Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- رئیس جمهور بولیوی به منظور برقراری امنیت و آرامش در کشور از سمت خود کناره گیری کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، «اوو مورالس» رئیس جمهور بولیوی که به تازگی از سوی کمیسیون انتخابات این کشور برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده بود از سمت خود کناره گیری کرد.
در پی گسترش اعتراض‌ها در شهرهای بولیوی، «اوو مورالس» رئیس جمهوری یکشنبه شب از قدرت کناره گیری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع خبری می گویند که پس از استعفای مورالس، معاون او نیز استعفا کرده است.
مورالس در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور موفق شده بود با اختلاف اندک رقیب خود کارلوس مسا را شکست دهد.
دادگاه انتخاباتی بولیوی روز جمعه بعد از پایان شمارش دستی انتخابات ریاست جمهوری این کشور، رسما پیروزی اوو مورالس را تایید کرده بود.
طبق اعلام این دادگاه انتخاباتی، مورالس با بدست آوردن 47.08 درصد آرا در انتخابات به پیروزی رسید. «کارلوس مسا» رقیب مورالس نیز 36.51 درصد آرا را بدست آورد و با توجه به اختلاف بیش از 10 درصدی میان این دو، دور دوم انتخابات برگزار نمی‌شود.
با این حال، مخالفان نتیجه انتخابات را به دلیل ادعای تخلفات نپذیرفتند و طی چند روز گذشته خیابانهای این کشور را عرصه اعتراضات خود کرده بودند.
براساس گزارش رسانه های غربی، علاوه بر اتهامات در زمینه نتیجه انتخابات، مخالفان حضور سه باره وی در انتخابات ریاست جمهوری را نیز غیرقانونی خوانده اند.
طبق قانون اساسی بولیوی، هر فرد تنها دو دوره متوالی می‌تواند به عنوان رئیس جمهور بر مسند قدرت باشد.
لحظاتی قبل از اعلام استعفای مورالس،برخی منابع خبری از پرواز هواپیمای اختصاصی وی به یکمقصد نامعلوم خبر داده بودند.

عملیات کودتا در بولیوی کامل شد!
وفیقه ابراهیم مدیر پایگاه اینترنتی المیادین در گفتگو با این شبکه تلویزیونی با اظهار اینکه عملیات کودتا در بولیوی کامل شد، با اشاره به سخنان مورالس، گفت: وی به منظور توقف خشونت اجتماعی ضد حامیانش استعفا کرده است.
ابراهیم خاطرنشان کرد: بر اساس قانون اساسی بعد از کناره گیری رئیس جمهور، رئیس پارلمان به صورت موقت سمت ریاست جمهوری را برعهده خواهد گرفت.
وی همچنین با اشاره به حمله به سفارت ونزوئلا در پایتخت بولیوی افزود: رئیس پارلمان هم حزبی مورالس است؛ از این رو شک و تردیدها درباره اینکه رئیس پارلمان صلاحیت تصدی موقت ریاست جمهوری را دارد, مطرح است.
خبرگزاری آلمان نیز اعلام کرد مورالس، به منظور برقراری امنیت و آرامش در کشور از سمت خود کناره گیری کرده است.
این در حالی است که خبرگزاری رویترز در خبری به نقل از نیروهای نظامی بولیوی اعلام کرد آن دسته از گروه های نظامی که خارج از قانون عمل می کنند، خلع سلاح می شوند.
خبرگزاری فرانسه خبر داد  پس از حمله معترضان به خانه رئیس پارلمان بولیوی، وی نیز از سمت خود استعفا کرد.
خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع پلیس اعلام کرد پلیس بولیوی رئیس دادگاه انتخاباتی این کشور را بازداشت کرد.
به دنبال اعلام پیروزی مورالس در انتخابات ریاست جمهوری 28 مهرماه بولیوی، »کارلوس مسا» رقیب اصلی او در این انتخابات نتیجه اعلام شده را نپذیرفت و از حامیان خود خواست دست به «اعتراضات مسالمت آمیز» بزنند.
در روزهای گذشته و به موازات ناآرامی‌ها در بولیوی، مداخلات آمریکا و متحدانش درباره این انتخابات تشدید شده بود.
«سازمان کشورهای آمریکایی» که سابقه دخالت‌ها در امور کشورهای آمریکای لاتین و تکرار طوطی‌وار مواضع واشنگتن را داشته است، در یک بیانیه مدعی شده که «نمی‌توانیم درباره نتیجه اعلام شده انتخابات 20 اکتبر ریاست جمهوری بولیوی راستی‌آزمایی کنیم».
این نهاد که دفتر مرکزی آن در واشنگتن پایتخت آمریکا قرار دارد، مدعی شده بود که از نظر آماری و عددی، «بعید» است که اوو مورالس توانسته باشد اختلاف 10 درصدی مورد نیاز برای پیروزی بر «کارلوس مسا» رقیبش در دور اول انتخابات را کسب کرده باشد.

