Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام دکتر ارزانی با اعلام برگزاری جشن‌های «بهار مهربانی» در کانون‌های مساجد طی هفته وحدت، گفت: نزدیک به ۲ هزار کانون فعال اهل‌سنت داریم که اعضای آن باعنوان «بچه‌های مسجد» فعال هستند، میان آنها با کانون‌های شیعی از نظر حمایت تفاوتی قائل نیستیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به مناسبت هفته وحدت تدارک گسترده ای برای تلطیف فضای جامعه اسلامی و نزدیک شدن پیروان مذاهب در بستر معنوی مسجد تدارک دیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به منظور اطلاع رسانی از این برنامه ها با حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی»، رئیس این ستاد گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

تلاش برای ایجاد وحدت در بستر مسجد چه ضرورت و اهمیتی دارد و ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور چقدر به این مسئله به عنوان ماموریت و کارویژه فعالان مسجدی اهتمام و توجه دارد؟

 

تعبیر نورانی قرآن خطاب به پیامبر(ص) که می فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا رَحْمَةً»، یا «یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة» و نیز آیه شریفه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا» و بسیاری دیگر از مویدات قرآنی بر وحدت و انسجام آحاد مختلف جامعه تاکید دارد. چنان که امیرمومنان امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر فرمودند: برادرانت در خلقت با تو یکی هستند. این تعابیر نشان می دهد وحدت می تواند فضای جامعه را زیباتر و معنوی تر کند.

در این میان بهترین مکان برای تحقق وحدت، مسجد است چراکه در مسجد اصل با ایمان است و افراد بر مدار توحید جمع می شوند. ما نیز تلاش داریم در کانون های فرهنگی هنری مساجد این رویکرد حفظ شود چنان که در استان کردستان، مدیر ستاد هماهنگی کانون ها، از برادران اهل سنت هستند.

علاوه بر این، فعالیت حدود دو هزار کانون اهل سنت و اجرای برنامه های مشترک میان شیعه و اهل سنت، نشان از اهتمام این ستاد به وحدت به عنوان مسئله مهم جهان اسلام دارد.

 

برای هفته وحدت که در آن قرار داریم ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور چه تدارکی دیده است؟

 

در هفته وحدت امسال رویکرد ما همچون سال گذشته به تناسب تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری جشن های «بهار مهربانی» است چون جامعه نیازمند فضای شادی به ویژه بعد از ماه های محرم و صفر است. لذا تلاش داریم که با استفاده از فضای مساجد شادی مومنانه را در جامعه دین باور ترویج و از قالب های هنری و فرهنگی استفاده کنیم تا این شادی برای مردم ایجاد شود.

در این راستا در سامانه «بچه های مسجد» قالب های مختلف طرح و برنامه ها تعریف و مشخص شده است و کانون ها می توانند فعالیت های خود در این ایام اعم از شعرخوانی، قصه گویی، راه اندازی کاروان کتاب، اهدای کتاب، نذورات مختلف فرهنگی و ... را ثبت کنند. این اقدام باعث می شود تا پس از ایام هفته وحدت بتوانیم با آمار دقیق اعلام کنیم چه تعداد کانون، چه برنامه هایی را برای چه جنسیتی و چه مقاطعی سنی ای اجرا کرده اند و اینچنین آماری قابل اعتماد از فعالیت ها استخراج می شود.

 

کارویژه های تعریف شده ستاد هماهنگی کانون های مساجد برای فضاسازی وحدت در بستر مسجد چیست؟

 

برگزاری همایش «منادیان وحدت» به میزبانی استان سیستان و بلوچستان و فعال سازی شورای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری استانی مساجد که تا کنون در 14 استان راه اندازی شده و طی هفته های آتی در دیگر استان ها نیز آغاز به کار می کند ازجمله این کارویژه ها است.

