Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: تالاب گندمان یکی از چهار تالاب بزرگ چهارمحال وبختیاری است که در جوار شهر گندمان قرار گرفته است. این تالاب به واسطه داشتن پوشش گیاهی و منابع آب جزو تالاب های مهم کشور برای زندگی پرندگان به شمار می رود.

  هم اکنون این تالاب جزو ۱۰ سایت پرنده نگری کشور به شمار می رود، این تالاب به عنوان زیستگاهی ارزشمند در میان ۱۰۵ زیستگاه مهم پرندگان در  کشور قرار دارد و در شمار زیباترین تالاب های کشور به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 با وجود اینکه این تالاب یکی از زیباترین تالاب های کشور به شمار می رود، اما آنگونه که باید در مسیر توسعه گردشگری چهارمحال و بختیاری نقش قابل توجهی ایفا نکرده است.

بررسی ها نشان می دهد که ورود تعداد مسافران به این منطقه در فصل های مختلف سال قابل توجه نبوده است که بتواند شغل های جدید در حوزه گردشگری برای مردم منطقه به ویژه شهر گندمان ایجاد کند و مردم همچنان مشغول شغل های کشاورزی، دامداری و ... هستند.

 تالاب گندمان در کنار یکی از محور های مهم ترانزینی کشور(اصفهان- بروجن- لردگان - خوزستان) قرار داد. این محورهای ارتباطی جزو پر تردد ترین محور های استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.

دو ظرفیت بسیار مهم جاده پر تردد و تالاب زیبای گندمان در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، اما آنگونه که باید این ظرفیت ها مورد توجه قرار نگرفته اند و هنوز  اشتغال قابل توجهی در بخش گردشگری این منطقه ایجاد نشده است.

نبود زیر ساخت های گردشگری از مهمترین دلایل کاهش ورود مسافران است

یکی از اهالی شهر گندمان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت:  منطقه گندمان به واسطه وجود تالاب و ورود پرندگان مهاجر و مناظر طبیعی جزو زیباترین مناطق گردشگری استان و حتی کشور به شمار می رود.

طاهری بیان کرد: این منطقه دارای ظرفیت های طبیعی گردشگری است اما از این ظرفیت های طبیعی در مسیر توسعه گردشگری منطقه استفاده قابل توجهی نشده است.

وی بیان کرد: ورود مسافران به این تالاب زیاد نیست  و ماندگاری مسافران نیز در منطقه بسیار کم است و به طوری کلی ورود مسافران تالاب نقش قابل توجهی در اقتصاد منطقه ندارد.

وی ادامه داد: نبود زیر ساخت های گردشگری در این منطقه یکی از مهمترین دلایل کاهش ورود مسافران به منطقه است.

تالاب گندمان جزو تالاب های مهم و برتر کشور به شمار می رود بهره گیری مناسب از آن می تواند زمینه ساز توسعه استان و ایجاد اشتغال در منطقه استکارشناس حوزه منابع طبیعی و گردشگری در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: تالاب گندمان جزو تالاب های مهم و برتر کشور به شمار می رود بهره گیری مناسب از آن می تواند زمینه ساز توسعه استان و ایجاد اشتغال در منطقه است.

رشید شاهرخ بیان کرد: استفاده مناسب از بخش گردشگری تالاب می تواند فرصت های جدید شغلی در شهر گندمان ایجاد کند که این شغل ها می توانند جایگزین شغل های تهدید کننده تالاب از جمله دامداری و چرای دام در تالاب و... شود.

وی تاکید کرد: توسعه زیر ساخت های گردشگری در این منطقه می تواند زمینه را برای افزایش درآمد مردم در این منطقه فراهم کند.

این کارشناس ادامه داد: هنگامی که این ظرفیت گردشگری جایگاه مهمی در شغل مردم بتواند ایفا کند، تلاش های مردمی برای حفظ این ظرفیت ارزشمند چندین برابر خواهد شد و عوامل تهدید کننده تالاب به مرور کاهش و از بین می روند.

تالاب گندمان جزو ظرفیت های طبیعی و گردشگری چهارمحال و بختیاری است

مدیر کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص تالاب گندمان گفت: تالاب گندمان یکی از تالاب های مهم کشور است وجزء ظرفیت های طبیعی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.

شهرام احمدی با اشاره به اینکه در تالاب گندمان بیش از ۱۳۰ گونه گیاهی متعلق به ۳۲ خانواده و ۸۷ جنس وجود دارد، تاکید کرد: به دلیل شرایط مطلوب تالاب گندمان، سال گذشته ۲۶ گونه جدید پرنده در این تالاب مشاهده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: این تالاب محل مناسبی برای مهاجرت زمستانی پرندگان مهاجر است.

وی در خصوص فراهم کردن زیرساخت ها در تالاب گندمان برای گردشگران، اظهار داشت: بایستی این امر توسط دستگاه‌های متولی مانند میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام شودکه طرح‌هایی نیز آغاز شده است.

وی در ادامه با اشاره به حقابه های تالاب گندمان، بیان کرد:سال گذشته مطالعاتی را در این خصوص انجام و به وزارت نیرو داده شده تا تخصیص آن مشخص شود اما امسال با بارش‌های مطلوب، حقابه‌های زیست محیطی آن به نحو مطلوبی تامین شده است و در حال حاضر مشکلی نداریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به احیای تالاب گندمان، اظهار داشت: این تالاب به گونه‌ای است که قسمتی زیرآب بوده و اگر تمام آن زیر آب رود، جاده بین مزارع و زمین‌های کشاورزی آسیب می‌بیند.

