Web Analytics Made Easy - Statcounter

زلزله زدگان میانه از سرمای زودرس و آغاز بارش‌ها در آذربایجان شرقی ابراز نگرانی کردند و مشکلات بهداشتی تا ناهماهنگی مدیریتی و کندی آواربرداری را جزو دغدغه‌های خود دانستند. ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹ استانها آذربایجان شرقی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از میانه، زلزله زدگان میانه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در این شهرستان، از سرمای زودرس و آغاز بارش‌ها در آذربایجان شرقی ابراز نگرانی کردند و مشکلات بهداشتی تا ناهماهنگی مدیریتی و کندی آواربرداری را جزو دغدغه‌های خود دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از زلزله زدگان با تقدیر از تلاش‌های امدادی، تاکید می‌کند: رسیدگی می‌شود ولی با توجه به سرمای هوا، سرعت عمل برای آواربرداری و اسکان موقت کانکسی با سرعت کمتری پیش می‌رود.

وی می‌افزاید: در شب‌های سرد منطقه والور دادند ولی نفت ندادند و برخی ناهماهنگی‌های اینچنینی وجود دارد که نگرانی‌هایی را در پی دارد.

یکی دیگر از زلزله زدگان، مشکلات بهداشتی، اسکان چادری در سرما را مورد اشاره قرار می‌دهد و یادآور می‌شود: در روزهای آینده اگر باران در منطقه ببارد، همه در زیر گِل و لای با چالش جدی مواجه می‌شوند.

خانواده متوفیان زلزله آذربایجان شرقی از سوی آستان قدس رضوی به مشهد اعزام می‌شوند‌لاریجانی: بنیاد مسکن و هلال احمر برای رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی تلاش کنندگسیل نیروها و امکانات پلیس برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان

دیگری نگران باران و سرما است و می‌گوید: مشکل اساسی ما عدم مدیریت و ناهماهنگی است که در همسایگی ما 13 گاو و گوسفند در زیر آوار مانده و هنوز بیرون نیامده که ممکن است مشکلات بهداشتی برای ما به وجود بیاورد.

یکی از نیروهای مردمی خودجوش هم که از ساعات اول در ورنکش و روستاهای اطراف حضور یافته است، می‌گوید: آواربرداری شروع شده و همه نیروهای امدادی از افسر ارتش تا سربازش، از سردار سپاه تا بسیجی‌اش و از خادمیاران رضوی تا نیروهای مردمی همه پای کار بودند و وضعیت را که امروز مشاهده می‌کنید، فراهم کردند.

وی ادامه می‌دهد: همه هستند تا غباری که بر روی روستاهای زلزله زده نشسته را پاک کنیم و انشالله روستاها را بهتر از قبل بسازیم.

انتهای پیام/121-111/ش

R7887/P/S6,47/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۶۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از خطر تمساح تا نگرانی برای زنان باردار؛ فجایع سیل جنوب کشور

روزنامه شرق نوشت: سیل بار دیگر هم‌سفره زندگی مردم ایران در نواحی جنوبی شده است. سیلی که در مسیر طغیان و نابودی‌اش چند انسان را هم با خودش برد و آسیبی جدی به راه‌ها و تأسیسات شهری و روستایی وارد کرد. هنوز ۱۰ روز از تعطیلات عید مردم در جنوب ایران نگذشته بود که این سیل آغاز شد و تا همین حالا که دومین روز از دومین ماه بهار سال ۱۴۰۳ گذشته است، شرایط زیست مردم در استان‌های کرمان، هرمزگان، سیستان‌و‌بلوچستان، جنوب استان فارس و بخش‌هایی از استان بوشهر به حالت عادی برنگشته است. 

به دنبال این، در روز‌های اخیر در استان‌های هرمزگان، سیستان‌و‌بلوچستان، جنوب استان فارس، جنوب استان کرمان و بخش‌هایی از بوشهر شاهد بارش کم‌سابقه باران بوده‌ایم؛ به‌طوری‌که میانگین کل بارش‌ها در استان سیستان‌وبلوچستان در سال گذشته حدود ۱۰۰ میلی‌متر و در سال ۹۹ حدود ۲۰۰ میلی‌متر بود، اما در پی فعالیت این سامانه بارشی، تنها در زرآباد این استان طی ۲۴ ساعت، ۲۷۰ میلی‌متر باران باریده، بارش‌هایی که بسیار نادر است.

