Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@06:43:07 GMT

فوکوشیما به قطب انرژی های تجدیدپذیر ژاپن تبدیل می شود

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۴۴۳۶

فوکوشیما به قطب انرژی های تجدیدپذیر ژاپن تبدیل می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، به دنبال وقوع سونامی و زلزله نه ریشتری در ژاپن در سال ۲۰۱۱ راکتور هسته ای فوکوشیمای این کشور به طول جدی آسیب دید و این منطقه دچار آلودگی های زیست محیطی شد. برای جبران این مشکل و احیای فوکوشیما، مقامات ژاپنی قصد دارند نیروگاه هایی را برای تولید انرژی های تجدیدپذیر احداث کنند تا این منطقه دوباره نقش خود را در تولید برق مورد نیاز ژاپن ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار است تا سال ۲۰۴۰ صد درصد انرژی تولید شده در فوکوشیما با استفاده از منابع تجدیدپذیر تولید شود و به همین منظور ساخت و راه اندازی نیروگاه های بادی، خورشیدی، آبی، حرارتی بهره گیرنده از گرمای زمین و زیست توده ( مبتنی بر استفاده از انواع زباله وفضولات) در دستور کار قرار گرفته است.

با تکمیل این طرح امکان تولید تقریبا ۱.۵ گیگاوات انرژی برق در فوکوشیما فراهم می شود. در مرحله اول ۱۱ نیروگاه خورشیدی جدید و ۱۰ نیروگاه بادی تازه در فوکوشیما احداث می شوند و بدین منظور از زمین های بلااستفاده کشاورزی و عمومی استفاده می شود.

هزینه اجرای این طرح ظرف پنج سال آینده در حدود ۲.۷۵ میلیارد دلار برآورد شده و انرژی تولید شده در مرحله اول اجرای برنامه مذکور ۶۰۰ مگاوات خواهد بود. در صورتی که اجرای این طرح مطابق با برنامه های پیش بینی شده دنبال شود ۱۳ تا۱۴ درصد از انرژی مورد نیاز ژاپن تا سال ۲۰۳۰ در فوکوشیما تولید می شود.

کد خبر 4768898

منبع: مهر

کلیدواژه: نیروگاه خورشیدی ژاپن نیروگاه فوکوشیما انرژی های تجدیدپذیر نوآوری فناوری نانو تحقیقات علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان هوش مصنوعی ربات امنیت اطلاعات فناوری فضایی موبایل گوگل تولید خودروی برقی صنعت خودروسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۴۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی فضا در یک قدمی واقعیت

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، خلاف پنل‌های خورشیدی روی زمین، یک نیروگاه خورشیدی در فضا منبع تغذیه ثابت ۲۴/۷ را فراهم می‌کند و نخستین نمایش آزمایشگاهی در نوع خود، نشان می‌دهد که چگونه انتقال انرژی خورشیدی از فضا می‌تواند شکل واقعیت به خود بگیرد.

در این نمایش که توسط استارت‌آپ «اسپیس‌سولار» (Space Solar) مستقر در انگلیس انجام شد، دستگاه پرتوی ویژه‌ای آزمایش شد که می‌تواند به صورت بی‌سیم انرژی را ۳۶۰ درجه به اطراف منتقل کند. این میزان از آنجایی برای نیروگاه فضایی مهم می‌شود که موقعیت آن نسبت به خورشید و زمین در طول هر روز به دلیل چرخش سیاره ما تغییر می‌کند.

مارتین سولتائو، مدیر این طرح، در جریان کنفرانسی که در ۲۷ آوریل گذشته در لندن برگزار شد اعلام کرد که تمام فناوری‌های مورد نیاز برای ساخت و راه اندازی این نیروگاه فضایی که «CASSIOPeiA» نام گرفته، هم اکنون وجود دارد و چالش اصلی در این پروژه، تعیین انداز بزرگی آن است، اما در حال حاضر این چالش نیز برطرف شده و توسعه آن به واقعیت نزدیک شده است.

این شرکت پیش‌بینی می‌کند که نیروگاه فضایی مذکور می‌تواند ظرف یک دهه در فضا باشد و گیگاوات انرژی پاک را بسیار کارآمدتر از نیروگاه‌های خورشیدی روی زمین ارائه کند.

 سولتاو در بیانیه‌ای ایمیلی گفت: ما از اینکه می‌توانیم مرحله بعدی توسعه فناوری خود را به نمایش بگذاریم، هیجان زده هستیم و آزمایش موفقیت‌آمیز این پروژه (فناوری تابش انرژی ۳۶۰ درجه)، لحظه‌ای مهم در مأموریت ما برای ایجاد انقلابی در انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا است.

این نیروگاه خورشیدی درنهایت در مدار۲۲۰۰۰ مایلی بالای سیاره ما (۳۶۰۰۰ کیلومتری) قرار می‌گیرد و حرکت آن در این مدار نیز بگونه‌ای طراحی شده است که همواره رو به خورشید باشد؛ که در آن سرعت مداری یک ماهواره با سرعت چرخش زمین مطابقت دارد. در نتیجه، یک فضاپیما در این ارتفاع به نظر می‌رسد که در بالای یک منطقه ثابت روی زمین معلق است.

این آزمایش با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، توانست به صورت موفقیت‌آمیز انرژی خورشیدی را از فضا به زمین منتقل کند و نشان دهد که این فناوری قابلیت اجرا دارد.

این پیشرفت مهم می‌تواند راهی برای تولید انرژی پاک و پایدار در زمین باز کند و به کاهش وابستگی به منابع انرژی فسیلی کمک کند. توسعه این نیروگاه یک گام مهم در راه بهبود محیط زیست و کاهش گاز‌های گلخانه‌ای است و نشان می‌دهد که تکنولوژی فضایی می‌تواند نقش مهمی در تأمین انرژی برق پایدار در آینده ایفا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شکست بزرگ‌ترین پروژه انرژی تجدیدپذیر تاریخ
  • بهره‌برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی فضا در یک قدمی واقعیت
  • بزرگ‌ترین نیروگاه برق اتمی جهان بیدار می‌شود
  • استاندارمرکزی:مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی گره‌گشایی می‌شود
  • سهم ۲۵ درصدی تجدیدپذیر‌ها از ظرفیت صادراتی برق کشور
  • زلنسکی: موشکی برای ایستادگی در مقابل حملات روسیه نداریم
  • چشم ایران به برق خورشید روشن می‌شود؟
  • کربن‌زدایی لندن با بهره‌گیری از انرژی‌های پاک
  • صنایع انرژی بر، ۲ درصد برق مصرفی خود را از انرژی تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • تنش‌های ناشی از کمبود برق کاهش می‌یابد