Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مظفری عصر امروز در دیدار امام‌جمعه شیراز اظهار داشت: در این دوره همه هدف ریاست جدید قوه قضاییه بر این است که وجود شورای حل اختلاف باید تقویت شود و بهتر از این باشد البته باید شورای حل اختلاف را به فلسفه اصلی شورا برگردانیم که فلسفه اصلی آن بحث مصالحه است تا بتواند در کنار این قضیه از ورودی پرونده‌ها به سیستم قضایی جلوگیری کند و سطح ورودی‌ها را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: ضمن اینکه خود مصالحه واجد آثار و تبعاتی است که قطعاً در احکام دادگاه نیست هرچند احکام لازم است، اما واقعاً پس از صدور حکم دادگاه هنوز ممکن است کینه‌ها و درگیری‌ها وجود داشته باشد، اما در بحث مصالحه و رضایت اگر به عدل و انصاف برگزار شود طبعاً می‌تواند افراد را به صفای باطنی خود نزدیک کند.

مظفری ادامه داد: در آموزه‌های دینی ما بر مصالحه تأکید شده است و فلسفه تأسیس شورا بر همین بوده است تا در این حوزه به مصالحه کمک کند.

او بیان کرد: امروز ما باید از ظرفیت شورا‌ها استفاده کنیم تا با سازش پرونده و افراد به دادگستری ورود نکنند، چون ورود به دادگستری هم بار مادی دارد هم بار معنوی. بار معنوی آن به این‌گونه است که بالاخره ورود به دادگاه و دادسرا سبب ایجاد یک استرس خاصی در افراد می‌شود. افراد بیرون مجموعه کامل ولو به‌عنوان شاکی در مجموعه دادگستری این حس را دارند، ولی در شورا‌های حل اختلاف، چون از خود مردم هستند این فضا ازنظر روانی وجود ندارد و برکات زیادی دارد.

این مقام قضایی افزود: هزینه‌های مادی، سرعت در رسیدگی و بررسی‌ها و نهایتاً بحث صلح و سازش درواقع جهاتی بود که مسئولان قوه را در این دوره تحول مصمم کرد که شورا‌های حل اختلاف با رویکرد صلح و سازش بسط و گسترش داشته باشند تا قانون شورا‌ها با این رویکرد اصلاح شود.

مظفری بابیان اینکه شورا‌ها در سطح کشور توفیق خوبی در صلح و سازش داشتند، افزود: در طول ۲ سال گذشته میان حدود ۵۴۰ نفر در قتل‌های ناخواسته صلح و سازش شده است و در زمان مناسب با همه مشکلاتی که وجود داشت اعضای شورا تلاش کردند تا این تعداد افراد مصالحه کنند که این کار بسیار ارزشمندی است.

او همچنین گفت: در ۶ ماه گذشته ۱۶۳ نفر محکوم‌به قصاص رهایی پیدا کردند که در این زمینه نیز شورای حل اختلاف محوریت داشته و در روند کار از ظرفیت مددکاری زندان و بعضاً مجموعه‌هایی مانند ائمه محترم جماعات و روحانیون و متنفذین هم استفاده کردند تا به این تعداد کمک داده شود.

این مقام قضایی بیان کرد: البته کار به این صورت مدیریت‌شده بود تا بحث قصاص مثلاً در خصوص قتل‌های عمدی تحت‌الشعاع این مسائل قرار نگیرد و شورا با مدیریت و نگاه دقیق سراغ پرونده‌هایی که ناخواسته منجر به قتل شده است می‌رود یا در این ۶ ماه اخیر در راستای دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها نزدیک به ۶ هزار نفر زندانی با محکومیت‌های مختلف را آزاد کردند و در این مسیر شورا‌های حل اختلاف موفقیت خوبی داشته‌اند.

مظفری ادامه داد: به‌طور کل این امر مبارک به‌صورت جدی در دستور کار رئیس محترم قوه قضاییه است و هدف بنده از این سفر استماع نقطه نظرات در جهت تداوم بهترین برنامه‌های پیش رو و از طرفی شنیدن مشکلات در جهت تقویت رویکرد جدید در دوره تحول قوه است.
انتهای پیام/م

دیدار معاون قوه قضاییه با امام‌جمعه شیراز 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نماز جمعه قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۹۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق صلح و سازش در ۱۱ فقره پرونده مطالبه وجه با همت اعضای شورای حل اختلاف اهواز

حجت الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی گفت: با توجه به وظیفه ذاتی شورای حل اختلاف که همان ایجاد صلح و سازش در پرونده های قضایی می باشد، خوشبختانه اعضای شعب ۱۹، ۲۰ و ۳۷ مجتمع شماره ۳ شورای حل اختلاف اهواز توانستند با اقدامی جهادی و در یک روز کاری ۱۱ فقره پرونده مطالبه وجه به ارزش ۱۱ میلیارد و ۳۷۵ میلیون و ۱۷۰ هزار ریال را با صلح و سازش مختومه کنند و این اقدام نشانگر اثرگذاری فراوان شورای حل اختلاف در حل و فصل دعاوی مردم است.

او می‌گوید: هر چه شورای حل اختلاف تقویت و مورد حمایت قرار بگیرد، آسیب های اجتماعی کاهش چشمگیر خواهد داشت و بر امنیت، آرامش و آسایش پایدار جامعه افزوده می شود.

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان در ادامه ضمن تقدیر از اقدامات و فعالیت های اعضای شوراهای حل اختلاف استان در کاهش تنش و دعاوی مردم، بر اهمیت دادن به گسترش صلح و سازش در جامعه تاکید کرد و گفت: باید با استفاده از تمامی ظرفیت ها و تلاش مضاعف، پرونده های ارجاعی به شورای حل اختلاف را به صلح و سازش هدایت کنیم و در سال ۱۴۰۳ پرونده های مختومه با صلح و سازش را گسترش و افزایش دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • پرونده قتل و اختلاف خانوادگی در دزفول به صلح و سازش ختم شد
  • رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه: ۸۵ پرونده قصاص در کشور به سازش انجامید
  • ۸۵ پرونده قصاص در سراسر کشور منجر به سازش شد
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل در پی اختلاف خانوادگی
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل درپی اختلاف خانوادگی
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل اختلاف خانوادگی با همت شورای حل اختلاف دزفول
  • رهایی یک محکوم به قصاص در کجور
  • تحقق صلح و سازش در ۱۱ فقره پرونده مطالبه وجه با همت اعضای شورای حل اختلاف اهواز
  • ایجاد صلح و سازش ۱۱ پرونده قضایی در اهواز
  • صلح و سازش ۱۱ فقره پرونده مطالبه وجه در اهواز