Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@10:37:19 GMT

سبزی های سم زدا

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۲۹۱۷

سبزی های سم زدا

خبرگزاری آریا -

بدن انسان بر اثر غذاهایی که می خورد دارای باکتری ها و سمومی می شود که در دراز مدت می تواند باعث بروز بیماری های متفاوت باشد.
سبزی ها از موادی هستند که می توانند به انسان در دفع این سموم کمک کنند. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از سبزی های سم زدا.
● سیر
سیر به دلیل دارای بودن ترکیبات فراوانی که دارد یک سم زدای فوق العاده محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ماده غذایی به بدن کمک می کند تا سموم و مواد زائد به ویژه آلودگی هایی مانند سرب و جیوه از بدن خارج شوند. علاوه بر این، سیر دارای خواص ضدباکتریایی است برای همین می تواند روده ها را به خوبی تمیز کند.
● کلم
خانواده کلم مثل کلم سبز، گل کلم، کلم برگ، کلم بروکسل، بروکلی و غیره جزو بهترین سبزی های موجود برای سم زدایی بدن است. به خاطر اینکه کلم ها کبد را تحریک می کنند. می توانید انواع کلم ها را به صورت خام یا پخته شده در سالاد یا در غذاهای دیگرتان به صورت رنده یا خرد شده استفاده کنید. کلم ها در خدمت سلامتیتان هستند.
میوه های قرمز
میوه های قرمز رنگ جزو میوه های سم زدای فوق العاده محسوب می شوند. در بین میوه های قرمز توت فرنگی خواص زیادی دارد. این میوه سرشار از پتاسیم است و می تواند به تمیز شدن کبد کمک زیادی بکند. از خواص تمشک، شاه توت و میوه های قرمز دیگر غافل نشوید.
جعفری یک ضدعفونی کننده عالی و ادرارآور بسیار خوبی است. این سبزی معطر و البته پرطرفدار عملکرد کلیه ها را تحریک می کند و نقش مهمی در دفع سموم بدن دارد. به غذاهایتان مثل سالادها، پاستاها، سوپ و غیره جعفری اضافه کنید. اگر یک دوره سم زدایی جدی را شروع کرده اید آب جعفری فوق العاده است.
● لیموترش
لیموترش خواص زیادی دارد و دستگاه گوارش را تمیز می کند. علاوه بر این لیموترش ادرار آور است و برای همین کلیه ها را فعال تر کرده و به این ترتیب سموم و مواد زائد بدن را دفع می کند. اگر قصد دارید یک دوره سم زدایی را در پیش بگیرید باید بدانید که هیچ چیز مانند آب لیموترش موثر نخواهد بود.
● سیب
سیب حاوی فیبر موثری به نام پکتین است که به مواد سنگین و زائد می چسبد و حذف آن ها را آسان می کند. علاوه بر این، پکتین در فعالیت های زیاد شرکت دارد مثل دفع مدفوع از روده ها و بهبود عملکرد دستگاه گوارش، پس تا می توانید سیب نوش جان کنید.
● چغندرقند
چغندرقند نیز جز مواد غذایی سم زدا محسوب می شود. در واقع چغندرقند حاوی «متیونین» است که به رفع مواد زائد بدن کمک می کند. «بتانین» موجود در آن باعث می شود که اسیدهای چرب موجود در کبد زودتر تجزیه شوند. اگر یک دوره سم زدایی در پیش گرفته اید چغندر قند را به صورت خام با آب لیموترش و ورقه های نازک پیاز میل کنید.
منبع:kayhannews.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۲۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این غذاها را در بهار بخورید

به گزارش خبرآنلاین،علیرضا عباسیان عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه فصل بهار گرم و تر است، اظهار داشت: رعایت برخی نکات در فصل بهار برای همه مردم با هر مزاجی خوب است از جمله این که در این فصل مصرف برخی غذاها مثل شیرینی‌ها، گوشت‌ها، غذاهای حاوی ادویه‌جات نظیر غذاهای تند باید کاهش یابد.

فارس در گفت و گویی نوشت:عباسیان ادامه داد: در این فصل هوا گرم‌تر می‌شود و رطوبت هوا افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل افرادی که مزاج گرم و تر دارند، حالشان بدتر می‌شود و به عنوان مثال نوجوان‌ها و جوان‌ها ممکن است دچار جوش‌های صورت شوند و عارضه‌هایی نظیر کهیرهای پوستی، آلرژی و حساسیت، خارش انتهای حلق، آبریزش از بینی، آبریزش از چشم، عطسه‌ و حالت زکام افزایش یابد که این حالت‌ها بیشتر مربوط به مزاج گرم و تر است. وی اضاف کرد:‌ به این اشخاص علاوه همه دستوراتی که برای سایر افراد مطرح است؛ عدم مصرف گوشت‌ها به ویژه گوشت قرمز، غذاهای تند و شیرینی‌جات توصیه می‌شود. همچنین مناسب است که افراد دارای مزاج گرم و تر از عطرهای خنک استفاده کنند و یا همچون گذشته عطر نیلوفر یا گلاب را مصرف کنند و این‌ افراد نباید عطرهایی که خیلی بوهای تند و تیزی دارند مثل مشک یا عطرهای شیرین استفاده کنند.

