Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یک شرکت تولیدی دانش بنیان به‌عنوان یکی از نخستین شرکت‌های تولیدکننده گونی و کیسه‌های آرد، سیمان و گچ زیست‌تخریب‌پذیر نانویی موفق به صادرات ماهانه بیش از ۲٫۵ میلیون کیسه نانویی شده است.

بهزاد غفارزاده، مدیر این شرکت دانش بنیان گفت: این محصولات نانویی به کشورهای تاجیکستان، عمان، ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان، عراق، سوریه، قزاقستان، گرجستان و ازبکستان صادر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر این شرکت ماهانه ۷ میلیون کیسه نانویی تولید می‌کند که از این میزان بیش از ۳۵ درصد آن صادر می‌شود. تلاش داریم تا ظرفیت ماهانه را به ده میلیون کیسه برسانیم.

غفارزاده تصریح کرد: تقاضای داخل رو به رشد است و بازار صادراتی نیز رو به گسترش است به طوری که تمام ظرفیت فعلی تولید ما به فروش می‌رسد و باید به سرعت ظرفیت خود را افزایش دهیم. از آنجایی که نیاز بازار بسیار بیشتر از ظرفیت فعلی ما است درنظر داریم تا فناوری خود را در اختیار شرکت‌های دیگر قرار دهیم تا در قالب همکاری مشترک از زیرساخت‌های این شرکت‌ها برای تولید کیسه‌های نانویی استفاده کنیم.

این شرکت توانسته با تولید انبوه و صنعتی کیسه‌های تخریب‌پذیر نانویی ویژه سیمان و گچ، گامی بزرگ در نجات محیط‌زیست از آلایندگی پلاستیک‌ها بردارد. استفاده از مواد زیست‌تخریب‌پذیر باعث افت فرآیندپذیری در تولید این نوع کیسه‌ها می‌شود در صورتی‌که با افزودن نانوذرات، فرآیندپذیری و تولید محصول آسان‌تر انجام می‌شود.

این محصول نسل جدیدی از نانوکامپوزیت‌ها با پایه پلی‌پروپیلن است که براساس فناوری نانو به تولید رسیده و از آن برای تولید نخ، پارچه و کیسه مخصوص سیمان، گچ و آرد استفاده می‌شود. تولید انبوه این محصول نیازمند هیچ تغییری در خط تولید و ماشین‌آلات نیست و هیچ هزینه‌ای به صنعت بسته‌بندی سیمان تحمیل نمی‌کند، بلکه با کاهش مصرف انرژی و افزایش سرعت تولید و کاهش فشار دستگاه‌ها و بالا بردن کیفیت محصول نهایی موجب ایجاد مزایای رقابتی و شده و به حل یک معضل جهانی کمک می‌کند.

مدیر یک شرکت دانش بنیان افزود: به دلیل عمر ۳۰۰ تا ۴۰۰ ساله پلی‌پروپیلن در طبیعت، استفاده از این پلیمر در کیسه‌های گچ و سیمان از اواخر سال ۲۰۱۹ ممنوع شده است. از آنجایی که سیمان، گچ و آرد با پلیمر کیسه‌ها آمیخته می‌شوند، جدا کردن آن‌ها از کیسه‌ها دشوار بوده و در عمل این کیسه‌های غیرقابل بازیافت می‌شوند. بنابراین این کیسه‌ها وارد طبیعت شده و اثرات جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست وارد می‌کنند. از سوی دیگر استفاده از کیسه‌های کاغذی نیز مشکلاتی در پی دارد. برای مثال ماهانه ۱۰۰ میلیون کیسه سیمان در کشور تولید می‌شود که اگر قرار بر استفاده از کاغذ در این کیسه‌ها باشد، به سرعت جنگل‌ها برای تامین این حجم از کاغذ باید از بین بروند. از این رو شرکت یاران ساختار آذر سال گذشته از محصولی رونمایی کرد که در آن از نانوکامپوزیت زیست‌تخریب‌پذیر برای تولید کیسه‌های سیمان، گچ و آرد استفاده شده است. با توسعه این فناوری ۲۵۰ فرصت شغلی ایجاد شده و طی یک سال گذشته این فناوری ۱۰۰ میلیارد تومان فروش داخلی و خارجی داشته است.

انتهای پیام/

169 / 336 صادرات کیسه نانو دانش بنیان افزایش تقاضا محصولات نانو نانوکامپوزیت‌

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: صادرات کیسه نانو دانش بنیان افزایش تقاضا محصولات نانو نانوکامپوزیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۴۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری پایدار: دروغی بزرگ!

ایتنا - شما باید سهم خود را با بازیافت محصولات فنی و خرید اقلام مستعمل یا بازسازی شده انجام دهید. همچنین باید بدانید که صرف‌نظر از آنچه به شما القا می‌کنند، شرکت‌های تولیدکننده فناوری مصرف‌کننده تنها زمانی به محیط‌ زیست اهمیت می‌دهند که به اهداف‌شان آسیب نرساند.
۲۲ آوریل روز زمین است. روزی که در اصل مناسبتی برای ارتقای آگاهی در مورد روش‌های تخریب محیط‌ زیست توسط پلاستیک‌ها بود، اخیراً به تاریخی تبدیل شده که همه مسائل محیطی در آن مورد توجه قرار می‌گیرند.