سیل در جنوب ایران چند انسان را با خود برد؟

احتمالا یکی از غم‌انگیزترین اتفاقات این سیل، مفقودشدن انسان‌هایی بود که سیل فرصت زندگی‌کردن را از آنها گرفت. یزدان افشاری‌پور، فرماندار عنبرآباد گفت: سه دختر نوجوان در ارتفاعات مردهک کله‌جک این شهرستان در جنوب کرمان در جریان سیل مفقود شدند.

افشاری‌پور اظهار کرد: از سوی اداره کل عشایری جنوب کرمان و فرمانداری به خانواده‌های عشایری اطلاع داده شده بود که محل را هنگام سیلاب ترک کنند، اما این خانواده‌ها حاضر به جابه‌جایی نشده بودند. وی با اشاره به تلاش امدادگران برای یافتن این افراد تأکید کرد که یکی از این افراد زنده پیدا شده و جست‌وجو برای سایرین ادامه دارد. به گفته افشاری‌پور، این نوجوانان ۱۲، ۱۷ و ۲۰‌ساله بودند. همچنین ۴۰ رأس دام هم در این منطقه مفقود شده است.

 از سوی دیگر، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان‌و‌بلوچستان از کشف پیکر یک جوان دیگر در چابهار خبر داد و گفت: با تلاش تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر، پیکر بی‌جان جوان ۲۰‌ساله چابهاری در سیلاب پیدا شد. حسن مصفا در توضیح این خبر عنوان کرد: در پی وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در جنوب سیستان‌و‌بلوچستان، جوان ۲۰ساله چابهاری در جریان آب ناشی از بارندگی شدید قرار گرفت و اسیر سیلاب شد.

او با بیان اینکه پس از کسب اطلاع بلافاصله تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر چابهار به وسیله بالگرد عازم منطقه شدند، بیان کرد: با تلاش بی‌وقفه تیم عملیاتی هلال‌احمر در طول بیش از ۹ ساعت و جست‌وجوی شبانه، سرانجام پیکر بی‌جان جوان ۲۰ساله در رودخانه سند شناسایی و تحویل عوامل قضائی و انتظامی شد. بنا بر اظهارات مصفا، این حادثه در کیلومتر ۱۱۰ محور چابهار به دشتیاری، روستای سند ابراهیم رخ داد.

تیم‌های عملیاتی بهداشتی ویژه برای زنان باردار

با توجه به اینکه زنان باردار یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار در چنین شرایط بحرانی هستند، گفته می‌شود در این مدت اقدامات ویژه‌ای برای این افراد در شهر‌های مختلف در نظر گرفته شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: با توجه به اهمیت موضوع، در مناطقی که احتمال مسدود‌شدن مسیر‌های ارتباطی به‌ویژه در شهرستان رودبار وجود دارد، مکان‌هایی برای اقامت زنان باردار بالای ۳۵ هفته در نظر گرفته شده است.

حوزه بهداشت و درمان همواره برای ارائه خدمات سلامت آماده است، اما در مواقع بحران آمادگی در خدمت‌رسانی در این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وی از آمادگی مراکز بهداشتی و درمانی در مواقع بحران خبر داد و افزود: بارندگی‌های اخیر اولین یا آخرین حادثه طبیعی در منطقه نیست، اما آمادگی مراکز بهداشتی و درمانی و نحوه خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان بسیار مهم است که در این راستا موارد احتمالی در منطقه پیش‌بینی شده تا با کمترین چالش این وضعیت پشت سر گذاشته شود.

خیرخواه با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای آمادگی حوزه سلامت جنوب کرمان در مواجهه با بحران‌های ناشی از سیل اظهار کرد: فعالیت شبانه‌روزی مراکز هدایت عملیات دانشگاه تا پایان شرایط اضطراری، تشکیل تیم‌های عملیاتی ویژه بهداشتی و درمانی و آمادگی برای اعزام فوری با مشارکت همه واحدها، آمادگی کامل مراکز اورژانس و تمام مراکز بهداشتی و درمانی در رابطه با پیشگیری از غافلگیری و آبگرفتگی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت حفاظت از زیر‌ساخت‌ها و‌... از‌جمله این موارد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی به‌موقع و مداوم توسط مراکز هدایت عملیات بحران، با هدف پیشگیری از هر‌گونه شایعه و ارائه آموزش‌های لازم به مردم گفت: با توجه به اهمیت موضوع در مناطقی که احتمال مسدودشدن مسیر‌های ارتباطی به‌ویژه در شهرستان رودبار وجود دارد، محل‌هایی برای اقامت زنان باردار بالای ۳۵ هفته در نظر گرفته شده و تمهیدات لازم برای تأمین واکسن به دلیل احتمال افزایش مارگزیدگی در زمان بارندگی و بعد از آن اندیشیده شده است.

