Web Analytics Made Easy - Statcounter

صدای ایران-بر پایه مطالعه صورت گرفته از سوی مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک مستقر در لندن (IISS)، ایران در مبارزه استراتژیک برای نفوذ در خاورمیانه علیه رقیب خود، عربستان سعودی برنده این بازی شده است.   به گزارش صدای ایران؛ رقبای منطقه ای ایران میلیاردها دلار برای خرید تسلیحات غربی هزینه کرده اند که بخش عمده آن تسلیحات از سوی آمریکا و انگلیس تأمین می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود این، ایران که با تحریم های تحمیلی روبه روست، تنها با اندک هزینه ای، توانسته است با موفقیت خود را در سراسر منطقه در موقعیت برتری استراتژیک قرار دهد.
گزارش 217 صفحه ای IISS با نام «شبکه های نفوذ ایران در خاورمیانه» جزئیات بی سابقه ای درباره میزان و حد دسترسی عملکردی ایران در منطقه ارائه می دهد. بر اساس تحقیقات میدانی اصیل، اطلاعات منبع باز و مصاحبه با طیف وسیعی از منابع، این گزارش ممیزی از فعالیت های ایران در صحنه های اصلی منطقه ای عراق، لبنان، سوریه و یمن و دسترسی ایران به بحرین، عربستان سعودی و کویت ارائه داده است.
در این گزارش آمده است: «جمهوری اسلامی ایران، تعادل نیروی مؤثر در خاورمیانه را به نفع خود تعیین کرده است. این مهم از طریق مقابله با قوای متعارف برتر با استفاده از عملیات نفوذ و استفاده از نیروهای ثالث به دست آمده است.» عنصر اصلی در این امر سپاه قدس، جبهه عملیات بیرونی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده آن سرلشکر قاسم سلیمانی است.   این گزارش در ادامه نوشته است: سپاه قدس که تحت فرماندهی فعلی خود قاسم سلیمانی به پختگی رسیده است، اکنون بازیگر قدرتمند منطقه ای است که دکترین و استراتژی آن با واقعیات تعارضات معاصر بسیار سازگار است. ایران این توانایی را به عنوان اصلی ترین ابزار برای مقابله با مخالفان منطقه ای و فشارهای بین المللی طراحی کرده، و منابع آن را تأمین می کند.
در حالی که ایران دستورکار منطقه ای خود را پیگیری می کند، ارزش استراتژیک این توانایی بیشتر از نیروهای متعارف تهران، قابلیت موشک های بالستیک یا برنامه هسته ای این کشور است. استقرار این نیرو با هیچ واکنش مؤثر بین المللی روبه رو نشده، ولی پیوسته ایران را بدون هزینه یا خطر رویارویی مستقیم با مخالفان به موقعیت برتر رسانده است. این نیرو تبدیل به سلاح منتخب ایران است.
این توانایی ریشه در تجربه جنگی ایران و ایدئولوژی انقلابی دارد. این ابزار از وابستگی جوامع شیعه به ایران استفاده می کند، اما همچنین جوامع غیر شیعه را که اهدافی مشابه اهداف ایران داشته باشند، دربر می گیرد.
ایران توانایی بسیج نیروها و جابجایی آنها در صحنه های مختلف را توسعه داده و همچنین فرصت طلب نیز بوده است. هنگامی که در یک تعارض درگیر می شود، سطح درگیری را تنظیم و سبک دخالت خود را به گونه ای تعیین می کند که از تشدید تنش و ایجاد خطر برای نظام جلوگیری کند. این کار ضمن فراهم کردن بستر پایدار برای نفوذ، مقابله روی در روی را نیز به دست می دهد.
توانایی استفاده از نیروی ثالث ایران این امکان را فراهم کرده تا این کشور تأثیر خود را در عمق سیاست داخلی سایر کشورها با هزینه ای نسبتاً کم، چه از طریق نهادهای دولتی در کشورهای متحد (مثل عراق) و چه با حضور بازیگران قدرتمند غیر دولتی (مانند حزب الله لبنان) اعمال کند. تهران رأس شبکه ای از شرکای منطقه ای است که قادر به اعمال قدرت بوده و یا تحت نظر ایران یا به طور معمول، به شکلی مستقل، اما مطابق با اهداف استراتژیک مشترک با ایران هستند.
حزب الله لبنان به واسطه عملیات خود در جنگ داخلی سوریه به یک بازیگر مستقل تبدیل شده که قادر به اعمال قدرت از جمله در صحنه های نظامی پیچیده است؛ یا به عنوان بخشی از ائتلاف با بازیگران دولتی، یا در کنار شبه نظامیان محلی.
ایران همچنان به استفاده از فرصت ها برای گسترش توانایی های ثالث خود ادامه می دهد، اما باید هم خطر گسترش بیش از حد قدرت و هم خطر مقابله و رد شدن توسط جوامعی که این کشور را به عنوان یک کشور مداخله کننده خارجی می بینند، مدیریت کند. تهران از این خطرات آگاهی دارد و مطابق با میزان تحمل خاص خود آن را مدیریت می کند. تاکنون، ایران در تعاقب این رهیافت به تعارضات، از سوی بازیگران و راهبردهای متعارف از جمله تحریم ها، محدود نشده است. احتمالاً ایران برای تثبیت حوزه نفوذ خود در جهان عرب، به استفاده از نیروهای ثالث هم در منازعات و هم پس از منازعات متکی خواهد بود.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: صدای ایران مطالعات استراتژیک لندن مبارزه استراتژیک خاورمیانه نفوذ در خاورمیانه عربستان تسلیحات غربی آمریکا انگلیس تحریم های تحمیلی ایران عراق لبنان سوریه قاسم سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۴۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غرش پهپادها در اسرائیل نتیجه درایت امامین انقلاب بود

