Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@17:59:16 GMT

خشکسالی 45 میلیون نفر را در جنوب آفریقا تهدید می کند

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۴۳۱۵

خشکسالی 45 میلیون نفر را در جنوب آفریقا تهدید می کند

پایگاه خبری آفریکن نیوز روز امروز/دوشنبه به نقل از موسسه امداد رسانی بین المللی (آکسفام) اعلام کرد که ادامه خشکسالی های چند سال اخیر و قحطی های متعاقب آن در کشورهای جنوب آفریقا موجب شده است که علاوه بر جان بیش از 45 میلیون نفر، محیط زیست جانوری و گیاهی این کشورهای جنوب آفریقا نیز در خطر جدی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیل نیانگوا، مدیر جنوب آفریقای آکسفام گفت که قحطی ناشی از خشکسالی شدید در جنوب آفریقا به ویژه در زامبیا، زیمبابوه و آفریقای جنوبی موجب شده است تا جان بیش از 45 میلیون نفر از شهروندان فقط در این سه کشور در معرض خطر قرار گیرد.

وی از اقدامات جدید آکسفام برای امدادرسانی فوری این نهاد بین المللی برای ارسال آذوقه به بخش های از این سه کشور خبر داد و گفت: کاهش باران های فصلی و افزایش دما در این کشورها موجب شد تا ذخایر آبی در این منطقه از جهان به پایان برسد و مردم و حیوانات اهلی و حتی وحشی هم نتوانند غذای خود را از این محیط زیست تامین کنند.

نیانگوا اظهار داشت: بخش های از زیمبابوه از سال 1981 کمترین بارش های فصلی را تجربه می کند به همین دلیل بیش از 5؛5 میلیون نفر فقط در این کشور در معرض خطر جانی قرار دارند، در حالی که وضعیت در زامبیا که بیشتر تولید ذرت را در این منطقه دارد نیز به دلیل از بین رفتن تولیدات کشاورزی ناشی از خشکسالی طی چند سال نتواند نیاز شهروندان کشورهای منطقه را با این محصول راهبردی تامین کند.

آکسفام و صلیب سرخ جهانی نیز پنج شنبه گذشته در گزارشی اعلام کردند که 2،3 میلیون نفر فقط در زامبیا در معرض خطر تامین آذوقه قرار داشته و وضعیت در مالاوی، آنگلولا، موزامبیک، ماداگاسکار و نامیبیا نیز بهتر از این نیست.

براساس این گزارش، برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد هفته گذشته اعلام کرد که وخامت اوضاع زیستی در این منطقه از جهان موجب شده است تا سازمان ملل مجبور شود امدادرسانی به 11 میلیون نفر جمعیت این منطقه را طی ماه های جاری در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ، کایتانو چونگو، دبیرکل صلیب سرخ جهانی در زامبیا اعلام کرد که طوفان های پی در پی در موزامبیک موجب شد بخش گسترده ای از مناطق این کشور در معرض قحطی شدید آب آشامیدنی قرار گرفته و جوامع انسانی و حتی زیستگاه های گیاهی و جانوری این مناطق نیز بتدریج در حال نابودی قرار گیرد.

وی تاثیر خشکسالی بر حیات وحش در کشورهای جنوب آفریقا را نیز بسیار وخامت بار توصیف کرد و گفت که خشکسالی سال جاری موجب شد تا در این مدت 105 راس فیل فقط در زیمبابوه جان خود را از دست بدهند.

چندی پیش بود که سازمان بشر دوستانه و گروه های امداد رسان خواستار امداد رسانی به کشورهای قحطی زده در جنوب آفریقا شده بودند، کشورهایی که بدترین خشکسالی طی 35 سال اخیر را تجربه می کنند.

این منطقه از جهان معمولا تحت تاثیر پدیده آب وهوایی "ال‌نینو" که سیستم بارندگی و در نتیجه فعالیت های کشاورزی را تحت تاثیر قرار می دهد، با بدترین خشکسالی 35 سال اخیر خود روبرو هستند.

خشکسالی زندگی بسیاری از ساکنان این منطقه را تهدید می کند چرا که ذخایر غذایی این گروه ها تمام شده و دسترسی آنها به آب آشامیدنی نیز بسیار محدود شده است.
درجنوب آفریقا کشورهای آنگولا، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، سوازیلند، زیمبابوه، ماداگاسکار بیشترین آسیب را از خشکسالی دیده اند به طوری که در برخی از نقاط این کشورها، چشمه ها و رودخانه ها خشک شده، زمین های کشاورزی از بین رفته ودامها به علت نبود آب و علف تلف می شوند.

