Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، نهمین همایش ملی انجمن جمیعت شناسی ایران با عنوان «پویایی جمعیت و سرمایه انسانی ایران» قرار است در روزهای ۲۰ و ۲۱ آبان ماه در تهران برگزار شود.

«محمد جلال عباسی» رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران و دبیر همایش امروز یکشنبه در نشست خبری که در محل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: هدف همایش شناخت سرمایه انسانی برای آینده کشور و یافتن راهکارهایی با تبادل نظر در نشست‌های  است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در دهه اول انقلاب، کشور با افزایش باروری مواجه شد و از اوایل دهه ۷۰ این روند سیر نزولی گرفت تا ساختار سنی جمعیت تغییر کند.

استاد دانشگاه تهران افزود: بعد از انقلاب سرمایه‌گذاری همزمان در حوزه آموزش و سلامت سبب شکل‌گیری نیروی انسانی در کشور شد که نتیجه آن افزایش تحصیلات دختران و بهبود سلامت شد تا پتانسیل مثبتی در ساختار جمعیت ایجاد شود.

عباسی با تاکید بر اینکه تحصیلات یکی از مولفه‌های اصلی سرمایه انسانی است که سبب تغییر شیوه زندگی می شود، افزود: تحصیلات پیامده‌هایی اجتماعی نیز به همراه دارد و سبب می شود یک جامعه بی‌سواد تبدیل به جامعه باسواد شود. از طرفی تحولات قرن بیستم سبب تغییر نگرش خانواده‌ها در ازدواج و فرزندآوری شده که نتیجه آن تداوم کاهش باروری است که می‌تواند این مورد سبب رشد منفی در کشور و شتاب سالخوردگی شود.

عباسی افزود:‌ چنین شرایطی نیازهای جدید آموزشی، بهداشتی، اشتغال و رفاه ایجاد می‌کند و هر کشوری از جمله جمهوری اسلامی باید برنامه‌های دقیقی را متناسب با آن اجرایی کند. البته پس از آنکه در سال ۱۳۹۳ سیاست‌های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، راهکاری روشن برای سیاستگذاران و محققات کشور برای تامین نیازهای جمعیت بوجود آمد.

وی افزود: اگر از این پتانسیل ارزشمند انسانی استفاده لازم را نبریم، فرصت طلایی در توسعه کشور ازبین می رود و نتایج منفی و اقتصادی به همراه دارد. اما در طرف مقابل استفاده از این پتانسیل سبب رونق تولید خواهد شد که راهی برای رسیدن به احساس امنیت اقتصادی و اجتماعی است.

رئیس موسسه مطالعات جمعیتی با تاکید براینکه سیاست‌های درست سبب ذخیره نیروی انسانی برای دهه‌های بعد می‌شود، گفت: وقتی نسل فعلی کشور در ۲ و سه دهه آینده به مرحله سالخوردگی برسند، می توان از این ذخیره جمعیت برای پیشرفت کشور استفاده کرد.

عباسی با اشاره به تحصیلات زنان پس از انقلاب گفت: پیش از انقلاب شکافی جنیستی زیادی در تحصیلات بین زنان و مردان وجود داشت که پس از انقلاب با افزایش تحصیلات دختران، آنها کیفیت زندگی خود و جامعه را بهبود بخشیدند. در بیانیه دوم انقلاب نیز به استفاده از ظرفیت نیروی  انسانی مستعد و کارآمد تاکید شده است که با سیاست‌ها صحیح باید برای برداشتن موانع  پیش روی این حرکت اقدام کرد.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به رشد منفی جمعیت در کشورهای اروپایی گفت: این کشورها به دلیل اینکه باروی پایینی داشته و جمعیت سالخورده آنها زیاد شده است، مهاجر پذیر شدند. اما کشورهای درحال توسعه مانند آفریقا در۵۰ سال آینده سبب رشد جمعیتی دنیا خواهند شد تا چنین شرایطی نشان دهد باید از هم اکنون برای استفاده از سرمایه انسانی برنامه‌ریزی کنیم.

وی درباره اینکه آیا برنامه‌ریزان و سیاستگذارن واقعیت‌ها را خواهند دید یا خیر؟ گفت: تحولات اجتماعی در یک برنامه پیچیده و چند بعدی اتفاق می‌افتد و همیشه در این تحولات جمعیتی ممکن است شوک‌هایی وارد شود که اثر آن در مجموع در تحولات اجتماعی، ‌ سیاسی و فرهنگی کشورها دیده می شود.

دبیر نهمین همایش ملی انجمن جمیعت شناسی ایران افزود:‌ آمار بالای زنان تحصیل کرده، با برنامه ریزی و سرمایه گذاری در بخش خرد و کلان در ۳۰ سال گذشته حاصل شده است. البته به رغم سرمایه گذاری برای زنان و مردان در تحصیل، به خوبی از این امتیاز استفاده نمی‌شود؛ زیرا بیکاری جوانان و افراد تحصیل کرده بالا است.

عباسی ادامه داد: ۲۵ درصد جمعیت ۱۵ تا ۲۹ ساله و ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند و این مورد درباره دختران دانشگاهی فارغ التحصیل بیشتر صدق می‌کند که سبب هدر رفت سرمایه انسانی شده است.

وی افزود: اگر برای جمعیتی که از سال ۱۳۸۵ وارد بازار کار شدند از قبل برنامه ریزی شده بود، این هدر رفت پتانسیل نیروی انسانی کمتر اتفاق می افتاد و اکنون نیز نمی توانیم صبر کنیم و کاری برای آینده انجام ندهیم.

