Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- نماینده سازمان ملل در حالی با آیت‌الله سیستانی دیدار می کند که هیأت کمک رسانی سازمان ملل به عراق (یونامی) سه بسته پیشنهادی برای آرام شدن اوضاع این کشور ارائه کرده است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، «جینین هینس پلاسخارت» نماینده دبیر کل سازمان ملل در عراق، صبح امروز (دوشنبه 11 نوامبر)، وارد شهر نجف اشرف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یک منبع آگاه به پایگاه خبری «شفق نیوز» گفت: پلاسخارت قرار است در این سفر با آیت‌الله «سید علی السیستانی» مرجعیت عالی شیعیان در عراق دیدار کند و پس از آن در یک کنفرانس خبری حاضر شود.
این در حالی است که هیأت کمک رسانی سازمان ملل به عراق (یونامی) دیشب (یکشنبه) در هفدهمین روز دور دوم اعتراضات عراق در بیانیه‌ای، مجموعه پیشنهاداتی را برای کاهش تنش‌ها مطرح و عنوان کرد که در حال رایزنی با طرف‌های سیاسی در عراق است.

بسته‌ پیشنهادی سازمان ملل برای عراق
هیأت کمک رسانی سازمان ملل به عراق (یونامی) یکشنبه شب سه بسته پیشنهادی "فوری"، "کوتاه مدت" و "میان مدت" را برای آرام شدن اوضاع این کشور ارائه کرد
براساس بسته‌های پیشنهادی که در حساب توئیتری یونامی آماده است، طرح فوری (یک‌ هفته‌ای) شامل آزادی تمامی معترضان مسالمت آمیز بازداشت شده از یک اکتبر (9مهرماه)، عدم پیگرد تظاهرکنندگان مسالمت آمیز، آغاز تحقیقات در خصوص افراد ربوده شده، تسریع در روند شناسایی و محاکمه مسئولانی که تظاهر کنندگان را هدف قرار داده‌اند، می‌شود.
در آخرین بند از پیشنهاد یک‌هفته‌ای سازمان ملل متحد از کشورهای منطقه‌ و جهان خواسته شده است که به حاکمیت عراق احترام گذاشته و به دخالت‌ها در این کشور پایان دهند.
طرح کوتاه مدت هیأت کمک رسانی سازمان ملل به عراق که زمان آن یک تا دو هفته اعلام شده، شامل اصلاح قانون انتخابات، اصلاح بخش امنیتی و مبارزه با فساد از طریق اعلام تمامی دارایی‌های مسؤولان عراقی در داخل و خارج این کشور است.
در طرح میان مدت سازمان ملل متحد که یک تا سه ماه زمان برای آن پیشنهاد شده، نخست بازنگری قانون اساسی با حمایت سازمان ملل متحد ادامه پیدا کند و هرگونه اصلاح در این موضوع باید از طریق همه‌پرسی با موافقت تمامی مردم عراق صورت گیرد.
بر اساس این طرح، هیات شفاف‌سازی فساد در عراق می‌بایست پرونده فساد افراد را به شورای عالی قضایی یا دیوان مرکزی مبارزه با فساد این کشور ارجاع دهد و این دادگاه تحقیقات در خصوص فساد را در تمامی لایه‌های دولت انجام دهد، همچنین در صورت اثبات فساد مسؤولان، آنها باید مجازات و محاکمه شوند.
آخرین بند طرح میان مدت شامل تصویب لوایح دولت برای اصلاح برخی قوانین در مجلس در اسرع وقت است.

