Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، «تاثیر اندیشه‌های امام خمینی (ره) بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» عنوان کتابی از «رحمت مهدوی» با همکاری «محمد افروزی اسفنجانی» است که مقدمه آن را حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «سیدمحمدعلی آل هاشم» نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نگاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب تاثیر اندیشه‌های امام خمینی (ره) بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی در ۲۵۴ صفحه با یک مقدمه، یک پیش‌گفتار در چهار فصل و در قالب دو بخش مجزا سعی دارد با بازخوانی آرای امام خمینی (ره) در باب سیاست خارجی، میزان اثرگذاری افکار ایشان را در شکل‌گیری سیاست خارجی نشان دهد.

در بخش اول این کتاب که متشکل از دو فصل است در قالب چارچوب نظری، فصل اول به کلیات و مفاهیمی چون اندیشه سیاسی، نظریه سیاسی، نسبت اندیشه سیاسی و نظریه سیاسی، سیاست خارجی از منظر قرآن، مبانی دینی و سیره ائمه در سیاست خارجی، سیاست خارجی از دیدگاه امام خمینی (ره) اختصاص یافته است.

در فصل دوم نیز اصول نظری امام خمینی در زمینه سیاست خارجی همچون گستره روابط بر اساس مبانی اسلامی- انسانی، دفاع از کیان اسلام و مسلمین، نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری ، اصل نه شرقی، نه غربی، حمایت از نهضت‌های آزادیبخش، صدور انقلاب اسلامی، روابط حسنه، مدارا و مسالمت‌جویی، آزادی، استقلال و منافع ملی و نیز وحدت جهان اسلام  مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش دوم نیز تحت عنوان رویکرد عملی امام خمینی (ره) در مورد سیاست خارجی ابتدا در فصل اول، مواضع امام پیرامون رویدادهای مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دولت موقت نظیر خروج از سازمان پیمان مرکزی (سنتو)، عضویت در جنبش عدم تعهد، لغو قرارداد کاپیتولاسیون، لغو پیمان دفاعی ایران- آمریکا، قطع روابط با اسرائیل، تسخیر لانه جاسوسی و اعتراض به اعلامیه‌های حقوق بشر مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل دوم، مواضع امام پیرامون وقایع موثر سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس مورد واکاوی قرار گرفته و به رویدادهای دوران دفاع مقدس، اعتراض به قرارداد «کمپ دیوید»، محکومیت رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی، محکومیت کشتار حجاج ایرانی، نقد صلاحیت سازمان‌های بین‌المللی و شورای امنیت و نیز اعلام حکم اعدام انقلابی «سلمان رشدی» پرداخته شده است.

سؤال اصلی کتاب این است که اثربخشی اندیشه‌های امام خمینی (ره) بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی به لحاظ «نظری» و «عملی» چگونه بوده است؟ فرضیه کتاب نیز بر این محور استوار است که تاثیر اندیشه‌های امام خمینی بر سیاست خارجی صرفا به لحاظ نظری نبوده بلکه به لحاظ عملی نیز مورد توجه قرار گرفته و در وقایع و رویدادهای مختلف نمود عینی یافته است.

امتیاز این کتاب نسبت به آثار مشابه در این است که نویسنده همزمان به لحاظ نظری و عملی تاثیر اندیشه های امام بر سیاست خارجی را مورد بررسی قرارداده است. در واقع، این کتاب در پی اثبات این امر است که نشان دهد امام خمینی (ره) بر تمام اصول نظری خود در سیاست خارجی به لحاظ عملی پایبنده بوده و در همین پیوند، تصمیم گیری‌های امام خمینی در مواقع حساس و رویدادهای مهم مورد بررسی قرار گرفته است.

بعد از شکل‌گیری جمهوری اسلامی ایران، دیدگاه‌های مختلفی در مورد چگونگی اتخاذ سیاست خارجی از سوی گروه‌ها و اشخاص مختلف مطرح شد.

آراء وافکار امام خمینی (ره) به عنوان معمار و بنیانگذار جمهوری اسلامی در شکل‌گیری اصول سیاست خارجی کشورمان، دارای جایگاه محوری و مهم است.

