Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@05:33:42 GMT

محیط طبیعی، محور اصلی سازمان محیط زیست

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۳۰۹۰

محیط طبیعی، محور اصلی سازمان محیط زیست

به گزارش خبرگزاری مهر،  کیومرث کلانتری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست به همراه امیر زند پازندی رئیس مرکز برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات، بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در نشستی صمیمانه با همکاران محیط زیست استان کرمانشاه دیدار و گفتگو کرد.

در ابتدای این نشست فریدون یاوری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گزارشی از سیمای محیط زیست استان در حوزه های مختلف ارائه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه کلانتری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان گفت: موضوع محیط زیست، موضوعی است که روز به روز در سطح جهان اهمیت آن در حال چندین برابر شدن است.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست برابر سلامتی و ایمنی انسانهاست، و اهمیت آن هم به این خاطر است که در هیچ جای دنیا نمی بینید که یک همایشی و یا یک برنامه توسعه ای انجام بشود و در کنار آن مسائل و مشکلات محیط زیستی نادیده گرفته شود، افزود: کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست، ما کشوری داریم دارای تنوع اقلیمی، زیستی و اکوسیستمی و در حال توسعه که رشد جمعیت، اشتغال، اقتصاد و توسعه کشور عواملی است که بر محیط زیست تأثیرگذار خواهد بود.  

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، در ادامه اشاره ای به منابع آبی و جنگلی کشور کرد و گفت: کشور ما از لحاظ جنگل و آب فقیر است. علیرغم بارش های مناسب در سال گذشته ما با چالش کم آبی مواجه هستیم.  

وی در سخنان خود به توسعه پایدار پرداخت و گفت: ما با تولید و توسعه مخالف نیستیم و معتقدیم همانند سایر کشورها باید توسعه داشته باشیم و باید در تولید و توسعه تعادل برقرار شود اگرچه دیدگاه و منطق و رسالت ما در سازمان حفاظت محیط زیست حفاظتی است ولی باید به این مهم توجه داشت که حفاظت بدون بهره برداری توجیه پذیر نیست. شعار ما باید حفاظت با بهره برداری اصولی، منطقی و پایدار باشد. هدف ما پیشرفت کشور با رعایت توسعه پایدار است.

کلانتری گفت: سازمان حفاظت محیط زیست روی پایه های محیط زیست طبیعی بوجود آمده است یعنی در واقع محور اصلی سازمان حفاظت محیط زیست محور محیط زیست طبیعی است بنابراین، این محور برای سازمان و کشور فوق العاده مهم است.  

وی در ادامه تصریح کرد: ما ۲۹۷ منطقه حفاظت شده، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش و اثر طبیعی ملی در سطح کشور داریم که این رقم حدود ۱۸ میلیون هکتار و نزدیک به ۱۰/۰۸% مساحت کشور است در حالی که این رقم درصد تا پایان سال میلادی ۲۰۲۰ باید به ۱۷% برسد، یعنی ۱۷% مساحت کشور باید بعنوان مناطق حفاظت شده معرفی بشود. کلانتری گفت: ما در تلاشیم که با اخذ مجوزها، این ارقام را به حد استاندارد و مطلوب برسانیم.

کلانتری در ادامه گفت: رویکرد فعلی مدیریت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان یک رویکرد مدیریت زیست بومی با مشارکت جوامع محلی است و بر اساس ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه می توانیم از مشارکت داوطلبانه جوامع محلی برای حفاظت از عرصه های طبیعی استفاده کنیم. بنابراین رویکرد ما در سازمان این است که بتوانیم وضعیت حفاظت مناطق را بصورت کیفی ارتقاء و نیز بصورت کمی مناطق شکار و تیراندازی ممنوع را که استعداد تبدیل شدن به مناطق حفاظت شده را دارند جمع بندی کنیم تا سطح مناطق حفاظت شده را به استاندارد جهانی که همان ۱۷% است برسانیم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان در خصوص وضعیت تنوع زیستی استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه از لحاظ طبیعی یک استان فوق العاده است که دارای غنای زیستی متنوع و بسیار مهمی است که تمامی اکوسیستم ها را در خود جای داده است. این استان باید مناطق مستعد و حائز اهمیت از نظر گونه های گیاهی و جانوری را معرفی کند تا بتوانیم حمایت های لازم را در این خصوص انجام دهیم.

