Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/زنجان رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: حدود ۲۵ درصد حساسیت‌ها مربوط به داروهای آنتی‌بیوتیک است.

پرویز قزلباش صبح امروز در همایش پزشکان و داروسازان که در سالن همایش‌های بین المللی روزبه زنجان برگزار شد، اظهار کرد: آنتی‌بیوتیک جزو داروهای پرمصرف سیستم‌های درمانی در کشور بوده و امروز حجم انبوهی از داروهای آنتی‌بیوتیک در حال مصرف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طبق آمار در ایران بیش از ۲۰ تا ۵۰ درصد نسبت به کشورهای دیگر سهم داروهای آنتی‌بیوتیک در سبد دارویی است، به این معنی که در سطح منطقه‌ای، ملی و استانی بخشی از آن صرف هزینه بودجه سلامت به سمت داروهای آنتی‌بیوتیکی به روز برای استفاده مردم می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: اگر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها روند نامناسبی داشته و به درستی استفاده نشود، هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، برخی از داروها در حساسیت‌های دارویی و ایجاد واکنش‌ها نقش دارند.

قزلباش ادامه داد: حدود ۲۵ درصد حساسیت‌ها مربوط به داروهای آنتی‌بیوتیکی است که ممکن است تهدیدی برای سلامت افراد باشد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان اظهار کرد: مصرف درست و منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها در بحث توزیع، تجویز و فرهنگ‌سازی در این زمینه امر بسیار مهمی بوده و این یک کار تیمی است که نیازمند همکاری و آگاه‌سازی مردم در این زمینه است.

وی افزود: بخشی از درمان و مصرف خودسرانه داروها توسط مردم، آنتی‌بیوتیک‌ها هستند که باید در این زمینه نیز آگاه‌سازی شود.

این مسئول با اشاره به ضعف ارتباط پزشکان و داروسازان با یکدیگر و ارتباط متقابل بین آنان، تصریح کرد: پزشکان و داروسازان با یکدیگر و ارتباط متقابل بین آنان باید بیشتر باشد تا در اصلاح الگوی مصرف و تجویز تاثیر بهتری بگذارد.

قزلباش ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان در جهان برای درمان، استفاده و تجویز داروها به صورت منطقی، از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها که وزن زیادی را به لحاظ مالی در بودجه سلامت کشور تحمیل می‌کند، تلاش می‌کند و باید به این مسائل به صورت جدی پرداخته شود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان اظهار کرد: در بیمارستان‌ها امکانات آزمایشگاهی کمک‌کننده است و قدرت تصمیم‌گیری پزشکان در مصرف آنتی‌بیوتیک را بالاتر می‌برد.

وی تصریح کرد: اکنون کشور در شرایطی قرار دارد که با محدودیت‌های مالی مواجه است، به همین خاطر توجه به تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای سیستم سلامت و اقتصاد کشور، کمک موثری خواهد بود.

این مسئول با اشاره به اینکه یکی از بزرگ‌ترین مسائل، مقاومت بدن در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها است، خاطرنشان کرد: این مسئله بسیار مهم و جدی است و در حوزه سلامت و از لحاظ حوزه مالی و عوارض ایجادکننده می‌تواند تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دانشگاه علوم پزشكي زنجان آنتی بیوتیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۴۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج نوشیدنی ساده برای رهایی از کبد چرب

به گزارش خبرآنلاین، آیا اغلب در سمت چپ شکم احساس خستگی و ناراحتی می‌کنید، این‌ها ممکن است نشانه‌ای از بروز مشکلاتی برای کبد یا چرب شدن آن باشد. اما در مراحل ابتدایی شاید بتوان با پیروی از یک رژیم غذایی سالم به همراه مصرف قرص از پیشرفت روند چرب شدن کبد پیشگیری کرد.

همشهری آنلاین نوشت: کبد عضوی است که می‌تواند به طور طبیعی خود را سم زدایی کند و یک سری نوشیدنی‌های ساده می‌توانند به سم زدایی بهتر و موثرتر کبد کمک کنند و سلامت آن را بهبود بخشد. در این مطلب به پنج نوشیدنی ساده اشاره می‌کنیم که ممکن است به سم زدایی کبد کمک کنند.

شیر طلایی

زردچوبه حاوی کورکومین (ترکیبی با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی) است. شیر زردچوبه که به عنوان شیرطلایی نیز شناخته می شود، ترکیبی است از زردچوبه با شیر گرم و کمی فلفل سیاه این ترکیب سبب می‌شود جذب زردچوبه را افزایش دهد. این نوشیدنی تسکین دهنده می‌تواند به سلامت کبد کمک کند.

چغندر

چغندر سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیباتی مانند بتالین است که از عملکرد کبد حمایت کرده و به سم زدایی آن کمک می‌کند. نوشیدن آب چغندر تازه یا افزودن چغندر به اسموتی می‌تواند به سلامت کبد کمک کند.

چای کاسنی زرد

چای ریشه کاسنی زرد به دلیل خاصیت سم زدایی کبد شناخته شده است. به تحریک تولید صفرا کمک کرده و از عملکرد کبد پشتیبانی می‌کند. چای ریشه کاسنی زرد را در آب داغ دم کنید و آن را به طور منظم بنوشید تا به سم زدایی کبد کمک کرده باشید.

چای سبز

چای سبز حاوی کاتچین‌ها ( آنتی اکسیدان‌های قوی که نشان داده شده از کبد در برابر آسیب محافظت می‌کنند) و روند سم زدایی آن را تقویت می‌کند. برای حمایت از سلامت کبد روزانه یک یا دو فنجان چای سبز بنوشید.

آب لیمو

روز خود را با یک لیوان آب لیموی گرم شروع کنید. لیمو سرشار از ویتامین C است که آنزیم‌های سم زدایی کبد را تحریک کرده و به تولید صفرا (ماده‌ای که در تجزیه چربی‌ها در کبد موءثر است) کمک می‌کند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896206

دیگر خبرها

  • آنتی بیوتیک ها در تسکین سرفه موثر نیستند
  • تولید ۲۵۰ میلیون مکمل/ صادرات ۱۳ میلیون دلاری داروهای سنتی
  • فقط یک‌چهارم گیاهان دارویی برای تولید دارو استفاده شده‌اند
  • پنج نوشیدنی ساده برای رهایی از کبد چرب
  • بهترین آنتی بیوتیک‌های طبیعی
  • نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت
  • پایان یک تحقیق جنجالی/ آیا داروهای کاهش وزن منجر به خودکشی می شود؟
  • بازی با جان، تجارت پرسود برخی عطاری‌ها
  • ورود ۹۶ داروی جدید در سال ۱۴۰۲ به بازار
  • ورود ۹۶ داروی جدید به بازار در ۱۴۰۲