به گزارش ایتنا، روز زمین مناسبتی است که شرکت‌های فناوری تعهد خود را به تولید و فروش محصولات "پایدار" یادآوری می‌کنند. با این حال، به نظر می‌رسد که آنها معنی این کلمه را درک نمی‌کنند. فناوری پایدار، نسخه قرن بیست و یکمی، سیگار الکترونیک است. هنوز هم واقعا بد است، اما نه به آن بدی که می‌تواند باشد.

ساختن یک محصول فناوری واقعاً پایدار مانند تلفن هوشمند و فروش آن با سود، غیرممکن است. پایدار کلمه‌ای قدرتمند است که چند معنی متفاوت دارد.در نگاه اول، پایدار به معنای «توانایی ادامه دادن در همان سطح برای مدتی از زمان» است، اما متوجه خواهید شد که چیزهای بسیار بیشتری را شامل می‌شود. پایداری در تولید به این صورت تعریف می‌شود: «استفاده از روش‌هایی که به محیط زیست آسیبی نرساند تا منابع طبیعی همچنان در آینده در دسترس باشند.»

این ‌معنی می‌تواند برای برخی از قطعات مورد استفاده در محصولات فناوری مانند تلفن‌های جدید صدق کند. مس و آلومینیوم تقریباً تا بی‌نهایت قابل بازیافت هستند و 100 درصد فلزات مورد استفاده در ساخت گوشی، تبلت و سایر محصولات می‌تواند از مواد بازیافتی باشد. پلاستیک نیز به همین صورت است، اگرچه یک منبع طبیعی واقعی نیست.

دو ماده مهم دیگر که در داخل محصولاتی که دوست داریم بخریم استفاده می‌شود معمولاً از گفتگو حذف می شوند: کبالت و لیتیوم. هر دو موادی هستند که در باتری ها استفاده می‌شوند و تا زمانی که روش بهتری برای ذخیره انرژی ایجاد شود، هر دو لازم است. 

نکته این است که هر دو این مواد 100% قابل بازیافت هستند و باتری ساخته شده از مواد کاملا بازیافتی پدیده‌ای واقعی است. هیچ شرکت فناوری حتی در مورد این موضوع بحث نمی‌کند، اگرچه اپل می‌خواهد در چند سال آینده از کبالت بازیافتی استفاده کند.

 

تا زمانی که این اتفاق نیفتد و محصولات جدیدی که می‌خریم از قطعات و محصولات قدیمی که برای بازیافت جمع‌آوری شده‌اند، ساخته نشده باشند، محصولات فناوری پایدار نیستند؛ مهم نیست که مدیران شرکت با جنجال زیاد سعی می‌کنند خلاف آن را ادعا کنند.

سامسونگ، اپل، اچ‌پی، ایسر و تقریباً هر شرکت دیگری که لوازم الکترونیکی مصرفی تولید می‌کند، تلاش می‌کند تا از مواد بازیافتی بیشتری استفاده کند. فقط به این دلیل که به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که فلزات تازه استخراج شده و پلاستیک تازه تولید شده در ساخت‌وساز مورد استفاده قرار نگیرد، پیشرفت واقعی را نفی نمی‌کند.

اما مسئله واقعی هم ساده و هم پیچیده است. همچنین این همان مسئله‌ای است که هر تصمیم دیگری که توسط شرکت‌های مورد نظر گرفته می‌شود را هدایت می‌کند: پول.

شرکت‌های فناوری نوعی کسب و کار هستند و فقط برای کسب سود برای سهامداران خود وجود دارند. به همین دلیل است که گوگل محصولات و خدماتی را که درآمدزایی ندارند غیرفعال می‌کند. به همین دلیل است که گوشی‌ها دیگر جک هدفون 3.5 میلی متری ساده ندارند. همچنین به همین دلیل است که هیچ شرکتی تلفنی را با استفاده از مواد 100٪ بازیافتی تولید نمی‌کند.

تدابیر صرفه جویی در پول نیز می‌تواند مفید باشد. دلیل واقعی اینکه گوشی جدید شما شارژر در جعبه ندارد این است که بسته بندی را کوچک‌تر می‌کند. جعبه‌های کوچک‌تر به معنای مناسب‌تر بودن بر روی پالت است که به معنای جا افتادن بیشتر در کامیون یا کانتینر حمل‌ونقل است. علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌های حمل و نقل، دیگر یک تکه کوچک زباله الکترونیکی در داخل هر جعبه تلفن جدید وجود ندارد که نوعی برد – برد است. 

شما باید سهم خود را با بازیافت محصولات فنی و خرید اقلام مستعمل یا بازسازی شده انجام دهید. همچنین باید بدانید که صرف‌نظر از آنچه به شما القا می‌کنند، شرکت‌های تولیدکننده فناوری مصرف‌کننده تنها زمانی به محیط‌ زیست اهمیت می‌دهند که به اهداف‌شان آسیب نرساند.

دیگر خبرها

  • فناوری پایدار: دروغی بزرگ!
  • پاکسازی اراضی شهرک صنعتی قرچک همزمان با هفته زمین پاک
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • افزایش ۸درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم ۱۱درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی
  • رکورد تولید ماهانه صبا فولاد خلیج فارس شکسته شد
  • افزایش تولید در مناطق کمتر برخوردار با کودهای نانویی «ایران ساخت»
  • پاکسازی حاشیه اتوبان تهران - قزوین در دومین روز از هفته زمین پاک
  • تولید بیش از ۶۰ میلیون پاکت سیمان در زاهدان
  • تولید و بازیافت پلاستیک به نفع مردم یا محیط زیست؟ + فیلم
  • تولید و بازیافت پلاستیک به نفع مردم یا محیط زیست؟