کمیته منطقه ای آژانس های بشردوستانه در جنوب آفریقا اعلام کرد که این کمیته نزدیک به دو میلیارد دلار برای ارائه کمک های اساسی به جمعیت قحطی زده از ساکنان هفت کشور منطقه نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژوهانسبورگ، سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) چندی پیش کمک های کشاورزی فوری 109 میلیون دلاری را برای 10 کشور جنوب آفریقا که با پیامدهای گسترده خشکسالی روبرو شده اند، درخواست کرد.
دوفصل خشکسالی متوالی سال های اخیر در جنوب آفریقا و امسال که به لحاظ کمی بارندگی بدترین دوره  در 35 سال اخیر بوده است، زندگی ساکنان این منطقه را به ویژه در مناطق روستایی به شدت مختل کرده و موجب افزایش بهای محصولات کشاورزی پایه به ویژه ذرت شده است که قوت غالب مردم این کشورها است.

چندی پیش بود که "جامعه اقتصادی جنوب آفریقا "موسوم به "سادک- SADC " آثار خشکسالی بر زندگی مردم جنوب قاره آفریقا را بسیار جدی ارزیابی و اعلام کرد که مردم این منطقه از جهان به حدود 2 میلیارد و 200 میلیون دلار بودجه نیاز دارند تا بتوانند با آثار خشکسالی مقابله کنند.

به باور ناظران، روی آوردن به همگرایی و همکاری منطقه ای درقاره آفریقا، نقش موثری درکاستن از اثرات بلایای طبیعی همچون خشکسالی خواهد داشت. 

برچسب‌ها قاره آفریقا خشکسالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاره آفریقا خشکسالی قاره آفریقا خشکسالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۴۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تابستان در تهران جیره بندی آب نخواهیم داشت

به گزارش «تابناک»، محسن اردکانی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه در چهارمین سال خشکسالی به سر می‌بریم گفت: معمولاً در استان تهران دوسال خشکسالی و یک سال تر سالی بوده است اما متأسفانه سومین سال خشکسالی را پشت سر گذاشتیم و وارد چهارمین سال خشکسالی شده‌ایم.

وی ادامه داد: معمولاً جاهایی که منابع آبی خود را از منابع سطحی تأمین می‌کنند مانند استان تهران ۷۰ درصد از منابع آب سطحی تأمین می‌شود در مواقع بروز خشکسالی بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

اردکانی خاطر نشان کرد در سال ۱۴۰۰ ذخایر سدهای ما در شهریور ماه ۸۲۵ میلیون متر مکعب بوده و در سال ۱۴۰۱ به ۵۲۷ میلیون متر مکعب رسید و در شهریور ۱۴۰۲ حجم ذخایر سدها به ۴۰۲ میلیون متر مکعب رسید

وی خاطر نشان کرد: با اقدامات مناسبی که در مجموعه وزارت نیرو و آبفای تهران صورت گرفت خوشبختانه توانستیم تابستان سال ۱۴۰۲ علی رغم اینکه متوسط دما یک‌ونیم درجه نسبت به میانگین بلند مدت افزایش پیدا کرده بود، پشت سر بگذاریم.

مدیر عامل آبفای تهران اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ هم چهارمین سال خشکسالی در حال سپری شدن است که ۳۵ درصد میزان بارندگی استان تهران کمتر از میانگین بلند مدت است

وی ادامه داد برای گذر از تابستان برنامه‌هایی در دست اقدام است که بدون هیچ مشکلی آن را پشت سر بگذاریم زیرا استان تهران سالانه یک و نیم میلیارد متر مکعب در حال توزیع است که اگر شهروندان ما را همراهی کرده و ۲۰ درصد مصرف بهینه داشته باشند ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب را می‌توانیم ذخیره کنیم که این ۳۰۰ میلیون متر مکعب معادل سد کرج است که با همراهی مردم و همکاران تابستانی بدون دغدغه پشت سر خواهیم گذاشت.

اردکانی در خاتمه تاکید کرد: مردم تهران اطمینان خاطر داشته باشند که در تابستان جیره بندی آب اتفاق نخواهد افتاد.

دیگر خبرها

  • برخورد قاطعانه با متصرفین اراضی ملی در جنوب کرمان
  • کودتا و ناامنی در آفریقا؛ نقش استعمار فرانسه در قاره سیاه
  • تهدید بمب گذاری در بیش از ۵۰ مؤسسه آموزشی در پاریس
  • ۷ پیشنهاد برای عبور از خشکسالی
  • اقدامات آبفا برای کنترل کیفیت آب مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان
  • همه مصائب قاره سیاه در سال گذشته؛ از تغییرات اقلیمی تامهاجرت ابدی
  • تابستان در تهران جیره بندی آب نخواهیم داشت
  • فلات ایران اولین سکونتگاه انسان پس از خروج از آفریقا بوده است
  • کاهش ۳۰ درصدی حوادث طبیعی در خراسان رضوی
  • سدهای خراسان رضوی همچنان کم آب است