جانشین قرارگاه مقدم جنوب نیروی دریایی ارتش با اشاره به عملیات موفق نیروهای مسلح در حمله به رژیم اشغالگر قدس گفت: غرش پهپادهای ایرانی بر سر رژیم کودک کش حاصل دوراندیشی امامین انقلاب بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، امیر دریادار جلیل‌مقدم در مراسم گرامیداشت روز ارتش در بندرعباس با بیان اینکه امام خمینی ره با دوراندیشی و هشیاری، روز 29 فروردین را به نام روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی نام نهادند، اظهار داشت: امام راحل در این روز، از ارتشیان خواستند با ساز و برگ نظامی در مقابل مردم در شهرهای بزرگ کشور، مراسم رژه برگزار و پشتیبانی خود را از نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران اعلام بدارند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه امام راحل با پاسخ دندان‌شکن در فروردین ماه 1358، ارتشیان جان بر کف را مورد عنایت و لطف قرار دادند، افزود: رزمندگان غیور ارتش جمهوری اسلامی ایران در طی انقلاب و تاکنون، در بزنگاه‌های حساس کشور از شکل‌گیری جریان انقلاب، در روزهای سیاه ستمشاهی تسریع در روند پیروزی انقلاب اسلامی، دوران سراسر افتخار دفاع مقدس و پس از آن، بصیرت در مقابل دشمن، نام نیکی را از خود به جای گذاشته‌اند.

جانشین قرارگاه مقدم جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین تصریح کرد: به فرموده حضرت آقا، امام راحل با تدبیر حکیمانه در نامگذاری روز ارتش، اهداف و نیات پلید دشمنان را برای ملت ایران و یاس و ناامیدی را برای دشمنان انقلاب اسلامی، با نفس قدسی خود به همراه آورده و ارتش جمهوری اسلامی ایران را احیا کردند.

 امیر دریادار مقدم در ادامه ضمن بیان گزارشی از عملکرد درخشان ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس گفت: هشت سال جنگ تحمیلی، با رشادت ارتشیان و همراهی سایر نیروهای مسلح پیروزمندانه به پایان رسید، تقدیم 48 هزار لاله پرپر ارتش جمهوری اسلامی ایران بهای ظفرمندی‌های ارتش است.

وی بیان کرد: نیروهای رژیم بعثی عراق آمده بود تا هفت روزه تهران را تصرف کند اما پشت دیوارهای خرمشهر قهرمان، 34 روزه، زمین‌گیر شدند، نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، برای بازپس‌گیری پیگر شهیده دختر ایرانی، پنج شهید تکاور تقدیم کشور و ملت ایران کرد، همه اینها ماحصل تدابیر حکیمانه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) بود.

جانشین قرارگاه مقدم ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران هرجا گره‌ای به کار ملت افتاد به میدان آمدند و مشکل گشایی کردند، در سیل و زلزله و بیماری‌ها و ... که بر ملت ایران عارض می‌شد، ارتش، سربلند از آن آزمون بیرون آمد و محبوبیتش را در چشم رهبر و انقلاب اسلامی فزونی یافت.

ادامه دارد... 

 

دیگر خبرها

  • نماد جدید امنیت ملی با رمز «وعده صادق»/ عمق توانایی نظامی ایران مشخص شد
  • رییس‌جمهور ۳ اردیبهشت عازم پاکستان می‌شود
  • رییسی ۳ اردیبهشت به پاکستان می‌رود
  • (تصاویر) جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • پیام تبریک رییس دانشگاه دفاع ملی به مناسبت روز ارتش
  • نمایش اقتدار نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مشهد مقدس
  • غرش پهپادها در اسرائیل نتیجه درایت امامین انقلاب بود
  • رژه یگان‌های نمونه زیرسطحی، سطحی و پروازی ارتش
  • نیروی مسلح جمهوری اسلامی ایران از قوی‌ترین نیروهای مسلح جهان است
  • رژه مقتدرانه نیروهای مسلح در کرمانشاه برگزار شد