Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه احزاب و تشکل‎های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی-مشورتی دولت سایه جهت تایید، تکمیل و تصحیح برنامه‌های کشور، هفته گذشته نشستی کارشناسی با حضور تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در دفتر دکتر جلیلی برگزار شد.
در این جلسه، کارشناسان کارگروه اقتصادی دولت سایه با ارائه «طرح تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اقتصادی» به توضیح راهکار‌های نحوه‌ی تامین مالی و فواید اجرای این طرح پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است، حجج اسلام سید ناصر موسوی لارگانی (عضو کمیسیون اقتصادی)، نصرالله پژمانفر (عضو کمیسیون فرهنگی)، مجید ناصری نژاد (عضو کمیسیون قضایی و حقوقی) و آقایان محمود شکری (عضو کمیسیون ویژه اصل ۴۴)، سید علی ادیانی (عضو کمیسیون انرژی)، سید راضی نوری (عضو کمیسیون اقتصادی)، احمد علیرضابیگی (عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها)، ابوالفضل ابوترابی (عضو کمیسیون امورداخلی و شوراها)، سیدجواد ابطحی (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات)، ذبیح نیکفر (عضو کمیسیون بهداشت و درمان)، احمد ترکی (عضو کمیسیون بهداشت و درمان) و آقای عباس گودرزی (عضو کمیسیون اجتماعی) از حاضرین این نشست بودند.

ضرورت تکمیل پروژه‌های نا تمام عمرانی چیست و تامین مالی آن چگونه امکان پذیر است؟
کارشناسان اقتصادی دولت سایه گزارش طرح مطالعاتی خود را که با هدف تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی-اقتصادی جهت خروج از شرایط رکود تورمی تهیه شده بود، ارائه دادند.
گفتنی است این کارشناسان با درنظر گرفتن کاهش بخشی از درآمد‌های دولت بخاطر اعمال تحریم‌های نفتی، راه‌های تامین مالی این طرح را متفاوت از منابع دولتی در نظر گرفته‌اند.
توضیح طرح:
با توجه به اینکه حجم پروژه‌های تکمیل نشده در کشور بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار و با میانگین پیشرفت ۵۰ درصد میباشد، در این طرح پروژه‌هایی که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت دارند در اولویت تکمیل و بهره برداری قرار گرفته است.   بیشتر بخوانید: دوگانه تقابل یا تعامل در سیاست خارجی غلط است
بنا بر مطالعه انجام شده حجم این دست پروژه‌ها بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار است که ضمن تکمیل آن‌ها طی مدت پیش بینی شده یکساله، با شروع بهره‌برداری شاهد رشد ۲ درصدی اقتصادی در کشور خواهیم بود.
تعامل دولت، صندوق توسعه ملی، بانک کارگزار و بخش خصوصی جهت تامین مالی پروژه‌ها
در ادامه این جلسه، گروه کارشناسی تهیه کننده این طرح با ارائه راهکار و توضیح نحوه تامین مالی برای تامین هزینه‌های پیش‌بینی شده، هدف از پیشنهاد این طرح کارشناسی را، تورم زدایی و رهایی از رکود اعلام کرد.

