Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@18:59:01 GMT

باغستان سنتی قزوین سوژه مستند بلند «ماریان»

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۲۵۶۸

باغستان سنتی قزوین سوژه مستند بلند «ماریان»

ایسنا/قزوین «ماریان» با موضوع تاریخچه و تهدیدات باغستان سنتی قزوین در قالب یک مستند بلند و یک مجموعه مستند تلویزیونی تا اواسط سال ۱۳۹۹ به تهیه‌کنندگی احمد شفیعی، در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید خواهد شد.

حامد کلجه‌ای پژوهشگر و مستندساز در گفت‌وگو با ایسنا، از ساخت جدیدترین اثرش درباره باغستان سنتی قزوین خبر داد و گفت: باغ‌های تاریخی اطراف شهر قزوین بر اساس منابع مکتوب، قدمتی بیش از هزار سال دارد؛ و براساس روایت‌ها، پیشینه‌اش به دوران ساسانی بازمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این باغ‌ها زمانی ۴۰۰۰ هکتار وسعت داشت و براساس نقشه‌های ثبت شده در سال ۱۹۱۵ مساحتش شش برابر حال بوده است و گرداگرد شهر چون نگینی آن را در بر گرفته بودند. اکنون تنها ۲۷۸۴ هکتار از آن باقی‌مانده و باغ‌های شمال شهر نیز به‌کلی نابود شده‌اند.

این سینماگر تصریح کرد: باغستان مهم‌ترین و وسیع‌ترین ظرفیت اکولوژیک استان و منطقه و ریه‌های تنفسی شهر قزوین است که محصولات محلی و سنتی قزوین، شامل بادام و پسته و انگور را در خود جای داده است و از مرغوب‌ترین انواع جهانی است و با توجه به شیوه «داشت»، محصول سالم محسوب می‌شود.

کلجه‌ای با اشاره به اینکه باغستان هزاران درخت ۳۰۰ تا هزارساله را در خود جای داده است که به تنش خشکی مقاوم هستند، بیان کرد: درختان باغستان حتی در شرایطی که با مشکل آبیاری مواجه باشند، شاید از نظر میوه و محصول و در نتیجه درآمدزایی صدمه ببینند اما همچنان بعد از گذشت چند صد سال ارزش اکولوژیکی خود را حفظ کرده‌اند.

وی گفت: باغستان بارش زمستان و بهار را در خودش جمع و حفظ می‌کند و به این ترتیب با مدیریت آب‌های سطحی، هم از آن بهره می برد و هم سفره‌های آب زیرزمینی را تغذیه می‌کند بنابراین باغستان یک مسئله تک بعدی نیست؛ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هم هست.

این مستندساز بیان کرد: این مساحت باقی‌مانده از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان اثر ملی ثبت شده و اکنون با خطر بزرگ پروژه‌های راه‌سازی به‌ویژه کمربندی جدید شهر مواجه است.

وی با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع باغستان اظهار کرد: «ماریان»؛ نام یکی از محل‌های باغستان سنتی قزوین است که اینک از بین رفته است؛ مستند ماریان در قالب یک مستند بلند و یک مجموعه مستند تلویزیونی تا اواسط سال ۱۳۹۹ به تهیه‌کنندگی احمد شفیعی در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید خواهد شد و سومین همکاری مشترک کلجه ای پس از مستندهای «پیام آوران پاکی» و «حلقه عاشقان» با خانه مستند انقلاب اسلامی است.

به گزارش ایسنا، حامد کلجه‌ای دانش‌آموخته سینما و عضو انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند است، ازجمله آثار او می‌توان به سرو عرشی، پارسیاد، انتخابی از سرزمین پارس، پیام‌آوران پاکی، پناهگاه حامی، حلقه عاشقان، مجموعه مستند سرزمین تشنه، مجموعه مستند زیبایی‌های شهر اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری باغستان سنتی قزوین مستندسازی خانه مستند انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۲۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احمدنور سوژه الوحده برای رویارویی با تیم سابق

به گزارش "ورزش سه"، احمد نوراللهی پس از جدایی از پرسپولیس راهی لیگ امارات شد تا پس از سال‌ها دوباره یک بازیکن از ایران در فوتبال باشگاهی این کشور فعالیت کند. البته کمی بعد از او مهدی قایدی نیز راهی امارات شد.

نوراللهی در شروع کارش در امارات به شباب الاهلی پیوست و در این تیم عملکرد خوبی داشت و در تابستان گذشته برای ادامه مسیر خود الوحده امارات را انتخاب کرد.

تیم الوحده در این هفته به مصاف شباب الاهلی می‌رود و باشگاه احمد نور تصویر او را برای این مسابقه که باید با هم‌تیمی‌های سابقش دیدار کند، انتخاب کرده است.

نوراللهی در این فصل عملکردی فوق‌العاده داشته و با گل‌ها و پاس گل‌هایش حسابی خبرساز شده است.

دیگر خبرها

  • فرصت یک ماهه دادستان زنجان برای تکمیل مجموعه خدماتی زنجان-قزوین
  • برگزاری آیین سنتی سمنوپزان در قزوین+ فیلم
  • نمایش تعزیه در تئاتر شهر قزوین اجرا می‌شود
  • نگرانی شهروند باغستانی از رها شدن جعبه فیوز برق بدون حفاظ + فیلم
  • مستند «متخصصان فرار بزرگ» از شبکه فراتر 
  • «فرهنگ» سوژه هشتمین قسمت از «پاورقی نوروزی» شد
  • آیین سنتی سمنوپزان در دولتخانه صفوی قزوین برگزار می‌شود
  • چاقی یهویی سلنا گومز سوژه شد
  • احمدنور سوژه الوحده برای رویارویی با تیم سابق
  • هواداران پرسپولیس عبدالکریم را در قطر سوژه کردند!