Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط عصر ما تغییراتی در مفهوم حکمرانی ایجاد کرده است که یکی از این موارد افزایش آگاهی‌های مردم نسبت به ساختار کشور است.

 «علی لاریجانی» صبح امروز دوشنبه در همایش ملی حکمرانی اسلامی که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، با بیان اینکه مفهوم حکمرانی یک امر لایتغیر نیست، اظهار داشت: این مفهوم حالت سیال دارد و به جهات مختلف سوق پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حکمرانی مطلوب حق اظهار نظر و پاسخگویی، عدم خشونت، اثربخشی دولت، کیفیت تنظیم‌گری، حاکمیت قانون و کنترل فساد وجود دارد.

رئیس مجلس با بیان اینکه شرایط عصر ما تغییراتی در مفهوم حکمرانی ایجاد کرده است که یکی از این موارد افزایش آگاهی‌های مردم نسبت به ساختار کشور است، بیان کرد: تاثیر برق‌آسای فناوری اطلاعات و ارتباطات بر زندگی‌ مردم، تنوع بسیار زیاد در نیازهای جامعه و درهم تنیدگی مسائل اداری کشور و همچنین دستور از بالا به پایین، از دیگر مواردی است که در عصر حاضر مفهوم حکمرانی را تا حد زیادی دچار تغییر کرده است.

اهم صحبت‌های لاریجانی به نقل از ایرنا در ادامه آمده است؛

*همه دولت‌هایی که پس از انقلاب روی کار آمدند قصد خدمت داشتند، هیچ‌کدام از دولت‌های پس از انقلاب نمی‌خواستند کاری کنند که حکمرانی مطلوب درجامعه شکل نگیرد.

*من همه ادوار حکومت پس از انقلاب را نگاه می‌کنم هیچ دولتی عمدی نداشت که حکمرانی مطلوب شکل نگیرد اشکال کجا بود، اشکال این بود که تئوری سنجی مطلوب در این زمینه شکل نگرفت یعنی مشکل نظریه‌سنجی وجود داشت.

* باید به آرا حکما و فقهای بزرگ رجوع کنیم که چه نظری داشتند و مدینه فاضله را چگونه تعریف می‌کردند. عجیب این است که در اکثر آرا متفکرین ما که در زمینه فلسفه سیاست یا حکومت سخن گفتند یک نکته مهم براق است و آن محور عدالت است.

* اگر به آرا متفکران خودمان مثل فارابی برگردید عدالت محور است، در غرب چگونه به عدالت نگاه می‌شود، در غرب راجع به این واژه نظر دادند، سه گرایش در غرب در مورد عدالت وجود دارد، یکی جریان فایده‌گرایان است که تئوریشان این است ارزش اخلاقی افراد به لذت و شادی و خرسندی جامعه است.

* جریان دیگر اختیارگرایان هستند که می‌گویند آنچه مهم است فضای آزاد و عدالت است.از این دین جریان هرگونه کنترل بازار یک عمل ضد ارزش و عدالتی است، گرایش دیگر شهودگرایان هستند که به اصول اولیه اخلاقی قائل هستند. در این سه جریان عدالت امر تبعی است، جز شهودگرایان که گروه اندکی هستند برای مفهوم عدالت اصالت جدی قائل نیستند،

* اگر به کتاب الهی رجوع کنیم هدف از ارسال رسل اقامه عدل و صلح بوده است، برای این که بحث عدالت را درست بفهمیم چاره ای نداریم جز اینکه به مقوله مهم اسلامی توجه کنیم که آن مساله فطرت است در سرشت انسان چه در جنبه فهم و درک و چه در ناحیه خواست‌ها یک قابلیتی وجود دارد. 

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۴۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد

کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر ولاضرار» اثر حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دزفولی در ۷۸۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

حکمرانی حِکمی در عرصه مباحث فقهی، افزون بر به کارگیری استراتژی اجتهاد قسم اول و دوم و سوم، شدیداً به قواعد فقهیه نیازمند است و مهم‌ترین قاعده از قواعد فقهیه قاعده لا ضرر است که سراسر فقه را در بر می‌گیرد.

اثر حاضر با عنوان «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» حاصل تدریس یک سال تحصیلی استاد خسروپناه است که بخش نخست، یعنی فقه قاعده لا ضرر، به تبیین و تحلیل فقهی قاعده لا ضرر و بیان انتقادی نظرات فقها و ارائه دیدگاه برگزیده اختصاص دارد.

بخش حکمرانی قاعده لاضرر نیز به کاربست این قاعده در ابواب مختلف فقه از طهارت تا دیات و فقه معاصر و مباحث حقوقی مربوط است.

