Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-23@20:12:57 GMT

گذر عطارد از قرص خورشید

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۲۰۵۳

با گذر سیاره عطارد از قرص خورشید، امروز یکی از نادرترین رویداد های نجومی قرن بیست و یکم اتفاق می افتد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

این رویداد بسیار شبیه به مراحل کسوف حلقوی است و فقط با چشم مسلح دیده می شود.

گذر سیاره عطارد از قرص خورشید از حدود ساعت ۱۶ تا زمان غروب خورشید در سراسر ایران قابل رویت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رویداد را ساکنان کره زمین در آمریکای شمالی و جنوبی، اقیانوس اطلس و آرام، اروپا، آفریقا، نیوزلند و غرب آسیا هم می توانند مشاهده کنند.

گذر عطارد از مقابل قرص خورشید ۵ساعت و نیم طول می کشد. اوج گذر، لحظه‌ای است که عطارد به نزدیکترین فاصله از مرکز قرص خورشید می‌رسد.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: گذر عطارد خورشید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۲۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر نجومی چهارم اردیبهشت (۲۳ آوریل)

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

***

تصویر روز ناسا

تصویری شگفت انگیز را از زمین شاهد هستید! تصویر این مرمر آبی با استفاده از عکس هایی که توسط یک ابزار ماهواره ای جالب به نام VIIRS در ماهواره Suomi NPP گرفته شده است، ساخته شده است. این تصویر جزئیات جالبی را در مورد سیاره ما نشان می دهد.

تصویر روز apod

ابر بزرگی به شکل حرف X از سایه پس‌دمه (Contrails)  از پایین دیده می شود. پس‌دمه زمانی ایجاد می شود که قطرات آب در بالای اتمسفر به دلیل موتور اگزوز هواپیما منجمد می شوند. وقتی نور خورشید از میان این جریان های یخ و آب پراکنده رد می شود، از روی زمین درخشان به نظر می رسد. گاهی اوقات در هنگام غروب یا طلوع خورشید، پس‌دمه می تواند نور را منعکس کند و سایه هایی را به سمت بالا ایجاد کند، که معمولاً توجهی را برنمی انگیزد مگر اینکه ابرهای بلندی وجود داشته باشد. در استانبول، ترکیه، در اوایل این ماه، شرایط برای مشاهده این سایه‌های پس‌دمه کاملاً مناسب بود. پس‌دمه در سطح جهانی رخ می دهد و هم می تواند زمین را با به دام انداختن نور مادون قرمز گرم کند.

تصویر روز skyandtelescope

این عکس توسط  جان گریف در آلپاین، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا در  21 آوریل 2024، از ساعت 9 شب تا 3 صبح به وقت محلی با تجهیزات دوربین هوشمند Seestar S50 گرفته شده است. 1580 تصویر با شاتر 10 ثانیه ای کنار هم قرار گرفته و با Pixinsight ویرایش شده است. عکاس در مورد این عکس می‌گوید فصل کهکشان‌ها است و من دو کهکشان مورد علاقه ام یعن M81 (بالا سمت چپ) و M82 (پایین سمت راست) را ثبت کردم. این کهکشان‌ها در صورت فلکی دب اکبر قرار دارند. M81 (کهکشان Bode) مانند یک پنکیک مارپیچی است، تقریباً نصف کهکشان راه شیری ما اندازه دارد و حدوداً 11.8 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد. M82 (کهکشان سیگار) کمی نامنظم است و همچنین حدود 11.8 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد. آن‌ها به اندازه‌ای نزدیک هستند که بر شکل‌ها و ترکیب‌های یکدیگر تأثیر بگذارند، زیرا از نظر گرانشی به هم متصل هستند. من این عکس را دیشب گرفتم، در حالی که ماه تقریباً کامل بود، با تلسکوپم  حدود 6 ساعت را در حیاط جلوی خانه خود گذراندم.

تصویر روز astronomy

داگلاس جی استرابل (Douglas J. Struble) در تیلور، میشیگان زندگی می کند. سحابی سیاره‌نمایی به نام هارتل-دنگل-واینبرگر 3 (HDW 3) وجود دارد که در فاصله بسیار دور در فضا یعنی 3000 سال نوری دورتر از ما قرار دارد. این سحابی سیاره‌نما مانند یک ابر بسیار کم نور به نام سحابی سیاره‌ای در صورت فلکی برسائوس است. وقتی گاز یک ستاره در حال مرگ به گاز و گرد و غبار دیگری در اطرافش برخورد می کند، یک قوس نورانی درخشان و چرخشی ایجاد می کند که برای ما قابل مشاهده است.

تصویر روز earthsky

این تصویر با تنظیمات دوربین ISO 800، f/5.6، 1/2000 ثانیه، قطع 135 میلی متر با نرم افزار ویرایش Photoshop 2023 ثبت شده است. عکاس فردی به نام عادل شفیق (Adeel Shafiq) در این باره می گوید : «بالاخره لحظه ای را که مدتها دنبالش بودم ثبت کردم؛ یک جت در حال پرواز در مقابل ماه! برای گرفتن عکس هواپیما که از مقابل ماه می گذرد سخت کار کردم  زیرا هواپیماهای زیادی بر فراز لاهور پرواز نمی‌کنند. با این حال اخیراً هواپیماهای بیشتری در منطقه ما پرواز می‌کنند که به من فرصت بیشتری می‌داد. امشب شانس با من یار بود و در ارتفاع 36000 پایی بالاتر از فرودگاه بین المللی علامه اقبال در لاهور یک ایرباس A320 ایر ایندیا گرفتم!

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصاویر نجومی چهارم اردیبهشت (۲۳ آوریل)
  • در خورشیدگرفتگی ۲۰ فروردین چه چیزهای عجیبی مشاهده شد؟
  • حیات بشر در قمر یخی زحل محتمل است
  • کتاب صوتی «برزویه پزشک» منتشر شد/اقتباسی از داستان‌ کلیله و دمنه
  • لحظه غروب خورشید در آسمان چهاربرج از لنز دوربین شهروند خبرنگار + تصاویر
  • کیلین مورفی اسکار ایرلند را هم برد/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
  • درخشش هنرمندان لنده‌ای در ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری آسمان هشتم
  • آیا سیاره‌ای کشف نشده در منظومه شمسی ما وجود دارد؟
  • تقویم نجوم اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ + دانلود جدول
  • تقویم نجوم اردیبهشت‌ 1403 + دانلود جدول