آرامش در بغداد حاکم است
سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اوضاع در بغداد پایتخت عراق را آرام توصیف و تاکید کرد شایعات درباره وقوع تلفات در صفوف معترضان در بغداد نادرست است.
«عبدالکریم خلف» سحنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح و نخست وزیر عراق اخبار حاکی از وقوع تلفات در صفوف تظاهرات‌کنندگان عراقی را تکذیب کرد.
خلف در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی این کشور گفت: اخبار منتشر شده توسط برخی از طرف‌های مشکوک مبنی بر تلفات در میان تظاهرات‌کنندگان در میدان الخلانی هیچ صحت ندارد و اوضاع در بغداد آرام است.
شاهدان عینی در بغداد درباره وضعیت اعتراضات در این شهر می‌گویند که در میدان التحریر پس از درگیری‌های روز گذشته که به نوشته خبرگزاری آناتولی در بغداد هفت کشته بر جای گذاشت، آرامش برقرار شده و کمربندی امنیتی دور میدان «الخلانی» در بغداد ایجاد شده است. گزارش‌هایی از بروز درگیری‌هایی در این میدان منتشر شده است.
به گزارش وبگاه خبری السومریه نیوز، شورای عالی قضایی عراق هم روز یکشنبه از نیروهای سیاسی ، دولت و تظاهرات‌کنندگان مسالمت جو خواست که بر روی «نقشه راه» تهیه شده توسط مرجع عالیقدر دینی عراق که در خطبه نماز جمعه اخیر بیان شد، کار کنند.
این شورا نیروهای امنیتی را ملزم به حفظ امنیت و نظم و متوسل نشدن به «خشونت» علیه معترضین کرد و گفت: تظاهرات‌کنندگان هم باید مسالمت آمیز بودن اعتراضات خود را حفظ کنند.
شورای عالی قضایی عراق دیروز چهاردهمین جلسه خود رابه منظور بررسی موضوع تظاهرات در این کشور برگزار کرد.
در بیانیه این شورا همچنین از تظاهرات‌کنندگان خواسته شده است به برخی فرصت سوء استفاده از اعتراضات و تعرض به اموال عمومی و خصوصی را ندهند تا چهره متمدن و مسالمت آمیز تظاهرات عراق تخریب نشود.
این شورا از کمیته‌های تحقیق قضایی که در استان‌ها درباره وقایع حمله به تظاهرات‌کنندگان تشکیل شده است خواست تحقیق از متهمان بازداشتی و کسانی که حکم دستگیری آنها صادر شده سریع‌تر تکمیل کنند و مجرمین را برای محاکمه و آنهایی را که به اموال عمومی و خصوصی آسیب زدند برای مجازات مطابق با قانون تحویل دهند.

در جلسه سران عراق چه گذشت؟
نخست وزیر، رئیس جمهور، رئیس پارلمان و رئیس شورای عالی قضائی عراق نشستی برگزار و تأکید کردند که ستوراتی برای ممانعت از استفاده از گلوله جنگی و اعمال خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان صادر شده است.
«برهم صالح» رئیس جمهور عراق دیروز یکشنبه در کاخ «السلام» بغداد، میزبان «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضائی این کشور بود.
دفتر ریاست جمهوری عراق با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که در نشست سران عراق، تحولات سیاسی و امنیتی این کشور در سایه تظاهرات‌ها در استان‌های مختلف عراق بررسی شد.
در این بیانیه تأکید شد، این اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی، «یک جنبش اصلاح‌گرایانه قانونی» است که راه گریزی از آن نیست و این «اعتراض مردمی که جوانان عراق برای یک زندگی آبرومندانه با اراده ملی، آغاز کردند، ساختارهای قانونی را رعایت کرده و منافع کشور را در نظر دارد».
شبکه خبری آفاق، ضمن نقل این بیانیه، گزارش داد که این اعتراضات در مسیر بازسازی کشور و پاکسازی نهادهای آن است.
سران عراق در این نشست، ضمن رد هر گونه راهکار امنیتی برای تظاهرات مسالمت‌آمیز، تأکید کردند که باید هر گونه برخورد توأم با خشونت مفرط، بازخواست شدید شود.
این افراد با اشاره به دستورات و رهنمودهای عبدالمهدی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق مبنی بر عدم استفاده از گلوله جنگی و اعمال هر گونه خشونت، تأکید کردند، در این نشست، ربایش شماری از فعالان توسط گروههای خارج از چارچوب قانون و تعدی به معترضان بررسی شد.
طرف‌های حاضر در این نشست، با اشاره به اینکه هر کس، جرمی مرتکب شود، به دادگاه ارجاع خواهد شد، تصریح کردند، هر کس تعدی کند، دست به ربایش بزند و خارج از چارچوب قانون و قوه قضائیه بازداشت کند ، در آستان عدالت قرار خواهد گرفت.
در این نشست، با تأکید بر لزوم پایبندی به ماهیت مسالمت‌آمیز تظاهرات، حفظ اموال عمومی و شخصی و ممانعت از منحرف کردن مسیر اعتراضات، بر احترام و تقدیس قربانیان غیر نظامی و نیروهای امنیتی تأکید شد .
سران در ادامه گفتند: «این نشست به جوانان عراقی می‌گوید که با شما پیروز می‌شویم... ما تلاش مجدانه‌ای را آغاز می‌کنیم تا اعتراضات شما بستری مناسب برای آغاز اصلاحات بنیادینی باشد که در زمینه مبارزه با فساد، به نتایج عملی ختم شود».
در این نشست، بر موارد ذیل نیز تأکید شد:
نخست؛ مسئولان اجرایی و قضائی عراق، با به جریان انداختن پرونده‌های فساد و پیگرد متهمان، فعالیت حقوقی را آغاز کردند. لذا هیچ فردی در هر منصب و موقعیتی که باشد، نخواهد توانست از چنگ عدالت فرار کند. در این پرونده‌ها سیاسی‌کاری و مدارا جایی نخواهد داشت.
دوم؛ تلاش برای تدوین قانون جدید انتخابات آغاز شده است؛ به نحوی که این قانون، ضامن تحقق عدالت در رقابت‌های انتخاباتی باشد و از طریق آن، نامزدهای توانمند بتوانند موفق شوند و از انحصار حزبی نیز کاسته شود. این قانون به جوانان کمک خواهد کرد که به پارلمان راه یابند و بتوانند در سیاست کشورشان سهیم باشند.
سوم؛ تظاهرات به گروه‌ها و احزاب سیاسی، دولت، قوای مجریه، قضائیه و مقننه فشار وارد می‌کند تا تصحیح روندها و تغییرات مثبت را بپذیرند؛ تغییراتی که به ویژه در زمینه تغییر وزرا و کاهش آثار مخرب سهمیه‌بندی است. تظاهرات مسالمت‌آمیز یکی از مهمترین ابزارهای نظارت و فشار است تا اصلاحات مورد نظر صورت گیرد.
چهارم؛ عملا مقدمات گفت‌وگوی ملی، برای بازبینی در سیستم حکومت و قانون اساسی بر اساس ساختارهای قانونی فراهم شده است . این نشست از عزم جوانان عراق و دستاورهای اعتراضات آنان قدردانی می‌کند؛ دستاوردهایی که باعث شد نه تنها در ساختار نهادها، بلکه در سیاست‌ها و طرح‌های سازندگی، توسعه و تغییر قوانین بازبینی صورت گیرد. اراده ملی معترضان مسالمت‌آمیز بسیار بزرگتر از مقاصد افراد پلیدی بود که قصد داشتند به عراق آسیب بزنند.
در این نشست، از نقش مهم مرجعیت عالی دینی عراق تشکر و تأکید شد که مرجعیت، از حق اعتراض مردم حمایت و به اصلاح سفارش می‌کند و بر لزوم برقراری امنیت و صلح در عراق در این شرایط بسیار حساس تأکید دارد.

