Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام کلباسی با بیان‌اینکه تمدن‌های دوران معاصر پشتوانه های وقف داشته و دارند، گفت: وقف با نیات مهدوی و برای امام زمان(عج) به تمدن‌سازی کمکی شایان می‌کند چراکه این پروسه نیازمند هزینه‌های سنگین نظریه‌پردازی و مطالعاتی است.

حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی کلباسی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان درباره الزامات وقف در حوزه مهدویت در جامعه منتظر، اظهار کرد: بدون شک وقف تسهیل کننده راه خیر است، چنان که اگر امروز ما در جامعه آثار و حیاتی از علم و دانش می بینیم بخش عمده آن مرهون سنت حسنه وقف است مثل مدارس، کتب و مراکز وقفی به منظور رشد و توسعه علم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: این سنت از دیرباز در فرهنگ اسلامی بوده و مسلمانان به آن توجهی ویژه داشته اند و اینچنین توانسته اند مسیر خیرات را تسهیل کنند چراکه هزینه کار را پایین آورده و موجب رشد شده اند.

 

وی درباره آثار وقف های مهدوی در تمدن سازی به عنوان افق گام دوم انقلاب از نظر رهبری معظم، تصریح کرد: بی تردید موقوفات مهدوی در تمدن سازی می تواند راهگشا است چراکه تمدن سازی در گام نخست به نظریه پردازی و اقدامات علمی نیاز دارد که هزینه های سنگین را می طلبد و اگر از محل خیر تامین شود آثار و برکات بسیار دارد اما اگر بودجه ها محدود شود کار آنطور که باید پیش نمی رود چون تمدن سازی بسیار پرهزینه است.

 

حجت الاسلام کلباسی با بیان اینکه تمدن های دوران معاصر هم پشتوانه های وقف داشته و دارند، گفت: جوایز امروز علمی فرهنگی جهان به وقف اتکاء دارد؛ لذا در تمدن سازی با محوریت مهدویت که امر مقدس دینی است و از دیرباز مورد توجه مسلمانان به ویژه شیعه قرار داشته هم به لحاظ علمی و توسعه و استحکام بنیان های فکری و تبلیغی نیاز به سرمایه گذاری جدی دارد.

 

رئیس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: امروز شاهد ثبت موقوفات بسیار برای امام حسین(ع) هستیم اما در حوزه تمدن سازی و مهدویت کمتر به وقف برخورد می کنیم. جا دارد آنها که امکان دارند و این عرصه را می شناسند در حد توان با نیات مهدویت و ملزومات جامعه منتظر و حرکت کننده در مسیر ظهور وقف کنند.

 

حجت الاسلام کلباسی با بیان اینکه وقف برای مهدویت باید در حوزه های مطالعاتی، آموزشی پژوهشی و نیز تبلیغ و ترویج باشد، خاطرنشان کرد: کتاب و سایر آثار مکتوب و نیز آثار سمعی و بصری می توانند جزء نیات وقف های مهدوی باشند و خلاءهای بسیار ما در این باره را برطرف کنند.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد هفته وحدت کانون های فرهنگی هنری مساجد هفته وحدت شیراز راهپیمایی 13 آبان مساجد کانون های مساجد شبستان یزد بیانیه گام دوم انقلاب تمدن سازی اسلامی مهدویت وقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۶۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی

سید حسین سیدی اظهار داشت: با برگزاری جشنواره‌های رضوی درصدد هستیم در چارچوب ترویج سیره رضوی گام کوچکی برداریم.

وی با بیان اینکه در قالب شعر، برگزاری چهار جشنواره شعر عربی، ترکی، فارسی و شعر کودک و نوجوان را همواره در برنامه داریم، گفت: درصدد ارتقای سطح این جشنواره‌ها از نظر کمی و کیفی هستیم.

مدیر شعر و ادبیات بنیاد امام رضا (ع) به استقبال شایان توجه شاعران از این بخش جشنواره اشاره و رغبت حضور شاعران نامی و حتی نوپا را برای تولید اثر در حوزه رضوی چشمگیر قلمداد کرد.

به گفته سیدی، در دو سال گذشته، تعداد آثار رسیده به این جشنواره از ۴۰۰ اثر به هزار و ۱۰ اثر در سال گذشته رسیده و امسال نیز بیش از ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره ارسال شده است.

وی بر اهمیت توجه به امر کیفیت بخشی به محتوای آثار رضوی نیز صحه گذاشت و به اهمیت در تراز ملی بودن اشعار در این زمینه اشاره کرد.

سیدی با بیان اینکه نباید درگیر کمیت و تعداد صرف آثار شد تاکید کرد: در چارچوب توجه نکردن به موضوع کمیت آثار، برای جشنواره شعر فارسی شعار ملی تعریف کردیم تا همگی شعر‌ها در تراز ملی و استانی باشند.

به گفته وی، در این صورت است که شاهد مجموعه شعر ناب در حوزه شعر فارسی رضوی خواهیم بود.

برگزاری محافل شعرخوانی در عراق، ترکیه و افغانستان

مدیر شعر و ادبیات بنیاد امام رضا (ع) با بیان اینکه امسال شعر رضوی در ابعاد بین المللی برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این راستا محافل شعرخوانی در شهر کوفه عراق، در شهر استانبول ترکیه همچنین در افغانستان برگزار خواهد شد.

به گفته سیدی علاوه بر محافل شعری خارج از کشور در خلال جشنواره شعر رضوی، جشنواره شعر کودک رضوی نیز هم در داخل کشور برگزار خواهد شد.

وی از برگزاری کارگاه‌های آموزشی و شب شعر در قم، شیراز و خراسان رضوی خبر داد و هدف از برگزاری این برنامه‌ها را توجه به عمق و معرفت شناسی امام رضا (ع) در اشعار، عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • محفل بزرگ «امام حسنی ها» بیانگر گام‎های تمدن سازی اسلامی است
  • تمدید زمان ارسال آثار به جشنواره ملی رسانه‌ای «جام جوانی»
  • وجود ۹۱ آثار تاریخی در شهرستان رزن
  • ضرورت هدایت صحیح موقوفات در مازندران
  • لزوم حکمی‌سازی مراکز علمی برای تولید دانش مبتنی بر بینش
  • محفل امام حسنی‌ها، گامی در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی / دهه هشتادی‌ها را اینجا بشناسید
  • ارسال بیش از ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره شعر رضوی
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی
  • رمضان بهترین فرصت برای جلب خشنودی خداوند است
  • بازسازی آثار هنری باغ موزه مینیاتور