Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@15:31:44 GMT

چند برابر شدن کشت تنباکو در گلپایگان

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۳۹۴۷

چند برابر شدن کشت تنباکو در گلپایگان

ایسنا/اصفهان رئیس جهاد کشاورزی گلپایگان گفت:کشت تنباکو در حیطه وظایف جهاد کشاورزی نیست بلکه شرکت دخانیات قرارداد می‌بندد و اداره صنعت و معدن نظارت می‌کند.

حیدر علی گلمحمدی امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران در خصوص میزان کشت محصولات زراعی در سال گذشته، اظهار کرد: دو هزار و ۴۵۰ هکتار گندم، پنج هزار و ۳۰۰ هکتار جو، ۹هزار هکتار علوفه (یونجه، شبدر و ذرت) و ۶۶۸ هکتار حبوبات میزان کشت محصولات زراعی سال گذشته این شهرستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: سهمیه ابلاغی شهرستان در کاشت دانه‌های روغنی در سال جاری حدود هزار هکتار است، اما توانستیم ۱۱۰ هکتار کشت داشته باشیم و شرکت سهامی زراعی در این راستا بیشترین سهم کشت را به خود اختصاص داده است. 

گلمحمدی ادامه داد: در دانه‌های روغنی، کشور ۲۰ درصد تولید دارد و در این بخش ۸۰ درصد مشکل داریم، بنابراین سیاست کلان کشور این است که هر شهرستانی یک درصد از زمین‌های خود را به کشت کلزا اختصاص دهد. 

به گزارش ایسنا، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گلپایگان گفت: سیاست در این است که سبزی و صیفی را نیز گلخانه‌ای کشت کنیم و تا سه سال آینده کل کشت این محصولات گلخانه‌ای شود. در این راستا سهمیه تکلیفی گلپایگان ۲۸ هکتار  است، اما اکنون درصدد راه‌اندازی ۳۰ هکتار گلخانه در شهرستان هستیم. همچنین قوانین و ضوابط احداث گلخانه‌ها نیز تسهیل شده است.

وی ادامه داد: هر هکتار گلخانه می‌تواند ۱۰ اشتغالزایی دائم با خود به همراه داشته باشد. اکنون در شهرستان گلپایگان هزار و ۲۰۰ هکتار محصولات باغی و گلخانه‌ای وجود دارد. همچنین سالانه درگلپایگان حدود ۱۰۰ هزار تن شیر تولید می‌شود.

گلمحمدی افزود: کاشت گل محمدی، پسته و زعفران از اولویت‌های شهرستان است چرا که به آب کمتری نیازمند است. به همین دلیل در سال جاری۱۵۰ هکتار گل محمدی، ۱۴۰ هکتار پسته و ۸۰ هکتار زعفران کاشته شده، همچنین امسال ۳۰ تن پسته نیز برداشت شده است.

وی تصریح کرد: کشت تنباکو در حیطه وظایف جهاد کشاورزی نیست بلکه شرکت دخانیات قرارداد می‌بندد و اداره صنعت و معدن نظارت می‌کند، اما امسال گزارش دادیم که کشت این محصول چند برابر شده است، البته شیوه آبیاری این محصول قطره‌ای است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نطنز در خصوص خسارت سیلاب‌های سال جاری در شهرستان گلپایگان، خاطرنشان کرد: با تیمی که در فرمانداری تشکیل شد ۹۸ مورد گزارش خسارت برای کشاورزان و دامداران ثبت شد. برای این ۹۸ نفر ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده است، یک میلیارد تومان تسهیلات چهار درصد نیز به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تنباكو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۳۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیچیدن عطر گل محمدی از گلستانهای خراسان جنوبی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،مدیر امورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: این روز‌ها برداشت گل محمدی از گلستان‌های خراسان جنوبی آغاز شده و قرار است این محصول معطر از سطح بیش از ۴۳۹ هکتار از اراضی استان برداشت شود.

شایسته با اشاره به اینکه  امسال پیش بینی می‌شود ۷۸۶ تن گل محمدی در استان برداشت شود  افزود: این میزان نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است.  

وی گفت: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در شهرستان سربیشه با ۲۱۵ هکتار، قاین ۵۳ هکتارو زیرکوه ۵۰ هکتار است.

مدیر امورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: ۵۰ درصد محصول تولیدی به صورت غنچه، گل‌تر و گل خشک به خارج استان صادر می شود.

شایسته گفت: ۳۵۲ بهره بردار گل محمدی از اوایل اردیبهشت آغاز و تا نیمه خرداد ادامه دارد.  

دیگر خبرها

  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • ۵۰۰ هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • اختصاص ۹۸ میلیارد ریال برای طرح‌های آبرسانی کشاورزی گناباد
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار از اراضی استان قزوین رفع تداخل شد
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار اراضی استان قزوین رفع تداخل شد
  • پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی
  • پیچیدن عطر گل محمدی از گلستانهای خراسان جنوبی