توطئه آمریکا در عراق
سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق با بیان اینکه «الحشد الشعبی» از مطالبات مردم این کشور حمایت می‌کند، گفت شواهد روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد واشنگتن به دنبال فاصله انداختن میان نیروهای امنیتی و مردم است.
«جعفر الحسینی» سخنگوی نظامی گردان‌های حزب الله عراق بالا گرفتن اعتراضات مردمی در عراق را نتیجه انباشت اشتباه‌ها در سال‌های گذشته توصیف کرد.
وی در گفت‌وگو با شبکه خبری «المیادین» ضمن تأکید بر حمایت «الحشد الشعبی» از حق تظاهرات و مطالبات تظاهرات‌کنندگان در عراق گفت: «امروز مقاومت عراق هم در تظاهرات حضور دارد و گروه‌های مقاومت برای حفظ امنیت تظاهرات‌کنندگان مسالمت جو در تظاهرات حضور دارند.»
این شخصیت عراقی، آمریکا را مسئول همه پیامدهای منفی ناشی از اشغالگری در عراق معرفی کرد و گفت: «آمریکا حتی مانع انعقاد قراردادهای ساخت نیروگاه‌های برق از طریق شرکت‌های غیرآمریکایی شده است.»
الحسینی گفت: «آمریکایی‌ها به عراق فشار آوردند تا به سمت چین نرفته و مرزها را با سوریه باز نکند.»
وی با بیان اینکه شواهد ملموسی مبنی بر مداخله آمریکایی‌ها به دنبال راه افتادن تظاهرات خودجوش عراقی‌ها وجود دار، گفت: «آمریکایی‌ها درصدد فتنه‌انگیزی بین نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان در عراق هستند و روی ایجاد شکاف میان دستگاه امنیتی و الحشد الشعبی با ملت عراق حساب کرده بودند.»
وی ادامه داد: «آمریکایی‌ها همچنین روی خاموش کردن صدای مرجعیت دینی در عراق حساب کرده بودند.»
سخنگوی حزب‌الله عراق بسته اقدامات اصلاحی مطرح را خوب توصیف کرد و گفت: «اما مجازات مفسدان در عراق چیزی است که در حال حاضر ملت خواهان آن است. تظاهرات در عراق به دلیل مطالبات مردمی و نه به دلایل سیاسی آن گونه که واشنگتن سعی در القای آن دارد، به راه افتاد.»
الحسینی ایران را متحد اصلی عراق خواند و گفت: «ایران همسایه‌ای است که به عراقی‌ها در مبارزه با داعش کمک کرد.»
به گفته این مقام حزب الله عراق آمریکا به دنبال کشاندن گروه‌های مقاومت به درگیری داخلی در عراق است.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عراق تظاهرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۶۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر قریب الوقوع اردوغان به عراق پس از ۱۳ سال