از جمله محور‌های این راهکار به شرح زیر است:
۱- ضمن مطالعه پروژه‌های عمرانی مشمول طرح (بیش از ۷۰ درصد پیشرفت) برای اجرایی کردن این پروژه‌ها زمان پیش بینی شده حداکثر یک سال است.
۲- دولت تنها میبایست با تخصیص بودجه سالیانه خود در بخش عمرانی که ذیل با لایحه سالیانه بودجه آن را مشخص میکند، این بودجه را در اختیار بانک کارگزار قرار دهد.
۳- بانک کارگزار متعهد است تا ضمن ترکیب منابع مالی دولت با منابع خود، تسهیلات با نرخ ترجیحی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند. ترکیب این منابع به صورت مساوی صورت میگیرد. یعنی به هرمیزان که دولت از بودجه عمرانی خود در بانک کارگزار سرمایه گذاری کند، بانک نیز به همان میزان از منابع خود تخصیص داده و در واقع بودجه عمرانی دولت برای تکمیل پروژه‌ها دو برابر میگردد.
۴- گفتنی است طبق تحقیقات صورت گرفته، هم اکنون چندین بانک کشور آماده همکاری با دولت طبق این شرایط هستند.
۵- با انجام مراحل قبلی، دولت در مقام قاعده گذار و خریدار خدمات پروژه قرار گرفته و منابع آن نقش اهرمی پیدا میکند.
۶- بخش دیگری از بودجه مورد نیاز میبایست از طریق صندوق توسعه ملی تخصیص داده شود؛ صندوق توسعه نیز با شرایط فوق الذکر نزد بانک کارگزار سپرده گذاری کرده و بانک نیز میبایست ضمن ارائه تسهیلات به میزان دو برابر این سپرده، خرید حداقل خدمات پروژه‌ها را تضمین نمایند.
۷- بخش خصوصی با ارائه پیشنهاد مالی خود جهت تکمیل پروژه ها، پس از تایید بانک کارگزار، میتواند تسهیلات فوق را با قید شروط اخذ وام، دریافت نماید.
به طور کلی، دولت با ارائه لیست پروژه‌های مشمول طرح و تفویض اختیار جهت تهیه بسته مالی و واگذاری پروژه به بانک کارگزار و همچنین صندوق توسعه ملی نیز با سپرده گذاری سالانه نزد بانک عامل، منابع مالی را تامین میکنند. پس از آن، بانک کارگزار با تهیه بسته مالی و اعلام آن به بخش خصوصی منتظر تهیه پیشنهاد از سمت این بخش بوده و با ارائه پیشنهاد بخشی خصوصی به بانک عامل، بسته ارزیابی شده و پروژه واگذار میگردد.
بخش خصوصی نیز موظف است تا با تعیین دوره زمانی تکمیل پروژه و بهره‌برداری از آن، بسته مالی تهیه شده از سوی بانک عامل را تحت نظارت دولت، صرف تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نماید.
گفتنی است طولانی شدن دوره اجرای پروژه‌ها (معمولا تا سه برابر زمان پیش‌بینی شده)، کیفیت پایین اجرا در یک چهارم از این پروژه‌ها، افزایش هزینه‌ها طی اجرا و ضعف توجیه اقتصادی برخی پروژه‌ها پس از شروع و تخصیص اعتبار، از جمله مشکلات بلند مدت طرح‌های بودجه عمرانی دولت عنوان شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اصولگرایان مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۷۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود

به گزارش «نماینده»، حمیدرضا حاجی بابایی در تشریح جلسه امروز صبح کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ برای بررسی بخش دوم این لایحه گفت: کمیسیون طی دو جلسه چند ساعته جداول بودجه را بررسی کرد و در این زمینه توضیحاتی از سوی نماینده دولت در رابطه با جداول ارائه شد.

نماینده مردم «همدان و فامنین» در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبات مجلس در زمینه بخش اول لایحه بودجه گفت: تقریباً ۵ مورد از مصوبات بخش اول لایحه‌ بودجه از سوی دولت تغییر کرده بود که این موارد مغایر با قانون قبلی بود و در جلسه فوق، مورد اصلاح قرار گرفت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون یک بررسی دقیق و عمیق در رابطه با جداول بخش دوم لایحه بودجه انجام داد بیان کرد: در راستای نیازهای بودجه ای دستگاه‌های دولتی،۱۲ کمیته در این کمیسیون تشکیل شد تا این کمیته‌ها نیازهای بودجه دستگاه‌های دولتی را مورد بررسی قرار دهند. این کمیته با محوریت هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق، نماینده سازمان برنامه و بودجه و همچنین اعضای کمیسیون تخصصی به بررسی جداول ، اشکالات و اصلاحات موجود در آن می پردازد.

وی تاکید کرد: پس از آماده سازی گزارش کمیته‌های مربوطه، این گزارش‌ها به کمیسیون تلفیق ارائه خواهد شد و این کمیسیون هم در ادامه راه گزارش کار را آماده خواهد کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ما امیدواریم بتوانیم تا پایان هفته آینده گزارش کمیسیون تلفیق درباره بخش دوم بودجه را به صحن علنی مجلس ارائه دهیم تا هرچه سریعتر بخش دوم لایحه بودجه به تصویب صحن رسیده و دولت بتواند بر اساس جداول فعالیت‌های خود را دنبال کند. همچنین هماهنگی‌های خوبی هم بین دولت و مجلس وجود دارد و الحمدالله پیگیری‌ها و نحوه کار کمیسیون هم تاکنون با موفقیت به جلو پیش رفته است

دیگر خبرها

  • طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد
  • نگاه استراتژیک غرب به هند در سایه انتخابات مجلس عوام/ چشم پوشی غرب از نگرانی‌های دموکراتیک
  • ۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد
  • بانک‌ها در توسعه بخش درمان استان بوشهر مشارکت کنند
  • نیاز به ۹۰‌ همت اعتبار برای تکمیل پروژه آزادراه حرم تا حرم
  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • سایه درگیری‌های جهانی بر سر نشست اقتصادی اروپا
  • نماینده مجلس: کاش رئیسی، بلوچ بود
  • همه دلایلی که دولت را پای میز مذاکره مزدی برگرداند!
  • معین الدین سعیدی: کاش رئیسی، بلوچ بود؛ انتظار دارند صرفا مجیزگوی دوستان باشیم