نمی‌فهمم چه شد؟! همه چیز که تمام شده بود! همین تاخیر باعث شد ما به جای آذر ۹۳ در ۲۳ تیر ۹۴ برجام را نهایی کنیم. قبل از آن آقای نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، پس از سفر به آمریکا به تهران آمد. او می‌گفت من آمریکا بودم، در کنگره به طور مداوم یا سعودی‌ها می‌آیند و می‌روند، یا اسرائیل و یا منافقین. به من می‌گفت که این‌ها نخواهند گذاشت شما به توافق نهایی برسید؛ بنابراین عوامل خارجی که از قبل فعال بودند، در کنار عوامل داخلی، دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود.

اگر ترامپ از اسنپ‌بک استفاده می‌کرد کار ما خیلی سخت‌تر می‌شد؛ اما او نتوانست از اسنپ‌بک استفاده کند. فعالیت هسته‌ای ایران آن‌قدر منظم بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ بهانه‌ای از ایران پیدا نکرد تا راهی برای اسنپ‌بک باقی بماند. در نتیجه ترامپ یک‌جانبه از برجام خارج شد. در داخل کشور اول قرار بر این بود که به محض خروج آمریکا از برجام ما هم از برجام خارج شویم که ما صبر کردیم و به ۱+۴ مهلت دادیم.

رئیس دولت تدبیر و امید درباره پیغام‌های ترامپ پس از ریاست‌جمهوری اظهار داشت: در سال ۹۶ که چند ماه از انتخاب ترامپ و انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران گذشته بود برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفتم؛ ترامپ اولین بار آنجا درخواست ملاقات کرد که البته این پیغام ترامپ برای ملاقات یک بار نبوده، چندین بار تکرار شد. بعد از آن هم مدام از طرق مختلف و کشور‌های مختلف پیغام می‌داد. سال ۹۷ وقتی به نیویورک رفتم، چهار ماه از خروج آمریکا از برجام گذشته بود. ترامپ در روز اول حضور من در نیویورک ۸ بار پیغام داد که با هم ملاقات و مذاکره کنیم.

من پیغام دادم شما صبح علیه ایران در مجمع عمومی سخنرانی کردید، از برجام خارج شدید، چرا باید شما را ببینم؟ ترامپ آقای مکرون را واسطه کرد، مکرون به نقل از ترامپ گفت من آماده‌ام با رئیس‌جمهور ایران الان یک جلسه بگذارم، اعلام کنم که به برجام برمی‌گردم به شرطی که دو بند به آخر برجام اضافه کنیم: یکی اینکه ما یعنی آمریکا و ایران راجع به مسائل منطقه با یکدیگر آماده مذاکره هستیم و دوم اینکه راجع به مسئله موشکی ایران هم مذاکره کنیم. من همان‌جا رد کردم. گفتم امکان ندارد.

ما به برجام دست نمی‌زنیم، یک کلمه از آن را کم و زیاد نمی‌کنیم. غیر از مکرون کسان دیگری هم آمدند. این پیغام‌های بین ما و ترامپ بود. سال ۹۸ آخرین سفر من به نیویورک بود، چون که سال ۹۹ به دلیل کرونا اصلا اجلاس مجمع عمومی برگزار نشد. در سال ۹۸ تلاش زیادی شد برای اینکه من و ترامپ همدیگر را ببینیم، خانم مرکل از آلمان به نیویورک آمد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس با وجود مشکلات داخلی به نیویورک آمد. مکرون هم که بود. این‌ها آمده بودند برای اجلاس سران ۱+۵ با ایران در سال ۹۸، اما نشد.

دیگر خبرها

  • کسانی که می‌گویند احزاب وارداتی و غیربومی هستند، تاریخ سیاسی ایران را نخوانده‌اند
  • یک نماینده: FATF و برجام بر اساس فرهنگ غربی‌هاست
  • طرح نماینده مجلس برای FATF، برجام و سند ۲۰۳۰: آنها را بومی کنیم!
  • پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟
  • روحانی: ترامپ ۸ بار پیغام داد که با هم ملاقات کنیم
  • حسن روحانی: ترامپ ۸ بار پیغام داد که با هم ملاقات کنیم
  • روحانی عوامل خروج ترامپ از برجام را اعلام کرد
  • چه کسانی باید از خوردن خیار پرهیز کنند؟
  • حسن روحانی: ترامپ ۸ بار پیغام داد که مذاکره کنیم