درخواست مورالس برای برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری
رئیس‌جمهور بولیوی دیروز یکشنبه در یک نشست خبری در واکنش به ادامه ناآرامی‌ها و اعتراض‌ها به اعلام نتیجه انتخابات 28 مهرماه ریاست جمهوری این کشور، خواستار انتخابات مجدد ریاست جمهوری در بولیوی شده بود.
بنا بر گزارش رسانه‌های غربی از قبیل «رویترز» و شبکه «بی‌بی‌سی»، به دنبال تشدید ناآرامی و اعتراض‌ها در بولیوی به اعلام پیروزی اوو مورالس رئیس‌جمهور بولیوی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور، مورالس حمایت خود را از برگزاری یک انتخابات ریاست جمهوری جدید در بولیوی اعلام کرد.
طبق این گزارش‌ها، اوو مورالس در یک نشست خبری اعلام کرد که او خواستار برگزاری یک انتخابات ریاست جمهوری تازه در بولیوی خواهد شد.
رئیس‌جمهور بولیوی همچنین خطاب به مردم و معترضان وعده داده که او اعضای کمیته انتخاباتی این کشور را تغییر خواهد داد.

مخالفان مورالس به تجدید انتخابات هم راضی نشدند
با وجود دستور مورالس برای برگزاری مجدد انتخابات، رهبر معارضین روز یکشنبه از رئیس جمهور بولیوی خواست از سمت خود کناره‌گیری کند.
«کارلوس مسا» رهبر معارضین بولیوی از «اوو مورالس» رئیس جمهور این کشور خواست تا از سمت خود کناره‌گیری کند.

کودتا علیه مورالس
ونزوئلا و کوبا اقدامات سیاسی صورت گرفته علیه رئیس‌جمهور بولیوی را که منجر به استعفای وی شده است، «کودتا» خوانده و آن را محکوم کردند.
به دنبال افزایش فشارها علیه اوو مورالس رئیس جمهور منتخب بولیوی و اعلام استعفای وی از قدرت، وزارت خارجه کوبا تحولات این کشور را کودتا علیه مورالس خواند و آن را محکوم کرد.
کوبا از جامعه بین المللی خواسته از مورالس به عنوان رئیس جمهور این کشور حمایت کند.
«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز تحولات بولیوی را که باعث استعفای مورالس شده است، کودتا خواند و آن را به شدت محکوم کرده است.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مورالس استعفا عملیات کودتا بولیوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۴۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار رئیسی با رئیس‌ سنای پاکستان

به گزارش سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران در ادامه سفر دو روزه به همسایه جنوب شرقی امروز دوشنبه با آصف علی زرداری رئیس‌جمهوری اسلامی پاکستان در کاخ ریاست جمهوری این کشور در اسلام‌آباد دیدار و گفت‌وگو کرد.

پیش‌تر هم دیدارهایی میان رئیس‌جمهور و نخست وزیر پاکستان، رئیس مجلس ملی و همچنین اعضای هیئت علی رتبه دو کشور برگزار شده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی با سفیر ایران در سارایوو
  • پیگیری مصوبات و جذب اعتبارات سفر دوم رئیس‌جمهور به سمنان مانند سفر اول باشد
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • دیدار رئیسی با رئیس‌ سنای پاکستان
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • پنج دغدغه بزرگ برای انتخابات ریاست جمهوری
  • دبیر ستاد امر به معروف : اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به دستور رئیس جمهور، ستاد حجاب به ریاست وزیر کشور تشکیل شد
  • سایه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پارلمان اروپا بر سیاست‌های گذار از انرژی