Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@12:50:47 GMT

جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک؛ از غافلگیری تا غفلت

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۵۸۴۵

جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک؛ از غافلگیری تا غفلت

"استقبال تماشاگران همدانی‌ از جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، آنقدر خوب بود که ما را غافلگیر کرد"، این جمله کارگردان اسپانیایی است که با نمایش "دو عروسک" مهمان این رویداد هنری است.

الکساندر چرچیچ می گوید ۲۰ سال در زمینه تئاتر فعالیت کرده و برای مخاطبان سه تا صد ساله نمایش ساخته است.

او که برای اولین بار به ایران سفر کرده می گوید: در مورد جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، اخبار زیادی شنیده بودیم و نمایش" دو عروسک" را ساخته و تقاضای حضور در جشنواره را ارسال کرده و پذیرفته شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارگردان اسپانیایی ایرانی ها را مردمانی خونگرم می داند و می گوید: حضور تماشاگران همدانی در سالن‌ها و واکنش‌های آن‌ها نسبت به نمایش‌ها ما را بسیار خوشحال کرد. 

به گفته او نمایش "دو عروسک" توانسته به خواسته مردم پاسخ بدهد زیرا به مسائل و دغدغه‌هایی می پردازد که ذهن کودکان و نوجوانان را درگیر کرده و دلیل استقبال مردم نیز همین است.

جشنواره تئاتر کودک از پیشکسوتان غافل نشود

محمدجواد کبودراهنگی از پیشکسوتان تئاتر همدان است و جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را حاصل کار مشترک گروه‌های نمایشی کشور می‌داند.

او برگزاری این جشنواره را یک نوستالژی برای هنرمندان پیشکسوت ذکر کرد که نخستین دوره جشنواره را در همدان برگزار کرده و حالا شاهد گستردگی و جهانی شدن این رویداد هستند. 

کبودراهنگی تاکید می کند باید به بزرگان تئاتر، سفارش کار داده شود چرا که حضور این هنرمندان می‌تواند الگوی خوبی برای تولید آثار با کیفیت باشد.

به گفته او کارگردانان بزرگی در سالهای اخیر متقاضی شرکت در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بوده‌اند و دست اندرکاران نباید دست آنها را پس بزند.

از حضور روانشناس در تئاتر غفلت نکنیم

هر گروهی باید از نظرات مشاوران و روانشناسان استفاده کند تا با دقت در حالات، حرکات و نحوه بیان برای کودکان، اثرگذاری نمایش را افزایش دهد. این نظر رضا عبدالعلی‌زاده کارگردان نمایش "پرپر سیمرغ" است که در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به روی صحنه رفت.

او حضو روانشناس و متخصص کودک در گروه‌های نمایشی را ضروری عنوان کرده و معتقد است هر گروهی باید از نظر مشاور و روانشناس استفاده کند تا موفق شود.

ارتباطات مغفول تئاتر کودک

کودک امروز در دنیای ارتباطات زندگی می کند و فعالان تئاتر اعم از نمایشنامه نویس، هنرپیشه و کارگردان باید در آثار خود این موضوع را جدی بگیرند تا بتواند بر ذهن کودکان و نوجوانان نسل حاضر اثر بگذارند.

سید مهرداد کاووسی با بیان این مطلب تاکید می کند: این مهم از دید تولیدکنندگان تئاتر مغفول مانده و نیازمند توجه ویژه است.  

این هنرمند تئاتر، همدان را پایلوت هنرهای نمایشی می داند و تاکید دارد: ساخت نمایش، آموزش و دغدغه‌مندی در این حوزه بیشتر شده اما کافی نیست.

او می گوید در تئاتر بزرگسال، مخاطب می‌تواند درباره محتوای نمایش فکر کند اما کودک باید در حین اجرا، پیام مورد نظر را دریافت کند، پس تئاتر باید در سطح درک کودکان ساخته شود و بتواند آنها را با خود همراه کند.

خلاصه اینکه این رویداد هنری بزرگ باید دل بزرگی هم داشته باشد و همه غافلگیر شده ها، غفلت زده ها و مغفول مانده ها را در خود جای دهد و دل همه را به دست بیاورد.

گزارش از: زهرا زارعی

برچسب‌ها همدان جشنواره بیست و ششم تئاتر، کودک و نوجوان مجید قناد فرهنگ و ارشاد اسلامی پروندهٔ خبری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: همدان مجید قناد فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان مجید قناد فرهنگ و ارشاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۵۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری ، رئیس حوزه هنری استان چهارمحال وبختیاری گفت : از ۱۴ اثر حاضر در پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، ۲ نمایش از آثار تولیدی دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد حوزه هنری استان نیز حضور دارند.

احسان قائدی افزود : پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و با مشارکت شرکت سنگ‌آهن بافق از ۱۸تا ۲۱ اردیبهشت‌ در شهرستان بافق استان یزد برگزار خواهد شد.

به گفته وی : نمایش «لیلا» به نویسندگی محمد پورجعفری و کارگردانی فاطمه جعفری از مسجد صاحب الزمان گوجان شهرستان فارسان و نمایش «گیلدا» به نویسندگی علی میرزاعمادی و کارگردانی مرضیه نفر سفیددشتی از مسجد جامع شهر سفید دشت شهرستان بروجن دو اثر راه یافته به این جشنواره هستند.

رئیس حوزه هنری استان گفت : بیش از ۴۵ گروه نمایشی در سراسر استان مورد حمایت دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد حوزه هنری هستند که ۳۳ گروه از این گروه ها در همایش استانی تئاتر بچه های مسجد شرکت کرده اند.

گفتنی است، پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت‌ در شهرستان بافق استان یزد برگزار می‌شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898999

دیگر خبرها

  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • این خبرها را از دست ندهید
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند
  • نمایش «آلاء» به تونس می‌رود
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی
  • «اقیانوس پشت پنجره» برگزیده جشنواره هندی شد