این پزشک و متخصص طب ایرانی تأکید کرد: در هم خوری‌ها را باید کم کرد. مصرف اغذیه‌جات خشک نسبت به آن‌هایی که چرب هستند، برتری دارد و در مورد شیرینی‌ها توصیه می‌کنیم شیرینی‌تر استفاده نکنند و بیشتر از شیرینی نخودچی و شیرینی برنجی استفاده شود؛ در مورد میوه‌ها هم توصیه می‌کنیم که در هم خوری میوه انجام نشود و افراد از یک مدل میوه استفاده کنند.وی ابراز کرد: مثلا امروز سیب مصرف کنند فردا خیار و پس فردا نارنگی یا پرتقال بخورند. البته یک قاعده کلی هم وجود دارد که در هر فصلی میوه آن فصل باید خورده شود. یعنی خوب است که ما در فصل بهار میوه‌هایی که مخصوص فصل بهار است را میل بکنیم. مثلا پرتقال یا نارنگی میوه‌های فصل زمستان است و بهتر است در همان فصل استفاده شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه در این فصل باید بیشتر غذاهایی که ساده هستند میل شوند و بهتر است اجزای غذا کم باشد، اظهار داشت: در گذشته ما ایرانی‌ها غذاهایی داشتیم که بسیار ساده بودند و اجزایش کم بود. مثلا انواع املت‌ها، تخم مرغ،خاگینه‌ها هویج یا بادمجان یا کشک که یک غذای خیلی خوب است و در این فصل به شکل کله‌جوش استفاده می‌شود. همچنین مواد غذایی نظیر سوپ جو، آش جو و نان جو غذاهای خیلی ایده‌آلی برای این فصل هستند و حبوباتی که کمی خنک‌تر است مثل عدس یا ماش برای این فصل مناسب‌تر اند.

وی افزود: در کنار این دستورات کلی دستوراتی داریم که برای همه فصول است اما برای این فصل بیشتر است و برای مثال غذاهایی که رنگ‌ها و طعم‌های مصنوعی دارند مثلا شیرینی‌هایی که رنگ‌های خیلی خاص نظیر قرمز، سبز تند، نقره‌ای و طلایی دارند، برای بدن مضر هستند.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: همچنین آدامس‌ها و تنقلاتی که رنگ‌های زیاد و طعم‌های خیلی خاص دارند نیز برای همه فصول خوب نیست و در فصل بهار از آنجایی که بدن خیلی حساس‌تر است، ویژه‌تر مضر هستند.

عباسیان بیان کرد: در میان آجیل‌ها، بیشتر فندق و بادام و تا حدودی پسته را توصیه می‌کنیم و همچنین مصرف تخم کدو، آفتاب‌گردان، تخمه ژاپنی و تخم هندوانه هم خوب است اما گردو ممکن است افراد را تا حدودی اذیت کند و به علاوه بادام زمینی یا بادام هندی هم به دلیل گرمی و خاصیت آلرژنی که دارند می‌توانند تا حدودی برای بدن‌هایی که ضعیف‌تر هستند، اذیت‌کننده باشند. حالا اگر این ترکیبات با هم مخلوط شوند باز اذیتش بیشتر می‌شود و برای مثال مصرف انواع باقلواها چون معمولاً تنوعی از این آجیل‌ها را دارند و به آن‌ها انواع شیرین‌کننده‌ها و گاها مواد نگه‌دارنده می‌زنند ممکن است اذیت کننده باشند.

این متخصص طب سنتی ضمن اشاره به اینکه در میان آجیل‌ها هر روز یک مدل آجیل را بخورید و برای مثال یک روز تخمه کدو میل کنید و روز بعد چند بادام، یاد آور شد: فاصله‌گذاری بین مواد غذایی مهم است و بلافاصله بعد از مصرف یک سری آجیل و شیرینی غذا خورده نشود. یک مقدار گرسنه بودن توصیه می‌شود و بهتر است همیشه سیر از سر سفره بلند نشویم و هنگام بلند شدن از سر سفره یک مقدار گرسنه باشیم.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888327

دیگر خبرها

  • شیراز؛ شهر غذاهای خوش‌رنگ و عطرآگین
  • تغذیه صحیح به هنگام سحر و افطار
  • این سبزی را خشک کنید و به جای نمک در غذا ها و سر سفره استفاده کنید
  • ایده‌های جالب برای برش و تزئین میوه‌ها و سبزیجات + فیلم
  • این غذاها را در بهار بخورید
  • این میوه تابستانی ضد باکتری است
  • تغذیه سالم در سفر‌های نوروزی
  • ۳ عدد خرما برای افطار کافی است
  • باید‌ها و نباید‌های تغذیه در فصل بهار
  • میوه را کی بخوریم؛ با شکم خالی یا پر؟