نگارنده بر این باور است که بدون نگرش حکمرانی اسلامی، دولت اسلامی که مقدمه جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است، شکل نمی‌گیرد.

ساختار اثر

این کتاب در دو بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «فقه قاعده لا ضرر و لاضرار» مشتمل بر پنج فصل است؛ فصل اول با عنوان «کلیات قواعد فقهی» چیستی فقه، تنبیهات تعریف قواعد فقهیه و تقسیم قواعد فقهی را بیان کرده و منابع و مصادر قواعد فقهی، اهمیت و فواید قواعد فقهی و تعداد قواعد فقهی را به نگارش درآورده است.

فصل دوم با عنوان «مقدمات قاعده لا ضرر و لاضرار» تعبیرها و چیستی قاعده لا ضرر و لاضرار، اهمیت قاعده لا ضرر و لاضرار و ساختار مباحث قاعده لا ضرر و لاضرار را بررسی می‌کند.

نویسنده در فصل سوم با عنوان «مدارک قاعده لاضرر و لاضرار» دلیل عقلی و سیره عقلا بر قاعده لا ضرر و لاضرار، دلایل قرآنی قاعده لا ضرر و لاضرار و دلایل روایی قاعده لا ضرر و لاضرار نزد شیعه را تبیین می‌کند.

«فقه الحدیث قاعده لا ضرر و لاضرار» عنوان چهارمین فصل از بخش اول کتاب حاضر است که در آن تهافت در حدیث سمره، معنای ضرر و ضرار و تطبیق معنای هیئت لا ضرر بر قصه سمره بیان شده و شمول حدیث نسبت به احکام عدمی، ضرر شخصی یا نوعی و نفی ضرر، رخصت یا عزیمت به رشته تحریر درآمده است.

فصل پنجم با عنوان «تنبیهات قاعده لا ضرر و لاضرار» اشکال تخصیص اکثر در قاعده لاضرر و لاضرار، توجیه تقدیم قاعده لا ضرر و لاضرار بر ادله احکام اولی و ضرر واقعی یا ضرر علمی را تشریح کرده و حرمت یا عدم حرمت اضرار به نفس، حکم سازی قاعده لا ضرر و لاضرار و تعارض قاعده لا ضرر و لاضرار با قاعده سلطنت را مورد تأکید قرار داده است.

بخش دوم با عنوان «حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» مشتمل بر دو فصل است؛ نویسنده در فصل اول با عنوان «کاربست قاعده لا ضرر و لاضرار در فقه» کاربست قاعده لاضرر در فقه عبادات، کاربست قاعده لا ضرر در فقه خانواده و کاربست قاعده لا ضرر در فقه اقتصاد را تبیین کرده، کاربسته قاعده لاضرر در فقه قضاء و شهادات، کاربست قاعده لا ضرر در فقه سیاسی - اجتماعی و کاربست قاعده لاضرر در فقه اخلاق - تربیت را بررسی کرده و کاربست قاعده لا ضرر در فقه پزشکی، کاربست قاعده لا ضرر در فقه هنر و کاربست قاعده لا ضرر در فقه محیط زیست را به نگارش درآورده است.

دومین و آخرین فصل از این کتاب با عنوان «کاربست قاعده لا ضرر و لاضرار در حقوق» به تشریح کاربست قاعده لا ضرر در قانون اساسی، کاربست قاعده لا ضرر در منشور حقوق شهروندی و کاربست قاعده لا ضرر در حقوق مدنی پرداخته و کاربست قاعده لا ضرر در قانون تجارت، کاربست قاعده لا ضرر در قوانین بین المللی و کاربست قاعده لا ضرر در قانون حریم آب‌های زیرزمینی را مورد تأکید قرار داده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • طالبان حاضر است آب را هدر بدهد اما آب به ایران نرسد | ماجرای تلخ انحراف عمدی بخش عمده‌ای از آب‌های مشترک ایران و افغانستان به سمت شوره‌زارها!
  • کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد
  • چین: با هر تحریکی در دریا مقابله خواهیم کرد
  • هرآنچه لازم است درباره «تاب آوری» بدانیم
  • حجاب؛ سنگر اول جنگ نرم
  • انتقاد تند روزنامه جوان از القای دوقطبی «آقا و دفتر آقا»/تاثیر تجربه جنگ با عراق در مواجهه نظامی با اسراییل/نسل زد؛ خوش‌شانس یا بداقبال
  • سیمئونه ممکن است سهمیه چمپیونزلیگ نگیرد
  • "خدا رحم کرد" ؛ به مفهوم واقعی کلمه! (فیلم)
  • شکایت گودرزی به دیوان عدالت اداری بابت روند برگزاری انتخابات