به لحاظ «نظری»، بازتاب اندیشه‌های امام خمینی را می‌توان در قانون اساسی (اصول سیاست خارجی)، در قالب محورهایی چون دفاع از کیان اسلام و مسلمین، گستره‌ی روابط بر اساس مبانی اسلامی و انسانی، نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری، اصل نه شرقی، نه غربی، کمک به نهضت‌های آزادیبخش، صدورانقلاب اسلامی، روابط حسنه، مدارا و مسالمت‌جویی دید.

همچنان که پیشتر اشاره شد و به‌ صورت عملی نیز این آراء و افکار با وقایعی چون عضویت در جنبش عدم تعهد، لغو قرارداد کاپیتولاسیون، تسخیر لانه جاسوسی، واقعه طبس، دفاع مقدس و ... قابلیت تطبیق دارد.

بر همین اساس، در این کتاب، ابتدا تأثیرگذاری اندیشه‌های امام (ره) بر سیاست خارجی به لحاظ «نظری»نشان داده شده، سپس با بررسی وقایع عینیِ رویدادهای سیاست خارجی، کم و کیف به‌کارگیری این مفاهیم به‌ صورت«عملی» از سوی امام طی ۱۱ سال رهبری ایشان محور بحث قرار گرفته است.

 این کتاب را انتشارات «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» در قطع رقعی و با قیمت ۲۴ هزار تومان روانه بازار کرده و در اختیار علاقمندان قرار داده است.

در بخشی از مقدمه کتاب به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر آل هاشم امام جمعه تبریز آمده است: «اندیشه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در پایه ریزی انقلاب اسلامی و تجلی شکوه صلابت همین انقلاب در رهبری داهیانه حضرت آیت الله امام خامنه ای عزیز در تعامل با ملت های آزاده مبتنی بر اتحاد است. خصوصا اتحاد جهان اسلام ضرورتی اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و بر اساس تفکر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ملت های اسلامی باید همه ظرفیت های خود را در جهت وحدت و هم افزائی و مقابله با دشمن مشترک بکار گیرند. تفکر امام راحل و اندیشه والای رهبر معظم انقلاب اسلامی در عصر حاضر راهگشای جهان اسلام در مسیر وحدت است. با تداوم سیاست های استکباری سلطه گران و در حالیکه جهان همچنان از بی عدالتی، بی هدفی و ضعف ایدئولوژیک رنج می برد رجوع به اندیشه های امام خمینی رحمت الله علیه و آیت الله عظمی امام خامنه ای عزیز همچنان یک ضرورت است. به همین دلیل تبیین ابعاد مختلف اندیشه امام راحل و ولی امر مسلیمن جهان در وضعیت فعلی در عرصه های مختلف خصوصاً سیاست بین الملل حائز اهمیت فراوان است. کتاب حاضر تلاش سودمندی است که در همین راستا صورت گرفته است»

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۳۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار ۶۴ نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، جمعی از کارگران خراسان رضوی در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر در حسینیه امام خمینی (ره) با رهبر انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند.

در این دیدار قرار است ۶۴ نفر از کارگران واحد صنعتی و تولیدی خراسان رضوی به نمایندگی از جامعه کارگری خراسان رضوی  به دیدار رهبر معظم انقلاب بروند.

این دیدار چهارشنبه ۵ اردیبهشت و در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

در خراسان رضوی بیش از یک میلیون کارگر در ۹۴ هزار واحد تولیدی و صنعتی فعالیت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند
  • دیدار ۶۴ نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی
  • رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: برای اتفاق اصفهان نمی‌توان عنوان «حمله» را به کار برد/ اردن باید پاسخگو باشد/ در دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم
  • مصلی امام خمینی (ره) برای برگزاری نمایشگاه کتاب آماده می‌شود
  • مخبر: کسی بدون نظر جمهوری اسلامی توان تصمیم‌گیری در منطقه را ندارد
  • کسی بدون نظر جمهوری اسلامی توان تصمیم‌گیری در منطقه را ندارد
  • چرا شهر آفتاب محل برگزاری سی و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب نشد؟
  • آسوشییتدپرس: ایران و اسرائیل از آستانه یک جنگ تمام عیار بازگشتند/ سیاست خارجی، پاشنه آشیل جو بایدن در سال انتخابات شد