Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا شهیدی شامگاه روز یکشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در استانداری اصفهان افزود: فرونشست زمین، زلزله خاموش است که اثرات مخربی بر ساختمان‌ها، راه‌ها و زیرساخت‌ها دارد و می‌تواند موجب افزایش عملکرد تخریبی یک زلزله کوچک در حد زمین لرزه‌ای بزرگ باشد.  

وی اظهارداشت: اگر پدیده فرونشست زمین در استان اصفهان به صورت جدی بررسی و از آن پیشگیری نشود در آینده نه چندان دور تمام استان را فرا می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون وزیر صمت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به اینکه یکی از دلایل فرونشست زمین بهره‌برداری بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی است ادامه داد: ۸۰ تا ۹۰ درصد آب مصرفی کشور مربوط به بخش کشاورزی است که باید برای کاهش مصرف آب در این بخش اقدامات لازم مانند اصلاح الگوی کشت صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: 6 درصد آب مصرفی کشور در بخش صنعت و چهار درصد آن در بخش شرب خانگی صرف می‌شود که با تمام اقدامات صورت گرفته برای اصلاح الگوی مصرف توسط مردم ولی به دلیل سهم کم بخش شرب، این راهکارها برای کاهش مصرف ذخایر آب زیرزمینی چندان موثر نیست.

وی تاکیدکرد: باید روی یک سری مسائل به صورت اضطراری سرمایه‌گذاری شود تا بتوان در آینده تغییری در بحث بحران آب داشته‌باشیم در غیر این صورت تا ۱۵ سال آینده درغرب استان نیز پدیده فرونشست را خواهیم داشت.

شهیدی اضافه کرد: پایش ملی در زمینه پدیده فرونشست زمین در ۳۰۰ دشت کشور که با پدیده فرونشست درگیرند درحال انجام است و این پایش در استان اصفهان نیز انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان زمین‌شناسی کشور تمام توان خود را در جهت رفع نیازهای زمین شناسی و مطالعاتی استان اصفهان به کار خواهد برد ولی در برخی موارد استان نیز باید به این سازمان کمک کند.

مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در این جلسه گفت: متاسفانه دیر به سراغ یافتن راهکار برای پدیده فرونشست رفته‌ایم و باید این پدیده توسط سازمان زمین‌شناسی و وزارت نیرو دیده، بررسی و مطرح شود تا همه به فکر راه حل باشند.

رضا شهبازی با اشاره به اجرای طرح ملی گرد و غبار در استان‌های کشور افزود: نقشه پهنه‌بندی مناطق مستعد تولید گردوغبار در کشور تهیه شده‌است و یک لایه نمونه‌برداری فیزیکوشیمیایی روی آن‌ها انجام شده و در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه شاخص‌های ذرات گردوغبار در اصفهان، نمونه‌برداری‌های سطحی و اتمسفری آن بررسی شده است تصریح کرد: شاخص ذرات گردوغبار در اصفهان کانی‌های رسی هستند که روی آن کانی‌های سنگین به عنوان کاتیون‌ها چسبیده‌اند و برای ریه مضر است.

مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور خاطرنشان کرد: شاهین‌شهر، سگزی، اراضی کشاورزی سمت گاوخونی، کاشان و نایین پهنه‌های مستعد گردوغبار در استان اصفهان هستند.

وی گفت: متاسفانه وضعیت استان اصفهان در زمینه گرد و غبار خوب نیست و بالغ بر ۲۰ درصد مساحت کانون‌های گردوغبار در استان اصفهان قرارگرفته است.

شهبازی پهنه‌بندی گردوغبار در تمامی استان‌ها را کاری سنگین و زمان‌بر دانست و اظهارداشت: با داشتن زمان و هزینه محدود باید این پهنه‌های گردوغبار در استان اصفهان اولویت‌بندی شود تا بتوان به نتیجه مورد نظر دست یافت.

معاون وزیر و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور امروز از مجتمع تولید فلز فولاد آران و بیدگل و فولاد نطنز بازدید کرد.

برچسب‌ها فرونشست زمین وزارت صنعت معدن و تجارت مدیریت بحران اصفهان استانداری اصفهان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور زلزله

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرونشست زمین وزارت صنعت معدن و تجارت مدیریت بحران اصفهان استانداری اصفهان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور زلزله فرونشست زمین وزارت صنعت معدن و تجارت مدیریت بحران اصفهان استانداری اصفهان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور زلزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۹۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارندگی ۴۰۹ میلی‌متری زرآباد و تخریب گسترده زیرساخت‌ها

یونس نهنگی   اظهارکرد: بیش از ۱۲۰ کیلومتر جاده بین مزارع کشاورزی در شهرستان زرآباد تخریب و امکان تردد نیست و نیاز شدید به ماشین آلات سنگین برای بازگشایی مسیرها هستیم.

وی افزود: این مورد مرمت جاده دسترسی به اراضی کشاورزی خیلی ضروری است چون اگر آب به محصول نرسد و رسوب برداشته نشود کشاورزی اندک بجا مانده نیز از بین می‌رود.

رییس شورای اسلامی شهرستان زرآباد بیان کرد: همچنین بیش از ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی و موتور پمپ از بین رفته و خسارت جدی وارد شده است.

وی تصریح کرد: خسارت زیادی به زیرساخت آب و برق، راه و تلفن زرآباد وارد شده و در محل ادارات راهداری و ستاد بحران این شهرستان یک دستگاه سنگین لودر و بلدوزر وجود ندارد و زرآباد در محاصره آب قرار دارد.

نهنگی تاکید کرد: درخواست ماشین آلات راه‌سازی و تانکر آبرسانی داریم که در شهرستان مستقر شوند تا در مواقع بحران به مردم خدمات داده شود.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود در بارندگی ۴۰۹ میلی‌متری زرآباد که در نیم قرن اخیر بی سابقه بوده و با توجه به خسارت‌های وارده به زیرساخت‌های معابر شهری، عمرانی، کشاورزی و همچنین سفر وزیر کشور اعتبارات ویژه‌ای برای برون رفت از مشکلات پیش اومده تخصیص یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • وقوع ۱۲ حادثه به دلیل فرونشست در اصفهان
  • بحران فرونشست در اصفهان/ استانداری: در سال گذشته بیش از ۳۰ مورد حادثه و در سال جاری تا کنون ۱۲ حادثه داشته ایم
  • برج حاشیه باغ گیاه‌شناسی ایران با ورود رییس‌جمهوری کوتاه آمد
  • فرونشست بخشی از یک ملک مسکونی
  • بارندگی ۴۰۹ میلی‌متری زرآباد و تخریب گسترده زیرساخت‌ها
  • برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی در مناطق حفاظت شده استان مرکزی
  • زنگ خطر افزایش سن معادن در ایران/ جزئیات همکاری معدنی با روسیه
  • هشدار معاون وزیر صمت به افزایش سن معادن در ایران
  • زنگ خطر افزایش سن معادن در ایران به صدا درآمد
  • جریان دائمی زاینده رود از سراب تا پایاب تنها راه نجات اصفهان