همچنین ظفری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، از شناسایی ۳۶۶ مادر باردار در مناطق متأثر از سیل و آبگرفتگی خبر داد و گفت: ۱۶۴ مادر به نقاط امن منتقل شده‌اند و سایرین نیز به دیگر بخش‌های استان منتقل شده‌اند. همچنین ۹ مادر از سیل نجات یافتند. وضعیت در حال حاضر در استان سیستان‌و‌بلوچستان اضطراری ولی تحت کنترل است. به این معنا که دستگاه‌ها شرایط را تحت کنترل دارند و همه ما سعی داریم شرایط به حالت عادی بازگردد.

تلاش راهداران ادامه دارد

از نگرانی‌های عمده پس از هر بار بروز سیل در کشور، آسیبی است که به تأسیسات شهری و روستایی و همچنین راه‌ها وارد می‌شود. حمیدرضا بهادری، سرپرست اداره کل راه‌آهن جنوب شرق، در‌این‌باره توضیح داد‌: با توجه به آب‌بردگی کیلومتر ۱۸ راه‌آهن زاهدان - میرجاوه این مسیر تا اطلاع بعدی بسته است. بلافاصله بعد از بروز این مشکل، نیرو‌های راه‌آهن در محل حادثه حضور یافتند تا بتوانیم هر‌چه سریع‌تر نسبت به بازگشایی مسیر اقدام کنیم.

او تأکید کرد: وجود مشکلات و آسیب به سازه‌های ریلی سیستان‌و‌بلوچستان همواره وجود دارد و به‌صورت مداوم کار بهسازی و تعمیرات انجام می‌شود. کارکنان پشتیبانی راه‌آهن به‌صورت شبانه‌روزی در حال خدمت هستند تا مشکل به‌وجود‌آمده در کمترین زمان ممکن برطرف شود. همچنین ایوب کرد، مدیر‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان‌و‌بلوچستان، در‌این‌باره عنوان کرد: راه ارتباطی ۲۰ روستای حوزه شهرستان‌های سراوان، مهرستان، سیب و سوران و گلشن به دنبال بارش‌های سیل‌آسا مسدود شده است. علاوه بر محور‌های فوق، محور گلشن، سراوان، مهرستان، ایرانشهر، گشت و محور‌های فرعی سوران، پسکوه و مهرستان تا اطلاع بعدی مسدود است.

او همچنین از ادامه تلاش راهداران گفت: تمامی امکانات راهداری از‌جمله ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین در شهرستان‌های مورد نظر مستقر شدند و تلاش راهداران برای بازگشایی این محور‌ها ادامه دارد. در این میان نگرانی‌ها برای خروج تمساح‌ها، آلودگی آب و همچنین کمبود امکانات بهداشتی و اقلام غذایی از جدی‌ترین معضلات مردم در جنوب کشور است.

tags # سیل ، سیستان و بلوچستان سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • آغاز بارش باران و تگرگ در آذربایجان‌شرقی
  • آبگرفتگی در معابر اهر بر اثر بارش باران و تگرگ + فیلم
  • آغاز بارش‌ها در کشور از امروز | بارش‌ شدید در تهران و ۷ استان | کاهش دما در این مناطق از فردا
  • پاسخگویی سامانه ۱۳۷ شهرداری یزد به ۶۵۰ تماس/ گزارشات مردمی از آبگرفتگی معابر و جوی‌های شهر
  • دومین کاروان حمایتی کمک به سیل‌زدگان بلوچستان قرارگاه قدس توزیع شد
  • آذربایجان شرقی تا سه‌شنبه بارانی می‌شود
  • هشدار بارش تگرگ در آذربایجان‌شرقی
  • هشدار بارش تگرگ در آذربایجان‌ شرقی
  • توزیع دومین کاروان حمایتی سپاه دربین سیل زدگان جنوب سیستان وبلوچستان
  • از خطر تمساح تا نگرانی برای زنان باردار؛ فجایع سیل جنوب کشور