رئیس انجمن جمعیت شناسی کشور با تاکید بر اینکه باید در تمام مسائل کشور تخصصی کار کرد، ‌افزود: برای این هدف باید نهادهای نظارتی، ‌آموزشی و پژوهشی در کشور به صورت مداوم گفتمان تخصصی را به سیاستگذاران منتقل کنند و نیروی تربیت شده در دستگاه‌های اجرایی اثر گذار شوند.

وی ادامه داد: کرسی‌های آزاد اندیش که مقام معظم رهبری به آن تاکید کردند، یکی از این راه‌ها است. البته همه جمعیت شناسان به شاخصه‌های گفته شده و ضرروت تغییر در سیاست‌های جمعیتی اعتقاد دارند و فقط درباره نحوه دستیابی به اهداف ممکن است اختلاف نظر داشته باشند. همچنین اینکه چه آموزشی متناسب با بازار کار به نیروی انسانی داده شود، بسیار مهم است.

در نهمین همایش ملی انجمن جمیعت شناسی ایران قرار است، ‌مسئولان کشوری، محققان اقتصادی، ‌ اجتماعی و اعضای انجمن جمعیت شناسی حاضر شوند و حدود ۴۵ مقاله به صورت سخنرانی و پوستر در این همایش ارائه می شود. همچنین نشست های تخصصی با محوریت سرمایه انسانی و با عنوان «شاخص‌ها و الگوها»، «آموزش و مهارت»، «بازارکار و اشتغال»، «مهاجرت» و «سلامت» در همایش برگزار می شود.

برچسب‌ها انجمن جمعیت شناسی ایران نیروی انسانی دانشگاه تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انجمن جمعیت شناسی ایران نیروی انسانی دانشگاه تهران انجمن جمعیت شناسی ایران نیروی انسانی دانشگاه تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۶۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل کارگروه اجرایی شعار سال در مازندران

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه امسال بر روی شعار سال تمرکز ویژه خواهیم کرد، گفت: کارگروه اجرایی شعار سال در مازندران تشکیل خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بابلسر، سید محمود حسینی‌پور امروز در نشست شورای عالی استان، اظهار داشت: برای تحقق شعار سال جلسه‌ای حضور روسای دانشگاه‌ها در دانشگاه مازندران برگزار شد و امیدواریم با تکیه بر اقتصاد دریاپایه و با ایجاد کریدور شمال به جنوب بتوانیم اقتصاد استان را شکوفا کنیم.

 وی با بیان اینکه به سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه استان نیاز داریم، گفت: سیاست‌های کلی اقتصاد دریاپایه ابلاغ شده و سیاست دولت توسعه روابط تجاری و اقتصادی با حوزه کشور‌های cis بوده که مازندران در این زمینه جایگاه ممتازی دارد.

 استاندار مازندران با اشاره به  فعالیت‌های دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، افزود: لازم است از فرصت‌های استان بهره‌برداری درست کرده و از ظرفیت‌ نخبگان استفاده کنیم.

حسینی‌پور، تصریح کرد: در حوزه علوم دریایی و حمل و نقل دریایی استان مازندران فاقد یک کشتی است و به همین منظور اقداماتی در دست اجراست و در راستای سیاست دولت سیزدهم رونق و تجارت دریایی با کشور‌های همسایه در دستور کار است که برای ساخت 6 کشتی تجاری در مازندران 30 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی افزایش تجارت با کشورهای همسایه را سیاست راهبردی دولت دانست و افزود: برای گسترش تجارت با کشور‌های همسایه کشتی‌های تجاری یکی از ابزار‌های تحقق این سیاست به شمار می‌آید.

استاندار مازندران به بازار بزرگ کشور‌های حاشیه خزر و تعمیق ارتباطات تجاری مازندران اشاره و عنوان کرد: فعال‌سازی ظرفیت تجارت دریایی در استان برنامه‌ریزی شده است.

حسینی‌پور تصریح کرد: در سال گذشته کاهش نرخ تورم در استان مازندران را داشتیم و امسال هم در تحقق شعار سال اقدام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم با حمایت دانشگاه‌های مازندران کارگروه اجرایی شعار سال در استان تشکیل شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۴۰۳ در حوزه سیاست خارجی سال سختی خواهد بود
  • سید جلال ساداتیان: شما نمی‌توانید با یک بخشی از جامعه بین‌المللی کاملا در تضاد دائم باشید و صرفا بخواهید با یک بخش کوچکی از این جامعه کار کنید/ روسیه و چین در همه امور پای شما نایستاده‌اند/ هرچه محدودیت‌ها را افزایش بدهید، زندگی و سفره مردم محدودتر می‌شود
  • تشکیل کارگروه اجرایی شعار سال در مازندران
  • فعالیت ۲۶ هزار نیروی انسانی اورژانس در ایام نوروز
  • توزیع ۱۵۰۰ بسته کمک معیشتی در کرمان
  • ساختار نظام سلامت ایران یک ساختار توسعه یافته در کلاس یک دنیا است
  • زنجان نیازمند احداث پایگاه‌های امداد و نجات بیشتری است
  • تدارک مسکن رایگان برای مسافرین نوروزی در مازندران + فیلم
  • کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان بوشهر
  • چگونه سرمایه داری به تهدیدی برای دموکراسی تبدیل شد؟