دفاع ترکیه در اشاره به سفر اردوغان به عراق گفت: «برای اولین بار در روابط دو کشور توافقنامه راهبردی امضا خواهیم کرد.» - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه به بغداد و سپس به اربیل خواهد رفت. از آخرین سفر اردوغان به عراق 12 سال می گذرد.

یاشار گولر وزیر دفاع ترکیه در اشاره به سفر اردوغان به عراق گفت: «برای اولین بار در روابط دو کشور توافقنامه راهبردی امضا خواهیم کرد.»

وی در رابطه با حضور «پ ک ک» در عراق اضافه کرد: «دوستان عراقی ما، پ ک ک را سازمان تروریستی اعلام نکردند اما برای اولین بار اصطلاحی نزدیک به آن را قبول کردند.»

پیش تر هاکان فیدان، وزیر خارجه به همراه یاشار گولر، وزیر دفاع و ابراهیم کالین رئیس سازمان اطلاعات ترکیه در بغداد، نشست امنیتی برگزار کرده بودند.

گولر در اشاره به جزئیات توافقنامه راهبردی عراق و ترکیه افزود: «در این توافقنامه، ایجاد منطقه ای هائل تا فاصله 30 کیلومتری خاک عراق جهت پاکسازی دو منطقه «گارا» و «قندیل» از اعضای پ ک ک، گنجانده خواهد شد.»

همچنین رجب طیب اردوغان در خصوص سفرش به عراق، مسئله آب، گاز و نفت را حائز اهمیت دانست.

ثائر الجبوری، عضو کمیسیون کشاورزی پارلمان عراق در اشاره به سفر هیئت ترکیه ای، احتمال امضای پروتکل آب بین دو کشور را قوی می داند.

وی در مصاحبه با پایگاه خبری بغداد الیوم گفت: «اقتصاد و آب دو مسئله اصلی این سفر خواهد بود. اردوغان، «جاده توسعه» را عاملی برای احیای اقتصاد ترکیه می بیند. بغداد فعالانه به دنبال امضای پروتکل جامع درخصوص پرونده آب است که حق عراق را به طور عادلانه در جهت تامین آب های دجله و فرات تضمین خواهد کرد.»    

بیانیه مشترک امنیتی ترکیه و عراق؛ حضور پ ک ک در عراق غیرقانونی استاردوغان: "جاده توسعه" را با کمک امارات و عراق به جاده ابریشم جدید تبدیل می‌کنیم

 

در ماه های گذشته محسن المندلاوی، نائب رئیس پارلمان عراق و نعمان کورتولموش، رئیس پارلمان ترکیه درباره فعال سازی کمیته مشترک آب و امنیت توافق کرده بودند.

انتظار می رود در سفر رئیس جمهور ترکیه به عراق علاوه بر پرونده های جاده توسعه و بحران آب، مسائلی از قبیل صادرات نفت اقلیم کردستان و بحران ریاست پارلمان عراق مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. همچنین رسانه های عراقی پیش بینی می کنند 40 تفاهمنامه بین طرفین امضا خواهد شد.   

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • خیز بغداد و آنکارا برای توسعه همه جانبه رابطه / در سفر کم سابقه اردوغان به عراق چه می گذرد؟ / نفت، آب و تروریسم مهم ترین پرونده های روز میز مذاکرات دوجانبه
  • کدهای سفر اردوغان به عراق
  • اردوغان بعد از ۱۲ سال وارد بغداد شد
  • اردوغان با استقبال نخست وزیر عراق وارد بغداد شد
  • سفر اردوغان به بغداد/ دیدار با مقامات کردستان عراق در دستور کار
  • رئیس جمهور ترکیه در سفر رسمی وارد بغداد شد
  • اردوغان پس از ۱۳ سال وارد بغداد شد
  • سفر قریب الوقوع اردوغان به عراق پس از ۱۳ سال