کد خبر 4768799

منبع: مهر

کلیدواژه: کیومرث کلانتری قانون برنامه ششم سازمان محیط زیست معاونت محیط طبیعی سازمان محیط زیست شورای شهر تهران زلزله شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش شهر تهران قوه قضاییه نیروی انتظامی محسن هاشمی یوم الله 13 آبان بنیاد شهید و امور ایثارگران دستگیری سارق سازمان تامین اجتماعی مرتضی سلیمی محسن حاجی میرزایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۳۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در بروجرد ایجاد می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی با همکاری و محوریت شهرداری در بروجرد ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، علی سالاروند در سفر یک روزه خود به شهرستان بروجرد اظهار کرد: پیگیری‌های لازم برای انتخاب محلی مناسب جهت ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی (موزه حیات‌وحش) انجام شده است و با توجه به الزامات و شرایط مربوطه، جانمایی محل ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در ورودی باغ پرندگان فدک شهرستان بروجرد که یکی از پر بازدیدترین مکان‌های گردشگری این شهرستان است، صورت پذیرفت.

وی گفت: طبق قول شهردار پرتلاش بروجرد، بهره‌برداری این محل برای استفاده عموم، ظرف دو الی سه ماه آینده انجام خواهد شد.

سالاروند در این خصوص اظهار داشت: موزه‌های تاریخ طبیعی و تنوع زیستی از جمله مکان‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و نمایشگاهی هستند که می‌توانند در شناساندن هر چه بیشتر زیست‌بوم‌ها و تنوع زیستی سرزمین‌ها و معرفی گونه‌های گیاهی و جانوری بومی هر منطقه نقش مهمی ایفا کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان خاطرنشان کرد: موزه‌ها نقش مهمی در آموزش و ارتقای فرهنگ حفاظت و حراست از مواهب زیستی خدادادی در هر سرزمین دارند.

وی با موفق برشمردن ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در محل قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد که صرفاً در ایام عید نوروز ۱۴۰۳ با بیش از ۲۵ هزار گردشگر توانسته است، آمار بی‌نظیری از استقبال مردم را نشان دهد، گفت: با جانمایی موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد در محل باغ فدک می‌توان شاهد استقبال بی‌نظیر عموم از این ظرفیت مهم بود.

سالاروند در پایان ضمن بازدید از باغ پرندگان فدک بروجرد، نکات زیست‌محیطی لازم را در خصوص لزوم ایجاد شرایط زیستی مناسب برای گونه‌های موجود در این باغ به مسئولان مجموعه یادآور شد.

کد خبر 744754

دیگر خبرها

  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت
  • توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود
  • دانش سنتی حاصل قرن‌ها آزمون و خطا در محیط طبیعی و اجتماعی است
  • خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور
  • ارزش‌گذاری اقتصادی محیط‌زیست در راستای تحقق شعار سال
  • ریشه‌های غنی تاریخی در حفط محیط زیست مورد توجه قرار گیرد
  • اکنون انتقال آب بین حوضه‌ای در هیچ نقطه‌ای از کشور انجام نمی‌شود
  • موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در بروجرد ایجاد می‌شود
  • تالاب بیشه دالان بروجرد ظرفیتی بی‌نظیر برای توسعه گردشگری محیط زیستی
  • حمایت مجدد تیم ملی فوتبال از یوزپلنگ ایرانی | تصویر یوز ایرانی به پیراهن تیم ملی برمی‌گردد