تالاب گندمان جزو ۱۰ سایت پرنده نگری کشور است

وی افزود: جنس تالاب گندمان این گونه نیست که ۱۰۰ درصد غرقابی باشد و باید قسمتی از اراضی بیشه زار و قسمتی نیز غرقاب باشد.

احمدی بیان کرد: تالاب گندمان جزء ۱۰ سایت پرنده نگری کشور است و  در قسمت‌های فاقد آب آن، تخم‌گذاری پرندگان انجام می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اکنون این تالاب روند بهبود کامل را طی می‌کند، گفت: احداث بندخاکی برای جلوگیری از زهکش شدن آب تالاب، افزایش ضریب حفاظت فیزیکی، استقرار پاسگاه محیط بانی و پایگاه اطفای حریق، مشارکت مطلوب مردم روستاهای اطراف در تامین حقابه‌های زیست محیطی از اقداماتی بوده که در گذشته برای احیای تالاب صورت گرفته است.

احمدی اظهار داشت: اکنون برای آبگیری بیشتر تالاب باید تحقیقات پژوهشی صورت گیرد تا مشخص شود چه تاثیری روی زمین‌های اطراف خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری  ادامه داد: امید است در آینده نیز با تعامل و همکاری با جوامع محلی و شرکت آب منطقه‌ای استان مشکلی ایجاد نشود، هرچند تامین حقابه‌های زیست محیطی تالاب‌های استان در سال‌های آتی به میزان بارندگی بستگی دارد اما آنچه مسلم است، این مهم به مدیریت منابع و مصارف در حوزه‌های آبریز تالاب‌ها مرتبط است.

بهره گیری مناسب از ظرفیت های گردشگری تالاب گندمان زمینه را برای مشارکت بیشتر مردم در حفظ و احیای تالاب گندمان فراهم می کند و زمینه را برای اشتغال مردم منطقه فراهم می کند.

معرفی تالاب گندمان و ظرفیت های گردشگری منطقه از دیگر  مواردی است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

کد خبر 4768673

منبع: مهر

کلیدواژه: گندمان و بروجن تالاب شهرکرد محیط زیست چهارمحال و بختیاری شهرام احمدی یوم الله 13 آبان بوشهر زلزله راهپيمايي 13 آبان شهرکرد ایلام تئاتر کودک و نوجوان گرگان شیراز بیرجند پدافند غیرعامل خطبه های نماز جمعه قزوین یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۱۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو + تصاویر

حسن ابراهیمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان اظهار کرد: در پی گزارشات رسیده از مردم و دوستداران حیات وحش شهرستان مبنی برتلف شدن پرندگان از نوع زنبورخوار در جنگل این شهرستان، ۲ نفر زنبوردار غیر بومی متخلف که با ترفند‌های خاص به منطور جلوگیری از خسارت به کندو‌های خود با آغشته کردن سم به زنبور عسل و با خوراندن طعمه‌های آغشته به سم مبادرت به از بین بردن این پرنده‌ها کرده بودند، دستگیر شدند.

او گفت: زنبورداران متخلف اقدام به از بین بردن تعداد ۴۰ قطعه پرنده از نوع زنبورخوار در منطقه ممنوعه کوه سیاه در جنگل بناب و دهنه حسین کشته شهرستان ارسنجان کرده بودند.

ابراهیمی افزود: ماموران اجرایی اداره حفاظت محیط زیست جهت رصد، گشت، پایش و بررسی دقیق موضوع ضمن شناسایی و دستگیری متخلفان در منطقه مراتب تخلف نامبردگان را صورتجلسه کردند و آثار تخلف و تلفات پرندگان وحشی نیز مستندسازی شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارسنجان ادامه داد: پرونده این تخلف به منظور اقدامات و برخورد قانونی به دادگاه ارسال شد و متخلفان به دلیل کسب درآمد و منفعت شخصی اقدام به کشتار بی رحمانه این گونه حیات وحش کرده بودند، اما نقش با ارزش و بی بدیل اینگونه از پرندگان برکسی پوشیده نیست.

 ابراهیمی تاکید کرد: ماموران این اداره با هدف حفظ حیات وحش و انجام رسالت سازمانی خود در صورت وجود چنین تخلفاتی در حوزه شهرستان بدون اغماض برخورد خواهند کرد.

او اضافه کرد: چنین تخلفاتی به طور قطع از چشم ماموران این اداره پوشیده نخواهد ماند. همچنین از کسانی که شاهد بروز این تخلفات و اقدامات غیرانسانی در منطقه هستند تقاضا می‌شود در اسرع وقت موضوع را به اداره محیط زیست اطلاع دهند.

ابراهیمی با اشاره به راهکار‌های پیشگیرانه برای در امان ماندن کندو‌های عسل از هجوم زنبورخواران، گفت: پیشنهاد می‌شود زنبورداران با ایجاد سر و صدا در اطراف کندو‌ها و برپایی مترسک و یا ایجاد امواج و صدای پرندگان شکاری این پرندگان را دور کنند و از وارد آمدن خسارت و زیان به طبیعت بپرهیزند.

دیگر خبرها

  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • نتانیاهو خواهان طولانی‌شدن جنگ و گسترش آن در منطقه است
  • وزارت ارتباطات به زودی از ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کند/ گردشگری در ایران رشد کرده است/ بدهی های ایران به بانک توسعه اسلامی صفر شد
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند
  • رفع اختلاف مالکیت ساکنان حاشیه تالاب بین المللی انزلی مستلزم ورود جدی مسئولان مربوطه
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو شدند + تصاویر
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو + تصاویر