 

شوراهای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری استانی مساجد چه اهدافی را دنبال می کنند؟

 

این شورا به ریاست امام جمعه شهر، نایب رئیسی استاندار و دبیری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فعال می شود و دبیرخانه آن در ستاد هماهنگی مستقر است و می کوشد از همه ظرفیت های استان در حوزه مسجد اعم از سازمان تبلیغات، پایگاه های بسیج، حوزه علمیه و ... استفاده کند. در این راستا حداقل هر سه ماه یکبار با حضور اعضا جسله تشکیل داده و برای هم افزایی بیشتر برنامه ریزی می کند.

 

برنامه ستاد هماهنگی کانون های مساجد در حوزه کانون های فعال در مناطق اهل سنت نشین از نظر برنامه و حمایت چه رویکردی دارد؟

 

نزدیک به دو هزار کانون فعال در مناطق اهل سنت نشین داریم و بر اساس فقه آنها حمایت و برنامه ریزی می کنیم؛ بین حمایت از این کانون ها با کانون های شیعی تفاوتی قائل نیستیم و برای هم افزایی و همکاری بیشتر تلاش می کنیم. چنان که کانون ویژه ما در میزبانی از زائران اربعین حسینی از پاکستان، از کانون های اهل سنت در مرز میرجاوه بود.

در 14 استان دارای اهالی اهل سنت نشین، اعضای کانون ها خود را با عنوان «بچه های مسجد» می شناسند و در این باره فرقی بین شیعه و سنی وجود ندارد.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد راهپیمایی 13 آبان هفته وحدت کانون های فرهنگی هنری مساجد 13 آبان نماز جمعه مسجد مجلس هفته وحدت بچه های مسجد هفته وحدت کانون های فرهنگی هنری مساجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۲۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بقاع متبرکه انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسان‌سازی می کنند

خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه: مکان‌ها از دو جهت اهمیت دارند، نخست آنکه هر مکانی بُعد اجتماعی دارد و این بدان معناست که می‌توان مکان را پلی ارتباطی میان افراد و جامعه دانست. نقش مکان‌ها در تعاملات اجتماعی و فراهم آوردن محلی برای ارتباط افراد با یکدیگر است. چراکه ابعاد محیط اجتماعی بر یکدیگر تأثیر می‌گذارد و رابطه متقابل معناداری را ایجاد می‌کند. تمدن نوین اسلامی بر خلاف تمدن‌های رایج و مادی جهان رنگ و بویی از آموزه‌های وحیانی و دینی را در خود جای نداده‌اند، دارای ارکان و فاکتورهای طلایی و ممتازی است که ضامن بقا و سعادت زندگی مادی و اخروی است. مساجد، مکان‌های مقدس و بقاع متبرکه نیز در بٌعد اجتماعی از همین الگو پیروی می‌کنند.

مسجد، امامزادگان و بقاع متبرکه به عنوان جایگاه عبادت مسلمانان، از مهم‌ترین نهادهای جامعه اسلامی با کارکردی چند منظوره به شمار می‌آید و همواره در طول تاریخ اسلام نقشی بنیادین و اصلی ایفا نموده است. در پیروزی انقلاب اسلامی، این اماکن مقدس به عنوان پایگاه اصلی انقلاب نقش آفرینی کرد و امروز هم می‌تواند در کانون تحولات اسلامی قرار بگیرد. خبرگزاری مهر درصدد است با نگاهی به تاریخچه و وضعیت این نهادهای مهم فرهنگی در گذشته و حال، بازتعریف کارکردهای نهادهای دینی و مذهبی را با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در ضمن گزارش‌ها و گفتگوهایی بررسی نماید.

حجت‌الاسلام عبدالله هادیان در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: وجود امامزادگان در ایران بُعد تاریخی و مذهبی عمیقی دارد؛ آنها پیشینه تاریخی دارند و بر اساس گفته‌های بزرگان شیعه ناب بودن مردم ایران به برکت همین امامزادگان است.

وی با تأکید بر اینکه مردم ایران هیچ وقت مشرک نبودند، ادامه داد: شرک به عنوان انحرافی بزرگ هست که در کتاب مقدس قرآن از آن به عنوان ظلم عظیم یاد شده و انجام آن توسط برخی افراد اشتباه استراتژیکی است که آینده را تحت شعاع قرار می‌دهد؛ ثمره مشرک نبودن مردم ایران همین هست که خداوند متعال کشور را به نور وجود امامزادگان متبرک می‌کند.

استاد حوزه و مبلغ دینی تصریح کرد: عقاید شیعه با عمل خود شیعیان و همچنین شهادت مظلومانه و پرمعنا ائمه و امامزادگان باعث حفظ اعتقادات قوی مردم ایران شده است. وجود مبارک امام رضا (ع) ایران را مرکز شیعه کرد؛ بعد از حضور بابرکت و مناظرات علمی ایشان که علم اسلام را جهانی کرد، دیگر شیعه چند شاخه نمی‌شد و همه شیعه ۱۲ امامی شدند.

وی عنوان کرد: در غزه نیز شایعه‌سازی بسیاری در رسانه‌ها منتشر شده که ایران به اسرائیل کمک می‌کند ولی تاکنون حدود ۱۰ هزار کودک در غزه شهید شده و دنیا تکان خورده که چرا این کودکان مظلومانه کشته می‌شوند؛ شهادت به چراغ راهی برای استحکام عقاید شیعیان تبدیل شده است. وقتی علم امامت و اهل بیت (ع) جهانی شد، مرکز سوال برای همه دنیا ایجاد شد که چرا امامزادگان به شهادت می‌رسند و آن زمان مردم به سمت آنها حرکت کردند و حتی در کنار امامزادگان خانه سازی شد.

هادیان با اشاره به اینکه به امام رضا (ع) لقب عالم آل محمد داده شد، افزود: در حال حاضر کنار حرم حضرت معصومه (س) شهر قم نیز به مرکز تحقیقات دینی تبدیل شده و از همه دنیا به آنجا مراجعه و به سراسر دنیا علم اهل بیت (ع) را صادر می‌کنند؛ بقعه حضرت عبدالعظیم حسنی در تهران که از محدثین اهل بیت (ع) بوده یا امامزاده سلطان علی بن محمدباقر در اصفهان و مشهد اردهال و مشابه آن در کشور زیاد هست که بقاع متبرکه امامزادگان مرکزی برای گرفتن حاجات مردم تبدیل شده است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به جایگاه ویژه معنوی امامزادگان گفت: این ظرفیت فرهنگی و معنوی می‌تواند به عنوان مراکزی باشد که اوقاف روی آنها سرمایه‌گذاری کند؛ بقاع متبرک امامزادگان انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسان‌سازی می‌کنند.

وی با اشاره به آیه (وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ اَمواتًا بَل اَحیاء) سوره آل عمران گفت: افرادی که در راه خدا شهید شدند، اموات نیستند آنها احیا هستند و در نزد پروردگار رزق و روزی می‌خورند که رزق آنها دنیایی نیست؛ بقاع متبرکه اماکن زنده و پویا است و از نظر معنوی مأمن مردم است.

هادیان با اشاره به اینکه نیازهای مردم در مساجد و بقاع متبرکه باید برطرف شود، عنوان کرد: با پرداخت تسهیلات ازدواج، اشتغالزایی و فرزندآوری یا فرهنگ‌سازی، فعالیت‌های اقتصادی، گفتمان‌سازی و برگزاری مراسمات ویژه در بقاع همچنان پناه بودن امامزادگان تقویت می‌شود؛ از خاصیت مأمن بودن برای حل مشکلات جامعه باید بهره‌مند شد.

کد خبر 6079959 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس
  • پیوند مسجد و جوانان نقطه مثبتی در احیای کارکردهای مسجد است
  • برگزاری نشست‌های «گفتگوی بین نسلی» در کانون های مساجد مرکزی
  • بقاع متبرکه همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • دغدغه حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور است
  • لزوم مشارکت کانون‌های مساجد در برنامه‌های دهه کرامت
  • نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه
  • برگزاری کنگره سراسری انتخابات اعضای سازمان جوانان هلال احمر کشور در محمد شهر
  • بقاع متبرکه انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • تاکید یک مقام تبلیغی برتکریم مقام دختران استان تهران طی دهه کرامت